Als BMW fanb0iZ schoten lossen, zit je alsnog goed in deze dikke Audi A8 van Marktplaats.
Met enige regelmaat voeren ondergetekende en @willeme heftige dialogen over de belangrijkere zaken in de wereld. Zoals of je nou een BMW Siebener moet hebben, of toch een Audi A8. Ondanks dat we al een keer of 378 dezelfde argumenten uitegwisseld hebben, blijft er enige afstand tussen de beide eindstations.
Niet dat er helemaal geen gedeelde grond is. Ondergetekende vind de A8 (zeker de D2 en D3), best fraai. Maar ja, die fatale fout hè, een FWD basis en frontoverhang tot over de grens in Duitsland. Het zijn dan ook vooral auto’s voor de ‘Bahn. Lekker rechtdoor denderen in een A8 die toch alleen maar rechtdoor wil. Dat is natuurlijk best relaxed. Voor dynamiek kan je wellicht beter elders zijn.
De koper van deze origineel Nederlandse A8 van eerste eigenaar, was echter ook niet op zoek naar dynamiek. De auto is namelijk ingezet als directieauto en bereden door een chauffeur. Dan is haaks de bocht door hoeken niet de prioriteit, voor zover het dat toch al is bij dit soort auto’s.
Het feit dat de auto gepantserd is, doet je je meteen afvragen in welke business de eerste eigenaars opereerden. De pantsering lijkt echter niet van het soort te zijn dat granaten tegenhoudt. Een proppenschieter moet kunnen lukken. Een en ander is ingebouwd door de Franse firma Centigon. Maar op kenteken heeft deze A8 4.2 FSI gewoon hetzelfde gewicht als een standaard exemplaar, dus…nou ja…Deze pantsering behoed je dus in ieder geval voor een bloedende portemonnee na de maandelijkse MRB.
De spec van de A8 is verder on point. Donkergroen over beige leder, kan eigenlijk niet misgaan. Deze unit is wel een ‘Lang’, wat wederom een punt van contentie is tussen ondergetekende en @willeme. Zelf vind ik de kortere topmodellen altijd mooier omdat ze niet zo’n lange achterdeur hebben. Nou moet ik toegeven dat het bij de A8 minder grievend is. De lange achterdeur leidt de aandacht bijna voldoende af van de enorme frontoverhang.
Met 132.375 kilometer achter de rug is dit Duitse Dickschiff nu ideaal voor de koper die ultieme luxe wil voor een spotprijs. Hoewel, ondanks de bekende (NL) historie en fraaie spec, is de vraagprijs van 29.945 Euro ook weer niet peanuts. Heb jij genoeg vijanden die je met Nerf-guns willen belagen om het de moeite waard te maken?
Robert zegt
Uit de tijd dat Audi geen overbodige lijntjes, lompe spoilers en buitenissige verlichting toepaste. Sjeez wat is dit mooi oud geworden.
Rob zegt
@RRRobert; dit was dan ook wel uit de het tijdperk dat Audi echt het momentum had.
Zeg maar pak ‘m beet 2006-2012. Wat mij betreft staken ze toen echt uit boven BMW, Mercedes, Jaguar of welk luxemerk dan ook. Ik bedoel; ze hadden dit type A8, de A5, ze wonnen ieder jaar de 24 uur van Le Mans, er kwam een productie auto met een V12 diesel, verkooptoppers als de A3 en A4; en de R8 natuurlijk.
Wat een statement was dat, de R8.
mashell zegt
Is dit niet nou net de generatie met de kerstboom ledjes in de koplampen? Nu gebruikt elke fabrikant net als Audi een lichtgeleider om een signatuur te hebben en heeft bijna iedereen de dynamische knipperlichten overgenomen maar toen had je dat alleen bij Audi.
Stay Positive zegt
Nee dat is de volgende generatie (D4) die die LED-strips had. De versie in deze advertentie is de facelift (1e model met single frame grille) van de D3. Zelf heb ik een D3 van voor de facelift gehad, een prachtige tijdloze machine die geweldig reed.
kenner zegt
*Gelijk weer even kijken op MP wat een chique A8 D2 in donkerblauw doet, of een S8 D2, zoals in Ronin.
pcooperworks zegt
Kogelvrij ;) dat zijn wel meer auto’s
monsieurleloure zegt
Nu valt de frontoverhang bij deze A8 nog wel mee, kan ook optisch bedrog zijn want bij een foto vanaf de zijkant lijkt het minder te zijn dan bij een foto die driekwart van voren is gemaakt.
Eigenlijk zijn de Audi A8 D2 en de BMW 7 serie e38 de mooiste limousines ooit gemaakt.
jaapiyo zegt
Bij deze D3 is het 98,3 cm van voorste as naar neus, bij een E38 89,8 cm. Lijkt geen groot verschil, maar that’s what she said. Een D4 A8 heeft MEER DAN EEN METER!!1!
rubend zegt
Volgens mij maakt dan ook de front overhang niet het meeste uit. Maar juist de afstand van voorwiel naar voordeur.
Bij BMW en bijv. Mercedes zit hier bij de RWD modellen vaak nog een redelijk stuk plaatwerk. Bij alle FWD auto’s is dit eigenlijk altijd maar een smal strookje. Dat zorgt voor ‘t optische verschil (mijn inziens).
jaapiyo zegt
Ja de stuurwiel-naar-as afstand is idd de andere kant van dezelfde munt.
willeme zegt
@jaapiyo:
Volgens mij maakt het niets uit. Ook een BMW heeft frontoverhang, zij het kleiner. Front-to-axle ratio maakt ook niet uit. Heb je gezien hoe mooi een Brera is? En voor de wegligging heeft (competitieverband daargelaten, alhoewel voldoende quattro’s kampioenschappen binnen hebben gehengeld) ook niet heel veel voordelen. Pak alle vergelijkende rijtesten met de A8 4E erbij (D3 is platformcode, niet generatiecode ;-) en je ziet dat de A8 een betere wegligging heeft en een stuk dynamischer rijdt dan de E65 en W220. Het is voornamelijk een beetje OCD dan dat het echt een issue is. Sommigen zouden het zelfs rabiaat noemen, maar daar ben ik als BMW-rijder dan weer te gematigd voor.
wimof zegt
Door zijn voor(vier)wielaandrijving staat de motor voor de versnellingsbak waar de cardanassen zitten voor de voorwielaandrijving.
In de ogen, of perceptie van de BMW rijder kon dit onmogelijk leiden tot een dynamisch weggedrag.
kniesoor zegt
Geen plannen om toe te treden tot de Raad van Bestuur van een shisha-lounge. Dus geen kogelwerend vervoermiddel nodig. Ware dat wél het geval geweest, was deze Audi zeker geen onaardige propositie.
Volvo_440_turbo zegt
Van de directie van een energiebedrijf die nu tanks heeft besteld?
AudiRS zegt
Deze auto heeft quattro. Kun je ook lekker mee door de bocht driften zo weet ik uit ervaring. Dat alleen maar rechtdoor willen is unzin.
Het is geen M3. Maar dat hoeft inderdaad ook niet. Voordeel van Audi tov bv bmw is dat ze rond een stuk rustiger in het stuur zijn op hoge snelheid. BMW is in de middenstand nerveuzer.
dijan zegt
AudiRS ,helemaal waar ,en BMW is ook zijwindgevoeliger .
mc96 zegt
Tipische directieauto qua uitvoering. Luxe maar niet te patserig. De bepansering zal niet bedoeld zijn om echt te beschermen tegen aanslagen maar puur om bescherming te bieden aan chauffeur en CEO bij een ontvoeringspoging. Zullen ook wel runflat banden op zitten. Veel grote bedrijven verzekeren zich tegen ontvoering van hun kopstukken. De verzekeraar stet deze beveiliging dan waarschijnlijk verplicht.
rikus zegt
Als je je in gepantserde voertuigen moet voortbewegen zijn die “peanuts” meestal niet zo’n probleem.