Maak je achtcilinder C63 net even wat lichter

Auteur: , 27 Reacties

Het ziet er ook nog eens briljant uit.

In tijden van downsizing en elektrificatie is er nog altijd voldoende in de aanbieding voor de ware petrolhead. Nu moeten we eerlijk zijn, er zijn hele dikke elektrische auto’s en hybrides die zeker de moeite waard zijn.

Maar mocht je voor niet minder dan acht cilinders je bed uit willen komen, dan zijn er nog altijd tal van gave auto’s waarmee je je oprit kunt verfraaien. Neem de Mercedes-AMG C63 bijvoorbeeld. Natuurlijk zijn de geruchten van een model met viercilinder pure blasfemie, maar voorlopig staat er anno 2019 nog een V8 in de showrooms.

Strasse Wheels Mercedes-AMG C63S (W205) '19

Twee nadelen met de C63 zijn het beperkte kleurengamma en de keuze in wielen. Dat laatste wordt opgelost door Strasse Wheels. Ze hebben namelijk een zeer fraai setje in de aanbieding. Meestal zijn optionele lichtmetalen velgen helemaal niet lichter. Vaak zijn het relatief zware gegoten wielen. Erg fraai, maar het bevorderd het weggedrag niet. Met gesmede velgen gaat het al een stuk beter, want hoe lichter hoe beter.

Strasse Wheels Mercedes-AMG C63S (W205) '19

Maar Strasse Wheels gaat nog even een stapje verder met deze ‘SMR5 Deep Concave’-velgen. Ze zijn namelijk geheel vervaardigd van koolstofvezel. Je ziet wel vaker velgen met ‘koolstofvezel’ details erop geplakt, maar deze wielen zijn van écht carbon. Voor zijn ze 8,5 x 19 groot, achter 9 x 19. Om het koolstofvezel feestje af te maken, heeft Strasse Wheels de C63 voorzien van koolstofvezel splitters, sideskirts, diffuser en achterspoiler. Om het geheel af te maken zijn er wat rode details aangebracht. Het is niet bekend of de motor is aangepakt. Ook de prijzen van de velgen zijn nog niet bekend. Het zal wel niet heel goedkoop zijn.



27 reacties

Het zal vast en zeker goed gaan, maar ik zou het toch nooit aandurven… Carbon velgen.
@900t: op mijn motorfiets hadden ze een carbonne sticker geplakt om een scheur in het frame te verbergen. Dat ging gek genoeg ook gewoon goed🙃 Nu ik er net achter ben gekomen laat ik hem natuurlijk wel gewoon lassen.
Ziet er errug gaaf uit! Mooi dat er zulke tech bestaat en beschikbaar is. Helaas wordt het in NL niet echt gewaardeerd en onterecht geassocieerd met de verkeerde dingen.
En ze wegen….. Licht!

(weegschaal was te duur, geld op aan al het carbon, enzo…)
@onehp: Iets weegt weinig, of iets is licht.
@simonmc: moet je lezen net zoals kinderen die het antwoord niet weten… En ik dus ook nog altijd niet na het lezen van een gans bericht over, ja, dus, euhm, lichte dingen… Een licht artikel?
@Onehp: eerst lichtere wielen monteren en er dan voor nog meer gewicht spoilers opplakken 🤣
@macz46: onafgeveerd gewicht..
Ben eens benieuws naar de stevigheid van de velgen als je een stoeprand geraakt hebt.
@osmo: aangezien het carbon is ga ik ervan uit dat ze veel minder makkelijk buigen of breken.
@gwnbmw: carbon buigt inderdaad niet, ze zullen sterker zijn in de zin dat ze hun vorm langer houden, maar eens overbelast breken ze in plaats van te buigen zoals een goede gesmede alu velg. Een goedkope alu velg barst.
@gwnbmw: Naar mijn weten breekt carbon juist veel sneller dan metaal. Buigen doet carbon niet eens. Het versplintert meteen.
@gwnbmw: buigen zullen ze niet, carbon breekt.
@gwnbmw: Ik heb in mijn fietsleven toch al enkele carbonfietsen zien breken, natuurlijk ook stalen frames maar als je naar het percentage van de hoeveelheid carbon en stalen frames dat ik al zien rondrijden heb helt het voordeel toch over naar stalen frames… Ik kan me wel inbeelden dat dit met velgen ook zo is.
@gwnbmw: De sterkte van carbon hangt af van hoe de verzels geplaatst zijn. Als je een carbon remschijf met je velg of wielsleutel raakt bij het afnemen van het wiel kun je ze al weggooien. Ik vermoed dat er heel wat stevigheid wegvalt als je langs een stoep op schuurt.
@osmo: is ook zo. Klant gehad met 458 en carbon schijven. Nieuweling heeft de wielen er op gezet. Klant kwam erna weer terug door jimmy op zijn wielen. Rara wat was er stuk
@gwnbmw: Als het niet buigt, dan breekt het. En dat is precies wat er met carbon velgen ook gebeurt.
Het is sterk maar kwetsbaar dus ik hoef het niet als velg onder de auto.
Sowieso zal je carbon velgen regelmatig moeten controleren op haarscheuren.
@osmo: het is meer dat wanneer je tegen een stoeprand aan schaaft je het niet meer zo makkelijk kan laten polijsten of zo. Nieuwe velgen moeten er dan komen…
Gezien de bandenmaat verwacht ik eerder dat de achterzijd een 19×10 is, 255 is normaal wel een beetje de max op een 9”.

Verder wel een mooie velg
Ik ben een Audifan maar vind dit helemaal niets. Vind t wel fijn dat jij m mooi vind en gun en je van harte!
@tttijn: je weet dat dit een Mercedes is?
@hondar: Daarom dat hij het ook helemaal niks vindt.
Je weet dat dit een Mercedes is?
Pfoe, opletten bij stoeprandjes! Wel lekker licht waarschijnlijk. Natuurlijk moeten de wielen wel even zilver gespoten worden.
Zoveel moeite doen voor mooie foto’s te trekken…en dan zo’n opzichtige roestplek op die remschijf.
Maakt niet alleen je auto lichter.
Heel mooi maar ik zie nergens een gewicht staan?

Zag ook een paar velgen van carbon op de autoshow in Essen, die waren net zo licht als forged bbs velgen in dezelfde maat. 19×9 rond de 9kg, vond ik nog vrij vors voor carbon

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).