Nog héél even en dan zoekt de Viper de eeuwige jachtvelden op. Binnenkort wordt de productielijn nog een keer aangevuurd om een batch te maken en daarna is het schluss. Grijp je kans en scoor een van die laatste slangen.
In juni van dit jaar begonnen we al een klein beetje met de whiskey over de grond te gooien voor de Viper. Dat het reptiel met zijn belachelijk geweldig grote V10 onder de kap een relikwie is uit vervlogen tijden dat er van de goegemeente tegenwoordig niet meer mag zijn is al lang duidelijk. Onze berichtgeving over de Viper voelt dan ook een beetje aan als een kroniek van een aangekondigde dood.
Zelfs in ‘Murica verkoopt de Viper al een tijdje ondermaats. Niet lang na de introductie van de laatste generatie werd daarom nog geprobeerd om de vanafprijs drastisch te verlagen. Het mocht niet baten. Even was er nog sprake van dat de Viper misschien een impuls zou kunnen krijgen met een V8-blok onder de kap, al dan niet afkomstig uit de Hellcats. Maar uiteindelijk is ook dat er niet van gekomen. Het had ook niet gepast, want een Viper moet die V10 hebben.
Op 27 september jongstleden werd de productie van de gewone Viper stopgezet en op 7 oktober volgde de productie van de Viper ACR. Moederconcern FCA wilde naar verluidt evalueren hoeveel Vipers het nog zou kunnen bouwen voor modeljaar 2017. Dodge-baas Tim Kuniskis vertelde daar aan The Detroit News deze anekdote over:
“We actually had to shut down the ordering because we outran our headlights. We didn’t know if we were going to have enough parts to build all the cars that people ordered. The company also has experienced a shortage of its custom-built carbon-fiber ‘extreme aero wings’ for its track-capable ACR models, which has caused ‘a bunch’ of Vipers to sit stagnant in Detroit while they wait for the parts. The demand for ACR is off the charts, way more than we ever expected. We are close to opening it back up now that we know how many more we can build. They will sell out quickly.”
Niet genoeg koplampen voorradig. Dat klinkt meer als iets wat bij Alfa Romeo zou kunnen gebeuren. Oh wacht…
Ongetwijfeld zal Kuniskis echter gelijk krijgen in zijn claim dat de auto snel zal verkopen. Zo gaat dat nu eenmaal tegenwoordig met speciale auto’s waarvan de aanbod-kraan dichtgedraaid wordt. Dan krijgt zo’n auto vaak zelfs nog extra waarde omdat het een van de laatste productienummers betreft. Mocht je dus er dus eentje willen heb, spoed je dan snel naar je lokale Talbot-dealer. Dit keer zit er geen addertje onder het gras: FCA zweert dat het nu écht de laatste Vipers zijn die de fabriek uit Connor Avenue verlaten.
viezefreddyw zegt
Ik vind het eigenlijk wel zonde. De Viper is een typische auto waar ik al best lang een zwak voor heb. Altijd een gaaf ding gevonden.
VeniVidiVici zegt
@viezefreddyw: Ben je blijkbaar 1 van de weinigen anders zou de interesse en afname wel stukken hoger zijn :-)
Dimglor zegt
@viezefreddyw: Ja, is eigenlijk best wel een soort jongensdroom auto..
Zeker toen ik als klein jongetje naar de serie keek erover op tv.
woudloper zegt
@viezefreddyw: velen denken er zo over. Maar mocht ie makkelijk bij ons te koop zijn en je zoekt een auto in die klasse, zullen velen onder ons uiteindelijk toch weer de Italiaan of Duitser kiezen.
Zelfs al zetten Chris Harris en EVO en wie nog allemaal die ACR op dezelfde lijn als een gt3rs.
Grote, slecht afgewerkte zuipers met panel gaps waar je snikkel tussen kan, vormen geen goede ingrediënten voor een Europese cocktaildrinker
mopar zegt
@woudloper: dan heb je een behoorlijk kleine….
camber24 zegt
Nooit iets gehad met dat ding. Vind het geen gemis in autoland
VeniVidiVici zegt
@camber24: Inderdaad, je zag er ook 9 van de 10 keer zo’n soort agressieve kale opgepompte Saban Baran type mee rijden!
camber24 zegt
@venividivici: ik moet je bekennen… ik heb er nog nooit eentje in het wild zien rijden… kan je nog wel goed die beelden herinneren van die NL reclame: ‘I’m too sexy for my shirt, too sexy for my..’ et cetera
O plaat zegt
Jammer dat ik het geld niet heb. Dit is veruit één van mijn favoriete sport coupés. Ik zou hem boven een Corvette kiezen. Een atmosferische 8.4L v10, behoorlijke circuit prestaties met de ACR kit, en ziet er zo fantastisch uit. Een toekomstige klassieker die binnen 30j onbetaalbaar zal zijn. Klinkt als een goede investering.
bartteeuwen zegt
RIP
tiemegommer zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt, duurt in de app soms even voordat ze herladen-
creaminator zegt
Jammer dat zo’n icoon geen nieuw leven wordt ingeblazen. Vooral het eerste type was de perfecte
creaminator zegt
…verbeelding van de USA. Enorme motor, opvallend en de interieur kwaliteit was niet van het 1:18 model te onderscheiden. Hopelijk in de toekomst toch een opvolger.
87sandyd zegt
Over 10/15 jaar gaat Dodge zich er weer aan wagen…
Esprit_de_Flandre zegt
@87sandyd: Hoeft zo lang niet te duren. Maar dan zal ie wel elektrisch moeten zijn. Daar is wel markt voor…
ThomasBol zegt
@Esprit_de_Flandre: elektrische sportwagens blijven taboe, hoop ik.
Esprit_de_Flandre zegt
@thomasbol: Tesla Roadster? Was een goed beginnetje, maar ik zie veel potentieel in opvolgers ervan…
cloverleaf zegt
Als 12 jarige m’n absolute droomauto. Nu 20 jaar later eigenlijk nog steeds
bennyyy zegt
@cloverleaf: herkenbaar.
nopetrolnofun zegt
Heerlijke auto was dit, om de Fetsla ’s en Priussen te compenseren
MARS zegt
Ik sla even over..
john4545 zegt
Ik wil er 4, lekker voor kantoor van GroenLinks parkeren en de hele dag met draaiende motor staan. YES!
janmetdelangeachternaam zegt
Okee val me niet aan, maar eigenlijk is de Viper waar Lamborghini vroeger voor stond. Een compleet gestoorde, over the top auto met een even gestoorde motor(en de afwerking die wat mist)
lekbak zegt
Rip viper. Tijd om die tv serie weer eens op te zoeken en met volwassenen ogen te zien hoe gaaf die serie eigenlijk was. Of hoe slecht natuurlijk, maar aangezien ik zelf de hele a-team serie op dvd heb (en gekeken) zal dat wel goedkomen.
spidermann zegt
@lekbak: had “face” geen corvette?
carmasterr zegt
@spidermann:
Face had inderdaad een C4 Corvette.
davido89 zegt
Wat is nou eigenlijk precies het probleem van de Viper geweest, of tenminste, de oorzaak van de tegenvallende verkoop?
-zn design wat toch meer hate it or love it is dan een allemansvriend als de corvette?
– als sportauto simpelweg niet zo goed als Porsche of corvette en eigenlijk alleen snel door die gigantische motor en aerodynamica?
– de prijs? hoewel die niet veel hoger is dan die van corvette?
– gebrek aan status? beetje vw phaeton verhaal, niemand betaalt 100k voor een Volkswagen en niemand betaalt 100k voor een dodge?
– spartaanse auto’s met handbak worden enkel gewaardeerd op autoblog en niet meer door de mensen die er daadwerkelijk het geld voor hebben?
O plaat zegt
@davido89:
Als hij niet geslaagd is als sport wagen zijn de ZR1 corvette, Nissan GTR en de 911GT3 RS dit ook niet just saying https://nurburgringlaptimes.com/lap-times-top-100/
davido89 zegt
@shiva: Ik ben ook viper fan,
en in acr trim is het waarschijnlijk de snelste auto die je kan kopen, op circuits zet de viper zelfs vergelijkbare tijden neer als een Porsche 918 en dat is echt een topprestatie, maar dat heeft te maken met het gigantische koppel van de viper en de enorme downforce door zn spoilers
in standaard gts of srt trim is het volgens mij wel een minder goede auto, ik denk ook niet dat die wint van bijvoorbeeld een Ferrari 458 of huracan, niet op het circuit en niet op de dragstrip, omdat dat gewoon beter ontworpen sportauto’s zijn
willeme zegt
@jaapiyo:
Mooi foto! Zelf gemaakt op Forza 6?
jaapiyo zegt
@willeme: nee ik heb geen xDoos.
dare2think zegt
De V10 is aan het verdwijnen..
phdg zegt
@dare2think: nog erger atmosferisch in zijn geheel is aan het verdwijnen…
elemento zegt
Toen ik klein was had ik een zwakte en nog steeds… prachtige viper met zij kant uitlaatpotten….helaas komt er nu een tijd dat we afscheid moeten nemen, want als je echte skills hebt kan je pas deze auto besturen… ik heb keer de genoegen gekregen in Nasville om te rijden wat een bak
elemento zegt
davido.. viper is zeker beter corvette. Bijv gearbox etc standaard ook beter onderstel.. motorisch zijn er wel twee kampen.
davido89 zegt
@elemento:
ik heb nooit in de nieuwe viper gereden, wel in de corvette (c3, c5, c6 en c7) en vanaf de c5 is de corvette echt een goede sportauto geworden. Zeker vergelijkbaar met de europese top. De corvette is van het kaliber 911, geen idee of de viper dan nog beter is. laptijden zeggen ook niet alles. Die viper is vooral snel door zn koppel en spoilers, totaal anders dan bijvoorbeeld een 911 of Nissan gtr die het van hun software moeten hebben
rob636 zegt
Echt doodzonde. Ik vind het geweldig vette bakken
toyotafortuner zegt
Erg jammer dat ie geflopt is. Echt een droomwagen!
moldauferrari zegt
Blijft zonde dat ze uit productie gaan, heb altijd een zwak voor de Viper gehad.
Dutchdriftking zegt
Zo jammer! Ik ben er gek op!