Zoveel invloed heeft WLTP op autoverkopen in Nederland

Auteur: , 76 Reacties

"Read my lips: no more taxes".

Volkswagen

De dood en de belastingdienst. Van beide weet je dat ze een keer om de hoek komen kijken. De fiscus net iets vaker, in de meeste gevallen. Zoals bekend worden auto’s belast door de overheid. Er zijn diverse autobelastingen. Zo zijn accijns, motorrijtuigen belasting en BPM speciaal in het leven geroepen voor de automobiel. In het geval je een auto van de zaak rijdt, dan is er nog bijtelling.

Eerlijk is eerlijk, in Nederland is de infrastructuur ongekend goed. Na elke vakantie in het buitenland, waardeer je het weer een beetje meer. Die belastingdruk is de laatste jaren enorm opgevoerd. In Nederland betaal je via een staffel-systeem extra belasting op de theoretische uitstoot van je auto. Hoe vervuilender de auto, hoe meer BPM je betaalt. In principe is dat nog niet eens zo verkeerd. Het is echter de mate waarin er gestraft wordt. We gaan het niet eens hebben over een Mustang V8 of Nismo 370Z. Gewoon voor de context, geven wij even drie voorbeelden:

Kia Picanto 1.0 Comfortline

Nieuwprijs: 14.315 euro, waarvan 1.642 euro aan BPM

Kia Picanto

Volkswagen Polo 1.0 TSI Comfortline
Nieuwprijs: 19,640, waarvan 2.466 euro aan BPM

Volkswagen Polo

Ford Focus 1.0 EcoBoost Titanium
Nieuwprijs: 26.600 euro, waarvan 3.514 aan BPM

Ford Focus

Overgang NEDC naar WLTP
Dit zijn drie populaire auto’s in Nederland. We hebben in dit geval niet gekeken naar die ene uitvoering met een atmosferische motor en ouderwetse automaat. Nee, dit zijn drie zeer populaire auto’s, voorzien van een bescheiden benzinemotor. Afgelopen jaar is de WLTP van kracht gegaan. Dat is een meetmethode om te bepalen wat het brandstofverbruik (en de CO2-uitstoot) is. De WLTP is realistischer dan de NEDC, dus exact dezelfde auto’s zijn (nogal altijd theoretisch) een stuk schadelijker voor het Milieu. Destijds werd aangegeven door de toenmalige staatssecretaris van Financiën (Eric Wiebes, VVD), dat dat niet zou gebeuren. Sterker nog, er werd beloofd dat de consument absoluut niet de dupe mocht worden.

Kia Picanto

Autoverkopen eerste helft 2019
Nu komt het puntje bij het spreekwoordelijke paaltje. Hoe gaat het met de autoverkopen? Nou, niet zo goed. Dat meldt branchevereniging BOVAG. De verkopen van het afgelopen half jaar zijn gedaald met maar liefst 10,5%. Auto’s worden dermate veel duurder, dat 10% is afgehaakt en heeft gekeken naar een occasion (al dan niet import) of toch maar een jaartje doorrijden. De consument is dus wel de dupe, zo blijkt. Zowel de BOVAG als RAI-vereniging zijn al maanden aan het aandringen om de gemaakte afspraken te respecteren. Inmiddels is Wiebes opgevolgd. De nieuwe staatssecretaris van financiën is Menno Snel (D66).

Volkswagen Polo

Afspraken
Volgens de BOVAG en RAI is de heer Snel zijn afspraak nog niet nagekomen. Ook is er nog geen duidelijkheid gekomen over de aanpassing van de BPM, aldus de BOVAG. Ondanks dat het met de economie vrij goed lijkt te gaan, zijn de autoverkopen dat niet. De kans dat Snel hiermee zit, lijkt overigens erg klein. Ondanks de lagere verkopen, zijn de inkomsten voor de staat namelijk gestegen. De gemiddelde BPM op een nieuw verkochte auto is namelijk fors gestegen met 15%. De belastingdienst stelt je nooit teleur.

Ford Focus

Best verkochte merken van Nederland, januari tot en met juni 2019:

1. Volkswagen (25.547)

2. Opel (18.251)
3. Peugeot (16.734)

4. Ford (14.103)

5. Kia (13.501)

Best verkochte modellen, januari tot en met juni 2019:

1. Volkswagen Polo (6.607)

2. Ford Focus (6.443)

3. Tesla Model 3 (6.063)

4. Volkswagen Golf (5.609)
5. Kia Picanto (5.216)



76 reacties

Dit artikel zou wel een stuk beter worden als je dus de oude en nieuwe BPM prijs op die 3 getoonde auto’s kon zien. Geeft meer context over het effect van de switch.
@maartenoosterbaan: ja inderdaad, dit zegt niet zoveel. Zie alleen dat het percentage iets toeneemt naarmate de auto duurder is. Van 11,5 naar 12,5 naar 13,2%. Is ook eigenlijk wel logisch want een zwaardere auto zal meer brandstof verbruiken en dus meer uitstoten.
@maartenoosterbaan: ik was al direct aan het zoeken ja.
@maartenoosterbaan:
2017 2018 2019
Gem. BPM Gem. BPM Gem. BPM
FOCUS 4.469 4.385 4.636
PICANTO 1.782 1.767 1.855
POLO 2.519 3.018 3.497

Hele markt:
2017 2018 2019
Soort voertuig Aantal Gem. BPM Aantal Gem. BPM Aantal Gem. BPM
Personenauto 414.306 4.619 443.531 4.807 226.482 5.393
@joostvdwater: nice! Vraag is natuurlijk wat het uiteindelijke effect op de verkopen is aan het einde vh jaar…die 226k is YtD en als dat door zou trekken is de vraag of het dan naar 452k doorgaat of inderdaad onder die 443k uitkomt van vorig jaar. Nu hadden we eind vorig jaar ook al een rallye n.a.v. de laatste 4% auto’s….dus ja honderd procent clean is het vergelijk nooit want er is altijd wel wat!
Firma open deur. Nog even en je gaat vermelden dat dit als een verassing kwam.
@rike: Het enige wat een “verassing” is, is de inhoud van de portemonnee van de autokoper.
@berlinetta: je bedoelt het gebrek aan inhoud in dit geval?
@rike: Het moet benoemd blijven worden, het blijft namelijk onbegrijpelijk en on-duurzaam om oude auto’s te laten importeren, omdat je nieuwe zuinigere modellen niet meer wilt laten verkopen …
@por100: Ik schat zo in dat veel mensen, en de overheid wel nieuwe, zuinigere modellen willen, alleen vergeten die kortzichtige idioten in Den Haag dat ze niet meer te betalen zijn voor de massa met al die belastingen er op
@rike: dus is de overheid de dupe van zijn eigen beleid. Zal m ff uitleggen: doordat we dus langer blijven rijden in oudere auto’s haalt de overheid zijn klimaat doelstellingen minder snel( of helemaal niet). Dus moet er weer meer worden geïnvesteerd in andere zaken enz enz. Of zie ik het verkeerd?
@lekkerlinksrijden: Klopt, terwijl ze juist in het verkeerde investeren en een vernieuwing van het wagenpark moeten stimuleren. De CO2 uitstoot neemt af, de oudere auto’s worden vervangen voor nieuwere, veiligere auto’s waardoor het aantal verkeersdoden ook af zal nemen. Daardoor kunnen de zorgkosten mogelijk weer dalen, wat minder ritten voor de ambulancedienst zal geven en dus nog meer CO2 uitstoot zal besparen.
@rike: ‘dood’, ‘verassing’, al met al wordt ‘t zo wel een morbide geheel.
@amghans: Bijna net zo dood als de handel in nieuwe auto’s
@rike: Wat is er verbrand?
Als je 14k stukslaat op een kia picanto stukslaat, heb je een klap van de molen gekregen.
@w115: is dat niet het minste dat je betaalt voor een nieuwe auto?
@geertvn: Waarom denk je dat die verkoopcijfers zo laag liggen? De meeste mensen willen niet gezien worden in zo’n schoenendoos
@rike: ok, dat is het probleem. Dan maar een oude bmw kopen voor 14k en dan elke dag boterhammen met confituur en wenen als hij voor een herstelling naar de dealer moet maar we kunnen wel gezien worden!
@geertvn: Niks mis met een boterham met confituur.
@rike: de meeste mensen zal het een worst zijn waar ze in rijden..
@flutterby: Dan maakt het mij nog wel uit als zo’n huisvrouw weer eens een poging doet om in te halen in zo’n skelter
@rike: dat ligt aan die huisvrouw en niet aan de auto. Die muts denkt dat een beetje gas bijgeven en sturen voldoende is om in te halen.
@rike: moet je gas geven, heb je daar geen “last” van. Of lekker laten gaan
De verkopen in aantallen nemen niet alleen af, ook de productie.
Veel merken produceren de meeste modellen al niet met meer dan 6 cilinders omdat dat puur vanwege BPM onbetaalbaar begint te worden. Helaaaaas!
@theladystig: Dat laatste betwijfel ik omdat BPM iets Nederlands is en autofabrikanten daar echt hun productie niet voor gaan aanpassen…
@rutgerg: dan vraag ik mij toch af waarom ik dan nauwelijks meer 6-cilinders in de prijslijst van BMW kan terugvinden. Alleen de top modellen van de 3 en 5 serie hebben nog een 6-in-lijn (of V8?).

Vroeger (bij de E46) was de 320i al een 6 cilinder.

Dat zal dus toch wel iets met verbruik (en dus uitstoot) te maken hebben. In andere landen speelt een ander soort belasting op auto’s gelieerd aan verbruik/uitstoot soms een rol.
@sportevo: misschien omdat een 4 pitter er nu rustig 200 pk uit pompt? De 330e is met een 4 cilinder ook al veel sneller dan je ooit nodig hebt..
@flutterby: dan gaan we praten over inhoud per liter motorinhoud en dat is niet aan de orde.

Het aantal cilinders zegt niets over het vermogen. Een 2 liter 6 cilinder geeft niet per definitie meer vermogen dan een 2 liter 4 cilinder.

Het punt is dat het tegenwoordig allemaal turbomotoren zijn die net zoveel vermogen kunnen produceren als een grotere atmosferische motor maar dit wel zuiniger kunnen doen.

Vroeger was een 330i een 3 liter 6 cilinder zonder turbo, tegenwoordig een 2 liter 4 cilinder met turbo. Die filosofie daarachter was echt niet omdat men net zoveel vermogen uit die 2 liter kan halen en dus dat maar gingen gebruiken maar omdat de uitstoot minder is en men zich ook moet aanpassen aan de nieuwe normeringen.
@sportevo: een turbomotor kan niet net zo efficiënt een hoog vermogen leveren als een atmosferische motor. Ze zijn zuinig OF krachtig, nooit zuinig EN krachtig. Zodra je het beschikbare vermogen aanspreekt worden ze minder zuinig dan een grote atmosferische motor waarbij je het vermogen aanspreekt.
@sportevo: de Duitse industrie heeft besloten om te standaardiseren op 500 cc per cilinder. Maakt het makkelijk om dezelfde onderdelen te gebruiken, zoals zuigers en kleppen.

Ook helpt het om het verbrandingsproces zo goed mogelijk te maken. Dat doet elk merk voor een standaardcilinder.
@galverink: op zich snap ik die redenatie alleen niet waarom de industrie dat afspreekt. Als fabriek kan ik mij voorstellen dat je die standaardisatie in je ontwikkeling brengt. Maar houdt iedereen zich eraan? Volkswagen heeft toch nog 1,4 ltr en 1,6 ltr motoren evenals BMW ook een 1,6 heeft?
@sportevo: BMW heeft al enkele jaren een 1.5, welke dus precies 500cc minder heeft dan een viercilinder 2.0.
@rutgerg: Zo letterlijk bedoelde ik het niet, wel het gevolg van de milieu-eisen die overal steeds maar strenger worden
@theladystig: Niet vanwege de BPM, maar vanwege Europese afspraken om naar een maximum van gemiddeld 95 gr/km te groeien. Voldoe je daar als fabrikant niet aan dan krijg je te maken met forse boetes.

https://www.caremissionstestingfacts.eu/progress-in-reducing-emissions/
En dit is precies waarom ik tegen rekeningrijden ben in NL. Het concept is prachtig maar je weet gewoon van tevoren dat het tzt niet in plaats van mrb/accijns/BPM gaat zijn. En budgetneutraal blijven zoals de overheid nu beloofd het helemaal niet gaat zijn. Schrijf maar vast eenzelfde artikel daarover :-)
@rutgerg: Exact, het wordt gewoon een aanvullende belasting bovenop alle huidige kosten
@rutgerg: Je bent dus tegen rekening rijden omdat je de overheid niet betrouwbaar vindt. Dat rekening rijden nog steeds een goede oplossing is staat daar dus eigenlijk los van. Wat de overheid betreft: Om de vier jaar kun je daar invloed op uitoefenen.
@pomoek: een invloed die geen zin heeft, want zodra ze gekozen zijn komt er toch niks vna wat ze allemaal riepen om gekozen te worden… word tijd dat we naar een 1 heerser gaan in ons land, dan komt er nog is iets van wat er allemaal beloofd word telkens met verkiezingen
@spykerboy: wat? Een alleenheerser (sterke man concept: een Poetin, Orban of Erdogan achtig type) heeft juist als kenmerk dat er helemaal niet naar de wensen van de kiezer geluistert wordt, maar dat alles op alles gezet wordt om de eigen macht te behouden.
Ik denk dat het belangrijk is dat mensen leren hoe een democratie werkt. Zelf de partij met het grootste aantal stemmen vertegenwoordigt in Nederland slecht een minderheid van de kiezers. Deze zal dus compromissen moeten sluiten en het merendeel van het programma niet kunnen uitvoeren. Dat is normaal en dat is goed, heel goed zelfs. Dat zorgt er voor dat we een stabiel land zijn waarin alle belangen gehoord worden en elke verandering afgewogen wordt. Alleen zij die hopen dominant te kunnen zijn, die zullen alijd teleurgesteld worden.
@mashell: alles liegt, draait en bedriegt. Politiek is als het zaad naast de poes, geen profijt alleen maar last van
@lekkerlinksrijden: zaad in de poes kan op den duur toch echt grotere problemen veroorzaken
@mashell: Helemaal met je eens, dat werkt ook niet. Maar ik vind wel dat het nu eens klaar moet zijn met alle splinterpartijen. Neem een DENK, PVDD, FVD en noem maar op. Dit soort partijen kosten de grote partijen stemmen en maakt het moeilijker om een coalitie te vormen die ook echt eens kan regeren en dingen kunnen veranderen. Een kabinet met 4 of 5 partijen van links tot rechts van christelijk tot zo liberaal als maar kan slaat toch nergens op….
@rutgerg: bij de laatste verkiezingen was FVD 1 vd grootste partijen. Dus wie haalt nou bij wie weg?
@rutgerg: daarin zit de gevaarlijke aanname dat het goed is dingen te willen veranderen. Ik stel: veranderen is slecht, alleen verbeteren is goed en en voor de rest doen we niks.
Overigens is het goed dat er af en toe nieuwe partijen zijn. Nederland is de grof gebekte Wilders wel zo’n beetje zat en nu kunnen de kiezers bij Baudet voor precies hetzelfde stemmen maar nu met een elitair sausje. De PvdA is dood, GroenLinks neemt het heft over. Het CDA is een junior VVD geworden, de SGP leeft in het verleden, de ChristenUnie kan daarom de rol van laatste Christelijke partij gaan invullen. Maar allemaal zullen ze bereid moeten zijn compromissen te maken, zijn ze dat niet of stellen ze absurde eisen, dan sta je net als Wilders altijd aan de zijlijn te jammeren.
@mashell: dus heb je totaal geen invloed met stemmen, want de andere partijen werken het toch wel tegen, daarom (in mijn optiek) dat er zoveel onzin dingen gedaan worden van ons geld…
@spykerboy: om geld te besteden aan onzin (in de paarse tijden “nieuw beleid” genoemd) zul je overeenstemming tussen die partijen nodig hebben.
@mashell: dus naar een 1 heerser gaan, dan heb je ook geen overeenkomst nodig tussen de partijen… issue solved
@mashell: democratie is in theorie goed, en het werkt dan in theorie ook. Helaas is de praktijk anders gegroeid. Tot het punt waarop alle serieuze partijen alleen nog tijdens verkiezingen een verschillende mening hebben.

Ik wil zeker niet naar een alleenheerser. Maar de democratie zoals die nu uitgevoerd word in Nederland is heel erg verkeerd. Tijd dat er een hele slimme, maar eerlijke man opstaat die iets nieuws bedenkt. Geen democratie maar iets heel anders, iets beters. Helaas ben ik die slimme man niet, dus ik kan je niet vertellen wat dan. Maar het moet echt beter kunnen dan hoe het nu gaat.
@mashell: Ik vind ons huidige systeem ook niet goed werken. Als je het slecht treft, krijg je een regering die bestaat uit partijen die allemaal andere opvattingen hebben. Dan weet je op voorhand al dat ze het moeilijk met elkaar eens gaan worden.
@berlinetta: dan krijg je compromissen beleid, vaak halfslachtig dus met weinig lange termijn visie
@lekkerlinksrijden: en dat is juist wat het zo goed maakt. Altijd compromissen, dus nooit extremen. Dus geen open grenzen en maar ook geen xenofobe uit de EU stap acties. We blijven altijd een beetje rond het midden kabbelen. Dan is rechts een tijdje aan de macht en wordt de sociale zekerheid een beetje uitgekleed (denk daarbij de flexibisering van de arbeidsmarkt van afgelopen jaren) daarna komt links en dan zal er wel een serieus klimaatbeleid zijn, moeten bedrijven ook weer belasting gaan betalen etc. etc. Het is allemaal heerlijk voorspelbaar rond het midden. Wat mij betreft het beste wat je kunt hebben.
@mashell: en ze nemen iedere keer weer halfslachtige beslissingen die niet werken, verkeerd werken en iedere keer weer moeten worden bijgestuurd. Ik ben het gedeeltelijk met je eens over de extremen, maar duidelijk, lange termijn beleid, dus met een goede visie, is toch niet wat we de laatste decennia zien
Leasend Nederland kijkt alleen maar naar de leaseprijs, niet naar de verkoopprijs. De verklaring is dan ook niet de gestegen verkoopprijs, maar dat een steeds grotere groep mensen alleen maar elektrisch wil rijden. Want 4% (of 8%) bijtelling.
@krisp: Bijtelling is wel gebaseerd op verkoopprijs, dus daar kijkt leasend NL ook wel naar denk ik.
Correctie op het artikel: het is niet de consument die de dupe is, maar de verkoper. De consument, die koopt gewoon wat anders.
@bara: maar dit komt van de Bovag, de verening van garagebedrijven. Die willen graag nieuwe auto’s verkopen (je hoort zo overigens nooit klagen over de drukte die ze kennen als er aan het eind van het jaar top verkopen zijn omdat er een regeling afloopt). Gezien het geklaag hier over “onbetaalbare” nieuwe auto’s is het kopen van nieuwe auto toch nog wel een droom van veel consumenten.
@mashell: de bottomline is: het zijn de brancheorganisaties die klagen. De consument vindt auto’s altijd al te duur… en koopt dan uiteindelijk iets dat-ie kan en wil betalen. De manier waarop we met auto’s omgaan moet nu eenmaal veranderen. Dat betekent dat wat we vandaag als gewoontes hebben rond auto’s, gaat veranderen. Daar hoort de verkoop bij van auto’s.
Tja, gegeven feit, onze overheid naait ons altijd wel anaal (droog wel te verstaan)… je kant toch niet verwachten dat ze ooit ook maar iets goedkoper zouden maken in ons land… stel je toch voor dat…
Picanto vroeger €6.990,-
VW Up vroeger €8.999,-
VW polo vroeger €13.995,-

Los van de BPM zullen het ook volwassener auto’s geworden zijn maar nu bijna 15k betalen voor een picanto? Never nooit dat ik dat zou doen!
@ghost: Komt ook omdat alle nieuwe auto’s voorzien moeten zijn van veiligheidsfeatures zoals city stop/lane keeping etc.
@marsm104: dat laatste is nergens standaard, en al helemaal niet op het koektrommelsegment. Je zou daarnaast verwachten dat op een gegeven moment de meerkosten wel zakken dankzij het rijpen van het productieproces.
Gewoon meer Model 3’s verkocht dan VW Golfs, dat is nogal wat. Zal wel niet standhouden, maar is toch knap gedaan.
@fanboy: net de aangekondigde wijziging voor 2020 verwacht ik dat de Model 3 het hele jaar als warme broodjes gaat in Nederland.
@flutterby: Tis dan ook een beest van een auto, ook qua vermogen en aandrijving , daar kunnen die drie- en viercylindertjes van de concurrentie tegenwoordig weinig tegen inbrengen.
@mcshine: zeker, daarom wordt ik door onwetende wel eens als fanboy genoemd, maar ik ben gewoon helemaal tevreden met mijn droomauto. Alleen de trekhaak mist door mijn ongeduld.
Tja, een derde zekerheid is dat belastingen nóóit zullen dalen. Neem van mij aan, met de kilometerheffing gaat er straks helemaal niemand op vooruit. En mocht dat wel zo zijn dan passen we het net zo lang aan tot dat we er wel weer op vooruit gaan.
@dutchdriftking: mijn nettoloon is er anders op vooruit gegaan en bruto niet. Best flink ook gezien de auto ook iets duurder is in de bijtelling.
@iedereen: Betaal ik dus maar mooi slechts 28 Euro per jaar wegenbelasting + zo’n 15 euro ‘stadsbelasting per jaar voor een C segmenter in Roemenie. Freude am Fahren kennen ze hier nog wel :P
@joejojo2012: wat is het modaal inkomen daar?
@joejojo2012:
Maar op een terrasje in de stad zitten is er niet bij tenzij je van dieselwalmen houd.
Ja ik rij dagelijks in een oude auto die 370 gr CO2 uitstoot niet goed voor het milieu wel voor de fiscale portemonnee ik voel me getroost door alle EV voertuigen
Ten eerste: Door alle kortingsacties en “profiteer nu nog van lage BPM” acties zijn er veel auto’s nog voor de overgang gekocht waardoor het logisch is dat die mensen dit jaar geen nieuwe auto kopen. Een beetje hetzelfde als klagen dat er na sinterklaas en kerst ineens minder speelgoed verkocht wordt.

Ten tweede: De BPM regels waren al jaren bekend. Door neppe verbruikscijfers van de automobielfabrikanten ontdoken ze onze milieubelasting en waren ze veel slechter voor de volksgezondheid dan voorgespiegeld. Normaliter noemt men dit oplichting en klaagt men over de autofabrikant, niet over degene die de regels scherper stelt om het gesjoemel terug te dringen.
@Godefridus: met neppe regels enzo bedoel je die voor fabrikanten verplichte test waarvan de verplichte voorwaarden door de overheid zijn vastgelegd?

Als ze gewoon een zuinige auto hadden ontwikkeld dan was het pure willekeur geweest hoeveel belasting er betaald had moeten worden. Daarbij had zo’n fabrikant zichzelf dan uit de markt geprijsd, want dan waren ze domweg te duur (kijk maar naar subaru).

Dat hele gedoe was de schuld van een hele hoop, maar niet van de fabrikanten. De organisatie achter de nedc had gewoon de regeltjes dicht moeten timmeren. Zo moeilijk was dat niet geweest.
Ik rij liever in een mooie auto over een slechte weg dan in een klein hok over een mooie weg.
Vreemd dat de Tesla model 3 niet als voorbeeld wordt genoemd. Is toch ook een populair model.. En deze heeft 0 euro BPM. O wacht dat past natuurlijk niet in Petrolhead klaagzang….

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).