De auto is op de Autosalon van Brussel te bewonderen.
Maak kennis met de facelift van de Ford Mondeo. Zie je het verschil niet direct? Dan kunnen we elkaar de handen schudden. Dat is goed nieuws voor rijders van de oude Mondeo. Blijkbaar was Ford tevreden genoeg over het ontwerp, dat je met het oude model nog prima voor dag kan komen.
Ford heeft minimale wijzigingen doorgevoerd aan het exterieur. Zaken als een nieuwe mistlamp, een kleine tweak aan de bumpers en LED dagrijverlichting zijn eigenlijk de enige noemenswaardige nieuwigheden. De echte vernieuwingen vinden op technisch gebied plaats.
Op technisch vlak introduceert Ford de 2.0-liter EcoBlue diesel naar de Mondeo. Daarnaast rust Ford de facelift uit met een achttraps automaat. Het echte nieuws is dat de station nu ook als hybride op de markt komt. Voorheen was enkele de sedan met een hybride aandrijflijn te krijgen. Dit is een 2.0-litre Atkinson benzinemotor en een elektromotor, gekoppeld aan een 1.4 kWh lithium-ion batterij. De combinatie is goed voor 187 pk.
Voor het nieuwe interieur spreekt Ford over ‘meer premium’ materialen in vergelijking met het pre-facelift model. Het ziet er inderdaad wat strakker uit, maar heel bijzonder oogt het niet. Prijzen voor de facelift Mondeo worden in een later stadium bekendgemaakt.
43 reacties
Dat er nu ook en hybrid wagon is lijkt me een goede stap. Werd de hybrid niet in de VS gemaakt of nu ook in Spanje?
Zonde want vroeger was de Mondeo een fijne ruime auto voor het gezin. Mijn ouders hadden de eerste en tweede generatie, maar daarna (toen de hoekige lijnen kwamen) is het snel achterruit gegaan met Ford.
Voor een Ford..
Mondeo: https://pictures.topspeed.com/IMG/jpg/201209/2013-ford-mondeo-6.jpg
De concurrentie met interieurs die even ‘modern’ (of juist niet) ogen of m.i. zelfs nog gedateerder aandoen:
Passat https://www.vwofhartford.com/assets/stock/expanded/white/640/2018vwc040002_640/2018vwc040002_640_12.jpg
Octavia
https://autocarsto.com/wp-content/uploads/2018/03/skoda-2019-2020-skoda-octavia-review-and-expected-specs-new-2019-skoda-superb-combi.jpg
Ik vind alleen de Insignia een aanzienlijk mooier interieur hebben. En over Volvo, Audi, BMW en Mercedes praten we niet want dat noem ik geen directe concurrentie, die zijn net even een klasse hoger en aanzienlijk duurder, zelfs als je de Mondeo Vignale-lijn meetelt.
https://en.wikipedia.org/wiki/Atkinson_cycle
Voor dezelfde ‘inhoud’ krijg je vaak minder vermogen. Beetje normale turbo motor doet tegenwoordig 80-120 pk per liter in dit soort modellen. Gemiddelde Atkinson 50-80 pk per liter.
Maar die dingen zijn lekker zuinig en worden vaak aan hybrides gekoppeld (Toyota bijv).
Alleen in landen waar je ook belasting per cc betaalt, is dit wat minder leuk (Portugal, Singapore, minder mate Zwitserland (omdat het daar pas bij grotere inhoud gaat tellen)).
Wellicht dat ze het in de lease beter doen als kiloknaller, maar ik betwijfel het.
Maar niet nu. Ford moest het toch altijd hebben van een normale auto prijs dit stiekem tegen de premium uitstraling en rijgedrag aanhikt.
Nu hebben we een 2012 voorkant (nog steeds mooi), met de 2007 achterkant (te oud) + budget-look interieur + (misschien prima) rijgedrag wat minder van belang is in een Mondeo.
Leuk idee zo’n wereld auto; maar dit werkt niet meer in Europa.