Dít kost de peperdure Mégane R.S. Trophy-R!

Auteur: , 57 Reacties

Peperduur en spotgoedkoop tegelijkertijd!

De Renault Mégane R.S. is zo’n auto die altijd wat ‘extra’s’ heeft ten opzichte van de concurrentie. We doelen zeker niet op meer vermogen of meer uitrusting. Want daarin loopt de Mégane keurig in de pas met andere concurrenten.

Nee, het gaat ons ditmaal om het ‘rauwe’ randje. Zeker met de juiste opties (of in de juiste uitvoering) is het een auto die uitstekend uit de voeten komt op een circuit. Nu doet zeker niet iedereen dat, maar het feit dat een auto daar excelleert, betekent bijna altijd dat het ook een spectaculaire auto voor op de straat oplevert. Het enige nadeel: zo’n ‘Ring-ridder kost natuurlijk wel een beste bom duiten.

Renault Mégane R.S. Tropy-R '19

Dat is ook het geval met de meest ultieme Mégane R.S., de Mégane R.S. Trophy-R. Die is gebaseerd op de ‘gewone’ Trophy. Wij hebben die auto een tijdje als duurtester gehad en de consensus was dat de auto met name door de banden beter geschikt is voor warmer en droger weer. Het potentieel benaderen op de openbare weg was geen sinecure.

Renault Mégane R.S. Tropy-R '19

De prijs van de Mégane R.S. Trophy-R is 76.490 euro. Daarvoor krijg je wel een bijzondere auto ten opzichte van de Tropy-R in andere landen: het R.S. telemetriesysteem en bandennet van de firma Sabelt zijn hier wélk standaard. Uiteraard krijg je ook hardware als Bridgestone S007 banden, bi-material Brembo-remmen, titanium Akrapovic-uitlaat schokdempers van Öhlins. De Trophy-R weegt 130 kg minder dan de gewone Trophy.

Renault Mégane R.S. Tropy-R '19

Het is een beetje lastig om concurrenten te vinden, want C-segment hatchbacks met circuitpotentieel zijn er namelijk niet. De luxere Audi RS3 en Mercedes-AMG A45S zitten rond de 90 mille, maar zijn veel zwaarder. Een Porsche Cayman GT4 zal ongeveer een zelfde ‘Ringtijd noteren, maar is nóg duurder. Kortom, de Mégane R.S. Tyophy-R is stiekem best een koopje! Enige nadeel: er komt slechts een handjevol naar Nederland.



57 reacties

Is de Honda Civic Type R geen concurrent? Ook FWD en vrij licht? Ben geen kenner verder. Vind 76k voor een Renault gewoon veel.
@ghost: Civic Type-R kun je het beste vergelijken met de Mégane R.S. Trophy.

76K voor een Renault lijkt veel, maar je krijgt behoorlijke exotische hardware die geen één concurrent daadwerkelijk levert. Zie het als een Porsche RS onder de hatchbacks. Dan is het weer weinig geld ;-).
@willeme: het zal vast allemaal uniek zijn. Maar in mijn ogen blijft het een renault voor 76k
@maotje: Ik zie dat als een voordeel. Als het om briljante Hot Hatches gaat waarmee je echt kunt boenderen, zijn ze eigenlijk 15-20 jaar eenzaam aan de top. Dat zie je overigens ook op de parking van de Nordschleife: daar staat het vol met dat soort auto’s, geen achterwielaangedreven 118d’s met een M-sport pakketje en groot navigatiesysteem ;-).
@maotje: het ergste vind ik nog een 4 cilinder voor 76k
@nopetrolnofun: wat is er mis met een viercilinder? De meest geniale auto’s hebben een viercilinder (S2000, E30 M3, Delta Integrale, Integra Type R, 968, Impreza’s, A45S AMG. Niets mis met een goede vierpitter ;-).
@maotje: precies doe mij dan maar een tweedehands 911, F-type (kom toch nooit op een circuit ☺️)
@maotje: dit vind ik altijd een beetje een bekrompen reactie. Succes met het teveel betalen voor een ‘premium’ auto met knuffel dashboard
@pindakoning: te veel betalen? Voor 76 k koop je een fantastisvhe 2e hands van max 2 a 3 jr oud. Waarvoor je veel meer waar koopt dan een renault.
Wat is dan te veel betalen?
@maotje: voor 800 euries koop je een rammelbak met een jaar apk, alles daarboven betaal je in essentie “teveel” 😆
@maotje: bekijk het als een straat legale race auto waarvoor je noets zelf moet aanpassen buiten je zitjouding en spoegels
@ghost: Die is zó lelijk dat ‘ie met niks vergeleken kan of mag worden.
Als je je geld wil laten verdwijnen in afschrijving, dan is dit de allerbeste manier. Maar goed als je zo’n auto koopt kan die afschrijving je niks schelen, en is het de rij ervaring die telt.
@mikje90: moah, ik zie dit eigenlijk ook wel een dure klassieker worden. Schrik me soms rot als ik zie wat ze vragen voor oude hothatches als een Clio RS en Peugeot105 GTI etc. Leuk zal het ongetwijfeld zijn
@mikje90: denk dat de afschrijving minder is als een premium diesel van 76K. Het is en blijft een limited model en een pure liefhebberswagen, daar zal altijd waarde aan kleven
@mikje90: Afschrijving? Ik zie deze in de (verre) toekomst een zeer gewilde klassieker worden.
Deze prijs is zónder de ceramische remmen en zonder de carbon velgen op de foto?? Die zijn namelijk optioneel in andere landen…
@onehp: Er wordt gesproken van lichtmetalen velgen en ‘bimaterial’ remmen. Daarbij wordt de telemetrie en sabelt banden houders genoemd als standaard optie. Dus ga er maar van uit dat je daarvoor nog (diep) in de buidel moet tasten.
@willeme: In de bijlage staat het wel vernoemd. Carbon wielen, extra luchtinlaat, Carbon-keramische remmen en Li-ION accu zijn optioneel. Denk dat er nog minimaal €20k bovenop komt met die opties.
Ik denk wel dat het een bizar verschil maakt tegenover de normale Trophy met de keramische remmen en carbon velgen, dat is de massa die je wil verminderen en maakt een grotere impact op acceleratie dan je achterbank eruit halen.
@jajeroenja: ja, maar deze zijn dus nog niet in de prijs inbegrepen, zie hierboven…
@jajeroenja: vergeet het Ohlins onderstel ook niet. Goede remmen en een goed onderstel kunnen een middelmatige auto geweldig maken.

Niet dat een RS middelmatig is natuurlijk.
Willeme, de echte concurrent zit in eigen huis, A110s … niet hetzelfde segment maar veel leuker …. prijs in BE: vanaf 70 k
@dwfc: Schijnt qua wegligging zelfs de M2 te overtreffen. Jammer dat de A110 niet intimiderend eruit ziet.
@bmw2coupeeigenaar: M2 Comp is natuurlijk een 4-zitter, maar ook 500kg zwaarder…
@onehp: Je moet de rondetijden kunnen vergelijken om het verschil in prijs te kunnen beoordelen ….
@dwfc: weet niet waarover je het hebt in de voorgaande context, maar weet wel dat de A110 in NL erg goedkoop is, vergeleken met wat ie kost tov de genoemde modellen in andere landen. Voor circuit is er uiteraard de A110S…
@bmw2coupeeigenaar: is dat een voordeel dan, “er intimiderend uitzien”? Zelf zie ik dat eerder als een praktisch nadeel, in een auto die er intimiderend uitziet wordt je in het verkeer minder gegund.
@bmw2coupeeigenaar: Ik heb hem onlangs op Zolder zien snelrijden met een bekwame piloot, gaat heel goed voorruit en een heel laat rempunt. Je moet van goede huizen komen om zulke een lichtgewicht op een Mickey Mouse circuit van je af te schudden. Ooit een Exige gereden op Zolder, beestig leuke wagen om op circuits te rijden !
@dwfc: Prijs in BE……
@ablogjunk: Gelukkig komt Rutte hier niet teveel op bezoek … die man kan er wat van!
Toch liever een WRX STI in het sonic blue bitte!
Ik vraag me af wie dit nou daadwerkelijk koopt. Het is echt een auto voor op het circuit. Dan kan ik me voorstellen dat er mensen zijn die liever iets goedkopers nemen, omdat het echt goed gebruikt gaat worden en dus ook stuk kan gaan. Aan de andere kant heb je ook weer mensen met geld als water en die kopen wel wat duurders en exotischer dan een Renault.

Neemt niet weg dat ik het een behoorlijke gave auto vind, maar 76k voor een Renault die je alleen op het circuit gaat rijden? Veel geld zeg.
Niet gek voor een voorstel aandrijver ….
voorwiel
76k….voor een Mégane….hebben ze een klap van de baguette gehad in Frankrijk, of komt dat weer door onze belachelijk hoge belastingen?
@rike: wat denk je zelf??
@tttijn: beide, maar gezien de rest van de markt vooral het laatste
1 kilo gemalen zwarte peper kost 30euro.
Een peperdure Megane RS Trophy-R kost 76.490euro.

Dit betekent dat een Megane RS Trophy-R een waarde heeft van 2549,67 kilo gemalen zwarte peper.

Met vriendelijke groet,
Een knotsgekke auto, en alleen een Franse boekhouder kan een project als dit goedkeuren. Alleen al daarom geniaal!
ehhhh volgens mij moet je nog eens 25.000,- bij lappen als je volgende pakket wil:
Carbon-Keramic Paket: 390 mm Carbon-KeramikBremsscheiben und goldfarbene 4×42 mm Brembo®-
Bremssättel, dynamischer Lufteinlass vorne
(ersetzt die R.S. Vision Scheinwerfer), 19”-Carbonfelgen
We moeten blij zijn dat een merk als Renault dit nog doet. Natuurlijk idioot duur in Nederland. Ook in het buitenland zomaar 50-55k. Maar een normale RS Trophy kopen en alle optiesos monteren, wat uit het interieur slopen… Denk dat je zomaar 15k kwijt bent. Ook dan moet je bij doorverkoop een liefhebber vinden die echt niet hoog gaat inzetten.
Dit kan mijn goedkeuring meer dan wegdragen. Eén van de weinig moderne auto’s waar ik instant hebberig van word. Helaas een gevalletje ‘champagne taste, beer budget’ voor mij.
Wat is een bandennet in vredesnaam?
@baklava: een netje die de band opvangt als die er af valt. Franse oplossingen voor Franse kwaliteit
@rike: als de band van de band valt, gaat het net goed. Zoiets?

Is het niet een net op de plaats van de achterbank? Net zoals een helmbak.
@rike: aha, ik denk nu dat ik het plaatje snap met “weight reduction”; je kunt je eigen setje extra banden meenemen op de plek waar de achterbank normaal zit. Op die manier rijdt je naar het circuit op straatbanden, en monteer je de circuitbanden die in het bandennet zitten zodra je de baan op gaat.
Prijs in België is 55.000€, zonder carbon velgen en keramische remmen. Er worden blijkbaar 30 exemplaren gemaakt met carbon pack en die kosten 80.000€ (België). Er komt wel geteld 1 exemplaar met carbon pack naar België en die is al verkocht. Wie de carbon velgen op zijn ‘standaard’ trophy R wil moet 15.000€ bijleggen en kunnen niet gecombineerd worden met keramische remmen.
De 2020 iteratie van de good old R26-R. Ga er maar van uit, dat deze Trophy-R net zo waardevast zal blijken als de R26-R, dat is inmiddels een knap duur autootje.
Met carbonpack is iein UK al 75k GBP, daar komt ons belastingstelsel nog als pakket bij, dan kruip je richting een ton voor een fully loaded Megane. Ongetwijfeld een zeer goede stuurmansauto, maar zoveel geen voor een Renooit, dat nooit…. dan toch liever een 2e GT4 Cayman, of een Elise Cup250, veel gaver.
@arjan916: Leuk hokjesdenken.
@arjan916: Gaver want liever tweezitters ipv hot hatch? Of gaver door merkvoorkeur / merkblindheid?
@BaRa: voor 75k zou ik ook gaan voor een GT4, zonder twijfel.
130kg lichter en öhlins dempers en dat soort goodies, dat maakt het wel een onwijs lekker scheurpakketje. Maar die prijs, wow.

Ik zag laatst deze beauty online staan en zou dan toch wel hiervoor gaan en de rest van het geld gebruiken voor benzine en onderhoud.



http://link.marktplaats.nl/m1487022154?utm_source=ios_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios

En een E90 M3 met V8 is er tegenwoordig ook al voor €25k..
Dan houd je serieus leuk geld over voor wat ritjes naar en op de ring
Ojee, er zit iets van F1-type tailfin op… Als dat maar heel blijft…. 🤔
Er is een markt voor dit soort auto’s. Op de Ring rijden er een aantal hele snelle voorwiel aangedreven hot-hatches die qua kosten ook de pan uitreizen. Ene Xilox met zijn Leon Cupra is daar bloedsnel. De techniek heeft er voor gezorgd dat je nu een fwd auto met 400pk kan rijden, en je op de meeste stukken net zo snel bant als een Porsche GT of BMW M. Alleen die laatst genoemden geven mij een stuk rijbeleving die ik in een fwd auto niet ga beleven. Dan zijn rondetijden ineens een stuk minder van belang. Een e30 325i geeft mij dan meer voldoening dan een dsg hot hatch die iedereen om de oren rijdt. Als iedereen inhalen je ding is prima. Maar mijn passie zit meer in het snel zijn met rwd en 3 pedalen. Het één is niet beter dan het andere, ieder zijn ding.
@evoness: je ziet daar rijden omdat ze over de.grens nog enigzins betaalbaar zijn.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).