• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dît is de Skoda Kodiaq, inclusief video [updated]

Auteur: jaapiyo, gepost 1 september 2016 om 20:00 – 30 Reacties

Kodiaq


Als we ‘m net zo vaak op de weg gaan zien als in teasers, dan wordt het een belachelijk succes.

Skoda warmt ons al enige tijd op voor de Kodiaq. Om eerlijk te zijn hadden we soms wel eens het idee dat wij én de SUV té gaar gekookt werden. Haal dat ding maar snel de pan uit, want een rauw biefstukje op zijn tijd is wel zo lekker. Vanochtend sijpelden er al de nodige plaatjes door, maar nu is het dan officieel zo ver en ligt de Kodiaq voor onze neus op het bord. Is ‘ie een beetje smakelijk?

Of de Skoda Kodiaq ons in levenden lijve voor zich kan winnen zal nog moeten blijken, maar voor nu hebben we in ieder geval al een zwik plaatjes, keiharde technische feiten en deze video met onze eigen @casperH, die de auto alvast mocht bekijken.

De naam
De naam is afkomstig van een eiland in de buurt van Alaska, waar een joekel van een beer pleegt rond te struinen. De Latijnse naam van deze zalmliefhebber is Ursus arctos middendorffi, maar hij is beter bekend als de Kodiak beer. Het is feitelijk een bruine beer, maar dan eentje die heel groot wordt. De dikste die ooit gewogen is woog 680 kilo schoon aan de haak. De beer is natuurlijk stoer en het gebied onbegaanbaar. Een ideale naam dus voor een SUV waarmee je ‘into the wild’ kan gaan.

De Ruimte
Dit is misschien wel het belangrijkste pluspunt van de Kodiaq. Qua prijs wordt Skoda’s SUV namelijk gepositioneerd om de strijd aan te gaan met bijvoorbeeld de Ford Kuga, CX-5, Ateca en Tiguan. Qua ruimte is de Kodiaq echter een slagje groter. Hoewel de Kodiaq net als de Tiguan bijvoorbeeld baseert op Volkswagen’s MQB-platform, is de wielbasis van de Kodiaq een flink stuk langer. Bij de Tiguan meet die namelijk 2.681 millimeter, bij de Skoda 2.791 millimeter. De uit de kluiten gewassen Skoda is 4,70 meter lang.

Dit uit zich onder andere in een lel van een kofferbak, die wanneer de Kodiaq uitgevoerd is als vijfzitter plaats bied aan niet minder dan 720 liter water. Als vijfzitter? Jawel! Er is namelijk ook een zevenzits variant met twee extra stoeltjes achterin, voor als je maar gewoon door bent gegaan met kinderen krijgen. Als de zitjes in gebruik zijn houd je dan nog 270 liter bagageruimte over. Met de stoelen neergeklapt is dat 630 liter, omdat de stoelen uiteraard wat ruimte opvreten.

De motoren

Zoals verwacht tref je onder de kap uitsluitend spul aan dat we al kennen uit de schappen van VAG. Benzinehoofden hebben keuze uit een 1.4 TSI en 2.0 TSI, waarvan de eerste verkrijgbaar is met 125 of 150 pk. De tweeliter levert 180 pk af en doet dat altijd aan alle vier de wielen via een 7-traps DSG-versnellingsbak. De minst krachtige 1.4 is er juist alleen als voorwielaandrijver met handbak. Bij de 150 pk sterke versie van deze motor kan je zelf zowel kiezen of je voor- of vierwielaandrijving wilt hebben én of je zelf wilt poken dan wel dit werk over wilt laten aan een DSG-bak. Kies je voor dat laatste krijg je in dit geval een bak met zes verzetten.

Dieselaars kunnen kiezen voor een 2.0 TDI of een 2.0 TDI. De ene heeft echter 150 pk en de andere 190 pk. Net als in het geval van de sterkste benzine-variant is de tweede uitsluitend leverbaar met vierwielaandrijving en de 7-traps DSG-bak. In deze configuratie is de Kodiaq beresterk en kan met Tow Assist tot 2.500 Kg trekken. Bij de minder krachtige variant heb je net als in het geval van de 1.4 TSI met 150 pk zelf de keuze tussen zelf schakelen of niet en voor- of voorwielaandrijving. De optionele automaat heeft bij de 150 pk sterke diesel wél weer zeven verzetten.

Uitrustingsniveau’s
Uiteraard zal de Kodiaq op de markt komen met verschillende uitrustingsniveau’s. De namen hiervan kennen we al van andere Skoda’s, namelijk ‘Active’, ‘Ambition’ en ‘Style’. In de zomer van 2017 komt er ook nog een ‘Scout’ variant, mogelijk met extra dikke plastic bumpers. We weten al dat de Active en Ambition standaard op 17″ velgen staan en de Style op 18″ schoeisel. Verder komt de Kodiaq beschikbaar met vier verschillende infotainment systemen, te weten de ‘Swing’, ‘Bolero’, ‘Amundsen’ en ‘Columbus’. De eerste heeft een 6,5 inch groot scherm, vanaf niveau twee ga je door naar een 8″ scherm. Naar verluidt is het Columbus-model uitermate geschikt om Amerika mee te ontdekken.

Simply Clever features
Uiteraard moet Skoda zichzelf ook een beetje profileren als een apart merk tegenwoordig, zeker nu ze deze kloeke SUV neerzetten die voorbij gaat aan het ‘Volkswagen voor minder’-imago. Skoda probeert dat onder meer te doen met ‘Simply Clever’-functies, die aan moeten spreken aan de praktisch ingestelde klant. Denk hierbij bijvoorbeeld aan uitklappende beschermers voor de portieren om parkeerschade te bestrijden. Er zitten in totaal meer dan 30 van dit soort handigheidjes in de Kodiaq volgens Skoda.

Volg jij binnenkort een Skoda-rijder naar de dealer om een kijkje te nemen naar de Kodiaq? Laat het weten in de comments.

UPDATE: Skoda heeft nog wat extra plaatjes de wereld ingeslingerd, samen met deze VIDEO. Check ze in de gallery hieronder.

Ook interessant!

  • vernieuwde Skoda Kodiaq
    Vernieuwde Skoda Kodiaq krijgt superbe trekjes
  • gefacelifte Skoda Kodiaq
    Gefacelifte Skoda Kodiaq brengt RS-label terug!
  • Prijzen vernieuwde Kodiaq
    Prijzen vernieuwde Kodiaq bekend gemaakt
  • Skoda Enyaq rijtest en video

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

kodiaq, parijs-2016, Skoda, SUV

Vorig bericht: « Deze auto heeft de grootste wielen van Marktplaats
Volgend bericht: Man leent af en toe een auto, OM gelooft hem niet »

Lees Interacties

Reacties

  1. dromedaris zegt

    1 september 2016 om 20:02

    Mooi. Mooi. Leuk!

    En dan die achterkant. Neen.

    Login om te reageren
  2. hamann zegt

    1 september 2016 om 20:04

    Ik vind het niks

    Login om te reageren
  3. lincoln zegt

    1 september 2016 om 20:07

    Keurig ding ..
    Net niet te groot ..
    Kan er werkelijk nix lelijks over melden ..
    Chapeau VAG .. Schot in de roos ..

    Login om te reageren
  4. janjaspar28 zegt

    1 september 2016 om 20:10

    Doe mij die C-HR dan maar. Stukken leuker!

    Login om te reageren
  5. chabar zegt

    1 september 2016 om 20:11

    Skoda is op foto altijd minder mooi als in het echt. Ik hoop dat dat bij deze ook het geval is

    Login om te reageren
  6. spector zegt

    1 september 2016 om 20:12

    Lijkt me wel wat, ben benieuwd naar de prijzen…

    Login om te reageren
  7. toyotafortuner zegt

    1 september 2016 om 20:13

    Nette wagen met prima looks. Helaas heb ik een veel te grote Aziatische bril op en zou ik Japans/Koreaans kiezen.

    Mocht ik europees kiezen, zou ik dit best overwegen.

    Login om te reageren
  8. moveyourmind zegt

    1 september 2016 om 20:13

    Skoda van die achterkant…

    Zo wordt het een verschrikking om de Jammer rijder te volgen.

    Login om te reageren
  9. sleurs zegt

    1 september 2016 om 20:15

    Hij lijkt wel Amerikaans met dat front

    Login om te reageren
    • pinut187 zegt

      2 september 2016 om 03:52

      @sleurs: heeft iets weg van de Grand Cherokee..

      Login om te reageren
  10. ruudbmw zegt

    1 september 2016 om 20:15

    Ben benieuwd wanneer hij komt. Werk naast een Skoda dealert

    Login om te reageren
  11. hplh zegt

    1 september 2016 om 20:17

    Wat een lelijk hok.

    Login om te reageren
  12. kobus1967 zegt

    1 september 2016 om 20:22

    Huh geen stekkerhybride, hoe moet het dan met de natuur en vooral de bijen?

    Login om te reageren
    • kobus1967 zegt

      1 september 2016 om 20:28

      @kobus1967: http://www.groen7.nl/verbod-op-verkoop-mitsubishis-door-onjuiste-verbruikscijfers/#comment-10639

      Nee dan Mitsubishi die word gestraft omdat er 4 suv’s zuiniger zijn dan de fabrieksopgave.

      Login om te reageren
  13. reistje zegt

    1 september 2016 om 20:30

    De voorkant vind ik erg geslaagd, de achterkant moet ik nog even in het echt zien.
    Verder blijf ik het jammer vinden dat Skoda het MLB “niet mag” gebruiken.

    Login om te reageren
  14. viezefreddyw zegt

    1 september 2016 om 20:34

    Zo zo. Mooie auto hoor! Kontje weet ik nog niet helemaal, maar verder gewoon erg strak. Met name het interieur, erg netjes en heeft inderdaad een mooie en luxe uitstraling. Had ik niet verwacht. Hoedtikje naar Skoda.

    Login om te reageren
  15. postzegel zegt

    1 september 2016 om 20:47

    I would rear-end that car so hard!

    Man wat een lillike achterkant.

    Voor de rest: mooi! En tering, 2500 kg trekken? Mag ie, en kan je dat? Das ginnen kattepis!
    Kan ik dan straks zelf die Rolls op een trailer trekken naar Oostenrijk?

    Login om te reageren
    • TheMaster zegt

      1 september 2016 om 21:28

      @postzegel: Zucht… Jij hebt echt geen verstand van BE. 2500kg kan je nog trekken met een Fiat Panda als je wilt.

      Login om te reageren
      • postzegel zegt

        1 september 2016 om 21:40

        @themaster: Sorry bro. CBR thinks differently about that.

        Máár wat ik bedoel: 2500kg trekgewicht is géén fakking kattepis. Das marktkraam / viskraam proporties.

        Login om te reageren
  16. Mika_Hakkinen zegt

    1 september 2016 om 21:25

    Ik krijg er echt een stijve piemel van.. sorry wacht verkeerde topic, wat een lelijk hok met al die vouwen, strakke lijnen en lelijke velgen

    Login om te reageren
  17. pomoek zegt

    1 september 2016 om 21:50

    Het lelijkste aan deze auto is die belachelijke door marketingjongens bedachte naam. Kodiak met een q omdat….?

    Login om te reageren
  18. dagdromer zegt

    1 september 2016 om 22:20

    Hmm, is die Casper soms erg groot ofzo. Er wordt gezegd dat de auto bijna zo groot is als een Touareg, maar Casper steekt boven de auto uit. Sterker nog de auto komt me zo kleiner voor dan ik oorspronkelijk dacht. Een soort Superb2 idee, lang en relatief smal. Lijkt op sommige momenten in de video ook meer een hoge station dan een lekkere forse SUV. Mind you, als zeer tevreden Skoda rijder (nu een Fabia en Superb3 en vroeger een Octavia2) ga ik deze zeker bekijken. Sommige details twijfel ik over, maar de klantvriendelijkheid van de dealer doet mij veel vergeven. Een potentiële opvolger van de Superb over een paar jaar, zeker omdat ik ook al de nieuwe Tiguan op de droomlijst heb staan van opvolgers.

    Login om te reageren
    • pomoek zegt

      1 september 2016 om 23:13

      @dagdromer: grappig, ik dacht even hetzelfde, alsof hij voor een greenscreen stond te presenteren. Maar doe mannen die de auto later verplaatsen zijn van een ‘ normaler’ formaat, ik denk dat Casper gewoon erg groot is inderdaad.

      Login om te reageren
    • pinut187 zegt

      2 september 2016 om 03:54

      @dagdromer: er staat in het artikel dat deze gelijk is aan de Tiguan, niet de Toaureg..

      Login om te reageren
  19. trustmeiamanengineer zegt

    1 september 2016 om 22:35

    Mooie dertien in een dozijn hoge grijze doos. Zal dus wel goed verkopen (leasen) hier…

    Login om te reageren
    • dagdromer zegt

      1 september 2016 om 22:36

      @trustmeiamanengineer: bijtellingswonder zal het wel niet zijn…

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        2 september 2016 om 07:39

        @dagdromer: en dat is geen probleem want volgend jaar heeft vrijwel elke auto 22% bijtelling.

        Login om te reageren
  20. allesmetturbo zegt

    1 september 2016 om 23:00

    Stoer ding

    Login om te reageren
  21. vleier zegt

    2 september 2016 om 07:30

    moet zeggen dat het er uitziet als een leuke auto. Beter dan concurrentie moet ik zeggen. Alleen de Kuga vind ik nog wel een beetje te pruimen

    Login om te reageren
  22. sulobb zegt

    3 september 2016 om 00:07

    Qua materialen, motoren, uitrusting, etc. wel mooi, maar het ontwerp…gewoon KOTSlelijk!!!
    Ik ga ‘m niet zo graag zien denk ik…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North