
We hebben ons telraam er weer even bijgepakt, om uit te rekenen wat morgen de startopstelling is in de Grand Prix van Italië.
Het was net weer een bijzondere F1 kwalificatie voor Nederland. Twee landgenoten in de koningsklasse, wat een weelde. Beiden deden het bovendien nog goed ook, hoewel een coureur natuurlijk altijd op meer hoopt. Aan het eind resteerde P2 voor Verstappen en P13 voor De Vries. Echter kunnen we u nu melden dat dat voor beiden niet de startposities worden.
Verstappen schuift een paar plekjes omlaag naar P7. De Vries schuift daarentegen juist op naar…P8! De twee staan dus vlak naast elkaar op de vierde startrij. Tikkie in bocht één dan maar? We hopen natuurlijk van niet. Een en ander heeft natuurlijk te maken met alle gridstraffen voor maar liefst negen coureurs. Nog even voor het overzicht:
- Verstappen en Ocon krijgen beiden vijf plekken straf.
- Perez krijgt tien plekken straf.
- Bottas, Schumacher en Magnussen krijgen vijftien plekken straf.
- Sainz, Tsunoda en Hamilton krijgen een ‘back of the grid’ straf.
Dat leidt dan na het nodige gegoochel met cijfers tot het volgende resultaat*:
UPDATE: voorheen stond hier een andere volgorde. De FIA heeft na lang beraad en veel onduidelijkheid echter om 20:55 uur de Provisional Grid gepubliceerd, daar de regels van voorheen kennelijk niet meer gelden. De grid zal er zodoende uitzien als volgt:
Startopstelling Grand Prix Italië 2022
- Leclerc – Ferrari
- Russell – Mercedes
- Norris – McLaren
- Ricciardo – McLaren
- Gasly – Alpha Tauri
- Alonso – Alpine
- VERSTAPPEN – Red Bull
- DE VRIES – Williams
- Zhou – Alfa Romeo
- Latifi – Williams
- Vettel – Aston Martin
- Stroll – Aston Martin
- Perez – Red Bull
- Ocon – Alpine
- Bottas – Alfa Romeo
- Magnussen – Haas F1
- Schumacher – Haas F1
- Sainz – Ferrari
- Hamilton – Mercedes
- Tsunoda – Alpha Tauri
Waarvan akte! Zin an…





Thanks ja. Hoef ik zelf niet na te denken. Altijd fijn.
Super kans dit natuurlijk voor de Vries, maar man wat lullig voor Albon. Dit had zijn weekend moeten worden. Gridstraffen en een gladde auto.
Verstappen haalde P2 en krijgt 5 plekken gridstraf. Lijkt me dan toch dat hij morgen als 7de vertrekt en niet als 4de… 🤔
Perez, Sainz en Hamilton pakken ook een straf dus dat scheelt weer drie plekken.
Maar ik vraag me ook af of toch niet iedereen op kwalificatieresutlaat+gridstraf positie moet vertrekken en enkel de gridstrafloze coureurs daar tussendoor schuiven.
Behalve dat perez, hamilton en sainz daar weer tussenweg vallen met gridstraffen. Daarom is dit zo’n vaag gegoochel.
De media spreken elkaar ook tegen. Sommige zeggen P4, andere P7.
FIA zegt P7 voor Verstappen. Lijkt me wel leidend.
Tsunoda kreeg trouwens 10 plekken grid penalty vanwege z’n vijfde officiële waarschuwing én nog eens drie vanwege speeding under yellow tijdens de vrije training; Sainz ontving vanmiddag z’n vierde waarschuwing, dus die zal de komende races voorzichtigheid moeten betrachten.
De Vries verkoopt z’n huid in ieder geval duur. Hoop, dat-ie er morgen een mooi vervolg aan kan geven. En dat Verstappen wint, natuurlijk 🙂
Het enige wat Nyck hoeft te doen is finishen, liefst voor Latifi.
Dat laatste is niet zo lastig gelukkig
@jaapiyo
https://nl.motorsport.com/f1/results/2022/gp-van-italie-538851/?st=GRID
Volgens Motorsport.com ziet de startopstelling er heel anders uit en start Verstappen op 7 naast de Vries die op 8 start 😊
Kennelijk weet de FIA het ook even niet. Volgens mij is de regel dat de laagste straf eerst wordt toegepast en kunnen de gestraften dan opschuiven ten kosten van zwaarder gestraften. Maar goed…Mocht het anders uitvallen dan doen we even een update.
@jaapiyo
Ik ben het volledig met je eens! Het is een heel raar verhaal. Maar er zijn meerdere bronnen die jouw gelijk bewijzen heb ik gezien! Ik denk dat we een uur voor de race de juiste opstelling weten 🤣
Nou ja, het is zojuist na veel gedoe toch bekend gemaakt en warempel, plek 7 en plek 8. Enfin, Franse bureaucratie ;)
@jaapiyo
Misschien dat ze het voor de volgende keer wat minder ingewikkeld kunnen maken 🤣
Het was uiteindelijk niet de spannendste race. Maar heel vet dat Nyck maximaal geprofiteerd heeft! Misschien is dit wel heel erg doorslaggevend voor een zitje volgend jaar 😏
Zoals ik de regels interpreteer zit Motorsport.com ernaast en heeft Jaap het toch echt bij het rechte eind met de P4 voor Verstappen. De regels schrijven namelijk dat gridstraffen op basis van de kwalificatievolgorde worden uitgedeeld, waarbij de coureur met de hoogste klassering als eerste zijn straf mag inlossen.
Dat zou dus betekenen dat Verstappen van P2 naar P7 teruggezet wordt. Vervolgens wordt Sainz naar de achterkant van de grid gestuurd, krijgt Perez zijn 10 plekken gridstraf en wordt Hamilton ook naar de achterkant van de grid gestuurd. Die drie plekjes schuift Verstappen weer op naar voren, waardoor het P4 wordt achter Leclerc, Russell en Norris.
Een nieuwe 5de motor in gebruik nemen en dan gewoon als 4de starten, lekker hoor.
Dat doen ze wel goed bij Red Bull, 2x een nieuwe motor toevoegen aan de motoren poule en minimaal verlies.
Wel lekker ijs…
Krijg spontaan trek in pistacchio ijs 🙂
Er is een paar jaar geleden de regel gekomen dat je de volledige straf moet pakken, dus iedereen zonder straf schuift door naar voren. Dat zegt ook Verstappen. Dus zevende startplaats naast De Vries.
FIA zegt final starting grid:
1. Lec 2. Rus 3. Nor 4. Ric 5. Gas 6. Alo 7. VER 8. Vri 9. Zho 10. Lat 11. Vet. 12. Str 13. Per 14. Oco 15. Bot. 16. Mag 17. Msc 18. Sai 19. Ham 20. Tsu
Dus toch, maar hoe kan Perez dan op 13 staan met P4+10?
Zelf edit: omdat iedereen achter hem ook een straf heeft.
Ik las anders net ergens dat Leclerc in Q1 de track limits had overschreden en misschien ook nog bestraft wordt.
En dat is tijdens Q1 door de stewards niet waargenomen?
En zo niet, was het tijdens zijn ronde om zich veilig te rijden?
De Masi interpretatie werd snel over boord gegooid en zodoende start hij vanaf p7. Toch wel jammer, maar goed men probeert wrs Ferrari (Leclerq) aan de overwinning te helpen en het een beetje spannend te houden. Spa was uitzonderlijk, maar hopelijk heeft hij nog wat rocket power over voor morgen!
De Vries knalt Max Eruit!!!! In de eerste bocht.
Of een domme clash tussen Nyck en Hamilton, kunnen we weer een week genieten van debiele conspiracy theorieën.
https://www.reddit.com/r/formula1/comments/xazoz3/how_the_grid_penalties_were_applied/?utm_source=share&utm_medium=ios_app&utm_name=iossmf
Voor een duidelijke, visuele, uitleg hoe het nu werkt.
Als er tussen kwalificatie en startgrid toch nog een loterij zit is heel die kwalificatie dan niet overbodig?
Het opzet van al deze straffen is zodanig doorgeslagen dat zelfs de coureurs het zelf niet meer weten. Zoals hiervoor wordt aangehaald: wat is het nut dan nog van de qualif??? Dat ze dan bij de FIA nog 4u nodig hebben om hun eigen regels te ontwaren zegt eigenlijk al meer dan genoeg. Per direct afschaffen, zolang de teams motoren kunnen nemen en ze blijven binnen het budget is er toch geen enkel probleem???
Het idee is natuurlijk teams te dwingen om te investeren in betrouwbaarheid omdat ze anders gestraft worden. Alleen omdat ze zelf mogen kiezen wanneer de de pijn nemen, dan kan de pijn minder als pijn aanvoelen. Een back of thes grid penalty in spa is minder erg dan op Monaco of Singapore. Het zorgt natuurlijk wel voor onvoorspelbaarheid in de race, zal de FIA zeggen. Maar toch voelt het niet goed aan. Misschien moeten het tijd straffen worden die bij de eerste pitstop gepakt moeten worden. Dan behoudt jr je start positie, maar pak je de pijn tijdens de race.
Het schijnt nog niet voorbij te zijn de hele saga. RB probeerde de wedstrijdleiding nog te overtuigen dat hij vanaf p4 hoort te starten. https://www.gpblog.com/nl/nieuws/135061/red-bull-racing-bij-wedstrijdleiding-verstappen-toch-vanaf-plek-4.html
Helaas pindakaas blijft het p7!