• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De Peugeot 208 is de Auto van het Jaar 2020

Auteur: Loek, gepost 2 maart 2020 om 15:36 – 35 Reacties

Peugeot 208

De kleine Franse hatchback is de auto die dit jaar de titel Auto van het Jaar mag opeisen.

Awardshows: de meeste mensen smullen ervan. De Oscars, de Grammy’s, hier in Nederland het Televizier-Gala en noem ze allemaal maar op. Alles moet gerangschikt worden op kwaliteit. Om daarna de uiteenlopende reacties te delen met je vrienden en familie.

In de autowereld zijn er verschillende awardshows. De belangrijkste Europese uitreiking is de European Car of the Year-uitreiking (what’s in a name). Al decennialang reiken zij de prijs uit naar de auto die op ons continent de beste auto in het jaar is.

Normaliter gaat dit gepaard met de autoshow van Genève. Dat kan natuurlijk nu niet, maar net zoals dat alle onthullingen van fabrikanten doorgaan, mogen we ook gewoon genieten van de COTY-onthulling. Laten we er maar verder geen doekjes om winden: dit is de winnaar.

De winnaar

Oké, je hebt het ook al in de titel gezien: de Auto van het Jaar 2020 is de Peugeot 208. De kleine hatchback, beschikbaar met brandstofmotoren en een elektrische versie, wist alle andere auto’s achter zich te laten.

De finalisten

De Peugeot 208 won van een veelbesproken zevental auto’s, die al bekend waren. De lijst bestaat uit de nieuwe BMW 1 Serie, de Ford Puma, de Porsche Taycan, de Renault Clio, de Tesla Model 3 en de Toyota Corolla. Een mooie diverse selectie van ‘huis-tuin-en-keuken-auto’s’, met dit keer drie elektrische auto’s die kans maakten op de titel. Zowel de Tesla Model 3 als de Porsche Taycan volgden dan ook na de 208.

Porsche Taycan

Wat echter opvallend is aan deze zeven auto’s is dat elke kandidaat op een bepaalde manier elektrificatie weet toe te passen. Naast de volledig elektrische auto’s is er van elke finalist een hybride-, mild-hybride- of plug-in hybrideversie.

https://twitter.com/auto_schmidt/status/1234488126871080961

Nederland

De stemmen werden per land bekendgemaakt. Voor Nederland gingen veruit de meeste stemmen naar de Tesla Model 3. De jury van ons land pakte de Porsche Taycan en Peugeot 208 voor plek twee en drie. De Ford Puma en BMW 1 Serie wisten de Nederlandse jury weinig te overtuigen, met de laatste twee plekken.

Tesla Model 3

Voorgangers

Ter overzicht hebben we ook nog even de meest recente vijf voorgangers van de Peugeot 208. Dat was in 2019 de Jaguar I-PACE, in 2018 de Volvo XC40, in 2017 de Peugeot 3008, in 2016 de Opel Astra en in 2015 de Volkswagen Passat.

De Peugeot 208 en de Porsche Taycan zijn de enige auto’s die overeenkomen met de Autoblog Auto van het Jaar. Oké, die lijst werd achteraf gemaakt met de auto’s van 2019, maar hier was het de Porsche die er met de winst vandoor ging. In onze eigen verkiezing werd de Peugeot 208 vijfde.

Ook interessant!

  • Mijn Auto: Peugeot 106 Rallye van Gijs
    Mijn Auto: Peugeot 106 Rallye van Gijs
  • Peugeot 208 PSE
    Peugeot 208 PSE wordt eerste leuke Hot Hatch EV?
  • Goedkoopste Peugeot 208 GTI
    De goedkoopste Peugeot 208 GTI heeft een kleurtje
  • Autoblog Auto van het Jaar 2021
    Dit is de Autoblog Auto van het Jaar 2021!

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

208, coty, Genève 2020, Peugeot

Vorig bericht: « Ferrari 612 occasion met handbak staat te koop in NL
Volgend bericht: Bentley Bentayga Speed – monster SUV »

Lees Interacties

Reacties

  1. karaya zegt

    2 maart 2020 om 15:43

    En terecht. Had ook de autoblog auto van het jaar moeten zijn.

    Login om te reageren
    • raoufff zegt

      2 maart 2020 om 19:13

      @karaya: nee tuurlijk niet, dat is de Alfa Romeo 157/159!

      Login om te reageren
      • raoufff zegt

        2 maart 2020 om 21:41

        @raoufff: ik bedoel de 156

        Login om te reageren
    • leeno zegt

      3 maart 2020 om 07:36

      @karaya: dus een auto waar ik de tellers niet kan zien wordt auto van het jaar!! De auto kan zo goed zijn als ie wil maar als die cockpit niet aanpassen blijven ze van mij 0 op 10 krijgen. waardeloos!!

      Login om te reageren
      • karaya zegt

        3 maart 2020 om 15:05

        Moet je een kussen onder je bips doen.

        Login om te reageren
      • boblafrance zegt

        5 april 2020 om 01:16

        Helemaal eens, en waarom z’n klein stuurtje? overgens sommige iets oudere 208 zien er nu al niet meer uit.

        Login om te reageren
  2. gregorius zegt

    2 maart 2020 om 15:43

    Geen idee of die 208 een beetje goed auto’tje is. Als ze dat ding goed in elkaar schroeven en het een beetje kwaliteit blijkt te zijn, kan het best een ‘winnaar’ zijn.
    Echter, een 3008 en een Astra die zo’n prijs kunnen winnen… tja.
    En van alles Volvo’s die ik in het dagelijkse leven zie, komt de XC40 het minste voor.

    Login om te reageren
  3. Edge zegt

    2 maart 2020 om 15:44

    Wie zitten er eigenlijk in die jury namens Nederland? Zijn dat mensen die enige autoriteit en bereik hebben met hun platform, of zijn het vooral fossielen die vastgeroest zijn in hun ‘functie’?

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      2 maart 2020 om 16:55

      @Edge: Jaco Bijlsma van Autovisie, freelancer Ton Rijs en Gert Wisse van de ANWB.

      Login om te reageren
    • gkbheinen zegt

      2 maart 2020 om 17:18

      @Edge: ik denk vooral dat laatste

      Login om te reageren
      • Richmond zegt

        2 maart 2020 om 19:09

        @gkbheinen: wie zouden het dan moeten doen?

        Login om te reageren
  4. henkp1 zegt

    2 maart 2020 om 15:53

    Pffff, wat een blamage die hele COTY.
    Het is een leuke auto hoor, die nieuwe 208 maar niks vernieuwends. Enige is dat ie ook als elektrisch verkrijgbaar is. Winnaars hadden wat mij betreft moeten zijn de Tesla (moet ik nog uitleggen waarom?) of de nieuwe Clio (baanbrekend interieur, geavanceerd hybride systeem en echt value for money).

    Login om te reageren
    • lekkerlinksrijden zegt

      2 maart 2020 om 16:59

      @henkp1: wat is er zo baanbrekend aan het interieur dan?

      Login om te reageren
      • henkp1 zegt

        2 maart 2020 om 18:08

        Ongekende afwerking en materiaalgebruik voor deze prijsklasse.

        Login om te reageren
        • lekkerlinksrijden zegt

          2 maart 2020 om 18:16

          @henkp1: heeft de Peug dat niet? Volgens mij staat het interieur bij hen ook op een hoog niveau voor het b-segment

          Login om te reageren
        • Richmond zegt

          2 maart 2020 om 19:10

          @henkp1: volgens wie? En dan nog. Audi of VW is nooit Coty geworden en die hebben de naam.

          Login om te reageren
          • 87sandyd zegt

            2 maart 2020 om 21:19

            @benja01: euhm, misschien nog even keer de test lezen…

            Login om te reageren
      • leeno zegt

        3 maart 2020 om 07:40

        @lekkerlinksrijden: niets, het slechtste interieur ooit met een stuur dat in de weg zit bij mijn ideale rijhouding

        Login om te reageren
  5. ericd zegt

    2 maart 2020 om 15:55

    Overduidelijk politiek. Wat me opvalt aan reviews is dat de Peu 208 nooit hoge ogen scoort en vaak wordt gepasseerd door klassegenoten als een Clio.

    Login om te reageren
  6. Dutchdriftking zegt

    2 maart 2020 om 16:13

    Eerlijk is eerlijk, een fijne B-segment hatchback, leverbaar op benzine, diesel, elektriciteit of een hybride voor de twijfelaars, en dat alles in een knap jasje en een soort van betaalbaar. Niks spannends, wel een terechte winnaar.

    Login om te reageren
  7. kminne zegt

    2 maart 2020 om 16:17

    Behalve de Clio en 3008 blijken de winnaars van deze mallotige competitie vaak geen echte succesnummers. De Tesla Model 3 had trouwens in 2019 al auto van het jaar moeten zijn. Maar toen lagen de heren juryleden nog te slapen denk ik.

    Login om te reageren
  8. grasvreter zegt

    2 maart 2020 om 16:59

    Dit neem je toch niet serieus. Die Jaguar I-pace met 1 fase lader heeft ook een keer gewonnen. En ik kan je nu al vertellen dat een Toyota Yaris qua verbruik, onderhoudskosten, en restwaarde beter zal scoren dan de 208. Pure kul zo’n awardshow, geen aandacht meer aan besteden.

    Login om te reageren
  9. hingenine zegt

    2 maart 2020 om 17:54

    Ik ben over het algemeen niet zo’n Peugeot liefhebber, maar ik vind deze toch erg goed geslaagd. (en de 508 ook wel trouwens)

    Login om te reageren
  10. ablogjunk zegt

    2 maart 2020 om 18:42

    Blijft gewoon raar….

    Een auto van het jaar 2020 benoemen terwijl we nog maar net met 2020 zijn begonnen.

    Login om te reageren
    • stephane8200 zegt

      2 maart 2020 om 18:59

      @ablogjunk: blijft gewoon raar om een auto van het jaar te laten benoemen door journalisten.

      Overmorgen is iedereen het weer vergeten.

      Login om te reageren
      • Richmond zegt

        2 maart 2020 om 19:14

        @stephane8200: hoe je het ook doet, denk dat je nooit een echt goede verkiezing krijgt. De publieks stem bij shows zijn ook een wassen neus. Vraag is meer wat is de toegevoegde waarde van de verkiezing. Heb nog nooit iemand gehoord die zegt dat ze een auto gekocht hebben, omdat het de auto van het jaar is. Of dat de verkopen van een model of merk significant beter zijn hierdoor.

        Login om te reageren
        • kniesoor zegt

          2 maart 2020 om 19:37

          Zeker in het verleden is dat laatste toch beslist wel het geval geweest. Steekwoord : Rover SD1.

          Login om te reageren
          • stephane8200 zegt

            2 maart 2020 om 19:43

            @amghans: vroeger was de consument minder goed geïnformeerd. Bovendien werd de werkelijkheid eenzijdiger belicht omdat je minder mogelijkheden had.

            Ik denk dat deze verkiezing weinig relevant meer is.

            Login om te reageren
  11. caprio zegt

    2 maart 2020 om 20:42

    Teleurstellende winnaar, de 208 is weinig vernieuwend en de elektrische variant is ook niet de beste/zuinigste/beste range. Waar is het puntenoverzicht trouwens. Ik vind de Tesla model 3 de enige en meest bereikbare vooruitstrevende auto waar de andere elektrische auto’s zich voorlopig op stukbijten. Wat een blamage deze uitslag.

    Login om te reageren
  12. 87sandyd zegt

    2 maart 2020 om 21:23

    Wat ik mij vooral afvraag is wie bepaalt dat die auto’s de contenders worden van COTY? Ik bedoel, de 1 serie, wat doet dat ding daar in godsnaam? Toyota Corolla, really?

    Login om te reageren
  13. spiderman zegt

    2 maart 2020 om 21:48

    Ik neem deze prijs niet meer serieus, wat een blamage, het zoveelste nietszeggende Peugeotje. Er is in de afgelopen jaren een nieuwe fabrikant opgestaan die de complete sector heeft opgeschud, de auto vanaf een vel wit papier nieuw heeft ontworpen en de toon zet voor bijna alles wat de concurrentie nu doet: Tesla. Maar de Model S, de Model X en nu weer de Model 3 krijgen de prijs gewoon niet, want de boel wordt door de gevestigde orde geregeld. Die lastige nieuweling gunnen we zo’n prijs natuurlijk niet. Het is een nietszeggende prijs geworden. Sinds 2014 al de derde keer dat een Peugeot wint, eerder met de 308 en de 3008: nietszeggende, kleurloze automobielen. Bizar.

    Login om te reageren
  14. circlestorm69 zegt

    2 maart 2020 om 22:52

    Leukste nieuwe karretje van dit moment. Zeker in het geel en blauw.
    Gefeliciteerd!

    Login om te reageren
  15. Nino zegt

    2 maart 2020 om 23:27

    Hoop juryleden hier in de comments, lijkt wel alsof oranje speelt…!

    Al het commentaar op de 208 snap ik ook niet echt. Verkoop ze zelf dus zie ook de reacties op de auto. Heb 5 jaar in vorige modellen rondgereden en nog nooit keek er iemand om. Rij nu sinds november een nieuwe en heb nog nooit zoveel duimpjes, foto’s en starende mensen gezien. Het is een auto die een hoop sympathie opwekt, tel daarbij de verbeteringen/ vernieuwingen op tov het vorige model. Typisch dat hier in de comments nou net de mensen zitten die het niks vinden (vaak ook de figuren die niet verder dan de plaatjes komen).

    Login om te reageren
  16. gromit zegt

    3 maart 2020 om 00:00

    Lijkt wel een uitgelopen eierdooier.

    Login om te reageren
  17. mashell zegt

    3 maart 2020 om 07:26

    Als er een kleine Peugeot mee doet dan is de rest bij voorbaat kansloos. Dat is al jaren zo. Bovendien ziet de 208 er ook wel erg goed uit.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North