Dit kost een jong gebruikte Porsche 911R inmiddels

Auteur: , 39 Reacties

Nu de kop eraf is zal de prijs wel een beetje gedaald zijn, niet?

Mensen die niet onder een steen geleefd hebben de laatste paar jaar weten natuurlijk dat het antwoord op die vraag ‘neen’ is. In navolging van de klassiekermarkt, exploderen de prijzen van gelimiteerd beschikbare nieuwe auto’s van de topmerken al een paar jaar lekker mee. De gedachte lijkt te zijn dat deze auto’s toch toekomstige klassiekers zijn en net als de klassiekers van vandaag de dag dus enorm veel Ekkermannen waard zullen zijn in de toekomst. Mensen met een beetje economisch inzicht weten dat iets wat ‘morgen’ veel geld waard is, vandaag al veel geld waard is. De vraag is alleen of er daadwerkelijk topbedragen betaald gaan worden voor deze auto’s in de toekomst, maar de speculanten hebben hun glazen bol nog eens goed opgepoetst en denken van wel. Zoals bij alles is het niet de eerste keer dat dit fenomeen zich voordoet. In de vorige klassiekerboom van de jaren ’80 werden bijvoorbeeld Ferrari Testa’s niet zelden voor flink meer dan de officiële prijs verkocht omdat de prijzen daarvan ook alleen maar omhoog konden gaan, zoals we gezien hebben in de jaren ’90…

Enfin, ze zijn dus duur die speciaaltjes. Laffe’s, 458 Speciale’s, GT3-RS-en, als je ze nu tweedehands wil kopen betaal je door de Nase. De uitverkorenen die er een mogen kopen van de respectievelijke fabrikanten hebben goud in handen. Autoblog-lezers daarentegen moeten zich helaas troosten met pindakaas. Maar op welk prijsniveau moet je precies rekenen vandaag de dag? Per wijze van voorbeeld zoeken we het eens uit in het geval van de Porsche 911R. Meteen toen we er kennis van namen dat Porsche de oplage van de ‘ultieme 911 voor stuurlui’ flink ging limiteren, meldden we je al dat het model van een hoopbrengend lichtbaken voor de autoliefhebber gedegenereerd was tot een cynisch irrelevant verzamelaarsobject dat standaard geleverd zou moeten worden met een financiële bijsluiter. En jawel, enige tijd later stond er al een nog niet afgeleverde ‘ERRR’ te koop op Ebay voor een bizar bedrag.

Inmiddels heeft Magnitude Finance, een Brits bedrijfje dat zich bezig houdt met het financieren van supercars, wat research gedaan naar de prijsontwikkeling van de 911R. Zij melden dat 911R’s daadwerkelijk verkocht worden voor prijzen van ongeveer zeven keer de prijs die Porsche zelf vroeg, in het Verenigd Koninkrijk het mooi afgeronde bedrag van 136.901 Pond. Echter, een korte zoektocht op de bekende internationale okkazie-sites leert dat er ook 911R’s te koop worden aangeboden voor iets minder dan die prijs. Op mobile.de staan er bijvoorbeeld momenteel twee voor rond de zes ton. Een woordvoerder van Magnitude Finance zegt dan ook dat hij verwacht dat dit ongeveer het prijspunt is waar de prijzen voorlopig op settelen. Alsnog betekent dat een ongekende verviervoudiging van de vraagprijs, waarmee de 911R koning rendement is. Zelfs LaFerrari’s zijn relatief gezien gemiddeld minder in waarde gestegen, hoewel een enkeling je die ook graag zou willen verkopen voor vier keer de originele vraagprijs.

Stap jij nu in en neem je je 911R mee naar de ‘Ring, of vind je dit toch teveel ping-ping?



39 reacties

Veel geld voor een kever.
@bertorelli: voor open doel scoren.
@bertorelli: Ach, een Rembrandt is ook maar een paar kilo gekleurde olie op een stuk canvas en wat plankjes hout … de intrinsieke waarde is echter onbetaalbaar.
Waar houdt dit op? Waanzin gewoon. Ik vraag me af of hoe lang deze ‘bubbel’ nog voort blijft duren. Dit is niet alleen met auto’s aan de gang maar ook al jaren met bijvoorbeeld speciale whisky’s die ook gigantisch in prijs aan het stijgen zijn.
@graafke: die ‘bubbel’ gaat niet barsten, dat komt doordat auto’s ( en dan vooral klassieke ) meer als kunst objecten worden gebruikt en ja ook verzameld worden dus dan wordt er ook maar een kunst prijskaartje aan gehangen. Kijk naar schilderijen , het is een beetje verf op een doek en ook dat wordt al jaren verkocht voor honderden miljoenen.
@jongenmetblokjes: ik vind dit een lastig vergelijk omdat schilderijen er vaak maar een van is en vaak vele honderden jaren ouder is. Daarnaast vergt een auto ook meer onderhoud om hem in ‘running condition’ te houden
@graafke: vraag en aanbod. Voor de rest een investering. De meeste van deze exoten komen nooit buiten, maar staan droog en afgedekt. Vreselijk jammer
@Graafke: het duurt zolang de rente laag is en de beurs onvoorspelbaar. Vanwege de onrust in de wereld duurt dat laatste nog wel even. Ook hebben de centrale banken al aangegeven nog niet op korte termijn de rente opnieuw in te voeren. Conclusie: het duurt nog wel een paar jaar.
@mashell: wat jij beschrijft denk ik zelf ook. Wellicht dat de afkoeling van de economie in Azië/nieuwe wereldlanden ook effect heeft.
via Android app
@graafke: het houdt op bij een volgende crisis.
@stfu: of is de crisis juist een reden om in dergelijke items te investeren? Kijk wat de prijzen van edelmetaal heeft gedaan de afgelopen jaren (ik ben me bewust dat er ook meer vraag is gekomen door al onze elektronische apparatuur)
Debiele prijs voor een gechopte GT3 met handbak. Doe dan maar een gewone GT3, eventueel een RS (hoewel ook daar de prijzen boven cataloguswaarde kunnen liggen). Als je écht wilt, kun je daar ook wel een handbak in laten zetten door een bedrijf als RUF.
@racerx: maar als het je te doen is om waarde stijgingen, moet je de wagen origineel laten en er maar weinig mee rijden. Mijn tip: koop gewoon een gebruikte Boxster, heb de tijd van je leven en verlies er amper geld op.
@mashell: volledig ander prijssegment, verder mee eens.
@mashell: daar komt nog bij dat een Boxster een mooiere balans heeft en lichter is, daardoor de betere rijders auto. Maar ja dat hoogtoerige blok van die GT3…
@janjansen:


Doe je een Ruf 3800S voor je vriendin en voor je zelf een Ruf RGT 4.2.

Betere auto’s en een betere investering. Ook na de bubbel blijven Ruf’S hun geld waard ..
@willeme: heb de RGT even opgezocht. Laat maar zitten die GT3 RS… ;-)
Zie je wel. Je bouwt de ultieme versie van de ultieme Porsche en de gelukkige ‘petrolheads’ die er eentje konden bemachtigen zijn er nu de prijs vervijfvoudigt ineens klaar mee. Dit is waarom je de ultieme rijdersauto niet moet limiteren. Dan staat de helft na een halfjaar al weer op internet te koop.
@mercedesclk350: dat is inderdaad echt zonde voor de echte rijders enthousiast. Heb je dan toch net een 991R met je zuurverdiende centen kunnen kopen, dan kan je er alsnog niet van gaan genieten want met zo een waardestijging moet je goed zot zijn om er alsnog mee te rijden, tenzij er reeds een tienvoud op je ‘bankrekening’ staat. En moest je dat toch gaan rijden ermee maar dan toch op zijn minst wilt dat de verzekering de effectieve markwaarde dekt, dan betaal je je vast helemaal blauw reeds daar…

Waarom limiteren Porsche hun modellen? Tja, ik vermoed dat ze er ook goed aan verdienen (als dealernetwerk?)?
Gewoon niet de tijd voor een gebruikte Porsche. Mijn buurman had in 2010 een nette zilvere 997 Carrera uit 2004 voor 35K. Dat waren nog eens prijzen.
Je kan toch nog steeds eentje bestellen? Op Porsche.be kan je toch 1-tje samenstellen :-) Beter m’n huis verkopen, 911R kopen en paar maanden nadien voor 700k verkopen. Heb je meteen een groter huis :-)
@jonasdg: Denk je werkelijk dat ze nog te bestellen zijn? Zou iedereen dan niet gewoon een nieuwe bestellen voor een kwart van de tweedehands prijs?
@metalmike: waarschijnlijk niet, je zal je gewoon nog wat kunnen amuseren op die configurator. Als gewone sterveling :-)
4 keer de prijs? Op zo’n korte tijd???
Dit is toch onbegrijpelijk?
Dat er meer wordt voor gevraagd, da’s “logisch”.. maar 4 maal de prijs…
Het blijft een soort GT3 met handbak en wat minder gewicht. In dit geval is de wagen gewoon te schaars. Porsche zou er gewoon meer moeten maken, dan heb je dat gebiggel van prijsstijgingen ook minder.
Zo speciaal vind ik ‘m niet. Leentjebuur met de GT3 en een handbak. Waaauuw.. Not.. Kom dan met een compleet andere auto.
De reacties hier geven al aan dat het gros (zo niet alle) van de Autoblogreaguurders, mezelf incluis, niet vermogend genoeg zijn om een dergelijke investering of beter kapitaalvastlegging kunnen doen. Volstrekt irrelevante auto, hoe goed deze ook mag rijden, Porsche weet retegoed dat een dergelijke auto een prachtige imagobouwer is. Extreme prijsstijgingen helpen alleen maar de heldenstatus te bevestigen. Mocht ik het geld hebben ? Nah, dan liever een mooie Carrera 4S als Targa, in zwart alstublieft. Maar goed, dat is terug naar het begin van mijn reactie, ik kan de ‘waarde’ van een 911R ook niet in perspectief zien.
Het gaat mis bij de autofabrikant, niet de markt. De markt reageert op vraag en aanbod, echter doordat het aanbod bewust laag wordt gehouden wordt het een geval van ‘wat de gek er voor geeft’. Zonde alleen dat in dit geval Porsche niet in ziet dat ze een fabrikant van auto’s zijn (die gebruikt moeten worden) ipv zich te gedragen als bank.
@breinstein: Voor Porsche is het niet zo rendabel om te veel GT3’s en RS’en te verkopen. Te veel uitstoot.

Boxstertjes, Cayennes Diesel en hybride Panamera’s. Veel interessanter. De RS’en zijn er om de naam hoog te houden.
Bijna 959 bedragen vragen voor een actiemodelletje van een 911… Iets zegt mij dat we met R wel een bubbletje te pakken hebben.
Porsche zou beter 30% van een dergelijk model zelf kopen, wat uitmuntende werkkrachten belonen met een weekendje 911R, om vervolgens die beestjes de tweedehandsmarkt binnen te laten sijpelen. Als ze dat al niet doen…
Liever de classic
En zo worden rijken steeds rijker.
Het zou leuk zijn als ze hem niet gelimiteerd maakten
Vraagprijs, niemand gaat dit betalen
Jammer maar helaas..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).