Hoe BMW bijna alles van Mercedes kopieert

Auteur: , 136 Reacties
Mercedes

Je hebt leiders en je hebt volgers.

Persoonlijk was ik nooit echt een groot fan van Mercedes. Toch heb ik mijn mening de afgelopen jaren wat aangepast. Het Duitse automerk is erg goed bezig qua design en dat is ook terug te zien in de verkoopcijfers. De afgelopen twee jaar is Mercedes de baas in het premium segment, terwijl men in de jaren daarvoor op een derde plek stond. De verkopen van vorig jaar stegen zelfs met 10%, dat is overduidelijk meer dan Audi en BMW voor elkaar krijgen.

Na een lastige periode die volgde op een bezuinigingsronde medio jaren ’90 lijkt het merk met de driepuntige ster dus helemaal terug van weggeweest. De gevierde man heet Dieter Zetsche, die het bedrijf leidde naar nieuw succes. Dat heeft even geduurd, maar deze (weder)opkomst van Mercedes is geen toeval. Zoals ik al aangaf is het merk erg goed bezig geweest met het ontwerpen van nieuwe modellen en modellijnen. Kijk bijvoorbeeld naar de nieuwe A-klasse. Vroeger was dat een soort stadsauto voor bejaarden, tegenwoordig heeft dit model een veel betere uitstraling.

De SUV
De A-klasse is een goed voorbeeld, maar hetgeen me vooral opvalt is het aantal nieuwe niches dat Mercedes heeft aangeboord. Het begon in 1997 met de Mercedes ML, een ‘terreinauto’ voor in de stad. Dit was de eerste echte SUV en het begin van een hype. Pas 2 jaar later volgde BMW met de X5. Er was wel een verschil, de ML stond namelijk op een ladderchassis en de X5 had een zelfdragende carrosserie. Zoals @willeme het verwoorde: de ML was een terreinauto met manieren, de X5 was een grote stationwagon met licht talent voor het terrein. Maar goed, de trend was gezet.

Mercedes ML

De hoge instap
Een gewone hatchback, maar dan met een iets hogere instap. Je mag het een MPV noemen. Dat is de Mercedes B-klasse. De auto kwam in 2005 op de markt, nadat er eerst een tweetal concepts werden getoond: de GST (Grand Sports Tourer) en CST (Compact Sports Tourer). Op wat kleine details na verschijnen beide auto’s bijna ongewijzigd op de markt. De Grand Sports Tourer zou later verkocht worden als R-Klasse, de CST was een voorbode voor de B-Klasse. In 2008 wordt de B-Klasse voorzien van een facelift en in 2012 kwam de tweede generatie op de markt. Op dat moment was er eigenlijk nog steeds geen premium concurrentie. Dat duurde nog tot 2014, het moment waarop de B-Klasse weer wordt onderworpen aan een (kleine) facelift. In dat jaar begon BMW met de verkoop van de 2 Serie Active Tourer (bijna 10 jaar later). De auto’s zijn ongeveer even lelijk en hebben ook allebei voorwielaandrijving. Dat laatste was voor veel BMW fans het moment om hun aandacht eens te vestigen op andere merken, na jarenlang met emotie beladen waarden als rijbeleving en sportiviteit te gooien.

Mercedes B-klasse

De vierdeurs coupe
In 2004 kwam Mercedes met de CLS. Hiermee heeft het merk designgeschiedenis geschreven, zoals het zelf zeggen. Ik ben het er wel mee eens. Tuurlijk, er waren al eerder strak gesneden sedans met een sterk aflopende daklijn, maar er moeten paarse broeken (en ontwerpers) aan te pas komen om zo’n auto om te dopen tot coupé. Mercedes snapte dat. Dit was een vernieuwend model met een zeer elegante lijn. Van deze eerste generatie werden meer dan 170.000 exemplaren verkocht, wat ongetwijfeld meer is dan Mercedes in eerste instantie had kunnen hopen.

In 2010 kwam er dan eindelijk een antwoord van Audi, in de vorm van de A7. BMW volgde een jaar later met de 6 Serie Gran Coupé. Allebei mooie auto’s, maar ze kwamen een slordige 7 jaar te laat op de markt. Sterker nog, Mercedes was inmiddels al begonnen met de productie en uitlevering van de tweede generaties CLS.

Mercedes CLS

De Shooting Brake
We blijven nog even bij de CLS. In 2012 werd namelijk de CLS Shooting Brake aangekondigd, een soort station-versie van de gewone CLS. En de gewone CLS was weer een combinatie van een coupé en sedan. Goed bezig met die niches, maar vooral goed bezig om de aloude Shooting Brake weer van stal te halen. Historisch gezien werd een Shooting versie vaak op basis van een coupe gemaakt, een vierdeurs versie (op basis van een vierdeurs coupe) was echter een leuke en originele zet.

Het zat er overigens al een tijdje aan te komen dat deze modelvariant terug zou keren, maar lefmerk Mercedes was de eerste die het aandurfde om deze carrosserie op de markt te brengen. Of er al een antwoord is van Audi en BMW? Nee, eigenlijk niet.

Mercedes CLS Shooting Brake

De uber-SUV
In 2006 kwam Mercedes met de eerste zevenzits SUV: de GL-klasse. Het was rond die tijd dat Audi met de Q7 kwam en iets later bood de tweede generatie X5 ook een extra zitrij aan. De GL was echter een klasse apart. In 2012 kwam de tweede generatie van de GL, die later de naam GLS kreeg (dankzij de nieuwe modelnamen van Mercedes). In 2015 kreeg de GLS een facelift, maar er was nog steeds geen antwoord van BMW. Dat komt waarschijnlijk pas in de tweede helft van dit jaar (2018). Deze BMW X7 moet de 7-serie onder de SUV’s worden, al schrokken we een beetje van die X7 conceptcar.

Mercedes GLS

Samengevat, we hebben afgelopen 20 jaar best wat vernieuwing gezien van het merk met de ster. In ieder geval meer dan van een merk als BMW. Ok, ze hebben de X6 op de markt gezet (waarna Mercedes inderdaad ook met een GLE Coupe kwam). Dat is leuk gedaan (volgens sommigen niet origineel, zie Ssangyong), maar geen verkooptopper. Tevens is het niet echt een imagebuilder, iets wat bijvoorbeeld een AMG-GT of een SLS wel is, modellen die ik hier nog even buiten beschouwing heb gelaten. BMW heeft inmiddels wel een prachtige nieuwe 8 Serie, maar helaas is dat meer een vervanging voor de 6 Serie en wat mij betreft niet echt vernieuwend. Er komt de laatste jaren gewoon veel te weinig creativiteit uit Munchen, dat kan beter!

PS: er is nog een reden dat Mercedes beter scoort dan BMW, zie dit verhaal over de nieuwe AMG 43-serie.



136 reacties

BMW heeft de iDrive geïntroduceerd nu is het niet meer weg te denken uit een auto, BMW kwam met de “Bangle butt” Mercedes kopieerde dit met op de opgelegde kofferklep op de W221, BMW had M sport Mercedes kocht AMG op, BMW heeft de i modellen daar zal Mercedes ook nog wel mee komen.

Zo kunnen we nog wel even doorgaan met zulke lijstjes over en weer.
@rick-dos: klopt deels, maar ik wilde me hier echter alleen richten op modellijnen/niches en de reden dat Mercedes afgelopen jaren zo goed presteert.
@autoblogger: X6 – GLE coupe. X4 – GLC coupe. Z3 – SLK. Kopieren gebeurd dus aan beide kanten om nog maar te zwijgen over de concurrent uit Ingolstadt die niets innovatiefs brengen.
@str8six: dat benoem ik in de laatste alinea.
@autoblogger: overheen gelezen! Ben het overigens roerend eens met je opmerking mbt 6- en 8-serie.
@autoblogger: maar je bent vergeten 3 series compact- clc (cl203)
@adrianixxxx: @autoblogger heeft het dan ook over successen, dat valt van de 3compact en CLC niet te zeggen..
@phevtreb: De titel is “ Hoe BMW bijna alles van Mercedes kopieert” en niet “ Welke modellen zijn succesvol geweest “…
@phevtreb: als “succes” het criterium was geweest had de cls shooting brake ook uit het lijstje gekund: zo succesvol dat er geen opvolger komt.
@str8six:
SLK => Z4 met stalen dak…
@stijnb: ja maar roadster an sich. Heb ’t niet over het dak.
@str8six: Mercedes had in de jaren 50 al een 190SL, een compacte roadster.
@breinstein: En BMW de 507😉
@skinnybmw: En zelfs die was later, 1955 voor de 190SL en 1956 voor de 507.
@str8six: Dat laatste zinnetje ben ik niet (geheel) met je eens. Mercedes en in mindere mate BMW hebben ondertussen prima hun weg naar het kopieerapparaat gevonden. We weten allemaal wie die innovatie gebracht heeft.
Ik kan zo snel geen auto meer bedenken zonder LED dagrijverlichting wat toen door velen afgedaan werd als kerstverlichting wat nooit wat zou worden.
(Hoe lang duurt het nog voor andere auto’s pulserende richtingaanwijzers hebben?)
De A5 was de dood van de 3 serie coupé.
Quattro en het ondertussen steeds ruimere aanbod aan xdrive en 4matic varianten.
De A3 was er al in ’96. Lang voordat BMW bedacht dat een verminkte 3 serie misschien niet de beste oplossing voor het C segment is en ook lang voor MB hun omvallende bejaardenmobiel aan de kant schoof voor een lease topper.
Het S-line pakket is nu ook bij BMW en MB te krijgen. (M-performance/AMG paketten)
Met B&O samenwerken voor de auto radio. (Al had Toyota eigenlijk de primeur met Mark Levinson een jaar eerder.)
@autoblogger: kan je eens geen andersom artikel schrijven dat dat weer pro BMW is. Of een artikel over onbekende merken die als eerste met een niche kwamen, zoals bv die Ssang Young
@Jantje_555: je begrijpt toch wel dat dit artikel geschreven is om te prikkelen? Zodat wij gaan reageren en vaker terug komen om andermans reactie te lezen?
@breinstein: klopt ook, het hele internet bestaat tegenwoordig helaas uit clickbait artikels
@Rick-dos: BMW heeft Rolls Royce en Mini en Mercedes doet weer wat met Maybach en hippe a-segmenters.
@rick-dos: De E30M3 was een reactie op de 190 16v…
@StijnB: en de hele 190 serie was een reactie op het succes van de e21 en e30
@StijnB: @StijnB: Dat is wat kort door de bocht en daardoor niet helemaal correct. Het ontstaan van de e30 M3 had te maken met de Group A homologatie regels. Het is niet zo dat BMW een concurrent voor de snellere 190’s voor de openbare weg wou maken. Oorspronkelijk waren enkel de M1, M635CSi en de M535i gepland als M-versies voor de openbare weg. De e30 M3 is er gekomen enkel vanwege de vereisten om te voldoen aan de Group A regels, niet omdat BMW een snelle e30 voor de openbare weg wou maken. Gezien het icoon dat een e30 M3 geworden is mag BMW dus best blij zijn dat de Group A regels waren afgestemd om de deelname van private teams te bemoedigen. Beweren dat de e30 M3 dus ontstaan is vanwege de 190 16v is mijn inziens dus maar deel van de feiten.
@Rick-dos: vergeet head up niet…. wie wilt nou shootingbrake kopieren… lelijk ding
@rick-dos:
Jee zeg, jij moet wel erg ver zoeken om wat te vinden.
Het gaat in dit artikel over het na-apen van modellijnen, niet om een lullig druk/draaiknopje op de middenconsole.
Tja, Mercedes is altijd al de benchmark in zijn klasse geweest.
@viezefreddyw: bij de S klasse zeker, maar ik zie de 3 serie eerder als de benchmark dan de C
@ouwedibbes83: Dat weet ik nog niet zo zeker. Ik had na 21 Jaar alfa zin in wat anders, mede ook door het ontbreken van de Giulia SW. Ik had nog nooit een 3 serie of een C klasse gereden, maar vond de eerste kennismaking met de 3 serie teleurstellen. Qua rijden is de 3 wel top, maar vooral dankzij de sublieme 8 bak van ZF. Echter op punten was de 3 ook wel erg behoudend en ouderwets, zoals de rare mechnanische stoelverstelling, deuren en instap die zo uit een jaren 80 3 serie konden komen. Wat mij betreft hebben ze te kleine stapjes gemaakt.

De eerste kennismakign met de C klasse was van een heel andere orde. Echt een duidelijke stap naar voren van de S204 naar de S205.qua rijden is het wel wat afstandelijker, maar qua afwerking, materiaalgebruik en comfort zit de C toch wel een stapje hoger.

Het is maar wat je zoekt, maar BMW is rijkelijk laat met de opvolger van de 3 serie. Met de C klasse facelift inmiddels in de showroom gaat de nieuwe 3 dit jaar het toch lastig krijgen. De huidige loopt in iedergeval niet best meer.
https://www.autoblog.nl/nieuws/duitsers-haten-opeens-de-bmw-3-serie-105753
@eelco74: LOL; als jij denkt dat de 3-serie de benchmark is, dan heb je nog nooit in een nieuwe C-klasse gezeten…
@dawwg: Ik weet niet waar je dat leest. ik denk zeker niet dat je de 3 serie de benchmark is, ik vond het juist een behoorlijke teleurstelling. Ik weet precies hoe de S205 rijdt, ik heb er zelf een.
@eelco74: Het was een reply op de oorspronkelijke post, waar jij ook op reageerde; niet op jou post; my bad.
@viezefreddyw: Ik ben ook de benchmark in mijn klasse.. nee maar zonder gein, wat bedoel je daar precies mee? Als je een beetje wil sturen moet je natuurlijk bij BMW zijn..
@lekkaah: Het beetje willen sturen ging altijd wel goed met BMW inderdaad. Dat was ook waar ze zo om bekend stonden. Maar Mercedes is wat mij betreft de benchmark als het gaat om het totaalplaatje. Luxe, comfortabel, innovatie, functies, gadgets, sportwagens en modellen etc etc.

Voor mijn gevoel is Mercedes erg belangrijk geweest voor de autoindustrie. En daarmee is het voor mij toch wel de benchmark.
@viezefreddyw: True, het zijn hele mooie wagens, vooral afgelopen paar jaar. Laat ik het zo zeggen, ik snap wel waarom zij nu “nr 1” zijn qua verkoopcijfers t.o.v. de andere 2.
@lekkaah: Eens, maar ik snap ook waarom zij daarvoor jarenlang op de 3e plaats stonden. De jaren 90 en de jaren 00 vond ik toch niet zo geslaagd wat Mercedes betreft.
@lekkaah: Ze zijn vooral nummer 1 omdat ze voor elke gek wel een auto aanbieden. Wil je luxe ten top en uitermate comfortabel? S-klasse en E-klasse. Wil je luxe en comfort met een sportieve uitstraling? CLS. Wil je luxe en comfort maar mag het wat compacter? C-klasse. Wil je hip doen? A-klasse en CLA. Wilt je oma een Mercedes? B-klasse. Wil je door de duinen? G-klasse. Moet je een voetbalteam naar een wedstrijd brengen op zaterdag? GLS. Wil je een werkpaard? Mercedes Vito. Wil je cruisen over de boulevard in Saint Tropez? Keuze zat met al hun cabrio’s. Wil je knetterhard gaan? AMG GT. En ga zo maar door en door en door en door.

Het modellenaanbod is zo ontzettend breed dat ze voor iedereen minstens 1 geschikte auto hebben.
@viezefreddyw: ja, en dat doen ze hartstikke goed.
ga dat als welk ander merk dan ook proberen en je wordt afgeschoten omdat je te erg doet aan Nichevulling.

Gezeik op een heel merk door 1 model snap ik niet zo goed, Mercedes laat al jaren zien dat je prima verschillende markten kan bedienen zonder dat de kwaliteit onder druk komt te staan.
@shogun: nou, een jaar of 14 terug waren ze alle types heel slecht. Van roest tot electronica ellende, alles kon je verwachten bij een Benz.
@viezefreddyw: ik denk dat mercedes vooral goed is geweest in het op volle schaal introduceren van goed werkende dingen; met name op het gebied van veiligheid
@NLBUURMAN: Qua infotainment lopen ze echter 5 jaar achter op BMW. Ook was ik van het grootlichtsysteem in de 3- en 4-Serie meer onder de indruk dan van het “Intelligent light System” waar werkelijk nul intelligentie in zit.
@viezefreddyw: het beetje sturen GING altijd goed met BMW. Elektronische stuurbekrachtiging heeft dat de nek omgedraaid naar mijn mening.
@viezefreddyw: Deels mee eens. Op comfort is Mercedes de benchmark. Sportiviteit BMW. Een andere keuze dan die twee is er niet.
@vonklausenburg:
Sportiviteit Alfa Giulia/Stelvio, die heb je blijkbaar nog niet gereden.
De eerste BMW-taxi schijnt pas in 2022 op de markt te komen…
@cloverleaf: Ik heb een BMW folder van de E28 in vla geel met een taxi bordje op het dak. Dus die markt bedienen ze al een tijdje.
@cloverleaf: briljant!

Ik heb overigens wel gelezen, dat BMW en Daimler samen gaan werken in de taxi-branche. Even opgezocht:
De Duitse autoproducenten BMW en Daimler fuseren hun mobiliteitsdiensten, waaronder de verschillende taxi-apps die de bedrijven hebben. Mytaxi, Clever Taxi, Beat en Chauffeur Privé zijn samen goed voor zo’n 13 miljoen gebruikers. https://www.taxipro.nl/innovatie/2018/04/03/bmw-en-daimler-combineren-taxi-apps/
-edit: lees de tekst-
@reggie-boy_rood: Tja, moet je die lelijke auto’s nu noemen al zijnde een prestatie die geleverd is.
Tja, zo kun je over en weer gaan over welk merk met wat het eerst was. Achter de streep wordt uiteindelijk alles van elkaar afgekeken (want zo gaat het al sinds de eerste auto, toch?).
BMW kan ook een AMG GT-reeks gebruiken. De i8 is dat niet. Ze kunnen samenwerken met Alpina of AC Schnitzer. Beide zijn constructeurs en geen tuners zoals AMG ook constructeur is.
Ze kunnen de weg opgaan zoals McLaren. Eén chasis met 1 motor met verschillende vermogens en carosserieën.
@ericc: laten ze eerst weer eens beginnen bij mooie, strakke auto’s te maken. Zonder vouwen, flapjes, gaten en alle andere handel. Mooie strakke lijnen die voor zichzelf spreken
@lekkerlinksrijden: 24^2 likes
En de laatste jaren is het Mercedes-AMG die mij hebberiger maakt dan welk M GmbH product dan ook. Geen af-fabriek geluid over de speakers (really?), een geweldige 4.0 hot V turbo achtcilinder die breed inzetbaar is en een fantastisch interieur dat ze zelfs deels naar de A-klasse hebben gebracht.
@RubenPriest: die Mercedes A-klasse is inderdaad wel echt geniaal. Wat een prachtig luxe interieur is dat geworden. De BMW 1-serie, tevens al wat verouderd, heeft mij nooit echt dat luxe gevoel gegeven qua interieur
@rubenpriest: Nu nog het rijgedrag..
@lekkaah: Ja, want al die nieuwe FWD BMW-modellen rijden zoveel beter dan de FWD A-serie want: BMW …
@dawwg: ik bevind me niet in de koekblik prijsklasse.. dus ik heb daar geen verstand van helaas (het gaat hierboven om een AMG t.o.v. een M model als je goed leest)
@lekkaah: Nee, er wordt gewoon gegeneraliseerd dat BMW altijd beter/sportiever rijdt dan MB en dat is niet waar. De 2- en X-series rijden gewoon ruk. Dat M modellen meer track-focused zijn dan de comfy hooligans van MB ben ik welmet je eens, maar daar heb je op de normale weg amper wat aan, want er is hartstikke veel marge …
@dawwg: da’s een dooddoener en dat weet je zelf ook.. een suzuki swift voldoet ook prima.. je haalt continu de kukident tourer erbij, toch durf ik te beweren dat ook die beter rijdt dan een B klasse
@RubenPriest: De enige reden dat BMW het geluid via de speakers naar binnen laat komen is puur omdat de auto’s te goed geïsoleerd zijn. Aan de buitenkant hoor je het geluid wel degelijk van de V8/6L. Sterker nog, de M3/M4 zijn luider dan de meeste AMG modellen. En zo denderend zijn de geluiden uit de AMG modellen ook niet. Vaak genoeg zelf gereden en voelt niet veel anders dan de standaard Mercedes modellen. Dus dat lulverhaal over V turbo bla bla is leuk en aardig, maar dat is gewoon marketing gelul wat jij jezelf wilt verkopen.
Een alternatieve titel had kunnen zijn: “Hoe BMW een viertal modellen ontwerpt voor een groeiende markt waar Mercedes ook in meespeelt.” Ook kan je deze titel toepassen als je de merken omdraait…
@srthellcat: idd, en 2 jaar later een model introduceren betekent vaak dat ze er al lang mee bezig waren. Wss had de ander de concepten eerder klaar, maar het is niet zo dat ze bij het succes vd verkopen zagen en toen als de wiedeweerga ook zo’n model uit gingen brengen…
Wat ik wel typerend vind is dat BMW het ‘rijdersmerk’ zou moeten zijn. Het sportieve premium merk, zo u wil. En dan hebben ze een uitgerangeerde roadster in het gamma, een heel laat gebrachte (en geen sportieve) coupe in de zin van de 8 serie, en zijn de cashcows als de 3 en 5 serie alleen maar comfortabeler ipv. sportief geworden. Dan doet een merk als Mercedes het met 3 roadsters, een sportief uithangbord (AMG GT) en een legio aan coupé’s het gewoon een stuk beter.
@breinstein: precies!
@Breinstein: BMW heeft buiten de M1 nooit echt een sportief uithang bord gehad. Ik denk ook niet dat BMW dit ooit gaat krijgen.

BMW was ook de eerste die een performance model maakte van een sedan. Ik denk dat dit al aangeeft waar het merk voor staat. Mercedes heeft sinds jaar en dag altijd een dikke sportauto aan de top van hun modellengamma gehad.

PS. Ik hoop natuurlijk ook dat ze nog eens een mooie sportwagen zoals de M1 op de markt brengen.
@mb10: ik ben minder bekend met de geschiedenis van BMW, maar waren zij eerder met een sportieve sedan als Mercedes, toen zij in 1968 kwamen met de 300SEL 6.3?
@breinstein: ja, oke dat is wel voor BMW er mee kwam, maar bedoelde meer dat BMW de M-divisie erbij ging betrekken om een sportsedan om de markt te brengen.
@mb10: Daarin waren ze absoluut eerder.
@breinstein: Als je van een jaren ’80 5 serie in een nieuwe stapt is die nieuwe zeker zo sportief. Mercedes heeft een veel grotere stap gemaakt naar sportiviteit, de huidige wagens zijn minder comfortabel dan de oudjes.

Over het algemeen kan je zeggen dat auto’s sportiever zijn geworden. Dat is zeker niet alleen iets voor bmw en Mercedes.
De CLS Shooting brake vind ik een slecht voorbeeld. Dat was zo’n ‘succes’ dat ie na een paar jaar alweer was verdwenen. Geen wonder dat Audi en BMW daar geen brood in zagen. Want dat was er ook niet.
@e34m5touring: de CLA Shooting Brake is er nog, maar het is een niche idd.
@autoblogger: En als die flinke aantallen had gedraaid hadden de andere 2 er vast een concurrent voor gemaakt. Ik denk dat de CLA SB ook niet terug komt bij de volgende. Denk eerder een kleine sedan om tegen de A3 en 2serie GC op te kunnen straks.
@e34m5touring: persoonlijk vindt ik de cls shooting brake een van de mooiste modellen. Geeft mijn inziens de auto zoveel meer allure
@fransananas: Ik vind beide SB’s (CLS en CLA) niet mooi. Juist het deel waar het om gaat (de achterkant) vind ik niks. Terwijl ik de gewone CLS (Mk1 en Mk2) 2 van de mooiste moderne Benzen vind. Bij beide SB’s krijg ik het idee dat er een olifant op de kont is gaan zitten. Dat vlakke van de klep en achterkant staat me tegen op de een of andere manier.
@e34m5touring: De bodems waren allemaal doorgeroest, moeten eens in de leer gaan bij Audi, sinds 1986 absoluut roestvrij.
BMW heeft ook geen fatsoenlijk antwoord op de SL en de G-klasse.
@jack_abarth: de enige die antwoord hebben op de G-klasse zijn de LR Defender en een Hummer. Beide overleden overigens.
@str8six: Toyota met de Land Cruiser. Nog spring levend in verschillende varianten.
Toyota met de 4Runner. Ook nog steeds te koop.
Jeep met de Wranger. Ook nog spring levend.
En dan vergeet ik er nog wel een paar.
@robert110: hmm vind ik toch ander kaliber auto’s. LandCruiser meer concurrent voor Range Rover of GLS. De Jeep laat nogal wat te wensen over aan bouwkwaliteit maar is in de basis wel een zelfde soort.
@str8six: De land cruiser is heel goed te vergelijken met de G. Dat zijn beide echte ruige terreinwagens in de basis volgehangen met luxe. Met kleine aanpassingen aan banden en bumpers heb je aan beide een sterke offroader. De rangerover en gls zijn luxe suv’s die totaal niet geschikt (meer) zijn voor offroad.
@robert110: De lc200 is wel vergelijkbaar maar de rest niet. Die kunnen wel offroad maar missen de luxe van de 200 en G.

De 70 serie is dan weer een directe concurrent voor de G professional. De mijnen daar schijnen ze wel leuk te vinden ivm het hogere laadvermogen.
@lekbak: Ik denk dat als je een luxe 4Runner of J150 tegenover een basis 350D (de gewone, niet de pro) zet dat het verschil hem vooral in de prijs en de afwerking zit en niet zo zeer in de luxe in het algemeen.

Daarbij denk ik ook wel dat je bij de G eigenlijk naar twee soorten alternatieven moet kijken: aan de ene kan de terreinwagens en aan de andere kant de luxe suv’s Omdat de G natuurlijk allebei kan zijn heb je ook twee soorten klanten, en dus ook twee soorten alternatieven.
@jack_abarth: op de SL toch wel met hun 6 cabrio
@jantje_555: Dat is geen vergelijk. De SL is een sportieve/comfortabele roadster. De 6-serie is een ruime cabrio voor het comfort.
@viezefreddyw: met welke Merc verglijk je een 6 cabrio dan mee.
@srthellcat: Een E-klasse cabrio kan zich prima meten met een 6-serie cabrio. Wil je een stapje hogerop heb je de S-klasse cabrio.
@srthellcat:

E-klasse cabrio op rijgedrag, luxe, en afmetingen.
@jack_abarth: De SL heeft Merc zelf inmiddels kapot geconcurreerd in eigen huis. Daar hoeven ze nou geen concurrent meer voor te verzinnen. Denk niet dat daar nog een vervolg op komt. Althans niet in de huidige vorm.
Mwa, eerst toekijken hoe het bij de concurrent ‘gaat’ alvorens flink te gaan investeren in een nieuw platform/product kan natuurlijk ook verstandig zijn. De laatste jaren zijn ze wel flink bezig idd (niches)
-edit: nutteloze bijdrage, lees de huisregels-
Huh, een “negatief” artikel over BMW op Autoblog?
BMW en Mercedes werken achter de schermen flink samen. Samen met toeleveranciers zoals Bosch en ZF ontwikkelen ze diverse technische oplossing die onzichtbaar in beide merken gebruikt worden en pas later ook door andere merken ingekocht mogen worden. En dit is al lang zo. Mijn ’85 bmw 318 had dezelfde remblokken als de190….
@realhustler: voor wat betreft de versnellingsbakken (je haalt ZF aan) heb ik altijd begrepen dat Mercedes deze zelf ontwikkeld. Voor de rest heb je een goed punt. Al jaren is de Duitse auto industrie een hechte kliek, ik vind het dan ook knap dat dit niet lijkt door te werken op het merk-imago.
@breinstein: Dat doet het zeker wel. De verschillen tussen de merken zijn nu kleiner dan ooit.
Gekopieerd zou ik het toch niet zo snel noemen. Neem de eerste ML en de X5 alleen al. Ze concurreren misschien met elkaar. Maar het zijn toch echt totaal andere auto’s.

Kijk naar een aantal Chinese merken. Dat is pas kopiëren.
Ho Ho Ho, de eerste 4 deurs coupe was toch echt de Alfa 156! Die Italianen wisten het toen zelf nog niet, maar ze maakten ‘m wel mooi :)
@ukbob: De Rover P5 was er als coupé en saloon.
Het feit dat het na 40+ reacties nog niemand is opgevallen dat die B-klasse een photoshop is en geen bestaand B-klasse model geeft toch wel aan hoe makkelijk je dat model vergeet.
@edge: ik twijfelde;) heb em inmiddels aangepast, thanks!
@edge: Viel mij zeker wel op, maar ik wil niet op alle slakken zout leggen
De ML de eerste SUV? Wel eens gehoord van een landje dat Amerika heet? Daar reden ze al een tijdje met terreinwagens op straatbanden door de stad hoor.

Iedereen haalt zn inspiratie ergens vandaan hè.
@timt: In die tijd was dat veel meer een “ver van m’n bed show” dan tegenwoordig. (mede door globalisering)
@autoblogger: Als BMW of Audi komen met een nieuw model loopt iedereen te zeiken over de “nichevulling”.
Maar mercedes doet niet anders en “presteert zo goed!”
BMW komt met een prachtige 8, mooie coupe met dikke motor, maar dat is dan weer weinig “creatief”

huh!?
@shogun: ik ben niet “iedereen”. Ik geef echter wel aan dat de 8 Serie inderdaad een prachtige nieuwe auto is, maar het is geen nieuwe niche ofzo (zie bv s-klasse coupe).
@autoblogger: klopt, is geen nieuwe niche, en jij bent idd niet iedereen.
maar zo zie je maar, waar de een om vraagt is voor de andere een reden tot kritiek.
@shogun: Leuk dat je de nieuwe 8 serie erbij haalt. Wat doet BMW daar goed mee, wat jou betreft? Hij concurreert met een E-coupe, alleen de prijzen zijn een stuk hoger. Uiterlijk is smaak, en de verhalen gaan nu al dat het geen echt sportieve coupe is. Wat was dan de bedoeling van deze auto?
@Breinstein: lijkt me dat die met een s coupe concurreert.
@breinstein: ik haal de 8 er niet bij, dat doet de auteur aan het einde van het artikel.
maar om antwoord te geven op je vraag:
Wat mij betreft zet BMW er gewoon een hele mooie coupe mee neer en icm de 4,4V8 ook een heel potente, ongeacht waarmee hij concureert.
Dus, Mercedes gaat nu 6 cilinder inlijn turbo motoren gaat bouwen… Welk merk doet dat nog meer al jaren?
@mrbooz:

Nissan met de RB26DETT, hoezo?
@jack_abarth:

hoewel ik een groot fan ben van Jappen, is het rb26 platform niet echt relevant hier.

Ik bedoelde meer tussen mercedes en bmw in. ( en ja ik weet dat mercedes vroeger ook 6 inlijn motoren heeft gebruikt)

P.s. ik bezit zelf ook een geblazen 6 inlijn ;)
@mrbooz: als we even terug gaan in de geschiedenis is de laatste 6 in lijn nog niet eens zo lang geleden, jaar of 20 geleden hadden ze ze ook nog. Wellicht weet iemand wel welke MB de eerste V6 had, ik geloof de e-klasse maar kan er goed naast zitten.
AMG. Never stop paying.
Prachtig artikel! Bedankt! Check dit voor een aantal innovaties waarmee Mercedes-Benz de Autowereld deed veranderen:
http://tikobv.nl/innovatie.html
@autoblogger: “hoe BMW bijna alles van Mercedes kopieert”; wat een suggestieve kop. En er klopt ook niets van. In de afgelopen 20 jaar waar jij aan refereert, heeft BMW meer niches gevuld dan MB en heeft MB meer gekopieerd van BMW dan omgekeerd. Het feit dat BMW nog steeds de grootste (inclusief Mini) van de 3 Duitsers is en dat zij als alleenstaand werk (BMW) boven MB gegroeid zijn over de afgelopen 20 jaar en tot 3 jaar geleden de grootste waren laat je even buiten beschouwing? En met nichemodellen wordt je niet de grootste. De verkoop van de “V”-klasse is bij MB in de personenauto-divisie in de verkoopcijfers gestopt. Dit heeft voor een substantiële groei gezorgd in de cijfers. Kan je moeilijk succesvolle autoverkoop noemen, eerder creatief boekhouden. Tevens heeft MB meer modellen in hun portfolio dan BMW. Oftewel BMW verkoopt met minder modellen meer dan MB.
Nu even over het kopieergedrag en niches. Ik zal even noemen welk model eerder was en MB heeft gekopieerd.
3-serie coupe, cabrio en touring, X3, X4, X6. ML was een terreinwagen al la Landrover en Jeep. Heeft MB niet geïntroduceerd. BMW heeft er in dat segment wel een rijdersauto van gemaakt en introduceerde de X3 en later X6 en X4 , waarna MB dit heeft overgenomen. Vind ik meer kopieergedrag, aangezien BMW meer succes oogstte met deze layout dan MB. Tevens zorgen deze modellen (3-serie en X modellen) voor meer dan de helft voor de verkoop. Oftewel mede door BMW te kopiëren heeft MB meer verkocht. MB A klasse (vanaf 2e generatie) en BMW 1-serie: ik kan ook zeggen dat ze volkswagen hebben gekopieerd. Niches: M1, Z8, M3, M5, X5M, X6M, i3, i8. Ik vergeet ongetwijfeld nog veel meer. Efficient Dynamics (meer vermogen, minder uitstoot) geïntroduceerd door BMW. Waren ze iedereen 3 jaar voor. Resume: klopt werkelijks niets van jouw stelling.
Neemt niet weg dan MB de laatste 5 jaar goed aan de weg timmert.
@mars2: Goede uitleg!
@mars2: De ml is geen keiharde terreinwagen maar een beschaafde suv, net zoals de 5. Mercedes was al jaren eerder actief in het c-segment dan bmw.
Jij betrekt Mini wel bij bmw, maar audi is natuurlijk de grootste met vag. Of is dat anders? We hebben het hier over de duitse drie, niet de merken er omheen. Zo is de v-klasse in veel markten gewoon een minivan. En het is daadwerkelijk een Mercedes. Daarbij maakt die echt het verschil niet hoor.
Jij noemt de m modellen van de suv’s van bmw, maar Mercedes maakte eerder overal al een amg van.
En als je ver genoeg terug gaat is bmw één grote kopie van Mercedes aangezien mercedes al zeker 50 jaar eerder premium auto’s bouwde.

Natuurlijk is bmw soms ook de eerste geweest. Maar de laatste 20 jaar is Mercedes een stuk drukker geweest met nieuwe ideeën dan bmw. Iets wat gewoon een feit is als je naar de cijfertjes kijkt.
@lekbak: MB was actief in het C-segment met de opgehoogde 1e generatie A-klasse die geen vervolg kreeg. Pas vanaf 2004 (net als BMW in 2004) is bij MB en BMW de “Golf” concurrent gekomen.
Wat je bedoelt met Audi is de grootste met VAG begrijp ik niet (de wereld op zijn kop).
Totaal Vans verkocht in 2017 401.000 stuks (Vito en V-klasse).
M-divisie is en was van BMW. AMG is pas in 1999 gekocht door MB. De eerste M5 dateert van 1985 dus waar heb je het over. Als je hierover gaat discussiëren kan ik Alpina er ook wel bijhalen.
Als je werkelijk meent dat MB de laatste 20 jaar drukker is geweest dan BMW, dus vanaf 1998, begrijp ik niet dat BMW door de jaren heen steeds groter is geworden en MB voorbijgestreefd had in verkoopaantallen tot 2015 met minder modellen. Wat MB heeft gedaan de laatste 5 jaar is geïnvesteerd in kwaliteit, design, afwerking en rijgedrag/sportiviteit. Het sportieve image dat BMW had en heeft is door MB gekopieerd omdat hierin een grote waarde schuilt in het succes van BMW. Ook op het gebied van vooruitstrevend design van BMW (Bangle tijd) heeft MB wat opgestoken. Nog wat nichemodellen van BMW 3GT, 5 (nu 6)GT. Kortom: de kop van dit artikel slaat nergens op.
@mars2: Als je al niet eens weet wat het c segment is hoeven we niet verder te praten. Als je denkt dat de v-klasse een aanzienlijk deel van de vito verkopen zijn heb je overduidelijk geen idee en serieus, is die opmerking wat audi en vag betreft nou zo moeilijk?
@lekbak: Jouw eerste zin klopt; kijk even naar deze link en reageer dan nog even wat het “C”-segment is. https://autorai.nl/duidelijkheid-over-autosegmenten/. Wat staat er? “kleine middenklasse (Ford Focus, Volkswagen Golf, Audi A3)”. Oftewel MB A-klasse en BMW 1-serie. De relatie BMW/Mini en Mercedes/Smart is naar mijn mening toch echt een andere dan Audi/VAG.
Lezen is moeilijk hé. Waar staat dat ik de V-klasse benoem als onderdeel van de Vito? Mercedes hanteert zelf de omschrijving V-klasse naast Vito apart in hun jaarrapport (hetgeen ik dus correct vermeld heb). Heb je nog meer te roepen? Anders wil ik de discussie graag sluiten.
@Mars2: Haha loser!! MB is de uitvinder van de hedendaagse automobiel. Daarmee is al het commentaar in 1 keer van tafel geveegd! Haha loser👋🏻👋🏻
@quinn: Jouw constructieve opmerking is tenminste echt iets waar we wat aan hebben op Autoblog. Fijne dag gewenst.
@Mars2: dank je wel! Erg fijn om te horen dat jij er ook zo over denkt👍🏻
@mars2: Je probeert recht te lullen wat krom is. Je kunt niet enerzijds een dikke 370.000 Mini’s bij BMW meetellen, en anderzijds klagen dat Mercedes creatief boekhoudt door de V-klasse bij de personenauto’s te tellen (wat ze in hun rapportages overigens niet doen, daar heeft Mercedes Benz Vans, inclusief V-klasse, een eigen rapport). Het gaat hier puur om het merk BMW, niet om de BMW Groep als geheel waarbij je Mini (en Rolls Royce, al is dat gerommel in de marge qua aantallen) mee kunt tellen. Als je dat wel doet, moet je ook Daimler als geheel pakken en dus Smart, de Mercedes-Benz bussen, bedrijfswagens en de vijf vrachtwagenmerken van Daimler erbij betrekken. En of je nou van de hele groepen uitgaat of van alleen Mercedes-Benz tegenover BMW, in beide gevallen mag MB meer verkopen noteren.
@edge: Je heb gelijk dat MB in de jaarrapportage voor aandeelhouders de V en Vito apart benoemd. Niet echter in hun maandelijkse groeicijfers welke ze naar buiten brengen. Ook heb je gelijk dat alleen het merk Mercedes meer personenauto’s verkoopt dan alleen het merk BMW. We kunnen echter eindeloos van mening verschillen of we de personenauto’s van de “BMW groep” en de “Mercedes Benz Cars” moeten nemen of alleen het merk. Die discussie komt elk jaar terug op Autoblog. Ik zou ook graag willen dat je inhoudelijk reageert op de andere argumenten die ik heb genoemd tegen de stelling dat BMW bijna alles kopieert van MB. Feit blijft dat Mercedes de laatste 5 jaar aan de weg timmert en qua verkoop een enorme inhaalslag heeft gemaakt. Ik blijf echter van mening dat de stelling “BMW kopieert bijna alles van MB” geen steek houd, maar eerder andersom is en daardoor Mercedes BMW (als alleenstaand merk) heeft voorbijgestreefd qua verkoop.
M5 driftsysteem
En @autoblogger, heb je nu ook ruzie met @wouter of niet?
@jack_abarth: haha, hoezo? Ik ben niet anti-BMW, ik vind alleen dat Mercedes het een stuk beter doet. En ze doen het tevens een stuk beter dan Audi, die zijn ook weinig vernieuwend (ik rij zelf Audi op dit moment).
Persoonlijk was ik nooit echt een groot fan van Mercedes. Toch heb ik mijn mening de afgelopen jaren wat aangepast.

@autoblogger ja, helemaal mee eens.
Ik heb weinig met Mercedes.. maar als ik de hoofdprijs in de Staatsloterij win komt er waarschijnlijk wel eentje, een GLS! Ideaal voor de vakantie.
Beetje een onzin artikel met meningen dan echt feiten. Kopiëren gebeurt van beide kanten en is niet meer dan normaal. Het feit dat Mercedes Ducati koopt laat ook zien dat ook zij graag kopiëren. Dus beetje een neerbuigend artikel jegens BMW niet. Het feit dat BMW sinds 2005 tot en met 2015 de beste verkopende van de grote 3 was zegt genoeg. Dat Mercedes nu scoort met goedkope A-klasjes met Renault motoren en AMG pakketjes maakt het merk voor mij niet beter dan BMW.
@sollie1984: VAG heeft Ducati gekocht en onder de paraplu van Audi gehangen. Niet Mercedes.
@Mars2: Mercedes was een samenwerking aangegaan met Ducati. Later is dat overgenomen door Audi. Nu is Mercedes mede eigenaar van MV Agusta. Oftewel…zij willen ook graag 2 wielers maken net als BMW.
Wel lollig dat we altijd moeilijk doen als BMW iets lanceert dat niet sportief is, zoals een 2-serie Active Tourer. Maar we bij Mercedes totaal geen moeite hebben met het feit dat diezelfde ster prijkt op vrachtwagens, unimogs, bussen, bestelbusjes, etc. Vind het wel uniek dat het merk Mercedes-Benz zo veelzijdig is en alsnog zo sterk kan zijn.
En ehm, die clickbait titel – die werkt! :-)
Smakeloos maakt smakeloos na wat mij betreft. Geen idee waarom mensen dit premium noemen, gelijkheid van naden is blijkbaar belangrijker als rijkwaliteiten.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).