• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dit kost de goedkoopste EV van BMW

Auteur: Onno, gepost 14 september 2023 om 08:45 – 29 Reacties

Goedkopere BMW iX1

De BMW iX1 eDrive20 is de nieuwe elektrische instapper bij BMW.

Dit is een update van een artikel gepubliceerd op 5 september.

Bij BMW heb je wel wat te kiezen. Zo ook bij de BMW iX1, daar heb je mild-hybride verbrandingsmotoren, plug-ins en volledig elektrisch aangedreven varianten van. Die laatste komt nu met een nieuwe motorversie.

Goedkopere BMW iX1

We kennen de kleine SUV al van de vierwielaangedreven xDrive30 die er 313 pk weet uit te persen door middel van twee elektromotoren. Nu komt er een nieuw instapmodelletje dus. De naam zegt het al: er ontbreekt een x, en dat heeft als gevolg dat de auto niet met vierwielaandrijving komt en het dus met één elektromotor moet doen.

Goedkopere BMW iX1
Goedkopere BMW iX1
Goedkopere BMW iX1
Goedkopere BMW iX1

204 pk en 247 Nm weet de elektromotor te produceren met een accupakket van 64,7 kWh. Hiermee kom je afhankelijk van de uitgekozen variant ongeveer 430 tot 475 kilometer ver. De auto weet de honderd kilometer per uur te halen in 8,6 seconden. De topsnelheid is begrensd op 170 kilometer per uur. Echt knallen op de Autobahn zit er dus niet in. Snelladen kan tot 130 kW, bij een snellader kan je hem dan opladen van 10 naar 80 procent in net geen half uur.

Prijs iX1 eDrive20

Vorige week introduceerde BMW deze auto alleen als de goedkopere iX1, zonder de prijs erbij te vermelden. Inmiddels weten we ook hoeveel goedkoper de iX1 eDrive20 daadwerkelijk is. De nieuwe instapper heeft een vanafprijs van €48.316. Dit scheelt zo’n €6.800 met de xDrive30 (wat op dit moment wel een Launch Edition is).

Goedkopere BMW iX1
Goedkopere BMW iX1
Goedkopere BMW iX1

Om de prijs in het juiste perspectief te plaatsen, pakken we ook de directe concurrentie erbij:

  • Volvo XC40 (238 pk, 467 km range): €45.995
  • Tesla Model Y (347 pk, 455 km range): €46.990
  • BMW iX1 eDrive20 (204 pk, 475 km range): €48.316
  • Audi Q4 35 e-tron (170 pk, 341 km range): €51.105
  • Mercedes EQA 250 (190 pk, 524 km range): €52.546

De iX1 is in ieder geval een beter deal dan de instapper van de Q4 e-tron, want die heeft minder vermogen en aanzienlijk minder range voor meer geld. De Mercedes EQA heeft dan weer meer range, maar die is ook een stukje duurder. De prijs van BMW is dus helemaal niet zo gek.

Toch blijft Tesla (zoals altijd) de betere deal. De instapversie van de Model Y heeft weliswaar iets minder range, maar je krijgt wel een auto die een maatje groter is en een stuk sneller.

Ook interessant!

  • BMW iX1: elektrische instapper én alleskunner
  • tofste optie BMW M2
    EINDELIJK komt de tofste optie voor de BMW M2 beschikbaar
  • BMW iX1 rijtest
    BMW iX1 xDrive30 - rijtest en video
  • Volgende M3
    Volgende M3 beter dan de huidige, dus elektrisch?

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, Elektrisch, ix1

Vorig bericht: « Nieuwe 5 Serie nu ook te bestellen als PHEV (en dit kost ‘ie)
Volgend bericht: Nieuwe Porsche Panamera: meer hybride, grotere accu »

Lees Interacties

Reacties

  1. quincy zegt

    5 september 2023 om 09:28

    Een top van 170km/h… Ze hebben duidelijk de focus gehad op Freude am Fahren. Alhoewel je het niet vaak rijdt, maar het idee is toch jammer bij een “sportief” merk als BMW.
    Daarnaast is 130kW snel laden op een premium auto ook wel beetje cheap naar mijn mening.
    Ben benieuwd naar de prijs van het goedkoper model. Ik denk dat die 1000-en euro’s goedkoper gaan tegenvallen. Deze auto voelt meer als aanleiding voor potentiële kopers om een stap hoger te gaan.

    Login om te reageren
    • Gulli zegt

      5 september 2023 om 10:33

      Ik heb er serieus naar gekeken maar vergeleken met mijn eNiro vond ik de techniek niet zo’n grote stap vooruit. Ja, mijn Kia haalt maar 75kW met snelladen (als je geluk hebt, meestal eerder rond de 55) maar verder zijn de specs redelijk gelijk. Toch ligt de prijs vele vele malen hoger. Die 313pk is leuk, die AWD is leuk, maar in de dagelijkse praktijk heb ik denk ik liever een snellere lader dan een snellere 0-100. Ik ben benieuwd waar deze qua prijs op uitkomt, uiteraard nog steeds duurder dan de Kia (het blijft een BMW) maar wellicht iets beter te pruimen.

      Login om te reageren
    • fanboy zegt

      5 september 2023 om 14:26

      @Quincy: Tja voor Freude am fahren kies je wel een andere auto. Dat kan ook best een elektrische SUV zijn (Model Y of EV6? Of wellicht straks de Macan)
      Met zo’n Model Y krijg je in ieder geval veel meer waar voor je geld. Ik weet niet of je echt zoveel meer aan luxe en afwerking krijgt door voor de BMW te kiezen dat het het waard maakt.

      Login om te reageren
      • Jurgen zegt

        5 september 2023 om 16:08

        Freude am fahren gaat zeker nooit van een Tesla komen, wat een lelijk interieur hebben die, dat gaat bij mij nooit freude opleveren, hoe goed het ook zou rijden volgens sommigen.

        Login om te reageren
  2. mcshine zegt

    5 september 2023 om 10:26

    Voor diegene die ook moeite met de naam hebben, BMW eczeem is veel makkelijker uit te spreken.

    Login om te reageren
  3. wimof zegt

    5 september 2023 om 10:40

    Men zou de “in de lucht stuurders” van valse, bedrieglijke, onrealistische WLTP range cijfers het verschil te voet moeten laten lopen

    Login om te reageren
    • Gulli zegt

      5 september 2023 om 11:23

      Calm down, Satan :D

      Login om te reageren
  4. erics zegt

    5 september 2023 om 11:13

    Wat ben ik blij met mijn EV6…met 240kw is het pas echt snelladen, oh ja, kan ik ook mijn caravan tot 1600kg achter hangen. Kom op BMW, zelfs de Xdrive30 kan dit niet.

    Login om te reageren
    • rwdftw zegt

      5 september 2023 om 11:49

      En hoever kom je op 1 lading met 1600 hut aan de haak?

      Login om te reageren
      • lekkerlinksrijden zegt

        5 september 2023 om 12:10

        Ik gok 150km

        Login om te reageren
        • erics zegt

          6 september 2023 om 10:50

          Fout gegokt…. tussen 200 en 240 km.

          Login om te reageren
      • fanboy zegt

        5 september 2023 om 14:23

        @rwdftw: Verder dan de BMW in ieder geval :D

        Login om te reageren
    • Rinkelty zegt

      14 september 2023 om 20:35

      Helemaal eens.

      Login om te reageren
  5. a_buis zegt

    5 september 2023 om 11:19

    Harder dan 150 vliegen de kw’s uit de accu. En krijg je gezeik op social media dat range een lachertje is. We hebben die 170 top dus aan onszelf te wijten!

    Login om te reageren
    • quincy zegt

      5 september 2023 om 14:16

      Volgens mij vooral aan de mensen die niet eens een EV hebben en het alleen maar om dat soort redenen afzeiken. In de praktijk vallen velen dingen alleszins mee (alhoewel natuurlijk afhankelijk van hoe je je auto gebruikt).

      Login om te reageren
      • atrak zegt

        5 september 2023 om 21:11

        Precies, een benzine tank gaat zogenaamd niet snel leeg als je het vermogen aanspreekt?

        Login om te reageren
    • karhengst zegt

      14 september 2023 om 10:44

      Het is alsnog sneller dan de vele EV’s die op 150 zijn begrensd. Maar voor een BMW is het wat krapjes ja.
      Die range is geen issue wanneer je na afloop van de rit gewoon weer thuis kunt laden, je wint er enkel tijd mee, dus dat is geen argument. Met een benzine moet je namelijk *altijd* eerder tanken, is het niet op de rit zelf, dan de dag erna.

      Login om te reageren
  6. flatsix010 zegt

    5 september 2023 om 14:32

    Doe mij maar een i4 35 dan. Snap de crossover EV hype echt niet. Meer geld, minder range, minder prestatie, evenveel ruimte voor een hoge zit en denken dat je een SUV hebt in je opgehoogde 1-serie.

    Login om te reageren
    • Batterijlikker zegt

      6 september 2023 om 10:34

      Een i4 35 begint bij 59K. Een sterkere en snellere iX30 LE begint bij 55K. Dus die is al (ruim) 4K goedkoper. Waar in dit vergelijk zal de iX 20 dan meer kosten dan een i4 35?

      Login om te reageren
  7. Batterijlikker zegt

    5 september 2023 om 17:47

    “Zo ook bij de BMW iX1, daar heb je mild-hybride verbrandingsmotoren, plug-ins en volledig elektrisch aangedreven varianten van”

    Alleen de EV heet iX1. De rest gewoon X1.

    Login om te reageren
  8. fanboy zegt

    14 september 2023 om 09:15

    Ah een update met de prijs?
    Opzich prima, 60kWh en een beetje snelladen, daar kunnen veel mensen wel mee uit. Zelfs voldoende voor wat vakanties.
    Gezien de vorm van de auto verwacht ik wel dat mensen teleurgesteld gaan zijn over het verbruik als ze meestal boven de 100km/u rijden.

    Ik denk ook wel dat hij een beetje zwaar is. Mijn Opel gaat met 204pk en ook 60kWh in 7 seconde naar de 100 en weegt 1600kg. Deze zal wel tussen de 1800 en 2000kg zitten, maarja het biedt ook meer ruimte.

    Login om te reageren
    • AudiRS zegt

      14 september 2023 om 11:43

      En meer. Je kan een BMW niet met een Opel vergelijken…

      Login om te reageren
      • fanboy zegt

        16 september 2023 om 10:36

        @AudiRS: het ging me natuurlijk om de prestaties

        Login om te reageren
  9. Johanneke zegt

    14 september 2023 om 09:39

    Die Q4 e-tron is echt zo’n slechte auto en. Spuuglelijk, duur, langzaam, slechte range. Niet best.

    Login om te reageren
  10. ggj1987 zegt

    14 september 2023 om 09:52

    Het is toch belachelijk dat een X1 het instapmodel is? Waarom geen 1-Serie??

    Login om te reageren
    • V8Vantage zegt

      14 september 2023 om 12:43

      Dit is het instapmodel van de X1 reeks. Niet van heel BMW ;-)

      Login om te reageren
  11. SvenB zegt

    14 september 2023 om 10:14

    Geen vierwielaandrijving, maar heeft hij nu dan voor of achterwielaandrijving?

    BMW kennende zal het wel voor zijn….

    Login om te reageren
    • JelmerS zegt

      14 september 2023 om 12:59

      Premium FWD.. vandaar waarschijnlijk ook de langzame tijd naar de 100. De bandenboer wordt hiermee je beste vriend.

      Login om te reageren
      • fanboy zegt

        16 september 2023 om 10:39

        @JelmerS: Dat valt wel mee, ik heb exact hetzelfde vermogen in mijn elektrische voorwielaangedreven Opel en die zit in 7 seconden op de 100.
        Het is vooral het gewicht.
        Ik doe ook nog aardig lang met de banden ondanks vlot optrekken.

        Wel zou ik ook hopen op RWD in een BMW

        Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North