• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dit kunnen we verwachten van de vernieuwde F-Type

Auteur: willeme, gepost 11 november 2019 om 14:06 – 31 Reacties

Jaguar F-Type Chequered Flag


Hopelijk tornen ze niet te veel aan de geweldige daklijn.

Sommige ontwerpen zijn nu eenmaal beter bestand tegen de tand des tijds dan andere. Sommige spectaculaire ontwerpen zien er na een korte tijd al verouderd uit (hallo, Toyota C-HR) en andere blijven lange tijd ‘vers’. Een goed voorbeeld daarvan is de Jaguar F-Type. Nu is het makkelijker om een tweezits coupé tijdlozer eruit te laten zijn dan een compacte hippe crossover.

Enfin, de F-Type. De auto maakte in 2011 furore onder de naam C-X16 Concept in 2011 en kwam in 2013 op de markt als Roadster, een jaartje later kwam de F-Type Coupé. Nu is de F-Type in de tussentijd af en toe een beetje bijgeslepen. Er kwam een handbak, een viercilinder en een paar minimale visuele wijzigingen. Binnenkort is het tijd voor een grotere update, zo meldt AutoCar.

Jaguar F-Type 400 Sport '18

Qua uiterlijk is er nog niet veel duidelijk, alhoewel het een vrij ingrijpende facelift gaat worden. De motor wordt een zogenaamde ‘clamshell’ en de koplampen zijn nu nog lang en smal, maar worden juist plat en breed. In het interieur zullen er eveneens veel wijzigingen zijn. Allereerst wordt het infotainment systeem flink verbeterd. Het huidige is vrij oud en in de nieuwe XE en I-Pace is duidelijk dat Jaguar het veel beter kan. Ook zullen de materialen en afwerking wat fraaier worden dan voorheen. Dat was absoluut niet slecht bij de huidige, maar als je kijkt naar de stappen die de concurrentie zet (Porsche 911), kan het zeker geen kwaad.

Jaguar F-Type SVR '17

Nog een reden voor de facelift is dat de oude generatie AJ-III motoren eruit gaat. Dat betekent het einde voor de karakteristieke (en geweldig klinkende) 5.0 supercharged V8 en de immense 3.0 V6. Dat was sowieso een raar ontwerp, want de V6 was exact gelijk aan het V8 blok, alleen waren er per bank slechts drie cilinders in gemaakt, in plaats van 4. Lees meer over die motor in dit artikel.

Jaguar F-Type 2.0 R-Dynamic '18

De zescilinder wordt door een motor Jaguar Land Rover zélf vervangen. De nieuwe zes-in-lijn met 48V-ondersteuning gaat gebruikt worden. Voor de achtcilinders moet Jaguar Land Rover uitwijken naar een externe leverancier. Ze zijn te duur om te ontwikkelen en er worden er te weinig van verkocht. Daarom zal de 4.4 liter V8 van BMW gebruikt worden. De handbak zal waarschijnlijk niet meer terugkeren, de interesse hiervoor schijnt marginaal te zijn.

Jaguar F-Type 2.0 R-Dynmiac Carbon Pack '17

Jaguar is sowieso druk met het updaten van de gehele range. Binnenkort zal de nieuwe XE bij de dealers staan. Dan komen er updates voor de XF en de F-Pace. Daarna zal de nieuwe F-Type volgen. Dus waarschijnlijk kun je er eentje bestellen in de lente.

Ook interessant!

  • F-Type R-Dynamic Black is nu helemaal af
  • Video: een Jaguar F-Type lossen, zo moet het niet
    Video: een Jaguar F-Type lossen, zo moet het niet
  • Jaguar viert feest met 2 halen 2 betalen actie
  • geen nieuwe Jaguars
    Geen nieuwe Jaguars meer tot 2025

Nieuwste artikelen

  • Video: Met een motor van de trap rijden
  • Hierom worden auto’s in 2026 nog duurder
  • Koop de Nederlandse voorloper van de Porsche 911 Dakar [video]
  • Kerstspecial: de geschiedenis van de Pausmobiel
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, Cabrio, Coupe, f-type, Jaguar, V8

Vorig bericht: « Duitsers maken 800 pk monster voor 4.000 euro
Volgend bericht: Nederlandse prijs vernieuwde Audi RS4 bekend »

Lees Interacties

Reacties

  1. ericd zegt

    11 november 2019 om 14:11

    Verwacht een front zoals deze:
    https://cdn1.autoexpress.co.uk/sites/autoexpressuk/files/styles/gallery_adv/public/2019/09/jaguar_f-type_front_-_watermarked.jpg?itok=NHIzmmfg

    Login om te reageren
    • daaf242 zegt

      11 november 2019 om 17:02

      @ericd: mazda 3 look

      Login om te reageren
    • janmetdelangeachternaam zegt

      11 november 2019 om 17:10

      @ericd: even wennen maar ziet er best mooi uit, een stuk sportiever

      Login om te reageren
  2. lekkerlinksrijden zegt

    11 november 2019 om 14:23

    Stond vd week nog eentje naast mij geparkeerd, blijft nog steeds een prachtige auto. Ik hoop niet dat het erg drastisch gaan veranderen

    Login om te reageren
  3. ghost zegt

    11 november 2019 om 14:30

    Heerlijke wagen!

    Login om te reageren
  4. jagftype zegt

    11 november 2019 om 14:32

    Ik geniet nog iedere dag van de magistrale V8, gaat voorlopig ook niet meer de deur uit.

    Login om te reageren
  5. flatsixx zegt

    11 november 2019 om 14:43

    Oei die 5.0 wat een geweldig blok was dat. Ik weet dat de meeste zweren bij een V6 in de F-type, maar wat klinkt die V8 magistraal.

    Login om te reageren
    • volvo480gtt zegt

      11 november 2019 om 22:20

      @flatsixx: echt een symfonie. Met die motor heb je geen muziek installatie nodig.

      Login om te reageren
  6. hanso zegt

    11 november 2019 om 14:46

    En ik geniet nog iedere dag van de magistrale V6, gaat voorlopig ook niet meer de deur uit. :)

    Login om te reageren
  7. erind zegt

    11 november 2019 om 14:56

    100.000 km met achter de rug van mijn R. Nog steeds in love

    Login om te reageren
  8. Dutchdriftking zegt

    11 november 2019 om 14:58

    De 4.4 van BMW zou wel fijn zijn hoor! Komt er dan ook een Alpina variant?

    Login om te reageren
    • futse zegt

      11 november 2019 om 15:28

      @dutchdriftking: was er ooit een Alpina variant van Morgan? Of van Wiesmann?

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        11 november 2019 om 15:39

        @futse: Nee, maar in tegenstelling tot die auto´s is de F-type wel goed inzetbaar als daily. En als Alpina ergens goed in is dan is het een fantastische daily maken….

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          11 november 2019 om 16:54

          @dutchdriftking: Eventjes wat realiteitszin in een discussie over een weekendauto als de F-type met een V8 van Alpina brengen: Er is maar een merk dat een fatsoenlijke Daily maakt en dat is Iveco! Die maken zelfs de Turbo Daily!

          Login om te reageren
          • 2wheeler zegt

            11 november 2019 om 17:38

            @mashell: zelfs een 4×4 met 3 diff locks!

            Login om te reageren
  9. bernoulli zegt

    11 november 2019 om 15:22

    Tijdloze schoonheid. Rijdt hier in de buurt een witte convertible. Schitterend.

    Login om te reageren
  10. adyton zegt

    11 november 2019 om 15:33

    En ik geniet nog steeds elke dag van de V8 van mijn buurman als hij thuiskomt. Hopelijk gaat hij bij hem ook niet snel de deur uit

    Login om te reageren
  11. rotarypowah zegt

    11 november 2019 om 15:33

    “De motor wordt een zogenaamde ‘clamshell’”
    Wat bedoel je daarmee, @willeme? Ik weet wat een clamshell is, maar een motor op die manier kan ik me niet voorstellen.

    Login om te reageren
    • davinci zegt

      11 november 2019 om 16:15

      @rotarypowah: Beetje rare opmerking inderdaad. De motorkap is nu al van een clamshell model (loopt uit over de flanken van de auto). Bovendien staat er vermeld dat het infotainment vernieuwd gaat worden, in de lijn van de XE en I-PACE, maar het enige wat die feitelijk anders hebben is het tweede scherm onder het hoofdscherm, waarmee je o.a. de airco kan regelen. Tot slot staat er dat de nieuwe (lees vernieuwde) XE binnenkort in de showroom staat, maar die is echt al een poosje gearriveerd. Of ben ik nu een feiten-nazi?

      Login om te reageren
    • willeme zegt

      11 november 2019 om 16:27

      @rotarypowah: De motorkap gaat helemaal over de voorkant heen (zoals een Mini bijvoorbeeld) in plaats van tussen de spatschermen in (als het ware). Hopelijk heb ik het zo duidelijk toegelicht ;-)

      Login om te reageren
      • rotarypowah zegt

        11 november 2019 om 18:43

        @willeme: ah, de motorkap, niet de motor. Nu snap ik het, bedankt.

        Login om te reageren
  12. honeyhanger zegt

    11 november 2019 om 17:19

    Ik geniet dat iedereen hier geniet van zijn/haar F-Type

    Login om te reageren
    • mopar70 zegt

      11 november 2019 om 17:49

      @honeyhanger: en dat ie voorlopig niet de deur uit gaat

      Login om te reageren
  13. robert_jessen zegt

    11 november 2019 om 18:07

    Binnenkort wordt mijn F-type coupé 4 jaar oud met 30.000 km op de teller. Het blijft genieten! Als ik er een paar weekjes niet in gereden heb, omdat ik in de zomer voornamelijk in mijn DS 21 i.e. Pallas rij, ga ik tussen door even in de garage kijken en steeds krijg ik weer een smile, van links naar rechts. Overigen het rijden blijft een feest!

    Login om te reageren
  14. grrrrommmmm zegt

    11 november 2019 om 18:08

    Alleen maar achterkantjes, geen koplampen @willeme?

    Login om te reageren
  15. nopetrolnofun zegt

    11 november 2019 om 18:20

    Dat de bmw v8 er in komt in doodzonde, uit alle merken die een v8 aanbieden kiezen de gelijk de slechte klinkende.

    Login om te reageren
  16. sabrerator zegt

    11 november 2019 om 18:29

    Een zes in lijn is historisch uitstekend verantwoord.
    En die voorkant heb ik nooit mooi gevonden, dus goed dat ze daar wat aan doen.

    Benieuwd wat het wordt!

    Login om te reageren
  17. vaakbenjetebang zegt

    11 november 2019 om 18:50

    De coupé vind ik echt waanzinnig mooi, en ik ben dan ook heel benieuwd wat de facelift zal gaan brengen. Een zes-in-lijn is vanuit historisch oogpunt natuurlijk een uiterst correct motortype voor een Jaguar dus dat stemt alvast vrolijk.

    Login om te reageren
  18. bpc zegt

    11 november 2019 om 21:16

    zeldzame mening blijkbaar maar waar ik de f-type inicieel prachtig vond droogt die toch wat minder goed op bij mij, de xk had voor mij achtetaf gezien net dat tikkeltje meer flair

    Login om te reageren
  19. vondudenstein zegt

    11 november 2019 om 21:52

    Eén van de meest geslaagde autos van de afgelopen jaren.
    Zo fkn jaloers op de eigenaars van deze parel.

    Login om te reageren
  20. kempenaer zegt

    13 november 2019 om 01:16

    Zo mooi. Zo cool. Zo tijdloos. Nu al een klassieker. Jammer als de handbak er uit gaat.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North