Nog héél even en dan zoekt de Viper de eeuwige jachtvelden op. Binnenkort wordt de productielijn nog een keer aangevuurd om een batch te maken en daarna is het schluss. Grijp je kans en scoor een van die laatste slangen.
In juni van dit jaar begonnen we al een klein beetje met de whiskey over de grond te gooien voor de Viper. Dat het reptiel met zijn belachelijk geweldig grote V10 onder de kap een relikwie is uit vervlogen tijden dat er van de goegemeente tegenwoordig niet meer mag zijn is al lang duidelijk. Onze berichtgeving over de Viper voelt dan ook een beetje aan als een kroniek van een aangekondigde dood.
Zelfs in ‘Murica verkoopt de Viper al een tijdje ondermaats. Niet lang na de introductie van de laatste generatie werd daarom nog geprobeerd om de vanafprijs drastisch te verlagen. Het mocht niet baten. Even was er nog sprake van dat de Viper misschien een impuls zou kunnen krijgen met een V8-blok onder de kap, al dan niet afkomstig uit de Hellcats. Maar uiteindelijk is ook dat er niet van gekomen. Het had ook niet gepast, want een Viper moet die V10 hebben.
Op 27 september jongstleden werd de productie van de gewone Viper stopgezet en op 7 oktober volgde de productie van de Viper ACR. Moederconcern FCA wilde naar verluidt evalueren hoeveel Vipers het nog zou kunnen bouwen voor modeljaar 2017. Dodge-baas Tim Kuniskis vertelde daar aan The Detroit News deze anekdote over:
“We actually had to shut down the ordering because we outran our headlights. We didn’t know if we were going to have enough parts to build all the cars that people ordered. The company also has experienced a shortage of its custom-built carbon-fiber ‘extreme aero wings’ for its track-capable ACR models, which has caused ‘a bunch’ of Vipers to sit stagnant in Detroit while they wait for the parts. The demand for ACR is off the charts, way more than we ever expected. We are close to opening it back up now that we know how many more we can build. They will sell out quickly.”
Niet genoeg koplampen voorradig. Dat klinkt meer als iets wat bij Alfa Romeo zou kunnen gebeuren. Oh wacht…
Ongetwijfeld zal Kuniskis echter gelijk krijgen in zijn claim dat de auto snel zal verkopen. Zo gaat dat nu eenmaal tegenwoordig met speciale auto’s waarvan de aanbod-kraan dichtgedraaid wordt. Dan krijgt zo’n auto vaak zelfs nog extra waarde omdat het een van de laatste productienummers betreft. Mocht je dus er dus eentje willen heb, spoed je dan snel naar je lokale Talbot-dealer. Dit keer zit er geen addertje onder het gras: FCA zweert dat het nu écht de laatste Vipers zijn die de fabriek uit Connor Avenue verlaten.
40 reacties
Zeker toen ik als klein jongetje naar de serie keek erover op tv.
Zelfs al zetten Chris Harris en EVO en wie nog allemaal die ACR op dezelfde lijn als een gt3rs.
Grote, slecht afgewerkte zuipers met panel gaps waar je snikkel tussen kan, vormen geen goede ingrediënten voor een Europese cocktaildrinker
Face had inderdaad een C4 Corvette.
-zn design wat toch meer hate it or love it is dan een allemansvriend als de corvette?
– als sportauto simpelweg niet zo goed als Porsche of corvette en eigenlijk alleen snel door die gigantische motor en aerodynamica?
– de prijs? hoewel die niet veel hoger is dan die van corvette?
– gebrek aan status? beetje vw phaeton verhaal, niemand betaalt 100k voor een Volkswagen en niemand betaalt 100k voor een dodge?
– spartaanse auto’s met handbak worden enkel gewaardeerd op autoblog en niet meer door de mensen die er daadwerkelijk het geld voor hebben?
Als hij niet geslaagd is als sport wagen zijn de ZR1 corvette, Nissan GTR en de 911GT3 RS dit ook niet just saying https://nurburgringlaptimes.com/lap-times-top-100/
en in acr trim is het waarschijnlijk de snelste auto die je kan kopen, op circuits zet de viper zelfs vergelijkbare tijden neer als een Porsche 918 en dat is echt een topprestatie, maar dat heeft te maken met het gigantische koppel van de viper en de enorme downforce door zn spoilers
in standaard gts of srt trim is het volgens mij wel een minder goede auto, ik denk ook niet dat die wint van bijvoorbeeld een Ferrari 458 of huracan, niet op het circuit en niet op de dragstrip, omdat dat gewoon beter ontworpen sportauto’s zijn
Mooi foto! Zelf gemaakt op Forza 6?
ik heb nooit in de nieuwe viper gereden, wel in de corvette (c3, c5, c6 en c7) en vanaf de c5 is de corvette echt een goede sportauto geworden. Zeker vergelijkbaar met de europese top. De corvette is van het kaliber 911, geen idee of de viper dan nog beter is. laptijden zeggen ook niet alles. Die viper is vooral snel door zn koppel en spoilers, totaal anders dan bijvoorbeeld een 911 of Nissan gtr die het van hun software moeten hebben