Dit is de strakgetrokken Ford Mondeo

Auteur: , 43 Reacties

De auto is op de Autosalon van Brussel te bewonderen.

Maak kennis met de facelift van de Ford Mondeo. Zie je het verschil niet direct? Dan kunnen we elkaar de handen schudden. Dat is goed nieuws voor rijders van de oude Mondeo. Blijkbaar was Ford tevreden genoeg over het ontwerp, dat je met het oude model nog prima voor dag kan komen.

Ford heeft minimale wijzigingen doorgevoerd aan het exterieur. Zaken als een nieuwe mistlamp, een kleine tweak aan de bumpers en LED dagrijverlichting zijn eigenlijk de enige noemenswaardige nieuwigheden. De echte vernieuwingen vinden op technisch gebied plaats.

Op technisch vlak introduceert Ford de 2.0-liter EcoBlue diesel naar de Mondeo. Daarnaast rust Ford de facelift uit met een achttraps automaat. Het echte nieuws is dat de station nu ook als hybride op de markt komt. Voorheen was enkele de sedan met een hybride aandrijflijn te krijgen. Dit is een 2.0-litre Atkinson benzinemotor en een elektromotor, gekoppeld aan een 1.4 kWh lithium-ion batterij. De combinatie is goed voor 187 pk.

Voor het nieuwe interieur spreekt Ford over ‘meer premium’ materialen in vergelijking met het pre-facelift model. Het ziet er inderdaad wat strakker uit, maar heel bijzonder oogt het niet. Prijzen voor de facelift Mondeo worden in een later stadium bekendgemaakt.



43 reacties

Mooie auto, maar waarom zou iemand zijn achterbank plat doen voor 1 zak potgrond en 6 plantjes?
@leandro: Mooi excuus voor het thuisfront om niet met het hele gezin naar een lousy tuincentrum te hoeven. Lekker alleen op je gemakje.
@joeyamg: Dan neem je toch een Octavia station en laat je de taxichauffeur in z’n gare MB E-klasse uit 1991 de potgrond bij je thuis brengen?
@joejojo2012: maar… maar… die heette in 1991 nog helemaal niet zo!
De foto gallerij werkt bij mij niet.
@skinnybmw: Bij mij half. Dan houdt het op.
@skinnybmw: ik was even met de techniek aan het spelen om de gallerij in een goede volgorde te fietsen. Even een harde F5 en een prachtige gallery staat voor je klaar! (kan in de app wat langer duren)
@RubenPriest: Haha goede timing dus. Ik zat op de smartphone maar hij werkt nu, thanks!
Het blijft van voren best een mooie auto,zeker met de juiste velgen. Van achteren inmiddels toch wel gedateerd en ik zou hem laten staan vanwege het interieur dat er gewoon ouderwets uit ziet.

Dat er nu ook en hybrid wagon is lijkt me een goede stap. Werd de hybrid niet in de VS gemaakt of nu ook in Spanje?
@sketcher: Eens, de voorkant en profiel zijn nog altijd mooi getekend, maar de achterkant ziet er gewoon té gedateerd uit. Met de nieuwe achterlampen op de station gaat het nog enigszins, maar je ziet dat deze auto al oud is. Had eigenlijk niet nog een facelift verwacht maar gewoon een nieuw model…
@sketcher: Exact, achterkant blijft het zwakke punt bij de Mondeo. Voorkant is schitterend, profiel ook, achterkant doet goedkoop aan.
@sketcher: om die reden vind ik de kont nu wel beter. De station blijft daarbij het mooist, de andere versies hebben gewoon niet zo’n mooie lijn van het dak en heupen :/
Te duur
Ik zie nooit meer een Mondeo rijden, maar nu ik het interieur zie snap ik ook wel waarom. Jeetje wat een jaren 90 uitstraling is dat zeg. Zwart plastic all over the place. Dat moet echt veel beter!
Zonde want vroeger was de Mondeo een fijne ruime auto voor het gezin. Mijn ouders hadden de eerste en tweede generatie, maar daarna (toen de hoekige lijnen kwamen) is het snel achterruit gegaan met Ford.
@gebruikersnaam3: terwijl dit interieur al veel beter is dan het star trek dashboard dat Ford een aantal jaren geleden in al zijn auto’s schroefde.
@erce: Eens, dat glimmende zilveren plastic was nog veel erger.
@gebruikersnaam3: Yup, dat ook nog eens afbladderde. En verdulleme ook op de knoppen!!
@gebruikersnaam3: ik vind het interieur best prima…

Voor een Ford..
@gebruikersnaam3: idd, interieur uit de jaren 90. Was ook mijn eerste gedachte. Wat loopt deze auto achter op de concurrentie…..
@mark997gt3: bij de volgende update een vag-interieur…
@mark997gt3: Waarom loopt hij achter dan?
Mondeo: https://pictures.topspeed.com/IMG/jpg/201209/2013-ford-mondeo-6.jpg
De concurrentie met interieurs die even ‘modern’ (of juist niet) ogen of m.i. zelfs nog gedateerder aandoen:
Passat https://www.vwofhartford.com/assets/stock/expanded/white/640/2018vwc040002_640/2018vwc040002_640_12.jpg
Octavia
https://autocarsto.com/wp-content/uploads/2018/03/skoda-2019-2020-skoda-octavia-review-and-expected-specs-new-2019-skoda-superb-combi.jpg

Ik vind alleen de Insignia een aanzienlijk mooier interieur hebben. En over Volvo, Audi, BMW en Mercedes praten we niet want dat noem ik geen directe concurrentie, die zijn net even een klasse hoger en aanzienlijk duurder, zelfs als je de Mondeo Vignale-lijn meetelt.
@musje83: ehm de 2018 Peugeot 508 is ook een stuk mooier.
@jensefrens: Die is twee maanden oud. Dat trek je niet recht met een facelift, hooguit het materiaalgebruik.
Krijgt deze nog een opvolger met de nieuwe strategie van Ford?
@gulli: Volgens mij wel alleen gaat die auto niet meer verkocht worden in de VS. Zal wel een gedeeld model worden met China.
Het valt mij op dat er bij Ford vaak vermeld wordt dat het een Atkinson motor betreft. Wat is er zo specifiek aan deze motoren?
@millemiglia: ontwikkeld door Mr Bean.
@millemiglia: Check hier maar:
https://en.wikipedia.org/wiki/Atkinson_cycle

Voor dezelfde ‘inhoud’ krijg je vaak minder vermogen. Beetje normale turbo motor doet tegenwoordig 80-120 pk per liter in dit soort modellen. Gemiddelde Atkinson 50-80 pk per liter.
Maar die dingen zijn lekker zuinig en worden vaak aan hybrides gekoppeld (Toyota bijv).
Alleen in landen waar je ook belasting per cc betaalt, is dit wat minder leuk (Portugal, Singapore, minder mate Zwitserland (omdat het daar pas bij grotere inhoud gaat tellen)).
@gregorius: Italie en Roemenie. Alles boven de 2.000 cc wordt erg duur qua belastingen.
Het probleem met deze auto is dat hij natuurlijk zwaar gedateerd, en een beetje te Amerikaans (lees plastic) is. Vooral het interieur voelt niet modern aan. Ik hoop dat door het verdwijnen van de Fusion Ford of Europe weer de opdracht krijgt om een geheel nieuwe Mondeo te ontwerpen. Mits Ford nog brood ziet in een nieuwe Mondeo.
@gregorius: idem in België
Natuurlijk best een knappe kar, maar de oude (niet de pre-facelift maar écht het oude model) vind ik nog altijd vele malen mooier.
@dutchdriftking: doe mij maar de oer-sierra.
@dutchdriftking: hoe bedoel je oud? De mark 4? Of nog ouder. Ik stap binnenkort ook uit mijn 2e mondeo en ga terug naar de focus. De nieuwe ondanks de gave neus legt t op een hoop fronten af tegen een nieuwe Focus.
Als Wagon nog steeds wel mooi, als sedan sowieso te lomp. Interieur is nog steeds matig, zeker ivm de gefacelifte Mazda6
@birdnerd84: Je moet inderdaad wel erg graag geen Mazda willen rijden om een Mondeo te kiezen.

Wellicht dat ze het in de lease beter doen als kiloknaller, maar ik betwijfel het.
@karhengst: rij eerst maar eens in een Mazda 6, dan kom je huilend terug bij de mo deo om met een glimlach weer te vertrekken.
Facelift of niet, hij is inmiddels zwaar gedateerd tov z’n conncurenten.
Ik zie geen verschil maar ik heb hem ook nooit bekeken want ik vind hem niet interessant
Prachtige auto! …Als het nu 2010-2012 was.
Maar niet nu. Ford moest het toch altijd hebben van een normale auto prijs dit stiekem tegen de premium uitstraling en rijgedrag aanhikt.
Nu hebben we een 2012 voorkant (nog steeds mooi), met de 2007 achterkant (te oud) + budget-look interieur + (misschien prima) rijgedrag wat minder van belang is in een Mondeo.
Leuk idee zo’n wereld auto; maar dit werkt niet meer in Europa.
Tijd voor een nieuwe mondeo. Front is nog oké, maar de rest van de auto ziet er log uit en nog ouder dan de vorige insignia. Terwijl de meeste fabrikanten nu toch echt een veel strakkere wagen in de aanbieding hebben. Je moet wel erg fan van ford zijn om hier nu nog voor te kiezen.
Dat lederen interieur lijkt wel op van die massagematjes van de lidl
Aan buitenzijde blijft het een mooie auto, goed dat de techniek gemoderniseerd wordt echter een gemiste kans om er geen modern dash in te zetten, dan had de auto toch zo maar weer 3 jaar meegekund. Ventilatieroosters boven de navigatie is zo jaren 2000

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).