Hier, nog meer info over de eerste elektrische Honda

Auteur: , 26 Reacties

Stukje bij beetje krijgt de elektrische stadsrakker vorm.

Honda E

Honda heeft het jarenlang redelijk lastig op de Nederlandse automarkt gehad. Tradtioneel zijn Honda’s wat duurder dan producten van bijvoorbeeld de Franse of Zuid-Koreaanse concurrentie. Nu is het wel iets wat zich later uitbetaalt, want Honda’s staan traditioneel ook hoog in de betrouwbaarheid-statistieken.

Toch zijn die statistieken niet voldoende om het koperspubliek en masse naar de Honda showrooms te lokken. Voor het extra geld wat een HR-V, CR-V, of Civic kost, staat er een hoop ander leuks op je oprit. Honda heeft echter een manier gevonden om kopers toch iets unieks te geven: de Honda E.

Wat we weten is dat de styling van het laatste prototype dicht bij de definitieve styling zit en het rijbereik wordt zo’n 200 km. Honda deelt met ons een plaatje van de aandrijflijn, waardoor we een nog beter beeld krijgen van de Honda E.

Honda E

Dat de auto compatibel is met snelladen, dat wisten we al. Ook de rest van de aandrijflijn lijkt ‘conventioneel: de accu zit in de vloer. Het accupakket is 35,5 kWh groot. Voor zijn formaat is dat oké, maar dan snap je ook waar die iets tegenvallende 200 km vandaan komt.

Verder: de elektrische motoren drijven alleen de achterwielen aan. Verder heeft de auto onafhankelijke vering, wat je op zich ook wel mag verwachten. Mensen uit het VK, Duitsland, Frankrijk en Noorwegen kunnen de auto al pre-orderen, zo’n 31.000 mensen deden dat al. We weten nog steeds niet hoe duur de auto wordt, dit kan de make or break zijn voor de Honda E. Zoals in de eerste alinea gezegd werd, prijzen zijn niet waar Honda’s veelal het gunstigst uit de test komen.



26 reacties

Valt toch tegen als de e up/citigo/mii 265km zal gaan doen op papier
@towi1989: ik denk dat de doelgroep het verschil van 65km voor lief zal nemen als men het uiterlijk van deze Honda mooier vindt dan die van de Up. Snelwegmeters zullen er toch niet snel mee gemaakt worden.
@chriscross: Nou ja, ik verwacht dat deze wel een stuk duurder uitkomt.
@towi1989: maar dit is een Honda. Die gaat nooit en dan echt nooit kapot.
@towi1989: Het verbaasd mij ook, die kleine range. Mini doet hetzelfde ongeveer… Mag hopen dat deze wel onder de 208 gepositioneerd wordt qua prijs..
@reactief: al met al zal het een dure boodschappenwagen zijn voor erbij
@chriscross: inderdaad! Voor 20k heb je heel veel leuks en mooi op de tweedehands markt en dan heb je nog 20k over om benzine te kopen en alle CO2 toeslagen te betalen. Denk dat de elektrische toekomst toch verder weg blijft met deze prijszetting (geld niet enkel voor deze Honda maar ook voor een etron, mini, tesla, MB enz) dan iedereen denkt. Lang leve de diesel revival van Audi 😁
@mp014: leuk, dan heb je de auto. Maar als je verstandig financieel wilt vergelijken neem je ook onderhoud en afschrijving mee. Juist die laatste kan nog wel is een verschil maken. Al willen eerste generatie EVs ook nog wel eens hard afschrijven.
@towi1989: misschien is Honda realistischer en gaat in werkelijkheid nog maar om 10km verschil ofzo. (Hoop ik stiekem)
Als dr laadtijd een beetje vlot is kan 200km prima acceptabel zijn. Vakantie is lastiger. Maar daar is de auto ook niet voor. Een up of een ander doosje trouwens ook niet
@lompey: en toch zie je ze wel in de zomer, hele gezinnen die met een Aygo naar een Verweggistan als het Gardameer onderweg zijn.
@mashell: Tja, weinig minder comfortabel dan 30 jaar geleden met de Opel Kadett.
@mashell: Ik ben ook wel eens met een Panda naar Italië of Zuid-Frankrijk gereden. Ging prima.
@berlinetta: Ik ben wel eens met een elektrische auto naar het Garda meer gereden. Ging ook prima.
Gemiste kans…

De Concept was zo gaaf!
Die had van opzij iets weg van een dikke 205…

En van voren iets van een dikke Golf 1…

Maar hij deed vooral ook denken aan de eerste generatie Civic, maar dan heel knap vertaald naar deze tijd. En net zo cool als die Civic in de seventies ook was…

Helaas heeft deze productieversie alle charme van de concept verloren. Erg jammer.
@moveyourmind: move along. Het is nog steeds een leuk ding mits de prijs goed is.
@rolov: Dat het nog steeds een leuke auto is zal ik niet ontkennen.

Maar ten opzichte van die Urban EV verhoudt die zich qua looks als een bordeauxrode 205 Gentry ten opzichte van een dikke 205 GTi die door Dimma onder handen is genomen.:

https://www.autointernationaal.nl/wp-content/uploads/2017/09/HondaUrbanEVconceptLive.jpg
@moveyourmind: tuurlijk was die urban echt kicken. Maarja die komt nu eenmaal niet.
@moveyourmind: Zucht, nog maar keer. Deze was er eerder dan het concept. Dus het concept was afgeleid van wat het oorspronkelijk gaat worden. Als je in ogenschouw neemt wat er wettelijk qua veiligheid allemaal moet, snap je dat het concept nooit in productie zou kunnen.
@utregcity: Ik snap dan niet wat het hele nut was van dat concept. Mensen blij maken met een dooie mus?
@berlinetta: ja, dat is meestal waar het op neer komt. Er zijn nog maar weinig merken die een gave concept car daadwerkelijk de weg op sturen.
@moveyourmind: eens, er is echt niets meer over van wat het concept zo leuk maakt.
Ik houd m’n hart vast voor de Sport EV concept (de toekomstige CRX?) https://www.autoblog.nl/nieuws/dit-is-de-honda-sports-ev-concept-103503
Met een nette prijs moet dit toch een succes worden. De eerste electrische Honda is het denk ik niet: EV Plus.
Ik vind het niks.
Dat concept was zoveel gaver door subtiel scherper ontwerp, maar toch vind ik hem gaaf. En ik ben ook autofiel geworden dankzij mijn eerste civic uit de 70s. En daar leek ie best op, nu minder. Prijs is van groot belang voor het succes en ik ken Honda, dat gaat zwaar tegenvallen.
Honda heeft allang aangegeven dat het geen prijspakker wordt, dus voor iedereen die daar op hoopt, droom verder. Het wordt dan ook een exclusief, en daar is ie weer, premium model. Net zoals Apple die ook geen basismodelletjes maakt.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).