Dit is de voordeligere 911 met vierwielaandrijving

Auteur: , 18 Reacties

Na de Carrera 4S, Carrera S en Carrera is hier de logische Carrera 4.

Toen de Porsche 911 (992) werd onthuld begon het merk uit Zuffenhausen met de 911 Carrera S en 4S. Dat houdt in dat de drieliter boxer zo’n 450 pk op de weg zet, verdeeld over alle wielen of alleen de achterwielen. Dat alles komt wel met een prijs, 156.700 euro. Voor ietsje minder kregen we daarna de Carrera, zonder (4)S. Dat houdt in dat hij ietsje minder pk heeft, maar ook op geen enkele manier vierwielaandrijving. Het prijskaartje valt met 141.400 euro mee. Dan is er maar één combinatie in de Carrera-serie over: de Carrera 4, zonder S. Die krijgen we op de dag dat de IAA start, te zien.

Het belangrijkste zijn natuurlijk de prestaties. Even ter administratie: de Carrera (de instapper) heeft 385 pk, doet 293 km/u en sprint van 0 naar 100 km/u in 4,2 seconden (4,0 met Sport Chrono-pakket). De Carrera S en 4S hebben 450 pk, afhankelijk van de S- of 4S-configuratie doet hij de sprint in 3,7 of 3,6 seconden. De 911 Carrera 4 is wat dat betreft krek eender met de Carrera, 4,2 seconden naar de 100 (4,0 met Sport Chrono) en een topsnelheid van 291 km/u. Oftewel, wil je topsnelheid, dan moet je de Carrera hebben. We zouden nu zeggen dat de sprinttijd dan de reden is om de Carrera 4 te kiezen, maar dat is niet het geval. De cabriolet levert 0,2 seconden in op de dragstrip én 2 km/u aan topsnelheid.

De Carrera 4 leent wat techniek van zijn grote broers Carrera en Carrera S door het optionele elektronische differentieelslot met torque vectoring. Ook optioneel is PCCB (Porsche Ceramic Composite Brakes) zodat je net even wat eerder stil staat.

Mocht je een 992 tegenkomen, dan kun je herkennen dat het een 4 is door een chromen accent op de motorklep. Echter, als je dit kan zien dan kun je de typeaanduiding (mits geselecteerd in de optielijst) ook zien. Prijzen zijn nog niet bekend, de auto staat vanaf eind oktober in de showrooms.



18 reacties

Voor een normaal mens is dit toch niet meer te volgen?

En voor mij ook niet trouwens.
@weijs: als je een voertuig hebt welke binnen de 4,5 seconden naar de 100km/u gaat dan kan je redelijk volgen hoor 😬
@weijs: Met een 4 erachter heb je vierwielaandrijving, met een S een snelle uitvoering. Dan heb je nog de carossorievormen coupé, targe of cabriolet. Niet alle combinaties bestaan, maar het scheelt niet veel. Dat valt nog wel mee dus. Het wordt pas lastiger met de GT3, GT3 RS, GT2 RS, GTS, Turbo en Turbo S.
@bugboy: had je ook niet een GT3 touring zonder dikke spoiler, zodat hij voor de niet-kenner op een gewone 911 lijkt? Voor de eenvoud.
@hollow: Ja, maar natuurlijk ook nog de 911 R, een 911 T en een Speedster. Daarbij werd de Speedster op basis van de 991.2 uitgebracht, terwijl de 992 al was aangekondigd. Daarbij wordt een 991 ook wel een 911 genoemd, dus dat sommige mensen langzaam wat confuus zijn is wel te begrijpen. Je zou er wel een leuk artikel over kunnen schrijven…
Waarom zou je hier voor kiezen? Als je een S niet kan betalen, moet je wellicht geen 911 kopen.
@jorden: waarom eigenlijk? Als iemand 150.000 of meer op een auto stukslaat lijkt mij het ‘niet kunnen betalen’ een beetje een vreemde redenatie :)

Reden is simpel: keuze voor iedereen! Basis-Porsche is al bizar snel, dus daar hoef je niet de upgrade voor te maken. In sommige Alpenlanden, maar ook veel Noord-Europeanen, Noord-Amerikanen en Canadezen kiezen automatisch voor de ‘AWD’-optie.
@jorden: Een standaard Carrera is al rap zat. Die extra seconde heb je heus niet perse nodig. Zo moet je tenminste een beetje werken voor de snelheid.
SUV 911. Ongelukkig kenteken gekozen
@enricoleerdam: voor als je toch eigenlijk een suv wilt.
Kwam in Duitsland de targa tegen vind ik tot nu de mooiste 992 krijg de fotos alleen niet op autojunk
@qoekje: Wanneer was dt dan? Ik zal nu meteen even voor je kijken of ‘ie in het filter is blijven hangen. Dan komt alsnog door!
@qoekje: ?? Is de Targa al uit dan of heb ‘k iets gemist?
Stel dat Porsche slechts 1 uitvoering zou aanbieden die met tuning- en accessoirepakketten uit te breiden is, wat zou dat dan doen met de restwaarde van die opties? Al die verschillende uitvoeringen lijken mij in het belang van de eerste koper.
Zo zie je maar weer, voor iedereen komt er een perfecte 911.
Haha het enige verschil zijn de uitlaten volgens mij
Een 911 (992) Carrera 4 GTS bitte sehr! Smurfin Blau met titaniumkleur wielen. Danke schön!
2wd, 4wd. S of niet. Who cares? De meest legendarische sportwagen is al zo’n 10 maanden gelanceerd als 992 en het woord «handbak» is nog niet gevallen! heiligschennis!!
Allen in koor nu: HANDSCHALTGETRIEBE!!!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).