Bij Mercedes zit Abu Dhabi 2021 nog steeds vers in het hoofd, zo blijkt uit uitspraken van Wolff en Hamilton.
We zeggen vaak ‘het was weer een mooie race vandaag’, maar was het eigenlijk een mooie race vandaag? In ieder geval wel voor Nyck de Vries en Max Verstappen, want zij zetten beiden een puik resultaat neer in de Grand Prix van Italië. Voor de neutrale fan was het waarschijnlijk een ‘oké’ race. Er zijn zeker saaiere F1 races geweest, maar de winnaar stond eigenlijk toch wel een beetje vooraf vast.
Het had echter allemaal nog een heus spektakel kunnen worden op het laatst. De uitvalbeurt van Ricciardo, zorgde enkele rondes voor de vlag nog voor een safetycar situatie. De wedstrijdleiding had een rode vlag kunnen zwaaien met een staande herstart, maar dat gebeurde niet. Het leek erop dat ze de gestrande McLaren van DR3 echter ook nog wel moesten kunnen wegslepen voor het eind van de race, om nog een rondje of twee op racesnelheid te doen. Maar op een of andere manier lukte dat niet.
Toen alle auto’s eindelijk in de juiste volgorde achter de safetycar reden, was er nog maar een ronde te gaan. Geheel volgens de regeltjes, reed Bernd Mayländer het veld met een slakkengang naar huis. Leclerc, Russell en Sainz kregen zo geen kans meer om Max te belagen. Dat deed pijn bij de Tifosi, maar om andere reden ook bij het team van Mercedes.
De zilveren moesten natuurlijk toch even terugdenken aan Abu Dhabi 2021. Toen draaide de safetycar opeens wel af richting pit en kreeg Max Emilian de kans kampioen te worden, die hij uiteraard verzilverde. Volgens Mercedes, was dat niet volgens de regels. En dat was het eigenlijk ook niet. Los van een soort vangnetartikel dat bepaalde dat Masi alles mocht doen wat ‘ie wilde, wat natuurlijk onzin is als je honderden pagina’s aan regels hebt liggen. Wedstrijdleider Michael Masi heeft het veld dan ook inmiddels geruimd/moeten ruimen…maar Mercedes en Hamilton zijn geen kampioen.
Lewis Hamilton zei dan ook het volgende na de race:
It always brings memories back, that is the rule that it should be, right? So only one time, in the history of the sport, that they haven’t done the rule.
Lewis Hamilton, achtvoudig kampioen Formule 1…in zijn eigen gedachten
Uiteraard kon ook Toto Wolff het weer niet laten:
The race director’s call will be criticised. This time, they followed the rules. Maybe they could have done it a lap earlier or let [Russell] through. But at least they followed the rules. They accepted that the race ended with a Safety Car. This is how it should be.
Toto Wolff, won vanaf 2014 vijftien van zestien beschikbare titels in de F1
Waarvan akte. Tsja, onrecht aangedaan door een ander. Dat slijtproces gaat nog wel even duren…
drdre1 zegt
Wa was er gebeurd in Abu Dhabi dan? 🤔
duckmefaddy zegt
Gewoon slechte verliezers
Jeroen zegt
Hamilton en Wolff worden steeds meer een karikatuur. YOU LOST, FAIR AND SQUARE (door je eigen fout). Blijven ze nu elke race huilen en klagen? De lp is grijsgedraaid, er zitten inmiddels krassen op.
M240i zegt
Max fans (gek genoeg tevens altijd Hamilton haters) zullen wel van alles gaan roepen, maar Wolff en Hamilton hebben hier wel degelijk een punt..
redbeams zegt
Punt is toen al gemaakt en Masi heeft het veld “moeten” ruimen.
Om nu keer op keer als een klein kind dit naar voren halen is tja…so not right.
mashell zegt
Klein kind? Dit is toch een volwassen reactie want het bewijst hun claim dat het vorig jaar niet volgens de regels ging.
Overigens ben ik van mening dat er niet achter een safety car gefinisht moet worden, dan maar een extra ronde rijden. Wie daarvoor niet de brandstof of banden heeft die heeft gewoon pech.
redbeams zegt
Ja klein kind want het is behoorlijk kinderachtig wat toto en hammie doen.
karhengst zegt
Dat laatste zou denk ik ook wel een goede oplossing zijn. Moderne turbomotoren zijn toch sowieso erg zuinig in deellast? Achter een safety car zou er genoeg brandstof gespaard moeten kunnen worden. Daarnaast kan in zo een situatie de regel dat je moet finishen met een minimum level aan brandstof opgeschort worden. Problem solved.
René zegt
Korte versie. Vooraf overleg met alle teams dat er bij voorkeur niet gefinisht zou worden onder gele vlag/SC. Tijdens de race koos MB voor trackpositie boven bandenstrategie.
Masi doet een veel besproken zelfstandig enigszins controversieel besluit. Samenloop van omstandigheden en Hilton is sitting Duck.
Benny_Weisz zegt
Dat het OK is om onterecht te blijven huilen over een beslissing die toch niet meer terug te draaien is?
Als Toto en Lewis in Abu Dhabi de juiste tactiek hadden gebruikt, hadden ze gewonnen, no matter what…. Ze hadden de snelste auto met achter het stuur de 7-voudige wereldkampioen. Wat wil je nog meer?
karhengst zegt
En als Toto en Lewis eerder in vorig seizoen niet dusdanig gematst waren had Verstappen ook vanaf een tweede positie kampioen geworden. Maar daar zal hij wel geen actieve herinneringen aan hebben.
Maar goed, het was weer volle maan, ik vrees dat we deze riedel nog wel even in enige regelmaat moeten horen zolang Toto chef is bij Mercedes.
goodvibrations zegt
Ach.. Het was toen ook extra “zoet” voor de Max fans dat Masi een keer in het voordeel van Redbull ipv Mercedes besliste.. Als je het totaal van het seizoen bekeek had Mercedes een veelvoud van gunstige onterechte beslissingen.. Misschien hadden ze het met hun gezeur altijd als er niet in het voordeel van Mercedes besloten werd dit ook wel over hun afgeroepen.. En nu focus leggen op auto’s bouwen 💪🏼.
pomoek zegt
Ik denk dat de afgelopen jaren en zeker de afgelopen races te vaak gebruik is gemaakt van de safetycar. Mijn grootste probleem hiermee is dat je als coureur heel veel pech kan hebben met een SC maar ook heel veel geluk. Zie Abu Dhabi, maar ook hier had het voor Verstappen, die de race domineerde omdat hij en RB de beste coureur/auto combinatie is van dit moment, zomaar als 2e kunnen eindigen.
Ik snap best dat de SC wordt gebruikt vanwege de veiligheid. Maar stiekem levert het ook close racing op. Het is feitelijk een soort dobbelsteen die wordt gegooid waar je als coureur toevallig heel veel baat bij kan hebben. Alsof een scheidsrechter in het voetbal 5 minuten voor tijd opeens een strafschop geeft zonder aanwijsbare reden.
Okay het veiligheidsverhaal begrijp ik. Maar waarom dan niet dubbel geel zwaaien op die plek van de baan? Of bepalen dat op dat deel van de baan de pit limiter moet worden gebruikt? Of de VSC op dat deel van de baan? Dan had je gewoon nog een paar ronden een race gehad in plaats van 100.000 gefrustreerde Italianen. Ook leuk, daar niet van, maar racen is leuker.
En tenslotte over Abu Dhabi: Hamilton verdiende het die race te winnen, Verstappen verdiende het kampioen te worden. Beiden ging niet. Kharma greep in.
Richmond zegt
Misschien dan stops onder sc verbieden? Alle ingrijpen van de organisatie, sc, vsc, grid straffen wordt door teams gebruikt om er een voordeel van te hebben. Dat kun je niet dichttimmeren.
ghini zegt
Haha ja eigenlijk met alles wel eens. Keuze tussen VSC en SC snap ik soms niet..
okdoei zegt
Denk dat in de basis bij VCS geen marshalls op de baan komen. Vettel parkeerde de auto op t gras bij een baanexit, dus marshall konden op t gras blijven. Bij Ricciardo moesten er marshalls en zelfs een takel komen, dus gevaarlijkere situatie voor de marshalls = safety car.
560pk zegt
@pomoek: +1
flyerbunch zegt
Het internet stond weer vol met reacties van getraumatiseerde Mercedes fans. Nu is het weeral een complot dat Verstappen P1 reed en dat ze nu opeens wel de regels volgden omdat hij P1 lag! Het zal ook nooit goed zijn want als het opeens wel was herstart en Max kwam als eerste over de streep hadden weeral zitten zeiken dat ze het hem ook weer gunden.. man, man.. ze vergaten mss ff dat Max 17-18sec voorop Leclerc lat voordat Ricciardo z’n bolide naast de weg zette? Voor degene die een greep uit de reacties wilt lezen: https://www.gpblog.com/nl/nieuws/135329/internetreacties-eindigt-alleen-achter-safety-car-als-verstappen-p1-ligt.html?campname=highlighted-content&camplink=onderaan
René zegt
Kortom, F1 was beter voordat internet een ding werd. Nu stikt het van de leave-britney-alone-crybabies.
Andere aluhoedjes roepen juist dat George rustig aan deed zodat Hamilton niet meer aangevallen kon worden door Perez. En zonder George op positie geen herstart.
Richmond zegt
Internet roept nog steeds dat de uitslag van Abu Dhabi veranderd moet worden. Ze grijpen elk moment aan om dat te roepen. Het grootste onrecht ter wereld.
tborre zegt
Neem dan ook even de reactie Lee van horner die dit ok echt niet ok vond. Had max gewonnen na herstart? Ja. Maar dan was er een race geweest. Fia heeft het geheel van die safetycar nog steeds niet deftig in de praktijk. Als dit max de wereldtitel had gekost waren de poppen aan het dansen en ik persoonlijk sta ander de kritiek van horner.
okdoei zegt
Hoe heeft dit ooit de titel van Verstappen kunnen kosten? Volgens mij stond ie iets van 109 punten voor bij t ingaan van deze race. Hij zou in het slechtse geval 2e zijn geworden, achter Leclerc. Dat zou dus minus 7 pnt zijn qua voorsprong, stond ie nog steeds 102 punten voor.
akranoplan zegt
Nu had ik wel gedacht dat de trollen van Mercedes zouden gezegd hebben dat Ricciardo dat expres heeft gedaan omdat hij nog voor Red Bull heeft gereden…
harrie zegt
Twee geplofte Mercedes blokken in 1 race, ik snap wel dat Wolff zoutig is.
Dutchdriftking zegt
Haha, als ze nog waren gaan racen had Sainz Russel gepakt, dit was juist in het voordeel van Mercedes.
gregorius zegt
De grootste grap is nog wel dat de raceleiding zat te kloten, maar die Italianen met de auto van Ricc ook.
Als ze nou gewoon een keertje opschieten met die dingen; kan het allemaal veel sneller en hadden we nog gewoon 1 of 2 ronde geracet!
bfvo zegt
Ik denk dat de Itialiaanse marshals in het FIA complot zitten om Verstappen weer kampioen te maken 🤣