Waarom Mercedes beter scoort dan BMW

Auteur: , 56 Reacties

Een net-niet-lijn als ontbrekende schakel voor succes, de fabrikant uit Stuttgart verzon het. Wie had dat gedacht?

Mercedes-AMG E43 AMG Sedan

Nog niet zo lang geleden stond AMG voor All Mighty Grunt. Veel vermogen, nog meer koppel, uitbundige looks en heftige prijskaartjes. Dat heeft de firma AMG (Aufrecht en Melcher uit Grossapach) geen windeieren gelegd. Op de E-klasse Coupe/Cabrio, V-klasse en B-klasse na is er van elk Mercedes model een non-plus ultra variant.

De meesterzet blijkt de tweede lijn van AMG’s te zijn. De ’43’ modellen, dus. Denk aan de Mercedes-AMG C43, GLC43 (rijtest) en E43. We kunnen het ‘net-niet AMG’s’ noemen, maar het schijnt precies te zijn waar de klandizie om vraagt. Uiterst competente en sportieve sedans, wagons of SUV’s met vierwielaandrijving, maar dan met een iets lager prijskaartje.

In een interview met autoweek.com licht Tobias Moers een tipje van de sluier. “De ’43’-modellen hebben het DNA van de andere AMG’s, zoals de GT en ‘63‘ modellen, maar dan minder heftig en aanwezig.” Het is voornamelijk zo dat je nu voor een lagere prijs in kunt stappen in een heuse AMG. Dit zorgt ervoor dat de AMG modellen enorm veel populairder zijn dan dat ze al waren. En laten we eerlijk zijn: ook met een ‘AMG 43’ kom je prima vooruit.

De grote ommezwaai is aan niemand minder dan Dieter Zetsche te danken. De man (met de snor waar Johan Derksen nog jaloers op zou zijn) zag al jaren geleden in dat Mercedes uitbundiger moest worden. Ook was het noodzakelijk om een jonger (lees: minder bejaard) publiek aan te spreken. De vernieuwing die in 2011 is ingezet heeft Mercedes dus absoluut geholpen. Mercedes stak vorig jaar BMW voorbij met dik 2 miljoen verkochte auto’s, 80.000 stuks meer dan bij de collega’s uit München. BMW-CEO Harald Kruger gaf aan dat zijn bedrijf meer geïnteresseerd is in winst per verkochte auto. Altijd gezellig tussen die Duitsers.

Het ’43’ verhaal gaat binnenkort nog succesvoller worden. Mercedes laat de zes-in-lijn terugkeren in de ’50’-modellen. Of deze de ’43’ modellen op den duur gaan vervangen is vooralsnog onduidelijk. (via Forbes)



56 reacties

Het is bijna vakantie in Italie, net voor de vakantie hebben ze nog een voordeelactie, kijken HIER!
Ze kunnen met de leasemarkt natuurlijk heel veel natte dromen waarmaken voor mensen die veel te arm zijn voor hun producten ..
Audi en BMW net zo hard natuurlijk ..

Waren ooit voertuigen voor mensen met meer dan twee knaken ..
@lincoln: en taxi-chauffeurs!
@jeroenwz: 1970 wil z’n grap terug !
@moewat: opmerking was niet denigrerend bedoeld. Maar feit is dat nog steeds zeker 80% van de taxi’s in NL van Mercedes zijn.
@lincoln: Toch is het niet alsof je een instap-amg kan leasen met een modaal inkomen. Sterker nog, een 10 jaar oude “echte” kopen en verder nergens geld aan uitgeven, dat gaat wel dan, maar zelfs om een nieuwe basis C klasse te kunnen leasen moet je toch een baan hebben die wat meer betaalt. Denk dat het dus weinig met “knaken hebben” te maken heeft of je least of koopt. Of in ieder geval niet de kant op die jij bedoelt.
Idd wel een slimme zet, in Londen zie je de 43 AMG als Polo’s rondrijden.
@rufctr01: vind je? Ben net 4 dagen naar Londen geweest en heb er minder gezien dan in m’n eigen garage :D. Nee echt, niet 1 gezien! Allemaal .63’s :o!
En alle CLA en A’s worden inmiddels ook door allerlei foute figuren gereden. Die reclame toentertijd voor vrouwen heeft in dat opzicht niet geholpen. En de C’s zijn ook vaak wit met AMG pakker en donkere wielen. Van boeren/kampers naar swegboys.
@stfu:

MB = ouwe lullen bak ..
AMG = jong + dynamisch ..

Gewoon exact hetzelfde product ..
Met/zonder sportpakketjuhhhh ..

Toch knap ..
@lincoln: mb ouwe lullen bak heeft het altijd als imago gehad, maar het is op een goede weg; denk maar aan de a-klasse, cla, gla, allemaal modellen waar youngsters graag gezien mee worden en tegenwoordig in rijden, en ja dat ouwe lullen bak blijft nog steeds erin blijven, maar zoals ik zei met de a, cla, gla heeft mercedes een jong doelgroep weten te benaderen wat je ook in het afzet voor betreffende segmenten terug ziet
@arashrsf:

Klopt ..
Maar de doelgroep die extra Tupperware-alimentatie op hun leencontract aankruisen lijkt me zeker niet gering ..
@lincoln: Maakt zo’n MB wel vaak mooier vind ik zelf. Maar ik ben dan ook relatief jong en dynamisch
@arashrsf: De modellen die jij aankaart voor de jeugd, dat zijn goedkope halve mercedesen met voorwiel aandrijving. Dat is het dus weer net niet. Echte mercedesen zijn de c, e, s, sl etc, maar die zijn dan alweer flink duurder.
Bmw ( met de m550 en X5 M50d ) Audi ( met de S modellen ) deden dit toch al veel langer?
@rovadepo: klopt. Mercedes weet dit echter een stuk beter te verkopen.
@willeme: Vergeet ook niet dat het hele winsthuis op zijn kop is gegaan… Van een merk met fatsoenlijke marges naar de Aldi van de autobranche. Als je een Benz koopt met minder dan 15% korting, doe je iets niet goed. Leasemaatschappijen krijgen nog iets meer…
@svenska_aeroplan_ab: Bij welk merk is dat niet zo in die segmenten?
@boxergt: In deze mate? Geen enkel ander merk!
@svenska_aeroplan_ab:

Onzin. Bij bmw zijn de kortingen minstens zomgroot bij grote klanten van leasemaatschappijen. 18% bijvoorbeeld.
@boxergt: Alfa Stelvio & Giulia bijv?
Dan doet MB het nog leuk door motorisch ook echt nog wat leveren. Is toch wat anders dan een S-line of M pakketje op je spaar diesel.
@zwepp: Klopt niet helemaal wat je zegt. Audi kan je met elke motorisering in S line bestellen . Als je de S besteld heb je altijd de snellere versie met net niet de Rs motorisatie.
@dijan: hij bedoelt het S-line pakket. Maar goed, bij Mercedes kan dat ook, die leveren ook op ieder model een AMG-pakket.
BMW gebruikt dit trucje inmiddels ook met M Performance. Zie modellen als de M550d, M550i, X5/X6 M50d, X4 M40i, M140i. En er schijnen nog meer te komen
@nikobellic: Bmw gebruikt dit truucje ook? Volgens waren ze samen met Audi toch echt eerder dan MB.
@6speed: Nooit een E30 325i M-tech 2 gezien uit 1989? Ja, toen al…
Mercedes is op dit moment op veel vlakken gewoon veel beter bezig dan BMW. De modellen zien er beter uit, ze durven auto’s als de SLS, GT en de aanstaande hypercar te bouwen, domineren in de koningsklasse van de autosport (waar doet BMW nog spraakmakend aan mee?) en ze verkopen beter dan BMW.

BMW staat nu waar Mercedes ongeveer 20 jaar geleden stond toen ze de strijd aan het verliezen waren van BMW. BMW teert op glorie die ze al een tijd niet meer hebben kunnen evenaren. Blijven koppig propageren dat een M4 een concurrent is voor de 911.

Ik denk niet dat het te laat is voor BMW, want er zijn ook dingen die zij goed doen die nu nog niet (genoeg) zichtbaar zijn en de vruchten nog niet geplukt kunnen worden maar in de toekomst wel, maar ik denk dat ze wel een balans moeten gaan vinden anders raken ze helemaal achterop.
@Rick-dos: als je aan Mercedes denkt denk je aan de S klasse, the top of the food chain, daaronder is het gamma verder uitgebouwd. Bij BMW denk je aan de 3 serie, daar zijn ze altijd het meest succesvolle in geweest. Vanuit daar naar boven bouwen is een stuk lastiger.

Mercedes S klasse is een icoon waar BMW niet tegen op kan, en alhoewel de 3 serie top is , weet Mercedes toch hele leuke auto’s te bouwen in dat segment.

Om maar van de 1 serie te zwijgen, die is spuuglelijk, de A klasse oogt stuk beter alhoewel ik er claustrofobie in krijg.

En qua super sport auto’s doet Bmw eigenlijk niet mee, ze hebben een M6 coupe en thats it. Ook geen kaskraker. Kan wel begrijpen dat Mercedes iets meer auto’s verkoopt.
@Rick-dos: bmw komt er ook wel weer bovenop, en dan is het weer de beurt aan Mercedes om onderuit te zakken. Bmw heeft namelijk één geheim wapen en dat is dat ze grotendeels een familiebedrijf zijn. Lange termijn visie is dus aanwezig.
@lekbak: het gaat helemaal niet slecht met BMW, zoals jullie meningen doen vermoeden. Het gaat zelfs de laatste paar jaar beter dan ooit! Mercedes is weer bij getrokken en doet het nu zelfs iets beter, blijkbaar. ‘BMW komt er wel weer bovenop’, gaat het zo slecht dan? En dat een 1-serie lelijker is dan een A-klasse is weer die eeuwenoude smaak-kwestie…ik ben blij dat er nog steeds een M2 wordt gebouwd met die heerlijke 6IL vergeleken met die 4-pitter in een A45 . En vind hem bijvoorbeeld een stuk mooier dan de CLA45.
@Rick-dos: goed verwoord. MB heeft op dit moment toch echt een beter gamma plus een beter imago. BMW is wel erg grijs aan het worden. M4 is natuurlijk leuk, maar vroegah was iedere BMW voor mannen met borsthaar. Nu is een pantelon ook ok
@erro: M2 is toch een stuk leuker dan een A45 AMG? Of zie ik dat echt verkeerd? Mooiere motor, rwd en mooier (maar dat is een kwestie van smaak natuurlijk).
@rick-dos: hey!! dit is opeens weer een actuele comment :D
https://www.autoblog.nl/nieuws/hoe-bmw-bijna-alles-van-mercedes-kopieert-110424
@autoblogger: Appels met peren, autoblogger. 😉

Ja, Mercedes is ook naar mijn mening beter bezig dan BMW maar als het om kopiëren gaat dan is het weer een hele andere discussie.
Ooit een keer een MB gehad maar wil nooit geen meer
@xr3icabrio: zo goed bevallen dat je niets anders meer rijdt?
@xr3icabrio: oké.
Tja foute figuren in Mercedes zullen we het daar maar niet meer over hebben. Kijk eens wat er in een Audi en BMW rijd. Het is niet meer het merk maar meer hoe je de auto aankleed. En dan vooral (te) grote velgen op Landsail banden.
@thomasthomas: de plofkrakertjes en rappers rijden allemaal Audi…
@rufctr01: Maar wat boeit dat nou? Het is toch potjandorie compleet onrelevant wie wáár in rijd? Als Jan in een BMW wil rijden en Joep in een Mercedes dan mag dat toch gewoon. Ik vind dat zo raar. ‘He kijk, een mooie Audi, daar zal wel zo’n rappertje in zitten.’ Ja dus?
@sr20det: dat is Nederlandse cultuur…
Ben van een xr3i over gestapt naar een focus rs
@xr3icabrio: oké.
Zijn ook gewoon fijne modellen.
Dat Dieter Zetsche aan ’n jonger instappubliek denkt, daar is op zich absoluut niets fout mee, maar hij zou de versnelling-pook wel terug mogen laten keren in de midden-console vooraan, dat is voor mij pas het echte automobiel gevoel, en ik denk dat daar velen ook zo over denken . . .
@exclusieviteitsfreak: alsjeblieft niet. Ik vind het juist heerlijk dat die pook daar weg is. mooi clean middenconsole met ruime vakken.
@exclusieviteitsfreak: Daar ben ik het met je eens. Het patroon en het schakelen van P naar D mis ik wel. Zijn kleine details maar ik let wel op zulke details.
@homer55: dat heb je sowieso steeds minder. Worden alle “joysticks”, zonder patroon er meer in.

Gebruikt Lexus/Toyota eigenlijk nog wel dat typische automaat-schakelpatroon?
@homer55: zondagochtend beginnen met een lach doe je zo. Dankje!
Ze zien het succes van de Audi S modellen bedoelen ze. Of je het wil of niet is dat al jaren synoniem voor ‘ingetogen snel’ .. en dan de RS
Vind wel knap van MB dat ze deze richting qua ’43’ series vrij rap een sterke postionering hebben kunnen geven.

BMW rommelt een beetje aan met de ‘M … editions’ ofzo? Daarnaast ze ook veel teveel vage modelaanduidingen hebben
Begrijpelijk, net voor mijzelf opzoek geweest naar een leuke achterwielaandrijver met handbak, naar meerdere BMW’s gekeken maar uiteindelijk toch een W124 230E gekocht
@maikelschennink: je was dus niet van plan om sportief te rijden? Wel een roestvrij exemplaar gevonden? Leuke auto wel!
@schuiftrompet: begin maar met lachen maar een vriend van mij heeft een driftdag georganiseerd op 13 mei, hang een goedkoop & stijf setje coilovers & kale achterbandjes op de Mercedes & ga dan lekker glijden op een natte baan, krijg de kont verassend makkelijk aan het glijden & is prima te controleren! En roest? Paar kleine plekjes op het linker voorscherm
Slimme jongens daar
Het ’43 model is nog het mooist…liefst in Landaulet uitvoering

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).