• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dit kunnen we verwachten van de komende XC90

Auteur: willeme, gepost 11 september 2022 om 21:00 – 9 Reacties

komende XC90

De komende XC90 belooft een fraaie auto te worden.

Je zou het niet zo snel zeggen, maar de Volvo XC90 van de huidige generatie gaat alweer zeven jaar mee. Zeven! De XC90 is om twee redenen niet sterk verouderd. Ten eerste vanwege de toegepaste techniek. Volvo was zo volwassenen om afscheid te nemen van dikke acht-, zes- en vijfcilinders ten faveure viercilinders met turbo, superchargers en elektrische assistentie (al naar gelang de uitvoering).

Opmerkelijk, want veel concurrenten zijn nog met ouderwetse dikke motoren leverbaar. Goed nieuws voor de progressieve Volvo-rijder: die lijn gaat men door trekken, zo meldt Carscoops. De komende Volvo XC90 zal namelijk geheel elektrisch worden. Volvo gaat dezelfde tactiek bewandelen als Porsche met de Macan doet. Het oude model krijgt een rigoreuze facelift en zal gewoon als plug-in hybride leverbaar zijn, de nieuwe wordt ernaast verkocht. Er zijn nog markten waar men voorlopig geen afscheid kan (of wil) nemen van de verbrandingsmotor.

komende XC90
komende XC90

Naam van de komende XC90

Uiteraard gaat Volvo niet twee keer de XC90-naam gebruiken. De oude blijft de XC90, de nieuwe versie krijgt de ‘EXC90’-badge of het ‘Embla’-embleem op de bips. Daarover is nog geen definitief officieel oordeel over geveld.

Een andere reden dat de huidige XC90 niet verouderd overkomt, is diens design. De XC90 is vrij eenvoudig vormgegeven zonder een overdaad aan lijntjes, vouwtjes en vreemde details. Dat zal bij de komende XC90 dus niet anders zijn. Het huidige model gaf de designtaal aan voor alle andere Volvo’s, het nieuwe model zal een zelfde rol gaan vervullen.

komende XC90
komende XC90

SPA2-bodemsectie

Qua aandrijflijnen zal het uiteraard elektrisch zijn voor de komende XC90. Gelukkig heeft de consument wel een keuze. Zo zal er een instapper zijn met één elektromotor en een versie met twee motoren. Qua vermogen zal het zo tussen de 300 en 450 pk liggen.

Meer dan voldoende, maar het zijn zeker geen extreme performance-versies. Daarvoor zal de Polestar 3 gaan zorgen (die op dezelfde SPA2-bodemsectie staat). Qua accupakketten gaat het tot 100 kW. Daarmee moet het mogelijk zijn om zo’n 600 km af te kunnen leggen. Snelladen kan dankzij het 800V-systeem, net als de Porsche Tacyan en Kia EV6 dat hebben.

komende XC90
komende XC90
komende XC90

Uiteraard zullen er ook de nodige veiligheidsfeatures en autonome rijfuncties aanwezig zijn. Dat laatste zal gebeuren middels LiDAR-technologie. Tenslotte de productie. Het huidige model loopt voornamelijk van de band in Zweden (Torslanda), maar de komende XC90 bouwt Volvo in de Verenigde Staten in Ridgeville, South Carolina.

Meer lezen? Dit zijn de tofste Caresto projecten aller tijden!

Ook interessant!

  • Gelekt: dit is de Volvo Embla, de nieuwe XC90
  • Volvo Concept Recharge
    Krijgt de opvolger van de Volvo XC90 deze naam?
  • volvo xc90 rij-impressie
    Wees niet bang, Volvo XC90 op benzine verdwijnt niet zomaar
  • Volvo C40 Recharge rijtest
    Volvo C40 Recharge rijtest

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

crossover, Elektrisch, SUV, Video, Volvo, xc90

Vorig bericht: « Deze Porsche 911 993 oogt ouder dan zijn leeftijd
Volgend bericht: Hamilton en Wolff zoutig na finish achter safetycar »

Lees Interacties

Reacties

  1. autogeak zegt

    11 september 2022 om 21:09

    Zou echt eeuwig zonde zijn als ze er een uitgerekt polestar 2 van maken.

    Login om te reageren
  2. moveyourmind zegt

    11 september 2022 om 22:01

    Mooi dom als ze het karakteristieke Volvo-aangezicht met grille gaan verruilen voor een dichte voorkant die op het embleem na inwisselbaar is voor menig ander merk.

    Terwijl een electrische auto met conventionele grille prima kan, kijk maar eens hoe Skoda dat aangepakt heeft met de Enyaq.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      12 september 2022 om 07:53

      De grille is element waar mensen veel waarde aan hechten (als Mercedes eens verticale ipv horizontale streepjes doet en het Pamamerica noemt worden hun klanten gek) maar we moeten niet vergeten dat het een technisch element is en vaak gewoon een stom zwart gat in het front van de auto. Als dat niet hoeft dan kunnen de designers meer met het front doen. Sommige merken met wat conservatievere klanten zoals BMW, Skoda en Volvo houden aan de grille vast maar merken met meer vooruitstrevende klanten (Tesla, Hyundai en Kia) durven al een andere vormgeving aan. Dat zal je meer gaan zien want iets wat nu conservatief is dat is morgen ouderwets.

      Login om te reageren
  3. 560pk zegt

    11 september 2022 om 22:02

    Als ze het design van de “recharge” gebruiken, lijkt het so wie so nergens op. En hoe zo kunnen ze de naam XC90 “natuurlijk” niet 2 keer gebruiken? Alsof MB “C/E/S” of BMW “3/5/7” niet vaker gebruikt hebben.

    Login om te reageren
  4. rockefellar zegt

    11 september 2022 om 22:23

    @560pk: ze bedoelen volgens mij dat ze niet 2 XC90 modellen naast elkaar in het gamma houden (update XC90 vs nieuw model). Andere merken hergebruiken de namen ook maar houden niet 2 gelijknamige modellen naast elkaar in productie.

    Login om te reageren
  5. adyton zegt

    11 september 2022 om 22:40

    Ik snap het niet zo goed. Polestar meldde bij de concepts dat ze duidelijk een andere richting uitgingen dan Volvo na de 1 en 2. Nu gaat Volvo het design van Polestar kopieren…
    De huidige XC90 was qua design eigenlijk zo goed als perfect. Prachtige combo tussen hoekig en afgerond, stijlvol en eenvoudig. Ook nu nog na al die jaren. Er was duidelijk geen ruimte voor verbetering zo te zien bij de nieuwe.

    Login om te reageren
  6. rrk147 zegt

    12 september 2022 om 04:31

    En welke zien we bij de patent tekeningen? Dat lijkt een grote facelift van het huidige model, maar is dat dan degene met die met benzine motoren geleverd blijft of ziet de elektrische variant er zo uit?

    Login om te reageren
  7. William zegt

    12 september 2022 om 06:45

    Uitsluitend 4 cilinders bouwen was geen keuze maar noodzaak. Zoals vrijwel alle autobouwers draait het om kosten verlagen. Volvo / Geely had simpelweg ’t geld niet om meer en ook grotere motoren te ontwikkelen. Dit is al tig jaar een probleem voor Volvo, en vroeger ook voor SAAB.
    Die Volvo fabriek in Zweden, wat gaat men daar bouwen, of gaat ‘e dicht?
    Voor ’t milieu veel beter om lokaal te kopen, dan een auto uit een ander continent te halen.

    Login om te reageren
    • dalmore zegt

      12 september 2022 om 10:55

      Vergeet niet die extreem strenge EU regels die vertellen hoeveel gemiddelde CO2-uitstoot je mag verkopen per jaar. Door grote motoren te verkopen moet je aan de andere kant automatisch ook extreem CO2 zuinige auto’s verkopen om dat gemiddelde te halen

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North