Officieel: Renault Mégane R.S. Trophy-R

Auteur: , 70 Reacties

De nieuwe recordhouder voor voorwielaandrijvers op de Nürburgring is nu eindelijk hier!

Het uiterlijk was al geen geheim meer. Renault nam de nieuwe Mégane R.S. Trophy-R eerder dit jaar voor een rondje op de Nordschleife. Niet zomaar een rondje overigens. Renault heeft het bekende record terug in handen. Met een tijd van 07:40,100 is deze hatchback de snelste voorwielaangedreven auto op het beroemde stuk asfalt. Ter vergelijking: de Mégane R.S. R26.R uit 2008 deed het rondje in 8:17 en de Mégane R.S. Trophy uit 2011 deed de Norschleife in 8:07.97. Het vorige record was in handen van Honda met de Civic Type R. (7:43.8s.)

Renault maakte dat nieuws in mei al bekend, maar heeft de auto nooit officieel voorgesteld in al zijn glorie. Dat voorstelrondje is eindelijk aangebroken. Dit is de Mégane R.S. Trophy-R, de meest hardcore vorm van de Mégane R.S. Net als de reguliere Trophy levert de 1.8-liter turbomotor 300 pk en 400 Nm koppel. De keiharde Renault doet het sprintje naar de honderd in 5,4 seconden en heeft een topsnelheid van 262 km/u. Een leuk feitje voor op verjaardagen is dat de technologie van de turbocompressor volgens Renault afkomstig is uit de Formule 1.

Omdat het vermogen gelijk is aan de Trophy heeft Renault andere dingen gedaan om deze Trophy R zo snel te maken. Het sleutelwoord is gewichtsbesparing. De achterbank werd verwijderd, er ligt een lichtgewicht titanium uitlaat van Akrapovič onder de auto en optioneel kan het gewicht nog verder naar beneden met de optionele carbon wielen. Al met al is de Trophy-R 130 kg minder zwaar in vergelijking met de Trophy. We kunnen de purist geruststellen, de auto komt alleen met een handgeschakelde zesversnellingsbak.

Andere kenmerkende zaken voor de Trophy-R is meer negatieve camber op de vooras, instelbare schokdempers op de achteras van Öhlins en krachtigere Brembo-remmen. Wil je helemaal loco gaan dan kun je zelfs carbon keramische remmen krijgen op de Trophy-R. Renault levert de hot hatch op Bridgestone Potenza S007-banden. De Fransen hebben meer downforce weten te creëren door een carbon diffuser te installeren.

Eind juni komt de Mégane R.S. Trophy-R op de markt. Ze gaan er maximaal 500 van bouwen. Van die 500 komen er een aantal naar Nederland. Prijzen en exacte beschikbaarheid volgen in een later stadium.



70 reacties

-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Ben benieuwd wat die optionele carbonnen wielen moeten kosten..ik vermoed toch snel 1500 euro per velg, goedkoop zal het niet zijn in ieder geval.
@ghost: Ik vermoed het dubbele. Een goed setje BBS velgen kost dat.
@bassx: 12000,- euro voor BBS ? 😌
@thomasthomas: Gesmede BBS wielen zijn peperduur, in sommige maten meer dan €2500 per stuk. https://www.baanvelgen.com/en/bbs-fi-r-porsche-gt3-rs-forged-centerlock-wheels-ultralight
@thomasthomas: Het kan blijkbaar nog gekker. Magnesium BBS’jes van €18k: https://www.baanvelgen.com/en/mr-magnesium-wheels-porsche-991-gt3-rs
@bassx: Hij heeft het over 1.500 euro per velg, niet per setje.
@berlinetta: ja dat is volgens Baxxx, 3000 per velg.
@hotze: Bassx 😁
@berlinetta: BBS FI-R 20″ kost meer dan 8.000 euro (center locks nog duurder), ook de LM series gaat richting de 5000 euro voor 20″ maten, dat is wat ik bedoelde met een “goed setje” (lees: 1.500 euro per velg). Dus, ja, ik denk dat ik met 3000 euro per velg nog vrij optimistisch ben.
Een vijfdeurs gezinscontainer maar dan zonder achterbank. Koop dan gewoon een snelle tweezitter.
@menaz: goed nieuws, dit is nu een tweezitter. Veel succes met het vinden van een, andere, 2-zitter die het even goed doet op circuit, voor minder geld. Af fabriek dan hé.
@Onehp: ik denk dat je voor dit geld ook een alfa romeo 4c, een alpine a110 kan halen etc.
@gwnbmw: Die zijn langzamer op de Nordschleife en aanzienlijk duurder dan de Renault ;-)
@willeme: donkervoort, X-boe, Lotus
@laptom: wat denk je dat die kosten? Minder dan een Mégane?
@willeme: Denk dat deze ook wel met wat extra s de 60 a 65000 euro? Terwijl 0 tot 100 met 5,4 sec best langzaam is met 300 pk.
@dijan: 0-100 km/u in 5,4 is verdomd snel voor een voorwielaandrijver. Op de Nordschleife maakt ‘ie gehakt van de A45S AMG, Audi (R)S3 en BMW M140i.
@willeme: Volgens mij is het zelfs de snelste 0-100 FWD-sprinter die je momenteel nieuw kan kopen geloof ik.
@dijan: altijd maar die 0-100, daar ben je met een voorwielaandrijver op voorhand verloren inderdaad. Maar ik krijg hier in de comment sectie sterk de indruk dat velen niet beseffen hoe snel 7:40 op een rondje Nurburgring wel is… Menig auto die 5s naar de honderd doet komt daar niet onder 8:30…
@onehp: Je hebt helemaal gelijk. Dit ding is bloedjesnel. Om het even in perspectief te zetten:

94. Renault Megane RS Trophy R Laurent Hurgon 7:40.10 300 / –
95. Chevrolet Camaro ZL1 Mark Reuss 7:41.27 588 / 1838
96. Porsche 911 GT3 (997) Walter Rohrl 7:42.00 415 / 1395
97. Murcielago LP 670-4 SV Horst von Saurma 7:42.00 670 / 1664
98. Porsche Cayman GT4 (981) Christian Gebhardt 7:42.00 385 / 1340
99. Porsche 911 GT3 RS (996) Walter Rohrl 7:43.00 381 / 1360
100. Pagani Zonda C12 S unknown 7:44.00 555 / 1250
101. Audi R8 V10 5.2 FSI (Mk I) unknown 7:44.00 525 / 1656

Dit ding is met de juiste coureur sneller dan menig supercar.
@Onehp: komt omdat het geen Audi is. Voor @dijan is Audi alles en kan het niet zo zijn dat een Renault sneller is…🤷🏻‍♂️
@rufctr01: hahaha precies dat!! Of De heilige koe VW. En dan gaat ie weer los dat ie BMW ‘s heeft etc… zus en zo
@Onehp: ik lees dat ze in deze auto techniek gebruiken van de Renault F1, dus succes op het circuit…

POEF.
@bernoulli: ik ben geïnteresseerd in autos, techniek en autorijden. Niet in PR, marketing, status, premium etc. Maar koop jij gerust een Mercedes A250 AMG line (ong. wat je krijgt voor een de prijs van een RS Throphy met die ‘F1 techniek’, dwz ceramische turbo) en voel je de koning te rijk, let that F1 rub off on you…
@Onehp: ik gebruik dat F1 geleuter niet. Dat doen ze zelf.
@bernoulli: dat klopt. Maar jij vernoemt het in een ‘argument’, alsof dat een reden is waarom anderen deze Throphy intressant vinden. Je kiest je niveau…
@Onehp: o, was het een ‘argument’.
@bernoulli: het gaat over niks ;)
@bernoulli: … de ‘grap’ die je wist dat zou komen. Het is al vrijwel onmogelijk om een link te leggen tussen een F1-auto en een productiehatchback, dus als je dan iets als een turbo-coating gebruikt om dat te doen krijg je uiteraard dit soort scherpzinnige commentaren als fabrikant.

Dit is (denk ik) precies waarom VAG uiteindelijk nooit de stap naar F1 heeft gezet. Je kunt als grote fabrikant van ‘normale’ auto’s eigenlijk alleen maar verliezen.

Enerzijds moet je hoe dan ook een onwaarschijnlijk bedrag investeren om een PU en/of een auto te bouwen die op het hoogste niveau competitief zou kunnen zijn, en als er dan vervolgens dingen stuk gaan (en dat gaan ze) is het jòuw merk dat op de autoblogs van deze wereld en verjaardagsfeestjes lekker makkelijk wordt neergesabeld met quasi-scherpe oneliners.
Anderzijds is het nog maar de vraag of je die investeringen terugziet in verkopen of een meer gewenst bedrijfsimago (of wat dan ook je doel mag zijn), bedenk daarbij ook dat er uiteindelijk altijd maar één merk kan winnen en de rest dus verliest.
@vaakbenjetebang: VAG zit niet in de F1 omdat ze veel meer ontwikkeling haalden uit Endurance races (Le Mans). Tot ze daar geen geld meer voor over hadden (Dieselgate).
@bernoulli: Dat is deels waar natuurlijk, maar hoe je het wendt of keert: als uithangbord of ‘statement of intent’ is F1 vele malen effectiever dan WEC (hoe gaaf ik dat zelf ook vind overigens). Het is en blijft in mijn ogen bijzonder dat VAG een periode heeft gehad waarin werkelijk niets te gek leek om het technisch kunnen van het concern te etaleren, maar dat F1 er nooit van is gekomen. Uiteraard heb ik er nul bewijs voor, maar het kan toch haast niet anders of ze hebben heel goed gezien hoe Toyota en BMW daar eigenlijk maar heel weinig klaar hebben gemaakt en gedacht “daar branden wij onze vingers niet aan, daar valt vrijwel alleen maar te verliezen”. Dat kan haast niet door geld allen gemotiveerd zijn, als je ziet dat ze met projecten als de Phaeton en Veyron (om maar eens wat te noemen) toch echt wel heel wat geld hebben weggepist om zich te profileren.
@bernoulli: het is eigenlijk de F1-Renault met een Megane-jas en de motor en aandrijving naar voren. Dan is die 7:40 weer niet zo heel snel.
@menaz: Haha zoals een onwijs snelle MX5 zeker… nee dan zeker liever dit
@michaelb: nee, niet zoals een mx5.
Deze kun je niet aan je vriendin uitlenen tenzij ze Sabine Schmitz heet. Ik vemoed dat je met deze velgen bij eventuele velgschade helemaal kunt leeglopen.
Renault Megane R S trophy R…

“Ok Renault we begrijpen dat het een R is, niet iedereen op autoblog is Frans” 80 keer de R in een benaming. Hoe bedoel je overrating..
@tanzanitef30n: de laatste R betekent Radicale.
@tanzanitef30n: ik tel maar 4 r-en
@tanzanitef30n: anders alles goed met je?
Zal wel een ontzettende stuiterbak zijn. Wel een hele gave stuiterbak.
@berlinetta: dacht het niet, als de Ohlins dempers hetzelfde zijn als bij de vorige Trophy versie, dan is het onderstel net zo hard als een Cup onderstel maar werkt hobbels en kuilen wel beter weg!
@berlinetta: Öhlins is the shit. Op 4km van waar ik nu zit…
Wel serieuze hardware, ze hebben er echt tijd en ontwikkeling ingestopt en niet zomaar even wat verwijderd.
@jvthof: wat is dat op foto 11 op de achterbank? Een extra grote tank?
@jvthof: extra set wielen (voor trackdays)
Voor het geld is er denk ik niet veel snellers te koop. Gaaf ding
Maar of je blij moet zijn met Renault F1 techniek in je Megane…
@michelschouten: Eigenlijk zeggen ze dat je beter een Honda kunt halen.
Met carbon wielen en remschijven moet je een lekker laag onafgeveerd gewicht hebben. Ideaal.
Gaaf ding.
Hebben ze er een lichtere achteras ingezet (h-type zonder rws) dat is nogal iets.

Ik wacht op de versie mét achterbank…
@Onehp: is er eigenlijk al maar dan ook zonder al die fijne hardware. Namelijk de Trophy versie. Bij de vorige Trophy kan je als optie ook de Akrapovic en Öhlins nog aanvinken. Wie weet komt dat nog!
@ds3thp: die ja maar dan 100kg lichter ipv 130kg… Graag meer lichtere auto’s en lightweight specials…
Een auto waar je niks aan hebt maar ik wil ‘m. Liever een ding als dit dan een A45AMG S huppelepup.
Krap 4 seconden sneller dan de Civic Type R.. dat is een heel nipt record op een track van 20 km. Over niet al te lange tijd zal dus het wel weer gebroken worden. Het is wel de vraag of de trend op de lange termijn blijft doorgaan. 300 pk op de voorwielen is heel veel.
@dare2think: nee, 300pk is niet heel veel. Maar banden zijn belangrijk. Met semislicks kan je met 400pk héél goed uit de voeten op circuit. Met slicks rijden toeringcars met bijna 600pk zonder problemen (dwz competitief).
@onehp: Ook deze auto moet soms eens wel ergens rijden waar de mysterieuze stof H2O aanwezig is op het wegdek. Dan moet ik nog zien waar je met semi-slicks die 300 pk kunt gebruiken.
@dare2think: spreek je uit ervaring met gelijkaardig type auto? Mijn ervaring is dat je die dan beter op het asfalt kwijt kan dan met rwd, waar men 300pk geen probleem vindt…
@onehp: behalve in de stoplichtsprint. Daar is voorwielaandrijving de verkeerde keuze als dat belangrijk is.
@onehp: Precies. (Stoplicht)sprintjes vanaf lage snelheid en krappe (haarspeld)bochten, daar zit de meeste pijn. Maar verder krijg je dit soort vermogens bij dit soort voertuiggewichten met een goed onderstel (Öhlins, dus dat zit wel snor) en de juiste banden eigenlijk altijd wel prima aan de grond, ook met FWD. Natuurlijk heeft FWD zijn beperkingen, maar dat heeft RWD net zo goed. Als je altijd maar (of het nu nat of droog is, de bocht krap of ruim…) als een blind paard op het rechter pedaal wilt gaan staan is er sowieso geen engineering-kruid tegen gewassen. Ja, het ESC-kruid… maar hoe veel mooier is het om het zelf te doen? Aanvoelen, doseren, proberen, leren en als je het dan eindelijk helemaal goed doet, triomferen. Dat vind ik veel interessanter en leuker dan een AWD-kanon wat altijd en overal onmeunige vermogens aan de grond krijgt.
Franse auto met Japanse banden. Zet er dan gelijk Michelins op.
@thomasthomas: lekker belangrijk
@thomasthomas: Ik vind dat Bridgestone niet Japans is. Het klinkt niet Japans genoeg.
Gaaf ding! Voor dagelijks gebruik (daar is een hot hatch toch voor) alleen niet erg geschikt, en als speeltje voor er bij weer net even te duur. Wellicht is de “normale” RS beter. Dat ding op de plaats van de achterbank, is dat een setje extra wielen?
Heel erg gaaf! Maar het klinkt wel gruwelijk duur, setje Ohlins, enorme carbon Brembo’s, carbon velgen en een titanium uitlaat. Dat zou zomaar 20.000euro kunnen zijn.
@reistje: Niet om je uit de droom te halen, maar ik gok zo dat deze iets meer dan 20.000euro gaat kosten
@jasbelle: “setje Ohlins, enorme carbon Brembo’s, carbon velgen en een titanium uitlaat. Dat zou zomaar 20.000euro kunnen zijn.”

Lees nog eens.
@jasbelle: Is dat Ethan Klein in je profielfoto trouwens? LOL !
Wat. Een Gaaf. Ding!

Dit wil ik. Alleen de bestickering op de flanken hoeft van mij niet, en ik zou hem persoonlijk graag in Jaune Sirius in e garage hebben. Maar dan zitten we echt achter de komma te zeuren. Eigenlijk is alles hieraan gewoon gaaf.
Schijnt dat ie in Duitsland incl Carbon velgen en dikkere remmen rond de €85.000 gaat kosten, dat lijkt me een beetje teveel van t goede

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).