Dit is het vermogen van de Honda e

Auteur: , 54 Reacties

Power to surprise?

Stukje bij beetje komt Honda met meer informatie naar buiten over de ‘e’, de eerste elektrische hatchback van het merk. Vandaag toont de Japanse autobouwer een reeks nieuwe foto’s van het model en daarbij onthullen ze ook het vermogen dat de elektrische rakker gaat krijgen.

De Honda e krijgt een systeemvermogen van ongeveer 150 pk en 300 Nm koppel. Het is niet extreem veel, maar met zijn 50:50 gewichtsverdeling zal de Honda e vermoedelijk een grappig gooi- en smijt autootje gaan worden. Vooral het koppel van 300 Nm is aangenaam in een stadsomgeving, waar deze elektrische auto dan ook voor bedoeld is. De elektromotor is gekoppeld aan een 35.5 kWh batterij. Zoals al eerder bekend werd gemaakt moet je rekenen op een actieradius van 200 kilometer. Een lege batterij is na een halfuur voor 80 procent geladen.

Al het vermogen wordt losgelaten op de achterwielen. De hatchback heeft een draaicirkel van 4,3 meter. Nieuws dat we ook nog niet wisten is dat de Honda e Single Pedal Control gaat krijgen. Zowel accelereren als remmen kan gedaan worden met het stroompedaal. Dit is een technologie die vaker voorkomt bij elektrische auto’s.

Zoals je van een merk als Honda mag verwachten zijn ze de sportieve rijder niet vergeten. Het onderstel is zo afgesteld dat er gekozen is voor een mix van sportiviteit en comfort. Daarmee zal de Honda E geen stuiterbak worden, maar verwacht ook geen zijdezachte hatchback zoals een Peugeot e-208 bijvoorbeeld wel zal worden. Daarnaast komt de auto met een Sport Mode. De elektropower krijgt een boost en moet zorgen dat de auto sneller accelereert.

Later dit jaar presenteert het merk de productieversie van de ‘E’. De Honda komt volgend jaar op de markt. Hoewel er nog geen (richt)prijs is bekendgemaakt kan de zakelijke rijder rekening houden met 8%-bijtelling in het geval van deze auto. Het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk en Noorwegen behoren tot de zogenaamde prioriteitenmarkt van het merk. De Honda E is het begin van een nieuw offensief van het merk. Tegen 2025 wil Honda alle modellen in Europa geëlektrificeerd hebben.



54 reacties

Waarom je de nieuwe Astra nu wilt configureren bekijk het hier!.
De specificaties lijken me meer dan prima. 200 km is ver genoeg voor dagelijks gebruik en met een half uurtje laden 80% erbij is het volgens mij goed te doen. Qua snelheid zal het ook meer dan genoeg zijn. Ondanks dat ik hem vind tegen vallen na die Urban EV concept, zou ik hem toch graag willen.
@berlinetta: ik denk dat je met grotere wielen al een stuk meer in de buurt kan komen van het concept. Deze zijn echt te klein nu.
@berlinetta: dat half uurtje laden is bij een snellader, thuis gaat dat niet werken (ook niet nodig natuurlijk, maar vertel dat een petrolhead). Maar belangrijker… Snelladers zie je niet veel in de stad… Dus het is een beetje een nutteloos gegeven voor de meeste kopers.
wat moet dit heerlijk zijn met een VTEC blok maar helaas…
@jantje_555: Ach, nu hoef je niet te wachten tot de VTEC erin komt :P
(en krijg je achterwielaandrijving)
@fanboy: eTEC kicks in yo…
@svenska_aeroplan_ab: zou mooi zijn als ze softwarematig de koppelcurve zó aanpassen dat je die mooie vtec bult krijgt idd 😊 Helaas wel zonder het geluid
@gulli: dat kan ook over de speakers, of is dat te premium?
@lekkerlinksrijden: dan moeten we wachten op de versie van Acura denk ik 😄
Een draaicirkel van 4,3 meter? Zeker met traction control uit?
(ik denk dat het een straal versus diameter dingetje is in de vertaling mis gegaan)

150pk met achterwielaandrijving is echt fantastisch, dat krijg je normaal nooit in een kleine hatchback.

Wordt heel tof om te rijden en te duur om te kopen vrees ik.
@fanboy: met achterwielaandrijving en driftmode aan moet het mogelijk zijn!
@fanboy: is deze zoveel kleiner dan een Mini Cooper S met 184 pk?
@flutterby: die is uiteraard fwd, maar alsnog kan je tegenwoordig prima 200 pk kwijt op de voorwielen.
@flutterby: Hij zal wat kleiner zijn denk ik, niet veel misschien.
Maar achterwielaandrijving rijdt toch echt heel veel leuker. Niet noodzakelijk hoor, maar rijdt heel fijn.
@fanboy: een Mini is ook erg leuk hoor, misschien wel leuker dan een potente BMW.
@flutterby: Vrees dat de batterijen ‘m te zwaar maken om echt heel leuk te zijn; al is 150pk RWD wel netjes op zo’n kleine waggie, beter dan al die muesli-torretjes …
@fanboy: Check even de video van de fullychargedshow op YT. Daar zie je echt dat de draaicirkel zo bijzonder klein is.
https://www.youtube.com/watch?v=pEKq8jmckz0&ab_channel=fullychargedshow
Bij elke nieuwe set foto’s wordt dit ding minder mooi. Het is nu net een 15 jaar oude Skoda Fabia, waar ze een schaaf hebben gepakt en voor en achter een richel af hebben geschaafd en er wat ronde lampen in hebben geplempt.
Jammer.
Het was een leuk karretje waarvan t prima was dat ie dan e is. Nu begint het op wederom een ander e-hokje te lijken, zonder bijzondere waarden in een niet zo bijzonder stuk blik.
@gregorius: Zeker mee eens. De EV concept was een gaaf ding, begeerlijk zou ik zelfs durven zeggen.
Ik weet niet of ik de enige ben maar in de snuit en de achterkant zie ik veel terug van een NS Hondekop treinstel.
@gregorius: Damn! Fabia… can’t unsee 😥
@gregorius: een vijftien jaar oude Skoda Fabia ziet er zo uit:

https://autovolostorage.blob.core.windows.net/advertimages-7200048/skoda-fabia-2004-965l.jpg

De link met de nieuwe E van Honda ontgaat me volledig.
@bara: sorry. 10 jaar oud.
De zijkant, die opstaande stijl bij het achterraam. Met het datk in de andere kleur.
@gregorius: Ik dacht al dat je die bedoelde. Maar dan nog is het een eerder oppervlakkige parallel. Je kan dezelfde parallel trekken voor tig andere automodellen. In de keuze tussen die Skoda en de E mag je me zonder enige twijfel de E geven. Verder heb ik liever de E dan pakweg de elektrische Golf of de elektrische 208 – puur op vlak van looks. Qua rijden weet ik het natuurlijk niet, maar omdat het Honda is gok ik dat er meer fun te halen valt uit de E.
@BaRa: Ah.. ik zie al waar het mis is gegaan. Jij hebt de UK variant gegoogled. Zoek er eens een met NL kenteken. Je zult meteen de overeenkomsten zien.
@momo: Ja, Skoda heeft een speciaal model van de Fabia uitgebracht, alleen voor Nederland…
@BaRa: Exact! Dat wist je toch wel?
Prima voor rondom de kerk. Even dikke wielen en verlagen, dan ben je helemaal het mannetje bij de locale Mc Donalds!
Net toen ik dacht dat de Multipla echt uit het straatbeeld aan het verdwijnen was…

Maar als de prijs goed is en de actieradius klopt lijkt mij dit een prima stadsautootje voor de milieubewuste mens die weinig om auto’s geeft.
Waarom heet het een stroompedaal. Er is toch ook geen benzine- of dieselpedaal?
150PK lijkt mij voldoende voor een stadauto. Ook omdat al het vermogen gelijk beschikbaar is.
Hoe zwaar is ie eigenlijk? Power/weight?
@leefvrij: gaspedaal?
@leefvrij: je kunt het eigenlijk geen gaspedaal noemen als er nergens meer een luchtbrandstofmengsel in het systeem te vinden is maar die naam is zo ingeburgerd dat die wel zal blijven.
@leefvrij: Het heet een gaspedaal omdat het de gasklep bedient, oftewel de mix lucht / vernevelde brandstof. In een ICE zit er geen gasklep, en dus geen gaspedaal. Vermogenspedaal of stroompedaal is wel net zo logisch.
@bara: psst, sommige mensen hier gebruiken ICE als afkorting van “Internal Combustion Engine”, hip engels voor verbrandingsmotor. Signaal van een overdosis Top Gear. Jij gebruikt het in een context waar het naar de InterCity Expres verwijst, die is electrisch en heeft geen gaspedaal.
@leefvrij: 1500 luttele kilootjes(!!!)
Dit gaat een lease knaller worden.
@rikus: weet ik niet. Zal erg van de prijs afhangen en bruikbaarheid. Vergeet niet dat er meer b-segment auto’s gaan komen met elektrische aandrijving, als die meer ruimte en range hebben gaat de Honda het moeilijk krijgen
300Nm is niet zo heel veel….? Omdat jullie het vergelijken met de idiote cijfers van idiote wagens? Want 300Nm ik weet dat dat voor dit wagentje heel erg veel is.
Volgens mij is dit de slogan van Kia?

“Ride the wind of change” was het voor honda-motoren. Die is meer van toepassing.
Zeker in het wit wel een geinig autootje om te zien. Gezien de range inderdaad wel voornamelijk voor gebruik in en om de stad, om te forenzen net wat te beperkt.
@amghans: Dat hangt af van de forensafstand. Ik rijd dagelijks tussen Apeldoorn en Hengelo (OV). 2 x 65km. Lukt prima in mijn Hyundai Ioniq met 200 km bereik (in de zomer). In de winter ging het ook maar hield ik weinig over.
Blijft een heel leuk ding. Jammer dat er geen 40 en 60 KWh batterij pack aangeboden wordt, dat zijn toch zo’n beetje de standaard groottes aan het worden. Want, met lekkere stoelen, zou ik er ook bv mee naar Parijs, Berlijn en London willen rijden, met zijn tweeën ook een leuke vakantiekar.
@caprio: Maar dan moet je hem zo duur enorm duur maken dat je voor hetzelfde geld een leuke Model 3 of Duitse premiumsedan voor de deur hebt staan. Daarnaast zit je ook met het formaat van het accupakket: waar ga je die extra cellen laten? Het is een kleine auto, dus de ruimte in de bodemplaat is beperkt. Je wilt ook niet dat de auto te zwaar in de neus wordt of dat ‘ie totaal geen bagageruimte heeft dus in de neus of in de kont is de ruimte ook beperkt. Daarnaast is autootje is echt gericht op de stadsmens die veelal korte stukjes rijdt, in het weekend een keer bij familie in de buurt op bezoek gaat. Dan vind ik een 35,5kWh accupakket met een theoretische range van 200km gewoon een heel mooi compromis.

Voor de dingen die jij ermee wil doen, lijkt me een auto als de aankomende Volkswagen ID.3 een betere keuze.
@caprio: naar Parijs, London of Berlijn ga je bij uitstek met de trein. Rondom huis rijdt je dan met deze Honda.
@mashell: doe ik ook wel met de trein maar met de auto meer vrijheid om onderweg nog dingen te bezoeken of bekijken, ik hou van autoreizen en combineer graag. Ik weet, ik heb een rare hobby maar het is niet anders. Gelukkig is dit geen OVblog, ik mag het nog schrijven
@mashell: naar Berlijn ga je zo wie zo met de auto, vanaf Hannover tot Berlijn heb je een super strak 3 baans snelweg met veel stukken zonder snelheidslimiet , dus voor de echte petrolhead, niet voor de EV rijder
@slickrick: elitaire petrolhead snobs worden op de autobahn ook gewoon gepasseerd door een model 3 performance.
@bitflip: dan heb jij nog nooit hard in een EV gereden, na 15 – 20 minuten sta je aan de kant van de weg als je boven de 200kmh wilt rijden. Bovendien hebben Tesla’s een temperatuur limiter, zodra je boven de 160kmh gaat rijden stijgt de temp dusdanig snel dat het aantal KWh gelimiteerd wordt. Staat genoeg over op het net.

M.a.w. elke golf 2.0 TDI rijdt je helemaal zoek
@slickrick: Jij reed 10 jaar geleden voor het laatst in een EV?

De genoemde EV rijd rustig 200+ en is echt nog niet leeg na 20 minuten.
Wat een heerlijk bakkie! Ik wil m wel voor de boodschappen!
@allesmetturbo: en ik om in te rijden!
Leuk autootje, maar Foto #5 lijkt ’n beetje op een https://www.google.com/search?q=Hondekop trein&tbm=isch&ved=2ahUKEwjP5p294JbjAhVFO1AKHe1PA9oQ2-cCegQIABAC&oq=Hondekop trein&gs_l=mobile-gws-wiz-img.3..0l4j0i8i30.16164.20607..20887…0.0..1.87.1102.17……0….1…….0..0i67.inx0gW-w79M&ei=g5MbXY-ZN8X2wALtn43QDQ&bih=512&biw=360&client=ms-android-sonymobile&prmd=ismvn#imgrc=WDiCqjdrV6a7XM
Ik vind hem een beetje moeilijk kijken. Net of ie dringend moet poepen maar geen wc kan vinden.
Prima boodschappen auto voor de vrouw, als vervanger van de mii
Draaicirkel van 4.3m ?
Daar wordt mijn 190 zelfs bang van.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).