Mitsubishi ziet een nieuwe Lancer Evolution wel zitten

Auteur: , 11 Reacties

Op de echte manier.

Dytko Lancer

Momenteel is het gamma van Mitsubishi niet bijster inspirerend. Sinds de Outlander niet meer profiteert van lekker lage bijtelling, zijn er geen Mitsubishi’s meer die het verschil kunnen maken. De Space Star is gemiddeld en niet het goedkoopst, de ASX zijn dagen beginnen te tellen en diens grote broer Eclipse Cross is de gruwel der autofanaten. Hoe durven ze zo’n crossover te vernoemen naar één van de leukste sportcoupés van de jaren ’90?

Want Mitsubishi had nog niet zo heel lang geleden gave sportauto’s in hun gamma. Het is pas sinds 2016 dat de Lancer Evolution ons na tien generaties verliet, een rallykanon voor de openbare weg. In een langdurige strijd met Subaru waren de Impreza WRX STi en de Lancer Evo niet alleen op het WRC dominant, ook hun straatversies waren zo heftig. Het is jammer dat Mitsubishi de handdoek in de ring gooide, want het voelt toch een beetje eenzaam voor Subaru op deze manier. Bovendien was de Lancer het laatste model wat Mitsubishi echt uniek maakte onder de petrolheads. Grote turbomotoren met een lekkere sound, verpakt in een gaaf uitziende sedan met dikke spoilers, stiekem was dat gewoon het gaafste wat er bestond.

Mitsubishi vond dat er geen ruimte meer was voor de Lancer Evolution en dat is jammer. Toch komt er weer geluid vanuit Mitsubishi dat een opvolger voor de Evo misschien wel een goed idee is, zo meldt Autocar. Smeuïg detail: de vermeende aandrijflijn. Omdat Mitsubishi nu aangesloten zit bij de Renault-Nissan Alliance, kunnen ze uit hun schappen een motor halen. Dat zou de potente 1.8 liter viercilinder van de nieuwe Renault Megane RS worden. In zijn sterkste vorm levert die 300 pk, maar Mitsubishi zou er nog meer uit willen halen door middel van mild-hybrid techniek. Ergens jammer, maar een niet ondenkbare 350 pk maakt een hoop goed.

Gelukkig betekent het niet dat de Evo XI zijn streken verleert, want waar de Mégane trouw blijft aan zijn voorwielaandrijving, wil je in een Evo natuurlijk vierwielaandrijving. Gelukkig heeft Mitsubishi nog steeds het geavanceerde S-AWC systeem liggen, wat ook te vinden was in de Evo X. Vierwielaandrijving, 350 pk, de return van de naam Evolution en dan niet op een laffe crossover: wij zien het wel zitten.

Foto-credit: een Poolse rallyauto-bouwer geeft Mitsubishi inspiratie voor de Evo XI.



11 reacties

1.8 bah
Eindelijk goed nieuws, een merk wat juist (weer) een snel apparaat aan z’n aanbod wil toevoegen. Kom maar op met die EVO XI.
Dat zou mooi nieuws zijn. Als ie er maar niet uit ziet zoals de headerfoto aub.
haha gewoon een rebadged Renault dus…ik blijf nog wel even in het Subaru kamp
@Jantje_555: want een Megane RS heeft ook vierwiel aandrijving? Gaat alleen om het motorisch gedeelte van de Megane
1.8 is zielig.
Renault hun kwaliteit is zielig
En 300 PK is veel te weinig voor een Evo.
Dus ze gaan weer een droef autootje bouwen en vervolgens komen klagen dat niemand hem koopt.
Een Evo was geniaal door dat je voor een appel en ei een wagen kon kopen die opkon tegen Lamborghini’s. Ik durf geld in te zetten dat het eind resultaat zal zijn een auto die trager is dan een simpele Mustang GT, die dubbel zo veel kost (In België/Duitsland) als de Mustang GT en dankzij Renault de onbetrouwbaarste Japanse wagen ooit zal zijn.
Mijn advies voor Mitsubishi is stop met wagens en hou het bij liften en airco’s want jullie hebben de laatste 10 jaar geen idee meer wat jullie doen op gebied van auto’s.
@shiva: ‘Mijn oom zijn broer zijn buurman had ooit een 4e hands Mitsubishi Starlet en die roestte dus alle Mitsubishi’s zijn slecht.’
@kle500: Ik heb 10 jaar lang Mitsu gereden (eerst een lancer uit 1997, zalig ding, goeie herinneringen) en dan later een colt uit 2005. Niet de spannendste modellen maar toch ergens zalig om mee te rijden. Ik had altijd het gevoel dat ze sneller waren dan op papier. Die colt was bullitproof. Mijn ouders rijden ook met een mitsu (pajero sport eerst, colt uit 2008 en l200). Nooit miserie mee gehad. Nu heb ik zelf een Renault, kan je zeggen dat ik verlang naar een Japanse auto. Die kwaliteit is toch stukken beter.
@mathieus: ik heb de EVO 3 gereden. Ding had geen roest, was technisch op wat olie verbruik (1 liter op de 1500km) na. Bij het stoplicht was de 997 4S van onze buurman kansloos! Top bakkie
1.8 vind ik niks! Het is ook de reden dan ik mijn 1.8 20 VT heb ingeruild voor een 2.0 TFSI… Maar waar Focus lekker van 2.0 naar 2.3 gaat zouden zij dat lekker ook moeten doen. Koppel wil je met 4×4 en zoveel mogelijk ook! Deze auto zou tegen een A45 moeten kunnen aantreden…
Een EVO met een Renault moto. Om te janken.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).