
De basic ID.3 is wel saai, maar niet goedkoop.
Het zal je waarschijnlijk niet ontgaan zijn: de Volkswagen ID.3 heeft zijn intrede gemaakt in ons land. Vorige maand werden er om precies te zijn 2.789 exemplaren van gele platen voorzien, meer dan welk model dan ook. De kans is dus best groot dat je er al één of meer tegen bent gekomen.
1ST
De ID.3’s die je momenteel ziet rijden zijn niet de meest karige exemplaren. Het zijn namelijk allemaal 1ST-uitvoeringen. Die hebben bijvoorbeeld standaard lichtmetalen velgen. Verder zijn ze makkelijk te herkennen aan de zilverkleurige C-stijl en accentlijn langs het dak. Op deze manier is het nog een redelijk frivole auto, maar geldt niet voor de kale uitvoeringen die straks de wegen onveilig gaan maken.
Life
Die zijn namelijk vanaf heden te bestellen. De ID.3 Life is de meest basic uitvoering. Voor deze versie dus geen lichtmetalen velgen, maar saaie wieldoppen. Ook de zilverkleurige accenten heeft Volkswagen achterwege gelaten. Het design wordt er daarmee niet spannender op, hoewel er ongetwijfeld ook Nederlanders zijn die dat juist waarderen.
Prijs
De hamvraag is natuurlijk: hoeveel goedkoper is de normale ID.3 ten opzichte van de ID.3 1ST? Dat valt vies tegen: de ID.3 Life met een vanafprijs van €37.890 welgeteld €100 goedkoper dan een ID.3 1ST. Op de lichtmetalen velgen na is de uitrusting wel vergelijkbaar.
Business
Naast de ID.3 Life is er nu ook de ID.3 Business. Bij deze uitvoering worden zaken als Keyless Acces, een achteruitrijcamera, LED Matrix-verlichting en sfeerverlichting in het interieur toegevoegd. Deze versie kost €41.490. Voor dit bedrag rijd je overigens nog steeds rond met wieldoppen.
Echte instapper
De huidige versies van de ID.3 hebben allemaal een 58 kWh pakket een een 204 pk sterke motor. De actieradius is 424 km. De koopjesjagers moeten nog even geduld hebben tot volgend jaar. Dan komt de échte instapversie met een range van 330 km. Deze variant moet minder dan €30.000 gaan kosten. Het kan haast niet anders of dat wordt een succesnummer in Nederland.
De verschillende uitvoeringen van de ID.3 zijn te configureren op de website van Volkswagen.









In één ‘kleur’ toch meer eenheid in het ontwerp; minder VTech babyspeelgoed. Wel een paar mooie velgen eronder zetten. Maarrr, beter 2K er bij en de Enyaq kopen (of lease voor 20 euri p/m minder) als het electrisch moet zijn tenminste.
Oei… 30k om elektrisch 330km te kunnen rijden. De polo die Jan Modaal gebruikt voor enkel stadsverkeer kan nog wel eens vervangen worden door zoiets.
@Ot92: Zeker, en dat kan nu al met de voorraad auto’s van de Opel Ampera-e. Die zijn straks gewoon op. Maar die laten al zien dat particulieren die auto’s kopen, ipv dat alles alleen maar geleased wordt.
@fanboy: dat een auto niet geleased wordt betekent nog niet dat ie particulier gekocht wordt, het gros van de EV’s wordt nu nog zakelijk gekocht (lease is ook maar een keuze) vanwege de nu nog lage bijtelling. Die lage bijtelling drijft de prijzen nu nog omhoog. Als particulier zou ik lekker wachten tot volgend jaar of het jaar daarna. Zodra de bijtellingshype voorbij is voor EV’s zullen ze zich qua verkoop wat meer op particulieren gaan richten..
@Variomatic: Ja dat klopt, maar het verhaal van de Ampera-e is dat ze dus wel particulier gekocht worden.
Ik heb er zelf ook eentje particuleer gekocht uit 2017. Het is een voordeel als al die bijtelling voordelen er vanaf zijn, dan wordt de prijs normaler.
Heb nog gekeken naar een model 3, maar ook van vorig jaar nog altijd 50K op zn minst. Had gekund maar zoveel geef ik meestal niet uit aan auto’s.
@fanboy: ok, maar dat jij het doet betekent toch niet dat heel veel particulieren dit doen? Mensen met een eenmanszaak zijn voor een dealer vaak ook niet van een particulier te onderscheiden. Toch is dat wel de groep voor wie de aanschaf van een ev het aantrekkelijkst is door alle aftrekregelingen..
@Variomatic: Nee klopt, maar het is wat ik heb gehoord. Maar ik kan het met geen mogelijkheid bewijzen met cijfers.
Echter lijkt het me heel aannemelijk, als je een zeer vlotte, relatief ruime (qua zitruimte) EV hebt die 400km kan, tja wat wil je dan nog meer? Dan gaat een particulier wel overstag voor ~30K
Dat was mijn punt, en daarom denk ik dat dat ook zo gaat zijn voor de ID3
@Ot92: Hmm ID3, 30K en 330km, Jan Modaal die op nummer 3 woont, Max Verstappen 33… hier moet iets aan de hand zijn.
@faalhaas Dat is nog eens thinking outside the box, alleen iets teveel van het goede. Werk je op de afdeling marketing ofzo?
@faalhaas: ik word gek
@faalhaas: interessant.. heel interessant.. ?
Volkswagen up XL, is that you???
Nette prijs voor de instapper, ook al is die sober uitgerust.
Kon het nog wel eens goed gaan doen en het een nieuwkomer als MG flink lastig gaan maken.
@moveyourmind: Absurt dat er door de Chinese overheid gesubsidieerde merken verkocht mogen worden.. Andersom mag niks in China.. Ik zeg boycot MG Systematisch de markt van Europa kapot maken is niet ok.. Hoop dat als straks Biden aan de macht is Europa en de VS een blok kunnen maken..
Maar ik wil wel een doosje stofzuigerzakken cadeau krijgen als ik de crisisuitvoering koop.
Wat een mottig bejaardending. Precies een Golf Plus.
In ’t echt valt ie ook dik tegen. Voornamelijk het interieur.
@smallenginesmalld: echt ‘knaak’ van binnen ja
@smallenginesmalld Sportsvan* ?
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Misschien over 30 jaar leuk. Vind een mooie Golf II in “grundausstatung” tegenwoordig best leuk :)
Op foto 2 zo schuin van achteren lijkt het idd net een bejaardenmobiel; mag zo een “45KM” sticker op de achterklep geplakt worden. Blijf me erover verbazen hoe ze bij Volkswagen werkelijk iedere auto zo vakkundig “meh” eruit kunnen laten zien… Het automobiele equivalent van een slaappil.
Basis Life €37.890. Business met Keyless Acces, achteruitrijcamera, LED Matrix-verlichting en sfeerverlichting €41.490 met wieldoppen. Pfff 10k te duur. Kermisverlichting laat ook maar.
€100 euro voor lichtmetalen velgen is echt een koopje.
In Rotterdam krijg je ze voor €50.-
Ik vind het ding in zo’n ‘saaie’ versie, met één kleur eigenlijk een stuk leuker.
Valt mij wel op dat er op de foto geen laadpaal te zien is … detail, maar niet onbelangrijk.
Geen laadpaal te zien komt omdat VAG deze foto’s misschien al 15 jaren gebruikt op hun site,
Instapper met een range van 330km…
In de praktijk komt het 58kWh pakket al niet verder dan 350km dus denk eerder aan 260 of zo. Moet je bij 230 tot 240km naar de laadpaal.
@hape: de WLTP range is 420 KM. de realistische rijkwijte volgens autowereld test is 355 (bij 5 graden Celsius)
Jaren zijn we lekker gemaakt met dit soort ontwerpen van VW’s nieuwe “people’s car”:
https://s.aolcdn.com/hss/storage/midas/2bdc3a9feab72286dc8e1afc7123735e/204392501/volkswagen-id-lede-ed.jpg
En dan kun je hem aanschaffen en krijg je een soort opgeblazen Up met wieldoppen die 10k boven de “people’s car” prijs zit.
Misschien dat ze daar een id.2 voor moeten maken. Formaat Polo in plaats van formaat Golf.