Het verhaal van een V6 ín een V8 blok

Auteur: , 37 Reacties

Het verklaart precies waarom in deze oranje XE een dikke V8 ligt.

Jagur XE SV

Laten we het er maar even hebben voordat we ons allemaal in rijdende tosti-ijzers laten voortbewegen: de verbrandingsmotor. Iets specifieker, de benzinemotor van het edele merk Jaguar. Over het algemeen gaan verbrandingsmotoren langer mee dan de auto’s zelf. Een autogeneratie is gemiddeld zo’n 6-7 jaar in productie, al kan dit soms wat afwijken. Sommige Japanse merken wisselen dit sneller af en Volvo neemt graag zijn tijd met de vervanging van hun modellen. Maar overal geldt: de motoren gaan langer mee. Natuurlijk zijn er wel wat kleine wijzigingen en verbeteringen, maar vaak gaat een blok minimaal twee keer zo lang mee.

Jaguar Mk2

Jaguar weet dit nog even wat verder op te rekken. Het merk maakte furore met hun fabelachtige zes-in-lijn motoren. Deze serie werd uitgebreid met de V12’s. Het mooie aan deze motoren is dat Jaguar het voornamelijk belangrijk vond dat deze motoren zo soepel mogelijk liepen. 277 pk is voor niemand een indrukwekkend getal. Maar als je zo’n V12 van Jaguar hoort, voelt en beleeft dan merk je dat de motor zo ongelooflijk soepel en trillingsvrij is. Het draagt daadwerkelijk bij aan het ware Jaguar gevoel. Ook het zuipgedrag mag niet onbenoemd blijven. Voor wie denkt dat een Dodge Challenger HellCat, Mazda RX-7 of BMW M6 V10 veel zuipt: deze Jag lacht erom. Maar net als met veel vrienden is het met auto’s dat het altijd gezellig is als er wat wordt gedronken.

Jaguar E-Type V12

In de jaren ’90 waren de zes-in-lijn plus V12 motoren van Jaguar behoorlijk oud en volkomen uitontwikkeld. Onder regie van Ford mocht Jaguar aan de slag voor een nieuwe motorenfamilie. Deze serie kreeg de naam AJ26 mee. Dat getal ’26’ had daadwerkelijk een betekenis. Het was namelijk de bedoeling van deze motoren zowel zes-, acht- en twaalfcilinders zouden komen. 6 + 8 + 12 = 26! Uiteraard kwam het daar nooit van. De S-Type en X-Type wisten nooit de verkooptargets te halen om meer varianten te kunnen rechtvaardigen. Wel kwam de V8 in allerlei vormen en maten voor: van 3.2 liter met 240 pk tot de 4.2 met Eaton supercharger met 420 pk.

Jaguar XKR Silverstone '00

Er zijn drie raszuivere ‘Jaguar-V8’ motoren die nooit in een Jaguar zijn geleverd. De eerste is de 3.9 (met 260 pk), deze werden gebouwd voor speciale Fords (zoals de Thunderbird) en een enkele Lincoln. De tweede is een atmosferische 4.4 met 300 pk en bakken koppel. Deze werd specifiek ontwikkeld voor de Land Rover Discovery en Range Rover (+ de Sport). De laatste is de Aston Martin V8 Vantage. Alle varianten daarvan (zowel de 4.3 alsmede de 4.7) zijn dus Jaguar-motoren. Pas sinds kort is deze auto uit productie, kun je nagaan hoe blij ze bij Aston Martin zijn dat ze een moderne V8 van AMG kunnen gebruiken in plaats van een Jaguar motor die in basis meer dan 20 jaar oud is.

Aston Martin GT8 '16

Zoals gemeld had Ford andere plannen met Jaguar. De S-Type was in zijn klasse een goede, maar belegen auto. Hetzelfde gold eigenlijk voor de X-Type. Ondanks dat ‘ie uitstekend reed, werd de gemiddelde 3 Serierijder er niet bijzonder warm of koud van. Het frustrerende was dat met name de S-Type en XJ bijzonder goed waren. Onderstel-technisch was er weinig op aan te merken, gewoon op niveau met Mercedes-Benz en BMW. Goede auto, bejaardenstyling en inmiddels oude motoren, dat is geen garantie voor commercieel succes.

Jaguar model range 2002
Omdat het budget beperkt was moest Jaguar slim zijn. Daarom werden de opvolgers van de S-Type en XJ ontwikkeld op dezelfde basis. Sterker nog, voor sommige tests kon Jaguar gebruik van dezelfde typegoedkeuring. Zo kon Jaguar nog een lange tijd gebruik maken van het oude type koudemiddel voor hun airconditing-installaties. Het design van het interieur en het exterieur waren bij de XF en XJ totaal anders. Zeer gewaagd en zeer modern. Uiteraard waren er oude Jag-rijders met een donkergroene ribbroek, donkerblauwe Paul & Shark trui en donkerrode brogues die het helemaal niets vonden. Jaguar had niet echt veel keuze: net als bijvoorbeeld bij Saab was de fanatieke en kopende klantenkring te klein om te overleven.

Jaguar XJ

Er moesten ook nieuwe motoren komen, uiteraard weer achtcilinders. Nu kun je zeggen: trek die achtcilinders uit de Mustangs en je bent klaar. Dat kon helaas niet. De Mustang achtcilinders (Modular, later Coyote) waren te dorstig en te weinig verfijnd voor een Jaguar. Daarom mocht Jaguar zelf aan de slag met een nieuwe serie: de AJ-III, ook wel AJ133 genoemd.

De derde generatie motoren van Jaguar was moderner en hoogwaardiger dan ooit. Zo was de inspuiting van de geheel aluminium achtpitter direct. De atmosferische V8 was eigenlijk hoogwaardiger dan die met TVS-compressor. Want de versie zonder drukvulling had de beschikking over een variabel inlaatspruitstuk en variabele nokkenasprofielen. Het vermogen van de vijfliter grote motor is minimaal 385 pk en 510 Nm.

Jaguar V8 AJ133

De versie met compressor gaat daar natuurlijk met gemak overheen. Minimaal leverde deze motor 470 pk en 575 Nm (in de Jaguar XJ, op sommige markten), maar in Nederland heeft deze motor eigenlijk overal minimaal 500 pk. Sterker nog, je kunt de motor nu nog bestellen in de XJ-R, F-Type R en de Range Rover en Range Rover Sport met vermogens tot 575 pk!

Jaguar XJR575 '17

Leuke auto’s, maar qua verkopen zet dat geen zoden aan de dijk. Je moet ook kleinere motoren hebben. Het probleem was wederom geld: dat was zo goed als op. Ook was Ford niet voornemens om nog heel lang met Jaguar door te gaan, dus Ford-motoren waren geen goede optie. Wat moet je dan doen? Iets waar Britten altijd sterk in zijn: creativiteit. De mooiste vorm van creativiteit is als de oplossing te simpel voor woorden is. Iedereen had Facebook kunnen bedenken. De solutie van Jaguar was minder revolutionair (en minder winstgevend), maar wel eenvoudig. Men maakte gebruik van exact hetzelfde blok als de V8, maar in plaats van vier potten aan een bank werden er drie gemaakt.

Jaguar V6 - V8 Engine

Van te voren zou je kunnen aannemen dat de V6 een stuk lichter en compacter is dan de V8. Dat is dus mooi niet zo, in dit specifieke geval. Het blok van de V6 is geheel identiek aan die van de V8. Boring en slag zijn anders en de V6 is er alleen maar met compressor (die in het midden van de V ligt), maar de afmetingen van het blok zelf zijn gelijk. Dit zou dus kunnen betekenen dat overal waar de V6 in ligt, je ook de V8 zou kunnen monteren. Dat is een leuk idee, Jaguar doet het zelf trouwens al met de XE SV Project 8. Hopelijk heeft Jaguar de goede smaak om ook nog een XE-R met deze motor te leveren. Dan is ‘ie op basis van alleen al zijn motor de moeite waard.

Jaguar XE SV Project 8

Ondanks dat deze motoren-familie nu een beetje verouderd begint te worden en de V6 een enorm compromis is, moeten we blij zijn dat Jaguar en Land Rover deze motoren nog aanbiedt. Niet alleen vanwege het feit auto’s binnenkort een elektromotor hebben, maar het zijn een van de laatste Europese topmotoren met karakter. Zowel de V6 als de V8 zijn luist, krachtig en dorstig. Het geluid dat ze produceren is geweldig. Motoren met een compressor klinken sowieso beter dan met een turbo. De turbomotoren van tegenwoordig zijn heel erg luid, inclusief gênante scheetjes tijdens terugschakelen, maar er gaat niets boven ongedempte gorgel van V6 of V8 met het gehuil van een compressor.

Jaguar F-Type SVR



37 reacties

Mooi stuk! Eigenlijk doodzonde om dan nog de F-type met V6 te bestellen. Je sleurt een gedowngrade V8 mee. Het geluid van die V8 is magistraal. Als je het je kan veroorloven moet je het nu doen. Over een x aantal jaren zullen we over deze dagen spreken wanneer alles elektrisch is. “Vertel nog eens over die auto’s met ontploffingen erin opa!”
@bmw330ci:

Jij gaat toch ook niet aan je opa vragen “vertel nog eens van die zwengelraampjes en je landkaart” ..
@lincoln: Ik kan natuurlijk ook een cynisch voorbeeld bedenken. Maar ik vroeg opa, toen dat nog kon, zeker naar hoe het was om een BSA te hebben en wat de opstartprocedure van zijn auto behelsde. Raar hè, interesse.
@bmw330ci: LOL en helemaal waar. Ik moest laatst nog een jongere collega uitleggen wat de functie van een handbediende choke eigenlijk was.
@lincoln: misschien niet over zwengelraampjes nee,

Maar wel over de tijd dat Jaguar nog in de boekjes van hun MKII schreef dat het een goed idee is om af en toe
wat gas los te laten bij het cruisen met een snelheid van 160+. Of de eerste keer dat hij reed met een porsche 911 turbo. Auto’s van toen maken gewoon veel meer los dan dat van nu.
voor dagelijks gebruik? absoluut een tesla oid. maar de ritten die ik heb gemaakt in echt oud spul zijn degene die me het meest bij blijven. nu ik de Jag ze benoem… zelfs de zwengelarmpjes blijven me bij.
@bmw330ci: een brandstofmotor is toch eigenlijk alleen in dit soort auto’s leuker/beter/fijner?

Het gros van de auto’s wat nu rond rijdt: Aygo’s, Up!s, 1.6 tdi’s en D2’s zullen echt geen nostalgische gevoelens opwekken over een x aantal jaar, als elektrisch de standaard wordt.
@wceend: pf. Krijg nog altijd een warm gevoel bij m’n ouwe 1.25 Fiesta hoor.

@wceend: Ik spreek hier inderdaad met betrekking tot liefhebber auto’s, niet slechts vervoersmiddelen. Dit in reactie op bijvoorbeeld Ierland die vanaf 2030 de verkoop van verbrandingsmotoren in personenauto’s wil verbieden, en in 2045 ze de toegang tot de openbare weg wil verbieden.
@BMW330Ci: Maar die V6 klinkt ook zalig, plus ogen die twee centrale uitlaten mooier dan die vier die je met de V8 krijgt, naar mijn mening.

Wel interessant om te weten!
@BMW330Ci: elektrisch is niet de toekomst.
‘En een enkele Lincoln ..’
Scherp @willeme 👌
@amphiby:

Lincoln LS als ik het goed heb ..
Dingen bleven nogal “exclusief” zal maar zeggen ..
3.9 blokken waren totaal niet geschikt voor de petroleum die we in Europa benzine noemen ..
@lincoln: komt binnenkort nog een stukje over!
Gewoon twee cilinders van de krukas afflikkeren ..
Alleen een boer kan zoiets verzinnen ..

De V6 rijdt in een X350 verschrikkelijk lekker iig ..

Anyway .. huidige Jaguar / land rover motoren ..
Komen die nog steeds uit de Ford fabriek ??

Want daar wordt nogal schimmig over gedaan ..
@lincoln: zuigers, bedoelt u? Blijft toch verwarrend he…?
Dat hebben ze op zich best knap bedacht. Simpel en goedkoop.
@Willeme: mooi verhaal weer.
Ik ben zo’n X350 (4.2) fan, nieuw gekocht in 2005 en verkocht in 2007 voor een nieuwe LS 460. Toen wist ik dat Jag lichtjaren achterliep op loopcultuur, de samenwerking met (niet zo fijne 6) ZF bak. De motor van de Lexus was zo ongelooflijk stil en rustig, toen begreep ik dat MB het benauwd kreeg in het 8-cylinder segment, van Jag hebben ze dat nooit gevoeld omdat die verfijning er nooit geweest is.
@marklevinson:

Geweldig ..
voor dit soort verhaaltjes kom ik op autoblog.nl ..
-edit: nutteloze bijdrage-
@baardmijt: Wat is dat nou weer voor onzin? Hij/zij koopt vertelt gewoon over zijn ervaringen.
@aambei:

Mwah .. wat denk jezelf ..
@baardmijt: Het was een grapje. Leek me niet nodig om dat uit te leggen. Blijkbaar verkeerd ingeschat.
Mooi verhaal. Dit betekent dat de V6 even zwaar is als de V8?
Prachtig @willeme.

Ow en even een update. Ik heb gereden met de XF SportBreak als volgende leaseauto, maar hij had te weinig ruimte in de kofferbak. Ik ga 5/4 naar Volvo voor de V60, kijken of we die kunnen gebruiken om tot de volgende generatie te komen.
@dunhozzie: die is iig op papier nog minder ruim (529 vs 565 liter), past een V90 dan niet beter (ook qua budget)?
@stalensnuitje: ik moet je bekennen dat ik met die liters weinig kan. Ik heb de kofferbak van de Jaguar mogen ervaren (nog dank aan Knook Breda, net als the Adventure een top dealer), die was in de praktijk kleiner dan die van de Skoda Hatchback die ik nu heb. En de hatchback heeft 104 cm bij 104 cm bij ~40, volgens autoweek heeft de Volvo 103 bij 103 bij 73. Maar de rolmeter gaat mee naar de preview. De V90 is erg duur voor een vergelijkbare V60:

https://www.volvocars.com/nl/car-configurator/v/v60/momentum/t5-250-pk-8-traps-geartronic/summary?s=9Y4gg
@dunhozzie: dat lijkt idd een scherpe prijs voor de V60, maar ik doelde meer op de prijsstelling van de XF, die ligt toch meer naast de V90.
@stalensnuitje: klopt, bij de Jaguar maakte de liefde blind voor het uitrustingsniveau. Ik had daar een Pure Pro Edition. 163pk diesel. Die was lang niet zo compleet, maar ik ben te zeer een Jaguar fanboy om dat belangrijk te vinden. De ruimte was dat wel, minder ruimte (die ik wekelijks gebruik) voor €190 netto meer ging me te ver.
Ik geniet dagelijks van mij XJR uit 2004. Ik hoef niets anders.
@schreute01:

Onzin .. je doet jezelf tekort met loopcultuur lichtjaren en verfijning ..
@lincoln: iedereen is blij met zijn keuze. Ik ben zeer tevreden. Jaguar is meer dan alleen een motor. Net als, ik noem maar wat, Mercedes. Maar dat merk doet me niks.
@schreute01:

Maat .. alle benzine V8 blokken van na 1960 ofzo lopen zo goed als trillingsvrij ..
Als je engine mounts nog goed zijn iig ..
Daar zijn balans assen en vliegwielen voor uitgevonden ..
@lincoln: goh.
Ik heb de S type met de 4.2 v8 als daily en ik kan werkelijk niet zeggen wat ik er qua loopcultuur beter aan zou willen hebben. Is mijn eerste brit als daily driver, hiervoor vrijwel altijd Italiaans, maar ik ben echt wel om.
Ik vind dat gejank van een supercharger echt helemaal nergens naar klinken. Vele malen liever een turbo!
Die gorgel (inlaatgeluid) van een van een V8 wordt door een supercharger ook gewoon gedempt,
Mijn viercilinder Opel had ook een driecilinder in de motor. Gewoon een kwestie van een kapotte bobine en hij vergeet die ene cilinder aan te steken 😂

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).