• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Laadpalen zijn gevaarlijker dan we dachten

Auteur: willeme, gepost 8 augustus 2023 om 15:02 – 14 Reacties

Laadpalen zijn gevaarlijker

De laadpalen zijn dus nog gevaarlijker dan dat we vooraf hadden bedacht.

Op dit moment zijn er in Nederland zo’n half miljoen laadpalen. Aanzienlijk meer dan dat er elektrische auto’s zijn ons land. Het aantal palen loopt veelal voor op het aantal EV’s, simpelweg omdat men meer en meer elektrisch moet gaan rijden. En of je nu een woonwijk ontwikkelt of een vakantiehuisjes-park runt: met een laadpaal maak je de mensen blij.

Laadpalen zijn gevaarlijker

Maar het is niet allemaal koek en ei, blijkt uit een bericht van BlackBerry. Laadpalen zijn gevaarlijker dan dat we van te voren hadden gedacht. En nee, het gaat nu eventjes niet om spontane ontvlamming of dat de hond van de buren ertegen urineert. Nee, bij BlackBerry stellen ze namelijk dat de laadpalen een populair doelwit zijn voor cyberaanvallen.

Dit is een groot risico voor de elektrische auto’s aan de palen, het elektriciteitsnet én de laadnetwerken. Uiteraard is er een enorm eenvoudige verklaring voor: de laadpalen zitten aan elektriciteitsnet en de EV’s zijn vaak verbonden met het internet. Hierdoor maakt de combinatieonderdeel uit van de IoT (Internet of Things) en is het dus blijkbaar erg gevoelig voor aanvallen.

Stroom stelen!

De cybercriminaliteit is groeiende en de digitale sujetten hebben nu dus hun klauwen gezet in de laadpalen. Er zijn al voorbeelden van situaties waarbij hackers gebruik hebben gemaakt van het laadnetwerk. Ze kunnen – puur om te frustreren – de stroom uitschakelen op afstand. Zorgelijker is dat de hackers ook de stroom kunnen stelen.

Vanuit de Verenigde Naties zijn er allerlei standaarden en protocollen die gevolgd dienen te worden om de cybercriminaliteit van de laadpalen te waarborgen. Denk aan software-updates, noodplannen en het zoveel mogelijk gescheiden houden van de systemen.

Mocht je denken: heeft de auteur van dit artikeltje wel verstand van cyberaanvallen? Jazeker! Ondergetekende heeft onderstaand videootje ongeveer 200 keer bekeken dus ik weet alles:

Ook interessant!

  • Vergunningverlening laadpalen elektrische auto’s moet sneller!
    Vergunningverlening laadpalen elektrische auto’s moet sneller!
  • Gaan we allemaal aan de zonne-elektrische auto's?
    Gaan we allemaal aan de zonne-elektrische auto's?
  • D66 stelt aparte rijbaan voor elektrische auto voor
  • Goedkoper elektrische auto opladen met deze tips
    Goedkoper elektrische auto opladen met deze tips

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

criminaliteit, laadpaal

Vorig bericht: « Koop deze puristische 911 van Magnus Walker
Volgend bericht: Dit is de snelste cabrio ter wereld, 8kg zwaarder dan de coupé »

Lees Interacties

Reacties

  1. mashell zegt

    8 augustus 2023 om 15:08

    Hmm. Blackberry… Laten we de laadpalen voorzien van paswoorden. Die je dan kunt invoeren op toetsenbordjes met piepkleine toetsen…

    Login om te reageren
    • ukbob zegt

      8 augustus 2023 om 17:36

      Klopt. Maar qua security was het dan wel goed geregeld..
      lang geleden alweer!

      Login om te reageren
    • pentar zegt

      8 augustus 2023 om 17:47

      Blackberry is tegenwoordig een van de marktleiders op het gebied van automotive security.

      Login om te reageren
      • kerre zegt

        8 augustus 2023 om 18:12

        Zoiets heet doorstart maken of niet..

        Login om te reageren
      • Flutterbear zegt

        8 augustus 2023 om 21:07

        Tegenwoordig? Blackberry of destijds RIM is altijd key supplier geweest van automotive. Het BBOS10 wat hier op gebaseerd was voor telefoons en tablets is helaas geen succes gebleken bij gebrek aan app ontwikkelaars.

        Login om te reageren
      • mashell zegt

        9 augustus 2023 om 07:05

        Ehh nee. Dat besturingsysteem QNX van hun is de reputatie van veilig inmiddels wel kwijt.

        Login om te reageren
  2. Batterijlikker zegt

    8 augustus 2023 om 15:13

    Ik heb een PGP-paal. Mij kan niks gebeuren.

    Login om te reageren
  3. iphonistvongates zegt

    8 augustus 2023 om 16:37

    https://www.osti.gov/biblio/1870051

    Publicatie was 26/05/2022.

    Login om te reageren
  4. rwdftw zegt

    8 augustus 2023 om 17:49

    Blackberry, wanneer was dat voor het laatst een dingetje…..? Volgens mij in 2016.

    Login om te reageren
    • Flutterbear zegt

      8 augustus 2023 om 21:08

      Net zoals Nokia nog een hele grote speler, alleen niet in handen van consumenten (pun intended).

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        9 augustus 2023 om 07:08

        Hmm. Nokia maakt meer winst dan Blackberry omzet.

        Login om te reageren
  5. audirs3 zegt

    8 augustus 2023 om 19:21

    Je kan ook benzine stelen…

    Login om te reageren
  6. 406_v6 zegt

    8 augustus 2023 om 20:51

    Met deze “laadpalen” heb je geen last van hackers oid:
    https://www.cat.com/nl_NL/products/new/power-systems/electric-power/mobile-generator-sets.html 😁😁

    Login om te reageren
  7. georgieporgy zegt

    9 augustus 2023 om 08:11

    Ik heb alleen maar weipalen. 😀 Die zijn ook te hakken . Een keer slaan met een scherpe bijl.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North