Dit is waarom de Autobahn een snelheidslimiet hanteert

Auteur: , 41 Reacties

Geen zorgen, het is niks definitiefs.

Audi RS5 (B9) '18

Je hebt het misschien wel doorgehad: de afgelopen dagen was het nogal warm in Europa. Ondergetekende ziet momenteel buiten een ietwat grijze lucht en zit al niet meer met drie ventilators op zich gericht te werken, maar in de rest van Europa is en blijft er sprake van een hittegolf. Elders op ons continent schiet het kwik richting de veertig graden. Goed, tot zover het Peter Timofeeff-gedeelte, wat heeft dit met auto’s te maken? Onze oosterburen hebben wat problemen met de snelwegen door de hoge temperaturen. De Duitse Autobahn krijgt even een extra regeltje in deze periode.

De momenteel nogal omstreden onbeperkte Autobahn gaat sowieso over niet al te lange tijd exit. Daarom is het even schrikken als Duitsland ineens aankondigt dat alle snelwegen de komende tijd een snelheid van 130 km/u hanteren, zo meldt Bloomberg. De reden hiervoor is geen vervroegde permanente afkeer, maar de kwaliteit van het asfalt lijdt onder deze tropische taferelen. De hitte kan het asfalt verzwakken en door de kracht van snel rijdende auto’s kan het asfalt zelfs dikke scheuren krijgen, wat levensgevaarlijke inzakkingen veroorzaakt. Niet alleen beperkt de snelheidslimiet de kans op die scheuren, maar stel je eens voor dat je met 200 km/u jezelf ineens lanceert over een stuk ingezakt asfalt. Niet fijn.

DW.com meldt dat het noodlot al toesloeg in Hannover, waar een startbaan het begaf. Dat zorgt voor problemen op één van de drukste vliegvelden van Duitsland. De limiet op de snelweg is preventief, maar het kan tot zo laag als 100 km/u gaan. Dat geldt voor de plekken waar het asfalt het oudst en zwakst is. In de basis is de limiet 130 km/u op alle snelwegen in Duitsland. Even uitkijken dus als je nog de grens over moet.



41 reacties

Jezelf lanceren op een startbaan is nou wel net wat je wil doen juist
@duckmefaddy: hahaha. Probeer inderdaad maar eens op te stijgen met een snelheidslimiet van 120.
Met al die baustellen de afgelopen jaren zou je toch denken dat ze inmiddels 90% van de ouwe meuk hebben vervangen.
@towi1989: Mijn gedachte. Maar helaas is het niet zo. Momenteel is de Belgische weg beter dan de Duitse…..
@dutchdriftking: dat kan niet:-)
@towi1989: het schiet alleen niet op met die Duitsers zijn hele stukken Baustelle waar 3 man aan het werk is en op sommige stukken zie niemand.
@Dickie: tja, hier en daar zijn ze we bezig het “Nederlandse” model te hanteren maar dit is echt minimaal. De volgorde is nog steeds; afzetten – nadenken – opbreken – nadenken – bouwen – nadenken – afbouwen – de volgende x km’s afzetten – …
@c220amg: iets 2-3x fout doen dus repeat
@Dickie: de meeste Baustellen worden beheerd door de provincies. En die wachten net zo lang tot ze weer eens geld van de overheid krijgen en bouwen dan weer 6 meter verder, om vervolgens weken te wachten op de volgende injectie.

Het is zelfs zo dat de meeste wegen in het arme oosten van Duitsland er beter bij liggen dan de rest want die waren zó slecht dat ze na de val van de muur een dikke kapitaalinjectie hebben gekregen. Rij maar eens van Hannover naar Berlijn, heerlijke weg!
@dickie: dat is in nederland exact zo… afgelopen zaterdag was de a2 richting utrecht half afgesloten, heb wel geteld 3 man zien werken over een stuk van 14KM, en nog flitsers neerzetten zodat het volledig stilstond (na de flitser reed het immers gewoon)… kansloze taferelen van overheden zijn dat
@spykerboy: dat is dan voor paar dagen maar ook vervelend genoeg.
In Duitsland duurt zoiets minstens een jaar zelfs stuk vangrail vernieuwen duurt al een eeuwigheid.
Gaat in NL allemaal vrij snel vind ik.
@Dickie: Ik vind dat het in NL oprecht echt prima geregeld is. Rij vaak ‘s avonds laat terug over de A4 bijvoorbeeld, vaak werkzaamheden. Dag erna is het allemaal weg en is er weer 3/4km aan nieuw asfalt.
@towi1989: Heb jij ooit iemand zien werken bij die baustellen dan?
Even off-topic: leuke nieuwe tagline, Autoblog!
Tussen die baustellen eventjes naar 250+ voor enkele km’s en dan weer vol de ankers is voor de volgende baustelle. Autobahn-life.
@hollow: ik tik altijd even de 300km/u aan. 250 is voor paupers.
Ach vorige week Duitsland nog doorkruist, ja veel werkzaamheden maar al met al kan je toch nog aardig doorknallen hoor. O, klink ik nu onhollands door niet te klagen?
@chriscross: Dan hoop ik voor je dat je niet gepakt bent gezien je maar 130km/h mag.
Of gaat het vandaag pas in?
@chriscross: Ging je chriscross Duitsland?
@chriscross: nee hoor. Je scoort hier nou eenmaal plusjes door te klagen. Oeps, klaag ik nou ook?
Moeten de Boeings nu met 80km/u opstijgen?
Voor ieder zijn veiligheid
hoezo gaat dat eraf? belachelijk,
Met 130 kan je ook een prima stukje vliegen denk ik.
hmm..dan ben ik 10m later thuis..
Dit is weliswaar in Duitsland, waar je in de meeste gevallen de 130 nog wel haalt.

In Nederland daarentegen is het compleet opgefokt en het lijkt bijna wel over de verkeersminister het erom doet om precies op de stukken waar het niet kan 130 toe te staan en alleen als de spitsstrook dicht waardoor je die 130 in de praktijk nooit gaat halen.

Persoonlijk blijf ik een groot voorstander van 1 Europa met dezelfde geldende regels door alle lidstaten heen. Dus gewoon overal 130, alleen bij bochten en situaties wat minder.

Overigens los daarvan zou Duitsland ‘s nachts wel de snelheidslimiet eraf kunnen laten. ‘S nachts schijnt de zon niet, is er minder verkeer, kan je prima doorjakkeren.
@ghost: s’nachts is het donker (duh), is het zicht minder en daarmee ligt de veilig te rijden maximale snelheid gewoon lager, is er geen inhaalverbod voor vrachtwagens en zijn er (slaap)dronken mensen op de weg. Als we als anders willen met de maximum snelheid s’nachts dan overdag dan is dat eerder lager dan hoger. Verkeersdrukte is maar één factor.
@mashell: hoewel je punt hebt moet je niet voor elke oplossing een probleem creëeren. De dingen die je noemt kan je grotendeels verhelpen; Vrachtwagen inhaalverbod invoeren, verlichting maken, etc.
@mashell: jij zoekt redenen om het niet onbegrensd te krijgen lijkt wel…
@spykerboy: nee, als iemand die al meer dan 10 jaar in Duitsland werkt, en daar zijn rijbewijs ook al eens kwijt geweest is vind ik het heerlijk om af en toe lekker vlot door te rijden op de Autobahn. Maar als iemand die op die manier tot 50.000km/jaar komt weet ik ook dat in het donker er eigenlijk gewoon slecht zicht heerst (groot licht heeft op een snelweg niets te zoeken en dimlicht reikt niet echt ver) en dan heel snel rijden niet verantwoord is. Ruim na de avondspits, voor de inval van de duisternis, lekker vlot naar Nederland rijden en dan thuis vliegjes van de voorruit wassen, heerlijk. In het donker doe je gewoon rustig aan, 150 is snel zat.
Ik zie nergens in de bron dat het voor alle snelwegen geldt… heb er hier in München nog niets van gemerkt.
@laurensvd: het is ook nogal vreemd om voor Duitsland nieuws, Bloomberg als bron te gebruiken. Maar zelfs het Bloomberg artikel zegt dat het per Autobahn sectie tot eventueel wel 100 verlaagd zou kunnen worden, niet heel Duitsland. Het staat niet op de voorpagina van Schreeuwkrant Bild en dus lijkt het me gewoon helemaal niet waar dat er op dit moment een tempolimit voor heel het land Duitsland geldt.
@mashell: fake news en clickbait in één artikel.

Is AB overgenomen door BuzzFeed?
http://www.dumpert.nl/mediabase/7708989/6ff25e58 Kijk wat een fantastisch volk het is. Mensen hebben daar gewoon spiegels op hun auto zitten!
@fmgarcia: boetes op het niet vrijmaken van de Rettungsgasse zijn ook niet mals.
whahahaha, het asfalt kan het niet aan… wat een stumpers, leg dan fatsoenlijk asfalt neer ….
@spykerboy: Dat bestaat niet!
Asfalt wordt gewoon zachter naar mate het warmer wordt. Als het zacht is is het ook gevoeliger voor hoge belasting. Ja, hard rijden betekend ook dat er veel kracht op het asfalt wordt uit geoefend.
@ronnys: ik heb jaren in midden oosten gewoond, en ook daar gaat dat prima, waar de temperaturen toch echt vele malen hoger liggen dan hier!
Dus men mag niet meer scheuren om scheuren te voorkomen?
remmen is overrated.
Gaat voor zover ik begrijp met name om de autobahn secties waar nog ouderwetse betonplaten liggen. Die kunnen door de hitte gaan werken en van hun plek komen: https://m.bild.de/regional/sachsen-anhalt/sachsen-anhalt-news/hitze-welle-tempolimit-auf-autobahnen-verhaengt-a9-und-a38-betroffen-62854440.bildMobile.html

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).