Dit is een nieuw coupé-concept, maar wie maakte hem?

Auteur: , 37 Reacties

The design is our interpretation of the idea that -merk- breathes into all of its vehicles – a DNA that balances design and performance with the idea that you don’t need to be over the top in terms of glitz and stereotypical luxury cues.

Bovenstaande wijze woorden zouden van elke designer kunnen zijn, maar ze zijn van Peter Schreyer, designer bij Hyundai. Als je me op basis van het totale plaatje had gezegd dat dit een Bentley Continental GT- of Jaguar XJ Crossover-concept is had ik je ook geloofd.

Hyundai “Vision G” Concept Coupe

Skoda had eerder een Vision C en D, maar aangezien ze niet eigenaar van het alfabet zijn belet niemand Hyundai een soortgelijke combinatie te gebruiken. Onder de kap van de grote Vision G coupé klopt de bekende 5.0 liter Tau V8 met 425 pk (420 hp). Geen hybridedingetjes of downsizing, maar gewoon een dikke V8 en niets meer, het kan nog in 2015.

Vision G

Het zal je dan ook niet verbazen dat het concept van de hand van Hyundai’s Amerikaanse designcentrum komt. Het moet een inspiratie vormen voor het design van de toekomstige luxevoertuigen van de Koreaanse fabrikant, grote sleeën die hier niet verkocht worden.

“Vision G” zal aanstaande zondag aan het grote publiek worden getoond op het Pebble Beach Concours d’Elegance, tussen alle Pagani’s, McLarens en andere exoten (Chiron?) dus.



37 reacties

Jammer, het is een mooie auto maar de grill verpest de voorkant.
@robert110: omdat het op een Audi lijkt?
Beetje jammer 425 pk uit 5.0 v8. Bmw trok eind jaren 90. 400 pk uit een 4.9 V8 beetje jammer gezien we nu bijna 20 jaar verder zijn. Design is wel netjes
@blata: ja en zo zijn er nog duizenden huidige auto met weinig en oude auto’s met veel pk/liter.
Het zegt dan ook niet zoveel. Dit is een luxe auto. Pk is dan ook veel minder belangrijk dan een soepele loop.
@redneckdarian: luxe auto? een coupe een luxe auto?…
@lekkaah:

Dat een vrachtwagen een coupe is wil niet zeggen dat elke coupe een vrachtwagen is ..
@lekkaah: ja? 6 serie? S klasse coupe? Cls? Die Maybach coupe? De wraith? Moet ik nog even doorgaan?
@lekkaah: Bentley Continental, Bentley Brooklands (mijn favoriet), Rolls-Royce Phantom Coupé, Rolls-Royce Wraith, Mercedes-Benz/AMG S coupé, Mercedes-Benz CL, BMW 6-Serie, etc
@redneckdarian: Het is nog altijd Hundeee America; daar kan je nog met dit soort grappen wegkomen.
Als je in Europa als niet-premium merk een premium coupe uit wil brengen, dan moet je tegenwoordig toch echt 500pk mee brengen.
Als rijke lul tellen ook de cijfertjes mee. Dus dan moet deze Hyundai de concurrentie toch echt op een hoop fronten evenaren en nog eens minimaal 30% goedkoper zijn; anders kopen we t hier niet. 425 pk is mooi. 5l v8 is mooi. De combinatie is niet 201X-premium.

Beetje tzelfde als met mijn Infiniti FX. Ze hebben een prachtige 5.0 V8 in de line-up. Klinkt mooi, maar ze bieden 390 pk en 16l/100km gecombineerd. Ik leef maar 1 keer, en die 16l kan ik nog wel behappen, maar dan wil ik naast het verbruik van een AMG V8 ook de power van een AMG V8 hebben. Uiteindelijk is het dus de FX30d, geworden. Ik zal t diesel-blok geen soepel pareltje noemen, maar op de goede toeren zijn die newtonmeters niet te beaten.
@blata:

BMW 650i 2015 367peekaas ..

Anyway .. Peekaas zijn hartstikke cool vet bonkie voor mensen die geen idee hebben wat peekaas zijn ..
@lincoln: 450pk tegenwoordig. In 2013 407pk en in 2010 inderdaad 367 stuks. Zo slecht doen ze het niet bij Hyundai ;-).
@blata: is niet relevant. Daarbij was dat M5 blok toen al behoorlijk speciaal. Net als het onderhoud wat ze nodig hadden. Eind jaren 90 had de twaalfcilinder 750i slechts 326pk. 425pk uit een 5.0 is een keurige score voor een atmosferische V8. Niet hypermodern, maar prima. BMW heeft nu een 600c kleinere ’50i’ V8, en daar halen ze 450pk uit, dankzij twee turbo’s. En de Mercedes V8 zit met hun 4.7 ‘500’ blok op 435 stuks (wordt binnenkort vervangen door de 4.0). Ook met twee föhns. Performance modellen is andere koek, maar dat is de Hyundai niet.

OT: ik vind het persoonlijk best een gave bak. En dan te bedenken dat ze 20 kaar geleden een Scoupe 1.5 hadden…
De viercilinder 740 (L)e heeft ook 326 pk :s
@blata: appels en peren.
De neus van Ford nieuwe stijl, de kieuwen van een BMW, de achterlichten van een Jaguar XJ en de kofferklep van een Mercedes C.
Maar het vormt een best fraaie auto, dat dan weer wel!
@peidur: er zitten ook best wel wat elementen van de nieuwe 7-serie en de Audi Prologue conceptauto in het interieur. Daklijn lijkt ook op de Prologue geïnspireerd.
Ik snap dat dit voor Hyundai/Genesis een compleet nieuwe designrichting is qua presentatie en luxe;maar vele lijnen kennen we al jaren.
Prachtig ding ..
Duidelijk ontworpen door volk die nummerplaten op de voorkant maar onzin vinden ..
De badge deed me denken aan AM van ver. Copyright is hun ook onbekend.
@ericc:

Klopt .. Ze hebben idd geen copyright op interpretaties van armzalig volk ..
Mooi ding, alleen de velgen passen er net niet bij. Het is het alsof je een Profile setje wielen onder je 7 serie schroeft.
Mooie auto.

Maar die foto’s van het interieur zijn iets te close genomen. Zo mis je de ambiance van het design.
Meneer de Hyundai topman, als wij onze toffe sportwagen niet krijgen, mogen we deze dan?
Slimme locatiekeuze. En een goed design wat ook goed bij hyundai past. Maar dan krijgen we weer de vraag wie er 150.000 euro voor een hyundai gaat betalen?
@clarkson:

Persoonlijk zou ik deze bak boven een maserati MB s coupe of BMW 6 verkiezen ..
@clarkson: 65k zou een redelijk leuk bedrag zijn inderdaad :-D
Tja ontwerpen kan hijwel, mooie auto, in balans, beetje Aston chique
@caprio:
Inderdaad. Goed in balans. Niet te veel poeha. Degelijk ontwerp.

Kan die beste man (Peter Schreyer) ook niet even wat auto’s voor Lexus ontwerpen? Die kunnen namelijk wel wat hulp gebruiken…..
Ben ik de enige die het gevoel heeft dat er S klasse stoelen in staan?? Verder wel nette auto
zonder te lezen: bentley?
Zag hier gisteren een i30 of i40(denk laatste)in de straat staan.Was een station.Moest eerst even kijken wat voor’n merk het was maar moet eerlijk zeggen.Ik vindt hem mooier dan een BMW of Mercedes station.
@Alfarobert: even spellingnazi spelen: “ik vind”.
Knappe auto hoor. Die grille kan natuurlijk wat subtieler, maar dat zijn details. Chique ding.

Moet zeggen dat die Peter Schreyer wel erg veel leuke ontwerpjes maakt. Die Kia Stinger Concept was ook al tamelijk briljant:
http://www.conceptcarz.com/images/Kia/Kia_GT4_Stinger_Concept_NAIAS_02-800.jpg
Komt die schreyer niet van Audi af? Is vergeten de grille aan te passen, komt 1 op 1 overeen
De achterkant deed mij gelijk denken aan een continental.
Schitterende auto, mooie klassieke vormgeving. wielen zijn discutabel, ja.
En geen V8 of onvoldoende vermogen? Tja, hoe erg is dat nou werkelijk?
Vind sowieso dat Hyundai sinds ,zeg, medio 2007 met sprongen vooruit is gegaan op design- en motorisch gebied.
Mijn vorige auto was de SantaFe 2.7 6 cylinder (2008) en serieus: wat een geweldige motor was dat….Ging proefrijden en was ook zwaar bevooroordeeld mbt Hyundai en “Koreaans” etc, dat kòn gewoon niets zijn, maar was meteen verkocht. Geweldige “huil” ligt er in dat blok als je ‘m de sporen gaf.
En met de tussenacceleratie reed je menig “snelle” middenklasser volledig zoek, en dat met een auto van ruim 1800 kg…
Zo jammer dat geen enkele fabrikant het aandurft om gewoon een lekkere, bescheiden 6 cylinder in een betaalbare sportauto te ontwikkelen…..gewoon voor iets van 40.000 euro of zo……….De Genesis Coupe 6 cyinder staat héél hoog op mijn verlanglijstje als tweede(hands) auto. Een zwaar ondergewaardeerde coupe naar mijn idee. Gelukkig maar, kan ik ‘m mij tweedehands nog veroorloven….. :)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).