Op de Red Bull RB19 na, want met Max Verstappen erin is dat de snelste cabrio ter wereld. Maar dit apparaat mag er ook zijn.
De Montery Car Week komt er weer aan. Dat is een chic evenement voor onze Amerikaanse vrienden. Tegenwoordig pakken kleinere autofabrikanten dit soort evenementen aan om hun nieuwe auto’s te showen.
Monterey Car Week is veel goedkoper dan de NAIAS (North American International Auto Show) en je hebt meteen het goede publiek over de vloer. Op de grote beurzen heb je voornamelijk folderterroristen die broodjes kip in jouw auto willen eten.
Hennessey Venom F5 Revolution Spider
Zo vermoeden we dat Aston Martin de DB12 Volante mee gaat nemen naar Monterey. Een andere primeur gaat deze Hennessey Venom F5 Revolution Spider worden.
Dat is de op de open versie van de Revolution, een trackday-variant van de Venom F5-hypercar. Het is de ideale auto om elk ronde een paar bruine strepen op je onderbroek te tekenen.
De Hennessey Venom F5 Revolution Spider is namelijk voorzien van een 6,6 liter V8 met twee turbo’s. Deze opgefokte krachtpatse is goed voor – wait for it – 1.817 pk en 1.617 Nm.
De transmissie is een speciale zeventraps bak die enkel en alleen de achterwielen aandrijft. Het gewicht wordt niet vermeld, maar wel dat de cabrio versie van de Venom F5 Spider slechts 8 kilogram hoger ligt dan dat van de gesloten versie.
Cabrio slechts 8 kg zwaarder dan de coupé
Dat zegt vooral iets over de stijfheid van het chassis van de snelste cabrio ter wereld, de cabrio-conversie heeft een dermate lage impact, at er ook geen extra veiligheidsingrepen nodig zijn. Dat scheelt ook weer flink wat gewicht. Uiteraard is het hele gevaarte (zowel chassis als koetswerk) van carbon.
De Amerikaanse specialist gaat precies 12 stuks van de Hennessey Venom F5 Revolution Spider bouwen. Niet geheel ontoevallig zijn ze alle 12 al verkocht. Vijf daarvan zijn uitgevoerd met een ‘bare carbon’ chassis.
Je kan dus het carbon weefsel zien zitten, heel erg tof. Het exemplaar dat je de foto’s ziet is ook het exemplaar dat acte de présence zal geven op de Monterey Car Week.
bietje zegt
Wanneer noemen we het nou cabrio en wanneer targa ?
Bij een cabrio denk ik zelf toch echt meer aan een dak wat voor het allergrootste deel wegklapbaar is en waardoor dan qua ‘lijn’ in feite alleen nog de voorruit (excl sluiterbeugels) boven de deurranden uitsteekt ?
cabrio:
“auto met neerklapbare kap”
bron: https://www.vandale.nl/gratis-woordenboek/nederlands/betekenis/cabrio
targa:
“Een targa-dak is een bijzondere vorm van een cabriolet (auto met te openen dak). Het verschil met een cabriolet is, dat alleen het dak boven de bestuurder en passagier(s) kan worden verwijderd en meestal de achterruit blijft zitten.”
bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Targa-dak
willeme zegt
@bietje: Klopt, een Targa is een soort Cabriolet, maar een cabriolet niet per se een Targa. Dan blijft staan dat het de snelste cabrio is ;-). De motor en koeling en alles zit erachter, dus het is niet dat je die ruimte weg kunt klappen. Daarbij zal dit al voldoende sensaties geven, dunkt ons ;-)
kerre zegt
Snelste Targa dus. 😏
bietje zegt
@willeme
Oh… denk dat het met die sensaties meeer dan goed zit.. 😅😂
erwingrunn zegt
@bietje ; als je dan toch gaat citeren. Onderstaande komt van website porsche.nl :
“Porsche introduceert in september 1965 de 911 Targa. Het is de allereerste cabrio met een vaste, veilige rolbeugel. De Targa heeft een vouwdak dat eenvoudig is te verwijderen en een neerklapbare achterruit van kunststof. Dankzij dit concept kun je genieten van open rijden, terwijl je – als het middendeel is verwijderd of de achterruit is neergeklapt – toch beschut zit.”
Oftewel, en dat is wat willeme ook zegt, een Targa is type cabriolet.
bietje zegt
Kan hoor, ga ik niet betwisten, maar ik vind de Koenigsegg’s ook geen cabriolets bijvoorbeeld 🙃
Doet allemaal niet af aan het feit dat het een krankzinnige wagen is overigens.
rollingstoned zegt
Wist niet dat Porsche tegenwoordig de Van Dale verving? ;-)
Betekenis ‘cabriolet’
ca·brio (de; m; meervoud: cabrio’s), ca·bri·o·let (de; m; meervoud: cabrioletten)
1
auto met neerklapbare kap
Een targa heeft een uitneembaar dak, heel iets anders dus.
kniesoor zegt
#team bietje
We kunnen er een semantisch spelletje van maken maar deze Hennessy heeft in mijn beleving niets met een cabrio(let) van doen, dit is een oto met targadak. Bij bijvoorbeeld de Porsche 911 kan je goed zien wat als targa en wat als cabrio(let) kwalificeert.
rollingstoned zegt
Een targa is gewoon een XXL-schuifdak ;-)
potver7 zegt
De RB19 van Max is geen cabriolet (dat ding heeft geen opklapbaar dak), dus dan mag deze Hennessey met de titel naar huis.
bietje zegt
…spider ?…
🤷🏻♂️
drdre1 zegt
De RB19 is een Y-top. 😂
rollingstoned zegt
“De Hennessey Venom F5 Revolution Spider is namelijk voorzien van een 6,6 liter V8 met twee turbo’s. Deze opgefokte krachtpatse is goed voor – wait for it – 1.817 pk en 1.617 Nm.”
Vet stoer en alles, dat ga ik niet betwisten, maar kan ie ook dit?
https://m.youtube.com/watch?v=LLRRduTO3XE
Wicos zegt
Je zou dus ook kunnen stellen dat de dichte versie te zwaar is en lichter kan.
De Meester zegt
“Deze opgefokte krachtpatse is goed voor”
>
krachtpatser
“heeft een dermate lage impact, at er ook geen extra veiligheidsingrepen”
>
dat
Soulmaster zegt
De snelste cabrio’s zijn nog altijd de met nitrimethanol gestookte dragracers, voor Max de RB in beweging heeft gebracht is zo’n auto al bijna bij de finish met zijn 12.000 pk
rollingstoned zegt
Succes met je dragracer in de bochten van een circuit ;-)
driver79 zegt
Hoe kan zoiets nog tractie hebben op de achterwielen ? Daar heb je toch een dragrace spoiler voor nodig….