Dit is een geweldige ode aan de Ford GT40

Auteur: , 23 Reacties

Gooi oud en nieuw door de blender en dit is de uitkomst.

Fans van de Ford GT en de GT40 die het afschuwelijk vonden dat Ford een V6 Ecoboost lepelde in het nieuwe model moeten even de andere kant opkijken. Dit is namelijk een project waar gebruik is gemaakt van beide ingrediënten. Aan de ene kant zien we een klassieke GT40 staan, aan de andere kant is deze auto hartstikke modern dankzij een aandrijflijn met de V6 Ecoboost.

Waar we naar kijken is geen echte klassieke GT40, maar een replica gemaakt door Superformance. De auto heeft zoals gezegd geen dikke V8 onder de kap, maar een gepeperde variant van Fords geblazen zespitter. In deze replica levert de motor 700 pk en 881 Nm koppel. Superformance bereikte dit vermogen door de standaard turbo’s te vervangen met exemplaren van Garrett.

Het is een listig ding geworden, want de auto weegt slechts 1.088 kg. De prestaties komen ongeveer overheen met een echte moderne Ford GT. Het welbekende sprintje naar de honderd is in minder dan 3,5 seconden gedaan. Je kunt deze ‘Future GT Forty’, zoals Superformance het project noemt, kopen voor 179.900 dollar. Een fractie van de prijs in vergelijking met het echte werk.



23 reacties

Leuk hoor, maar is garantie op je auto nog steeds belangrijk? Check het HIER!
Jammer van die taartschep. Zal wel nodig zijn met die PK’s maar doet afbreuk aan het geheel.
Én handgeschakeld!
Prima prijsje trouwens
@detroitv8: is dit “goedkoop” in vergelijking met andere kitcars?
@rikus: gezien de prestaties? Ja
@rikus: Gisteren kwam het meest perfecte trackday speeltje voorbij.. Naja dit is net zo duur en lijkt mij persoonlijk wat indrukwekkender.
LHD uit praktische overwegingen en een V8 vanwege sentimentele redenen.

Maar hij mag zo ook wel op de stoep
“Het is een listig ding geworden, want de auto weegt slechts 1.088 kg.”
Die redenatie volg ik niet helemaal. Een Caterham weegt maar 500kg en is alles behalve listig. Ken maar weinig auto’s die zo goed in balans zijn.
@janjansen: die beredenering klopt ook niet
@janjansen: maar een Caterham heeft dan ook geen motor met 700 pk en 881 Nm koppel onder de kap liggen. Als ik Wikipedia moet geloven heeft de meest extreme Superlight uitvoering een 150 pk tot z’n beschikking om 515 Kg voort te stuwen. Dat zijn toch hele andere verhoudingen.
@rrrobert: Caterham 620R heeft 310 pk, dat is een vergelijkbare hoeveelheid pk per kg.
@janjansen: Of een auto listig is, hangt dan ook niet alleen van het gewicht af. Daarbij komen meerdere dingen om de hoek kijken, zowel vermogen, de manier waarop het vermogen wordt afgegeven, aandrijving op de wielen, turbogat, afstemming van het onderstel, aerodynamica etc.
@berlinetta: precies. Daarbij verwacht ik dat met een lichtere v6 aan boord het alleen maar makkelijker wordt om het gewicht centraal te houden
@janjansen: maar die heeft dan ook niet de motor achter de bestuurder en weegt zo weinig dat het rubber best fors is ivt het gewicht. Ga je daarmee glijden dan is er zoveel grip dat je ook relatief makkelijk weer grip terugvindt en het ding de kant op krijgt die je wenst.

In verhouding tot het totale gewicht van deze “GT40” liggen er flink veel kilo’s achterin. Dus de kans op terminaal onderstuur of pendelum effect door de zware aandrijflijn. Ja ik denk dat dit een behoorlijke bestuurder vraagt.
@w0o0dy: Een Lotus Elise/Evora heeft dit toch ook? Ook die zijn alles behalve listig.
Wat ik me wel voor kan stellen is dat het turbogat het niet de meest voorspelbare gedrag oplevert. Dat is een van de redenen waarom Lotus altijd een supercharger monteert.
@janjansen: klopt maar een kitcar met de looks van een GT40 hoeft niet per se hetzelfde niveau te halen qua chassis design, ophanging en geometrie als een van de beste merken in de business… En idd turbo’s helpen niet echt. Al is een 3,7liter V6 van 300pk nou niet echt het type dat grote turbo’s nodig heeft en veel lag Al hebben. Zonder turbo krijg je 300pk ook wel uit zo’n blok lijkt me.
Ik vind hem heel erg gaaf! Uniek ding ook en een handbak. Fraai hoor.
Heel leuk voor trackdays, maar doe me toch maar de gewone versie van SPF met V8 en het authentieke uiterlijk. Heeft ook al ca 550pk op 1100kg. Daar geraak ik ook mee op mijn inrit, zo steil is die niet.
De 1e/header foto deed me in eerste instantie denken dat het om een rc model zou gaan…

Maar gaaf ding!
Liever met Coyote V8…
En ik grijp graag deze gelegenheid aan om deze video te pluggen:
Kenny Brack met een klassieke GT40 op een natte baan. Epic!
https://m.youtube.com/watch?v=1jF__B1xpJY
Om te huilen… Een paar plaatjes van een Audi TTRS en de fanboys vallen over elkaar heen met complimenten maar dit soort wagens roept vrijwel geen interesse op…
Zo had de GT eruit moeten zien. Ik kan maar niet wennen aan die open gaten aan de zijflanken van het 2016/2017 model

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).