Dit kunnen we verwachten van de vernieuwde F-Type

Auteur: , 31 Reacties

Hopelijk tornen ze niet te veel aan de geweldige daklijn.

Jaguar F-Type Chequered Flag '18

Sommige ontwerpen zijn nu eenmaal beter bestand tegen de tand des tijds dan andere. Sommige spectaculaire ontwerpen zien er na een korte tijd al verouderd uit (hallo, Toyota C-HR) en andere blijven lange tijd ‘vers’. Een goed voorbeeld daarvan is de Jaguar F-Type. Nu is het makkelijker om een tweezits coupé tijdlozer eruit te laten zijn dan een compacte hippe crossover.

Enfin, de F-Type. De auto maakte in 2011 furore onder de naam C-X16 Concept in 2011 en kwam in 2013 op de markt als Roadster, een jaartje later kwam de F-Type Coupé. Nu is de F-Type in de tussentijd af en toe een beetje bijgeslepen. Er kwam een handbak, een viercilinder en een paar minimale visuele wijzigingen. Binnenkort is het tijd voor een grotere update, zo meldt AutoCar.

Jaguar F-Type 400 Sport '18

Qua uiterlijk is er nog niet veel duidelijk, alhoewel het een vrij ingrijpende facelift gaat worden. De motor wordt een zogenaamde ‘clamshell’ en de koplampen zijn nu nog lang en smal, maar worden juist plat en breed. In het interieur zullen er eveneens veel wijzigingen zijn. Allereerst wordt het infotainment systeem flink verbeterd. Het huidige is vrij oud en in de nieuwe XE en I-Pace is duidelijk dat Jaguar het veel beter kan. Ook zullen de materialen en afwerking wat fraaier worden dan voorheen. Dat was absoluut niet slecht bij de huidige, maar als je kijkt naar de stappen die de concurrentie zet (Porsche 911), kan het zeker geen kwaad.

Jaguar F-Type SVR '17

Nog een reden voor de facelift is dat de oude generatie AJ-III motoren eruit gaat. Dat betekent het einde voor de karakteristieke (en geweldig klinkende) 5.0 supercharged V8 en de immense 3.0 V6. Dat was sowieso een raar ontwerp, want de V6 was exact gelijk aan het V8 blok, alleen waren er per bank slechts drie cilinders in gemaakt, in plaats van 4. Lees meer over die motor in dit artikel.

Jaguar F-Type 2.0 R-Dynamic '18

De zescilinder wordt door een motor Jaguar Land Rover zélf vervangen. De nieuwe zes-in-lijn met 48V-ondersteuning gaat gebruikt worden. Voor de achtcilinders moet Jaguar Land Rover uitwijken naar een externe leverancier. Ze zijn te duur om te ontwikkelen en er worden er te weinig van verkocht. Daarom zal de 4.4 liter V8 van BMW gebruikt worden. De handbak zal waarschijnlijk niet meer terugkeren, de interesse hiervoor schijnt marginaal te zijn.

Jaguar F-Type 2.0 R-Dynmiac Carbon Pack '17

Jaguar is sowieso druk met het updaten van de gehele range. Binnenkort zal de nieuwe XE bij de dealers staan. Dan komen er updates voor de XF en de F-Pace. Daarna zal de nieuwe F-Type volgen. Dus waarschijnlijk kun je er eentje bestellen in de lente.



31 reacties

Stond vd week nog eentje naast mij geparkeerd, blijft nog steeds een prachtige auto. Ik hoop niet dat het erg drastisch gaan veranderen
Heerlijke wagen!
Ik geniet nog iedere dag van de magistrale V8, gaat voorlopig ook niet meer de deur uit.
Oei die 5.0 wat een geweldig blok was dat. Ik weet dat de meeste zweren bij een V6 in de F-type, maar wat klinkt die V8 magistraal.
@flatsixx: echt een symfonie. Met die motor heb je geen muziek installatie nodig.
En ik geniet nog iedere dag van de magistrale V6, gaat voorlopig ook niet meer de deur uit. :)
100.000 km met achter de rug van mijn R. Nog steeds in love
De 4.4 van BMW zou wel fijn zijn hoor! Komt er dan ook een Alpina variant?
@dutchdriftking: was er ooit een Alpina variant van Morgan? Of van Wiesmann?
@futse: Nee, maar in tegenstelling tot die auto´s is de F-type wel goed inzetbaar als daily. En als Alpina ergens goed in is dan is het een fantastische daily maken….
@dutchdriftking: Eventjes wat realiteitszin in een discussie over een weekendauto als de F-type met een V8 van Alpina brengen: Er is maar een merk dat een fatsoenlijke Daily maakt en dat is Iveco! Die maken zelfs de Turbo Daily!
@mashell: zelfs een 4×4 met 3 diff locks!
Tijdloze schoonheid. Rijdt hier in de buurt een witte convertible. Schitterend.
En ik geniet nog steeds elke dag van de V8 van mijn buurman als hij thuiskomt. Hopelijk gaat hij bij hem ook niet snel de deur uit
“De motor wordt een zogenaamde ‘clamshell’”
Wat bedoel je daarmee, @willeme? Ik weet wat een clamshell is, maar een motor op die manier kan ik me niet voorstellen.
@rotarypowah: Beetje rare opmerking inderdaad. De motorkap is nu al van een clamshell model (loopt uit over de flanken van de auto). Bovendien staat er vermeld dat het infotainment vernieuwd gaat worden, in de lijn van de XE en I-PACE, maar het enige wat die feitelijk anders hebben is het tweede scherm onder het hoofdscherm, waarmee je o.a. de airco kan regelen. Tot slot staat er dat de nieuwe (lees vernieuwde) XE binnenkort in de showroom staat, maar die is echt al een poosje gearriveerd. Of ben ik nu een feiten-nazi?
@rotarypowah: De motorkap gaat helemaal over de voorkant heen (zoals een Mini bijvoorbeeld) in plaats van tussen de spatschermen in (als het ware). Hopelijk heb ik het zo duidelijk toegelicht ;-)
@willeme: ah, de motorkap, niet de motor. Nu snap ik het, bedankt.
Ik geniet dat iedereen hier geniet van zijn/haar F-Type
@honeyhanger: en dat ie voorlopig niet de deur uit gaat
Binnenkort wordt mijn F-type coupé 4 jaar oud met 30.000 km op de teller. Het blijft genieten! Als ik er een paar weekjes niet in gereden heb, omdat ik in de zomer voornamelijk in mijn DS 21 i.e. Pallas rij, ga ik tussen door even in de garage kijken en steeds krijg ik weer een smile, van links naar rechts. Overigen het rijden blijft een feest!
Alleen maar achterkantjes, geen koplampen @willeme?
Dat de bmw v8 er in komt in doodzonde, uit alle merken die een v8 aanbieden kiezen de gelijk de slechte klinkende.
Een zes in lijn is historisch uitstekend verantwoord.
En die voorkant heb ik nooit mooi gevonden, dus goed dat ze daar wat aan doen.

Benieuwd wat het wordt!
De coupé vind ik echt waanzinnig mooi, en ik ben dan ook heel benieuwd wat de facelift zal gaan brengen. Een zes-in-lijn is vanuit historisch oogpunt natuurlijk een uiterst correct motortype voor een Jaguar dus dat stemt alvast vrolijk.
zeldzame mening blijkbaar maar waar ik de f-type inicieel prachtig vond droogt die toch wat minder goed op bij mij, de xk had voor mij achtetaf gezien net dat tikkeltje meer flair
Eén van de meest geslaagde autos van de afgelopen jaren.
Zo fkn jaloers op de eigenaars van deze parel.
Zo mooi. Zo cool. Zo tijdloos. Nu al een klassieker. Jammer als de handbak er uit gaat.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).