• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dit is een geweldige ode aan de Ford GT40

Auteur: RubenPriest, gepost 6 november 2018 om 07:44 – 23 Reacties

Afbeelding Dit is een geweldige ode aan de Ford GT40Afbeelding Dit is een geweldige ode aan de Ford GT40Afbeelding Dit is een geweldige ode aan de Ford GT40Afbeelding Dit is een geweldige ode aan de Ford GT40Afbeelding Dit is een geweldige ode aan de Ford GT40Afbeelding Dit is een geweldige ode aan de Ford GT40Afbeelding Dit is een geweldige ode aan de Ford GT40Afbeelding Dit is een geweldige ode aan de Ford GT40

Dit is een geweldige ode aan de Ford GT40
Gooi oud en nieuw door de blender en dit is de uitkomst.

Fans van de Ford GT en de GT40 die het afschuwelijk vonden dat Ford een V6 Ecoboost lepelde in het nieuwe model moeten even de andere kant opkijken. Dit is namelijk een project waar gebruik is gemaakt van beide ingrediënten. Aan de ene kant zien we een klassieke GT40 staan, aan de andere kant is deze auto hartstikke modern dankzij een aandrijflijn met de V6 Ecoboost.

Waar we naar kijken is geen echte klassieke GT40, maar een replica gemaakt door Superformance. De auto heeft zoals gezegd geen dikke V8 onder de kap, maar een gepeperde variant van Fords geblazen zespitter. In deze replica levert de motor 700 pk en 881 Nm koppel. Superformance bereikte dit vermogen door de standaard turbo’s te vervangen met exemplaren van Garrett.

Het is een listig ding geworden, want de auto weegt slechts 1.088 kg. De prestaties komen ongeveer overheen met een echte moderne Ford GT. Het welbekende sprintje naar de honderd is in minder dan 3,5 seconden gedaan. Je kunt deze ‘Future GT Forty’, zoals Superformance het project noemt, kopen voor 179.900 dollar. Een fractie van de prijs in vergelijking met het echte werk.

Ook interessant!

  • Wouter maakt autospotters blij met Ford GT
    Wouter maakt autospotters blij met Ford GT
  • Dit is waarom Ford een GT met zwarte voorklep uitbrengt
  • Te koop. Maar niet deze
    Te koop: 2005 Ford GT met een beetje werk
  • Deze twee Ford GT's zijn wél geslaagd

Nieuwste artikelen

  • Vergeet de MC20, dit is de Maserati MCPura
  • Video: Wat is hier het verhaal achter?
  • Dit is de nieuwe Mazda CX-5, met 2,5 liter instapper
  • Mercedes geeft EV’s mínder range bij terugroepactie, wegens brandgevaar
FacebookTweetPinLinkedIn

EcoBoost, Ford, ford-gt, gt40, replica, sema-2018, superformance, v6

Vorig bericht: « Zeldzame McLaren SLR MSO is… eigenlijk heel goedkoop?
Volgend bericht: Mercedes levert X-klasse nu ook in knotsgekke kleuren »

Lees Interacties

Reacties

  1. ericc zegt

    6 november 2018 om 07:49

    Jammer van die taartschep. Zal wel nodig zijn met die PK’s maar doet afbreuk aan het geheel.

    Login om te reageren
  2. weijs zegt

    6 november 2018 om 08:02

    Én handgeschakeld!

    Login om te reageren
  3. detroitv8 zegt

    6 november 2018 om 08:04

    Prima prijsje trouwens

    Login om te reageren
    • rikus zegt

      6 november 2018 om 08:40

      @detroitv8: is dit “goedkoop” in vergelijking met andere kitcars?

      Login om te reageren
      • detroitv8 zegt

        6 november 2018 om 09:09

        @rikus: gezien de prestaties? Ja

        Login om te reageren
      • fmgarcia zegt

        6 november 2018 om 11:51

        @rikus: Gisteren kwam het meest perfecte trackday speeltje voorbij.. Naja dit is net zo duur en lijkt mij persoonlijk wat indrukwekkender.

        Login om te reageren
  4. dunhozzie zegt

    6 november 2018 om 08:04

    LHD uit praktische overwegingen en een V8 vanwege sentimentele redenen.

    Maar hij mag zo ook wel op de stoep

    Login om te reageren
  5. JanJansen zegt

    6 november 2018 om 08:16

    “Het is een listig ding geworden, want de auto weegt slechts 1.088 kg.”
    Die redenatie volg ik niet helemaal. Een Caterham weegt maar 500kg en is alles behalve listig. Ken maar weinig auto’s die zo goed in balans zijn.

    Login om te reageren
    • tristan114 zegt

      6 november 2018 om 08:40

      @janjansen: die beredenering klopt ook niet

      Login om te reageren
    • Robert zegt

      6 november 2018 om 08:44

      @janjansen: maar een Caterham heeft dan ook geen motor met 700 pk en 881 Nm koppel onder de kap liggen. Als ik Wikipedia moet geloven heeft de meest extreme Superlight uitvoering een 150 pk tot z’n beschikking om 515 Kg voort te stuwen. Dat zijn toch hele andere verhoudingen.

      Login om te reageren
      • JanJansen zegt

        6 november 2018 om 18:12

        @rrrobert: Caterham 620R heeft 310 pk, dat is een vergelijkbare hoeveelheid pk per kg.

        Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      6 november 2018 om 08:59

      @janjansen: Of een auto listig is, hangt dan ook niet alleen van het gewicht af. Daarbij komen meerdere dingen om de hoek kijken, zowel vermogen, de manier waarop het vermogen wordt afgegeven, aandrijving op de wielen, turbogat, afstemming van het onderstel, aerodynamica etc.

      Login om te reageren
      • JanJansen zegt

        6 november 2018 om 18:23

        @berlinetta: precies. Daarbij verwacht ik dat met een lichtere v6 aan boord het alleen maar makkelijker wordt om het gewicht centraal te houden

        Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      6 november 2018 om 10:34

      @janjansen: maar die heeft dan ook niet de motor achter de bestuurder en weegt zo weinig dat het rubber best fors is ivt het gewicht. Ga je daarmee glijden dan is er zoveel grip dat je ook relatief makkelijk weer grip terugvindt en het ding de kant op krijgt die je wenst.

      In verhouding tot het totale gewicht van deze “GT40” liggen er flink veel kilo’s achterin. Dus de kans op terminaal onderstuur of pendelum effect door de zware aandrijflijn. Ja ik denk dat dit een behoorlijke bestuurder vraagt.

      Login om te reageren
      • JanJansen zegt

        6 november 2018 om 18:15

        @w0o0dy: Een Lotus Elise/Evora heeft dit toch ook? Ook die zijn alles behalve listig.
        Wat ik me wel voor kan stellen is dat het turbogat het niet de meest voorspelbare gedrag oplevert. Dat is een van de redenen waarom Lotus altijd een supercharger monteert.

        Login om te reageren
        • w0o0dy zegt

          6 november 2018 om 18:44

          @janjansen: klopt maar een kitcar met de looks van een GT40 hoeft niet per se hetzelfde niveau te halen qua chassis design, ophanging en geometrie als een van de beste merken in de business… En idd turbo’s helpen niet echt. Al is een 3,7liter V6 van 300pk nou niet echt het type dat grote turbo’s nodig heeft en veel lag Al hebben. Zonder turbo krijg je 300pk ook wel uit zo’n blok lijkt me.

          Login om te reageren
  6. viezefreddyw zegt

    6 november 2018 om 08:35

    Ik vind hem heel erg gaaf! Uniek ding ook en een handbak. Fraai hoor.

    Login om te reageren
  7. cossiekiller zegt

    6 november 2018 om 09:40

    Heel leuk voor trackdays, maar doe me toch maar de gewone versie van SPF met V8 en het authentieke uiterlijk. Heeft ook al ca 550pk op 1100kg. Daar geraak ik ook mee op mijn inrit, zo steil is die niet.

    Login om te reageren
  8. notsobig zegt

    6 november 2018 om 09:41

    De 1e/header foto deed me in eerste instantie denken dat het om een rc model zou gaan…

    Maar gaaf ding!

    Login om te reageren
  9. w0o0dy zegt

    6 november 2018 om 10:36

    Liever met Coyote V8…

    Login om te reageren
  10. w0o0dy zegt

    6 november 2018 om 10:51

    En ik grijp graag deze gelegenheid aan om deze video te pluggen:
    Kenny Brack met een klassieke GT40 op een natte baan. Epic!
    https://m.youtube.com/watch?v=1jF__B1xpJY

    Login om te reageren
  11. w0o0dy zegt

    6 november 2018 om 11:56

    Om te huilen… Een paar plaatjes van een Audi TTRS en de fanboys vallen over elkaar heen met complimenten maar dit soort wagens roept vrijwel geen interesse op…

    Login om te reageren
  12. lacker zegt

    6 november 2018 om 14:07

    Zo had de GT eruit moeten zien. Ik kan maar niet wennen aan die open gaten aan de zijflanken van het 2016/2017 model

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North