BMW verklaart de verbrandingsmotor nog lang niet dood

Auteur: , 57 Reacties

Het merk van Freude am Fahren wil hun slogan even benadrukken.

BMW M550d

Er gaan al een tijdje plannen rond van landen die in 2030 de benzine- en dieselauto compleet willen verbannen uit hun straatbeeld. Tijd gaat sneller dan je denkt en 2030 is al over elf jaar. Er moeten nog serieuze stappen gemaakt worden, wil de overstap op – momenteel de meest denkbare alternatieve vorm – elektriciteit binnen elf jaar volledig gerealiseerd worden. Dan kun je nu hard aan de bak gaan en niks behalve elektrische auto’s ontwikkelen. Of je doet als BMW. Gewoon zeggen: de verbrandingsmotoren blijven nog wel even leven.

Dat liet de chef van BMW Group Klaus Frölich weten op het BMW NextGen Event deze week, naast het onthullen van de sportwagen van de toekomst. Als hij realistisch denkt, kan BMW tegen 2025 zo’n 30 procent van hun verkochte auto’s ‘elektrificeren’. Da’s tof, maar dan is het merendeel nog steeds uitgerust met een verbrandingsmotor. Omdat je zoiets moet afbouwen, ziet Frölich de benzine- en dieselmotor nog niet verdwijnen binnen elf jaar. Volgens hem zal de dieselmotor tot 2040 te vinden zijn in auto’s. Auto’s op benzine zullen volgens de grote baas nog tegen 2050 bestaan.

Voor wie nu een rooskleurige toekomst tegemoet ziet waar we in 2050 nog kunnen genieten van auto’s als de nieuwe M5: mispoes. Daar de verbrandingsmotor niet volledig zal verdwijnen, zal de schaal waarop hij toegepast wordt steeds kleiner worden. Dat zien we al met het verdwijnen van de V12. Aan de andere kant van het spectrum: de 1.5 liter driecilinder diesel, te vinden in de x14d en x16d modellen, die gaat eruit. Het is lastig om deze motor aan de emissie-eisen te laten voldoen. Datzelfde geldt voor de x50d-motor, de drieliter zes-in-lijn diesel. Aan de ene kant niet het grootste gemis, maar volgens wintersport-expert @willeme is dat wel de motor die je wilt hebben voor een trans-Europese roadtrip, als je hem in de 5 Serie (M550d) legt. Om met goed nieuws af te sluiten: BMW doet er alles aan om de ban op de V8-benzinemotor zo lang mogelijk uit te stellen. Dat dan weer wel.



57 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
De 1.5s, 1.0s en de 0.9 Tce’s waren alleen gemaakt om met de auto door een emissietest te komen die nu niet meer bestaat. Dat is nu over, dus laat de fatsoenlijke blokken maar weer gemonteerd worden..
@dare2think: ga er voor het gemak ff van uit dat nieuwe regels niet soepeler zullen zijn voor de uitstoot
Mensen, ik heb in het verleden rijtesten van ene Mr. Wheelers op YouTube gezien van oa een 335i f30 en een BMW 6 cabrio. Een gladde kerel, maar kan de beste man niet meer terug vinden. Iemand enig idee hoe die nu heet of wat er gebeurd is?
@thezwart: hij is overleden, overdosis CO2 🤔
@mo112: Eerder aan de drank
@mo112: Nee hoor alive and kicking. Overleden is niet echt leuk om te zeggen hoor, ook niet als grap.
@thezwart: mr Wheels inderdaad, Floris Wyers heet hij volgens mij. Zijn kanaal is inderdaad uitgestorven en veel video’s zijn verwijderd, jammer!
@bmwjarne: Heel jammer! Geweldige kerel met enorm veel verstand van mooie spullen en ook auto’s.
Tuurlijk, dat denk ik ook. De elektrische auto moet minimaal hetzelfde kunnen voordat de massa over zal stappen. Mensen leveren niet graag hun vrijheid in. Wat mij betreft:
– 500-1000 km range bij normaal gebruik (dus ook bij 140/150 kmh en geen 80km/h op de snelweg)
– binnen enkele minuten (max 15) weer vol voor nog eens 500/1000km.
– in staat zijn om bovenstaande te doen met een aanhanger/caravan.
Pas dan is de ev in mijn ogen geschikt als volledige vervanger. Je moet er immers mee op vakantie doen (eventueel met caravan zoals half NL doet) en het is fijn als je dat in normaal tempo kunt doen.
@rutgerg: Of het tempo kan omlaag omdat auto’s je autonoom op de plek van bestemming brengen en een uurtje langer geen probleem is wanneer je een goed boek uit wilt lezen.

De transitiefase waarin we nu verkeren is natuurlijk lastig, omdat het gedrag aanpassen vooralsnog enkel nadelen brengt.
@karhengst: daar heb je een goed punt! Zodra er naast de nadelen ook voordelen voor de mensen komen gaan er meer mensen overstag.
@rutgerg: zou toch wel fijn zijn als de caravan ook uit het straatbeeld verdwijnt
@gove: al is t al alleen maar vd linkerbaan
@gove: “De Skoda Superb combi is het ultieme om voor je caravan te hebben, op het ravijn na dan”. aldus Top Gear
@gove: Als je zo’n opmerking plaats ben je of 15 jaar of sociaal gehandicapt.
-edit: nutteloze bijdrage-
@vvti: valt wel mee. De mening dat caravans een absurde manier (ik ga op reis en neem mee… een wit plastic tuinhuis…) om op vakantie te gaan en een plaag op de weg zijn is prima te beargumenteren. Maar goed, caravan liefhebbers zijn blind voor argumenten anders waren ze al lang gestopt met deze bijzonder dure manier van vakantie vieren.
@mashell: Niet alleen een wit plastic tuinhuis, maar het hele hebben en houwen van het echte huis, tot de pindakaas en aardappels aan toe. Uiteindelijk zit je dan 1100km verderop hetzelfde te doen als in je eigen achtertuin, maar dan met slechter sanitair. Inderdaad heel bijzonder om zo op vakantie te gaan, maar ieder zijn lolletje…
@rutgerg: Hahaha wat een complete onzin. Mis ik het sarcasme?

Je wilt een auto die 1000km kan afleggen met een caravan erachter op 150km/u? Dat lukt de meeste brandstofauto’s al niet en ik hoef ook geen blaasontsteking.

Als ik even uit ga van je 500km en niet de 1000km, dan doen de Tesla’s al heel veel van wat jij wil.
De komende generatie elektrische auto’s van de gevestigde orde begint ook steeds meer ergens op te lijken.
Het is echt nog maar een paar jaar voordat dit gemeengoed is, en beschikbaar is van allerlei merken. Dan gaat het hard.
@fanboy: neenee, het was niet de bedoeling om alle punten te combineren inderdaad… Voor mij persoonlijk zou ik de caravan weglaten en zou ik graag 500-1000km willen rijden en binnen 15 minuten weer genoeg in de tank/accu hebben om 500-1000km te rijden uitgaande van ongeveer 150km/h. Als ik op vakantie ga rij ik ivm de kleine kindjes lekker snachts om en om met de vrouw. Dan rijden we in pak m beet 12 a 13 uur zo’n 1300km. Dat zou ik ook graag willen zien in een EV. Die caravan was alleen een extra omdat heel veel NL’ers die meenemen op vakantie en dat nog lastiger is voor een EV.
@rutgerg: Volgens mij lukt dat met de nieuwe Teslas al wel, om dus de gemiddelde snelheid inclusief (laad/plas)pauzes naar 100km/u te krijgen zoals jij beschrijft. Prijs nog wat naar beneden en wat meer aanbieders zou mooi zijn.
Maar wat jij beschrijft, zo’n reis zou ik wel aandurven met een Tesla met het snellaad netwerk. Wellicht doe je er een half uurtje of uurtje langer over in ergste geval, vind ik niet zo boeiend.
@fanboy: Wanneer gaan we de proef op de som nemen? Ik zorg voor de snacks, jij voor de auto ;-)
@fanboy: Alsnog sta je te lang stil met je snellader… ik wil best 15 min wachten, maar zeker geen 45-60 tot ik weer enigszins vooruit kan. @rutgerg heeft voor het gros van de mensen gewoon een punt, dat jij toevallig dol bent op je Tesla oid doet daar niets aan af. Voor ik overstag ga wil ik het gebruiksgemak van een ICE wagen. Hoe je het ook wendt of keert, even snel wat brandstof in je auto gooien is vooralsnog gewoon praktischer.

Overigens ben ik wel van mening dat een vloeistof in de brand steken, gebrouwen uit dode beesten en planten uit een ver verleden, en daar vervolgens een voertuig mee laten rijden, een niet toekomstbestendig concept is. Accu’s zijn dat ook niet echt denk ik, maar alsnog is het over een paar jaar logischer dan olie verstoken.
@racerx: Ha, ik heb dus geen Tesla :P
Is voor mij nu ook even te duur, tenzij ik wat andere keuzes zou maken. Zou wel graag overstappen naar elektrisch rijden in nabije toekomst, ook vanwege de voordelen.

Maar 45 tot 60 minuten om een beetje vooruit te komen klopt niet meer hoor.

Wat nu het snelste is, is de Tesla omdat die het hardste laad en het efficientste is. Model 3 laden met 250KW, dan laad je dus in 15 minuten 400km rijbereik. Dat vind ik erg netjes.
Die 400km is uiteraard afhankelijk van hoe hard je rijdt. Mijn collega rijdt als een oma en zou 500km redden met een kwartier laden, hij rijdt erg zuinig met z’n Model 3. Maar velen willen 130 of harder, dus dan is interval wat korter.

Voor mij met jonge kids en overdag reizen is bovenstaande meer een theoretisch verhaal trouwens haha, ben momenteel toch langzamer met veel stops en een langzaam camper busje.
@fanboy: dank voor de uitleg, wordt gewaardeerd. Begint er idd steeds meer op te lijken!
@racerx: Om het af te maken: De Europese merken willen 350KW laden, dan is het verschil op een lange reis al niet meer waarneembaar. Helaas lopen ze achter met de auto’s en het netwerk, maar ze zijn er mee bezig.
Leuk die Porsche, maar daar heeft het gros niks aan.
@racerx: ‘het gros van de mensen’ gaat gewoon met het veel goedkopere vliegtuig. En als je het nou echt zo belangrijk vind… Dan huur je een auto voor de vakantie…
@richh: nou nee, het gros gaat nog steeds met de auto. Zeker met een paar kinderen aan boord incl bagage is dat praktischer als je binnen Europa blijft. Daarnaast, als ik met alle geweld elektrisch wilde rijden was huren voor vakantie een optie geweest. Dat hoef ik echter niet, dusja…
@fanboy: alleen een beetje Tesla is niet te betalen, zelfs met heel veel kilometers er op niet…
@rutgerg: ga je die oude discussie nou weer oprakelen. De wereld veranderd, wen er maar aan.
De gemiddelde europeaan rijdt 38km per dag. De huidige EV’s hebben stuk voor stuk al te veel range.
Bovendien zit elke ochtend de accu weer vol, en dat tegen een tarief wat een schijntje is vergeleken met benzine.
Voor die ene keer dat je 500km op een dag rijdt ben je blij als je even kan stoppen.
Veder is het onderhoud zometeen te verwaarlozen en rijden ze allemaal stukken sneller, stiller en heb je meer binnenruimte.
Ik zou zeggen, ga eens een proefrit maken in een i3. Het ziet er niet uit maar rijdt fantastisch.
@JanJansen: hoezo weer? Ik ben best fan van het concept ev hoor. Maar ik mag ook kritisch zijn toch? Eerlijk is eerlijk op dit moment staat de ev nog niet op gelijke voet met een auto met verbrandingsmotor qua gebruiksgemak. Ik ben er best van overtuigd dat die hobbels genomen kunnen worden dus ben heel benieuwd wat de toekomst brengt…
@janjansen: 500km is toch niet zo absurd? Ik rijd het ook niet iedere dag, maar neem de instap Leaf met 270km range. Dan rijd je in het echt 230km ofzo? Als je niet bij je eindpunt kan laden is dat maar 115km van je huis af.
@rutgerg: het conservatieve volk zal inderdaad blijven zeuren om minstens hetzelfde te krijgen. Conservatief volk is immers niet flexibel. Maar zelfs die krijg je gemakkelijk om als je zorgt dat je met een electrische auto meer kunt dan met een benzine auto, zoiets simpels als een stadscentrum inrijden bijvoorbeeld…
Prima keus voor de nay-aayers.

Ne mijn electromobiel wil ik niet meer terug naar vroegah. Maar er zijn veel mensen die blijven hangen in hun corpstijd, schoolreunieen, grammafoon, verbandingsmotoren.

Hoe heerlijk is het dat je vrijwillig kunt kiezen voor een ouderwetse en achterhaalde verbrandingsmotor.
@intiemgeschoren: Ik denk dat de meeste mensen niks vrijwillig te kiezen hebben. Een EV is niet te betalen voor het gros van de mensen.
@berlinetta: klinkt misschien pedant maar absoluut niet bedoeld, jouw post geeft exact aan dat je een keus hebt. Je kunt bijv kiezen voor een oudere leaf, zoe whatever. Daar zitten voor en nadelen aan. Ik ben van mening dat voor een hele grote groep de keus er is. En ja niet direct voor aanschafbudgetten van onder de 10000. Dat is denk ik een gedwongen keus voor een fossielomobiel.

Als ondernemer is het echt zo vreselijk interessant om een knappe electrowaggie aan te schaffen en om mij heen zie ik ook iedereen dat doen.
@intiemgeschoren: Nee, ik heb geen keus en velen anderen met mij. Dat is niet alleen om financiële redenen, maar ook om praktische redenen. Ik woon midden in de stad en de dichtstbijzijnde laadpaal staat 4 straten verderop. Als die bezet is, weet ik niet eens waar de eerstvolgende laadpaal is.

En zoals je zelf ook al zegt, is er voor onder de 10000 euro niet veel te kiezen. De meeste mensen kunnen geen 10k aan een auto uitgeven, ook niet als die auto daarna goedkoop te rijden en te onderhouden is. Daar vergis je je denk ik nogal in. Bovendien zijn de goedkoopste EV’s momenteel nou niet bepaald interessant qua range etc. Dus al met al deel ik je mening nog niet dat het voor iedereen een keuze is. Als je zakelijk kan leasen of ondernemer bent, dan heb je een keuze.
@berlinetta: jij hebt gekozen om in een stad te gaan wonen, dus je hebt zeker de keus
@janjansen: Laat ik inderdaad even gaan verhuizen zodat ik een EV kan rijden. De woningmarkt is gelukkig lekker rustig.
@berlinetta: de meeste mensen kunnen nu ook geen nieuwe auto kopen. Het is natuurlijk niet het doel van elektrisch rijden om minder vermogende mensen in staat te stellen een nieuwe auto te kunnen kopen. Zij moeten gewoon wachten op een derde handsje, net als nu. En maar hopen dat ze tot dan niet van gebieden worden buitengesloten met hun oude brandstof wagen.
@berlinetta: En daar komt nog bij dat de elektrische auto die je dan zou kopen, een complete vervanging zou moeten zijn voor je huidige auto. Je moet er dus een aanhanger mee kunnen trekken om naar de gemeentewerf te rijden, je moet er mee op vakantie kunnen, noem maar op. En die tweedehands EV is er bij lange na niet voor 10K, of zelfs maar 20K (corrigeer me als ik dat verkeerd heb). Voor veel mensen zou een daily EV prima zijn, maar dan moet er een conventionele auto bij voor in het weekend. Dat schiet ook niet op, qua kosten en ruimte.
@intiemgeschoren: auto’s met verbrandingsmotoren hebben voordelen die EV’s nu nog niet hebben. Zoals gewicht, range, snelheid opladen/tanken, veel goedkoper. Ik denk dat je comment over 10 jaar wel geldig is..
@dare2think: 10 jaar geleden was ik het met je eens geweest. Jij hebt de keuze gemaakt dat het voor jou nog niet werkt. Voor mij wel, ik reed met fossiel 20k/jaar, nu schuift dat op naar 35k. Meeste zijn fun km’ers. Naar zwitserland, baskenland. Gaat meer dan prima. Het is anders dan met een brandstofmotor, dat klopt.
@intiemgeschoren: Door het woord “Fossiel” te gebruiken ontkracht je je eigen statement een beetje.
Tevens is deze opmerking:

”Als ondernemer is het echt zo vreselijk interessant om een knappe electrowaggie aan te schaffen en om mij heen zie ik ook iedereen dat doen.”

De enige echte reden waarom je voor een EV hebt gekozen.
Het is alleen maar aantrekkelijk omdat er meer doekoe in je pocket blijft als je die electrowaggie boekt.

De keus waar je het over hebt is dus een financiële keus en die heeft lang niet iedereen.
@verplicht: gelukkig ken mij niet en gaat ook niet gebeuren. Waarom ik precies deze auto heb gekocht is geheel aan mij. Je post zit vol aannames, hoop dat je in het echte leven dat niet doet. Man man wat een niveau.
Kortom, koop een gave veel cilinder nu het nog kan, geniet er van, accepteer dat deze over 5 jaar niets meer waard is, maar leef, voor dat het te laat is!
@dutchdriftking: Alpina X B7 komt eraan… 630pk en 850Nm.
@alpina007: B X7 dus :-)
Volgens mij moet deze meneer even opzoeken wat marktverstoring inhoudt. Ze zitten in een redelijke positie bij BMW, ze hebben al wat kennis van elektrische auto’s.
Het enige wat die marktverstoring nog remt is de productie van de accu’s, en dan vooral de capaciteit ervan. Dan moet je het niet te rustig oppakken, want anders loop je achter de feiten aan. Er zijn nu al genoeg BMW rijders overgestapt naar Tesla, en dat valt met deze aantallen nog wel mee, maar dat wil je in de toekomst voorkomen.

Zijn statement van 2025 zou best kunnen kloppen, maar over 2040 en 2050 is echt complete onzin.

Ook de stop van brandstofauto verkoop in 2030 hoeft helemaal niet, daar gaat de markt zelf wel voor zorgen. En dan kan die enkeling nog een leuke Ferrari of Aston Martin kopen, prima.
Wat komt er in de plaats van de 1.5 driecilinders dan?
@gulli: waarschijnlijk niks. Wil je een BMW diesel? Dan neem je maar een x18d. Als er minder vraag is dan blijven alleen de producten met de hoogste marge in de portfolio.
Als dit het toekomst beeld is van BMW dan is er geen toekomst voor BMW
@fransananas: je komt ook wel eens buiten NL? M.u.v. die kleine nederzetting aan de Noordzee en nog een paar landen die zo rijk zijn dat ze zich bizarre subsidieparadijzen kunnen veroorloven, is er geen land ter wereld waar het volk zich heeft laten wijsmaken dat we binnen 20 jaar allemaal elektrisch rijden.
De verbrandingsmotor is nog lang niet dood en bovendien staan we aan de vooravond van een revolutie met 1/2/3 cyclinder diesels die 1:100/200 gaan halen.
De x16d was/is geen 1.5 driecilinder. Dit is een 2.0 viercilinder, sterk verwant aan de x18d/x20d, en enigszins verwant aan de x25d motoren.
@camber24: jazeker is dit wel een driecilinder, sinds 2015. Fijne motor wel, gromt bij het optrekken, doet een uitstekende 1.9 TDI imitatie als de motor echt koud is, voor de rest stil en trillingsvrij.
@mashell: even opgezocht; de 116d is een 3 cilinder. De 316d is een 4 cilinder.
BMW is nou eenmaal een conservatief merk, dus dat ze nog lang verbrandingsmotoren willen inzetten past bij hun aard.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).