Dit moet de nieuwe Porsche 928 worden!

Auteur: , 70 Reacties

Een concept die wat mij betreft direct de showroom in kan.

De Porsche 928 is een klassiek gevalletje van hate it or love it. Je vindt hem mooi of lelijk, een mening in het midden bestaat eigenlijk niet. Deze concept daarentegen kun je bijna niet lelijk vinden. Toch?

De impressie is recent gemaakt door Anthony Collard, een Franse designer waarvan we eerder dit Ducati-voertuig zagen. Collard solliciteerde als ontwerper bij Porsche, maar werd naar huis gestuurd omdat zijn portfolio te weinig ‘eenvoudige ontwerpen’ bevatte. Iets waar ze in Stuttgart natuurlijk niet vies van zijn. Hij ging dan ook meteen na zijn sollicitatie aan de tekentafel zitten.

Anthony Collard heeft de originele 928 met zijn design in ere gehouden. Geen opzichtige luchtinlaten of uitschuifbare spoilers. Een strak en stijlvol geheel is het resultaat. De voorbumper behoeft wellicht nog wat extra werk, maar buiten dat is de Porsche wat mij betreft af.

Dus Porsche, je weet wat je te doen staat!



70 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
De 928 heb ik nooit mooi gevonden, dit ontwerp kan ik wel waarderen!
Leuk! De 928 had van die “opklap koplampen” toch? (kom ff niet op de juiste benaming)
@gieltj: nope. Snel gezocht op een eigen 928 spot en wiki, geen klapkoplampen.

Ter referentie, mijn eigen 928 GTS spot: http://static.autojunk.nl/pictures/2013/1218/201733/image_03.jpg
http://www.autojunk.nl/2013/12/porsche-928-gts-5
@toyotafortuner:
Wel degelijk klapkoplampen hoor ;-)
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/5b/Porsche_928_S4_front_right_light_on.jpg
@Rob: ja zie je wel! HA :) vallen minder op dan de lampen op de 914..
@gieltj:
Jup, ik vind het wel altijd wel geinig van die “Bassie & Adriaan” koplampen.
Toch jammer dat geen enkel automerk het meer aandurft om kapkoplampen toe te passen. Of mag dat tegenwoordig niet meer?
@Rob: Iets met onnodig geloof ik, neuzen van de auto’s mogen niet meer zo laag zijn waardoor je plaats heb voor gewone koplampen, plus dat in een hoop landen verlichting overdag verplicht is.Waardoor je dan alsnog met je lampen omhoog moet rijden. Heb zelf een Celica uit 82 gehad met dit soort lichtjes.
@norge:
Dat zal het inderdaad zijn. Persoonlijk vind ik het altijd wel geinig staan. Misschien dat er ooit nog een één of ander retro-conceptje uitkomt met kapkoplampen. Ik ben voor in ieder geval ;-)
@toyotafortuner:
Wiki is leuk, maar weet ook niet alles.

Trouwens ik zou verwachten dat een bezoeker van Autoblog toch wel enige basiskennis over klassieke automobielen heeft.
@toyotafortuner: De 928 heeft zeker wel opklaplampen. Vriend van me heeft een handgeschakelde versie. Bj dacht ik ’79. Rijd fenomenaal.
@toyotafortuner: niet meer op wiki vertrouwen. Frog headlights zitten er dus wel degelijk op.
Heeft iets weg van een Aston Martin op de zij-foto’s.
@diehard: Het eerste dat ik dacht was F type coupe, het heeft niets weg van een porsche. Zijn ducati geval was gewoon een 1 op 1 kopie van de Xbow. Allemaal niet zo byzonder.
De rood met grijs erg mooi, zeg doen !!
Fraai hoor en ongetwijfeld genoeg ruimte onder motorkap voor een héle dikke geblazen 3-cilinder met o.a start-stopsysteem en een vette Active Sound-systeem. Ik kijk er naar uit!
@gash: geblazen driecilinder ga jij eens snel terug naar Volkswagen. Dan krijg je daar een 3 cilinder Up! Your ash.
@xiran: jij snapt het concept achter sarcasme niet helemaal geloof ik
@henk_he: ze hadden het ook over een 924…..
zeer vet! :-)
maken die handel, met een flat four desnoods
@tjorque: of gewoon ouderwets een 4 pitter van VW lenen
@flat411: Volgens mij ben jij in de war met een 944, de 928 is alleen maar gebouwd met een V8
@bjornie: Dan eerder de 924, die bepaalde onderdelen met Volkswagens deelt.
@bjornie:
Yep, en de 944 alleen met een 4 cilinder van Porsche in de smaken 2.5 en 3.0 liter.
Ken je klassiekers..
What the F.. type…
@reggie-boy_rood: Precies wat ik dacht! Zie er ook wel een beetje Vanquish in.
@bart_m: Ik kan deze prima lelijk vinden; er zit nl. nogal wat 911 in en die vind ik afzichtelijk. Doe mij maar gewoon een originele 928 – wat mij betreft de enige geslaagde Porsche.
Ik vind hem zeer geslaagd!! laat maar komen.
Ik vind ‘m een net-niet ontwerp. Ik zou nog even door gaan met designen, het gaat wel de goede richting op moet ik zeggen!
K vind het net zo tof als de originele 928!
De oude s4 was ook een kwestie van love it or hate it. Het is een geweldige auto met de versnellingsbak op de achteras.
@xiran:

Allee jammer dat 80% een automaat is.
Zelf schakelen is toch wel een must bij een V8 sportcoupé als je het mij vraagt.
Ook al is ie bedoeld als GT.
@carmasterr:

+ een n
@carmasterr: handbak was meerprijs. Ik heb alleen de automaat gereden. Van 110 naar 270 in een versnelling was super cool.
Ik zeg, doen!
Yes please.
Waar zou hij gepositioneerd worden dan? Onder de boxster? Boven de tt?
@rolov:

928 (8 cilinders) niet 924 (4 cilinders)
Een Gran Turismo met V8 onder de Boxster plaatsen zou een beetje te leuk zijn, wat prijs betreft.
@carmasterr: daar heb je een punt. Over heen gelezen ;)
@rolov: ik citeer een tekst die ik ooit heb geschreven:
“Het had weinig gescheeld, of de 911 zou begin jaren ‘80 niet meer bestaan. De toenmalige directeur van Porsche AG, Ernst Fuhrmann, vond dat de 911 maar een beperkte houdbaarheidsdatum had en moest worden opgevolgd door een ander topmodel: de 928. Deze werd in 1977 geïntroduceerd naast de 924 en de 911. De bedoeling was dat de 911 geleidelijk uit productie zou gaan. In eerste instantie leek dat geen slechte zet, want de 928 werd goed ontvangen door de pers en werd zelfs ‘Auto van het jaar 1978’! Nooit eerder had een sportwagen deze titel gekregen.”

“Ter vergelijking: toentertijd zaten onder andere de Porsche 911 Carrera en de Ferrari Testarossa even snel op de 100. Wat nog meer indruk maakt is de topsnelheid van de 928: deze bedraagt namelijk 275km/u. De enige serieproductie auto’s uit die tijd die harder konden waren de Ferrari Testarossa, Lamborghini Countach en Aston Martin Vantage.”

De 928 was ook langer dan de 911.
@utr1984: ik ken de geschiedenis. ;)
@rolov: dan had je ook kunnen weten dat ie dan boven de 911 gepositioneerd zou kunnen worden ;)
@utr1984: klopt. Niet goed gelezen. Ik dacht dat ze die audiporsche gingen reïncarneren
@rolov: Dat blijkt anders totaal niet uit je eerdere opmerking.
@opabrutus: dat ik er overheen had gelezen dat het een 8 ipv een 4 cilinder werd? Ik zie geen tegenstrijdige berichten van mij? Maae kan.dat jij dat anders ziet.
Vind er niks aan, als ik eerlijk mag zijn.. Lijkt net een Amerikaanse kitcar
@jaguarjunk: knap dat je de indruk krijgt. Toendertijd was de 928 voor de Amerikaanse markt gemaakt. Vandaar de v8 en standaard automaat.
Niet rond genoeg, het origineel is tenminste een karakterbak.
Dit is geen ontwerp, dit is gewoon een 911 die vanaf de A-stijl naar boven kromt.
921? Als opvolger lijkt mij 929 logischer. Tenzij dit al vergeven is natuurlijk. Zover rijkt mijn kennis over Porsche niet.
@kaeser:
929 was ooit in gebruik bij Mazda.
https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcStLkkHyID7VRAd-MKIBVHmqAcWLuKBrBhoZ9gTYXL3OJgP_xXq
Geen idee of Mazda daar een punt van maakt maar Porsche zelf waarschijnlijk wel, vooral in de VS zou het weleens verkeerde associaties kunnen opleveren.
GAAFFFFFFFFFFFFFF
Hopelijk blijft het bij een concept.
Hey, ze hebben een kleuter laten tekenen bij porsche.
Mooi, maar t kontje lijkt nog teveel op een Aston Martin en het front vind ik op 1 van de foto’s wel wat weg hebben van een TVR sagaris.. of moet ik me bier maar weer weg zetten??
Hemeltjemijn… best treurig om te lezen dat de mensen hier beginnen met elkaar ervan te overtuigen dat de 928 klapkoplampen had. Of nog erger: dat ie dat niet had. En dat daarvoor google en wiki worden ingezet.

Beetje hetzelfde als die ‘raad de klassieker (BMW ..02 touring)’ van een tijd(je) terug. Ik zou verwachten dat hier autoliefhebbers komen. En ik snap best dat het ondoenlijk is om iedere historische auto tot in details te kennen, maar een 928 is toch dermate iconisch dat ieder in leven zijnd benzinehoofd er een vrij helder plaatje van op het netvlies zou moeten kunnen toveren.
Lijkt teveel op een 911.

Lijkt alsof ze niks anders kunnen verzinnen…
Ziet er wel leuk uit maar vind hem niet porsche waardig
Er gaat niets boven het origineel en ik heb wel mooiere concepten van een nieuwe Porsche 928 gezien!
Dit moet de nieuwe 928 worden? Dat klinkt alsof er schetsen van Porsche zelf zijn opgedoken die geruchten ondersteunen zodat er eindelijk meer duidelijkheid is. Maar het zijn dus schetsen van iemand die door Porsche naar huis is gestuurd.

Kan ik dan ook schetsen maken van een spirituele opvolger van een Ferrari 308 en dat hij hier wordt gepost als; Dit moet de nieuwe Ferrari 308 worden?

Sorry dat ik wat zuur klink maar dit is alweer de zoveelste post waarvan de titel een stuk spannender doet vermoeden dan het artikel dat eronder staat uiteindelijk vertelt. Alles voor de clicks.
Ja hoor, als je impressies goed genoeg zijn wel :) Verder geeft de titel alleen een mening aan, meer niet.
En nieuwe 928. Dat is dus in de huidige tijd een Panamera-coupe. Of een betaalbare versie van de 918 en i8 concurrent. Je weet t maar nooit met Porsche!
Ik heb nog nooit “impressies” van hobbyisten de moeite van het aangluren waard gevonden. Maar dit in een chique donkerrood zonder de kermisstickers is een insta-buy…
“Collard solliciteerde als ontwerper bij Porsche, maar werd naar huis gestuurd omdat zijn portfolio te weinig ‘eenvoudige ontwerpen’ bevatte. Iets waar ze in Stuttgart natuurlijk niet vies van zijn. Hij ging dan ook meteen na zijn sollicitatie aan de tekentafel zitten.”

Lees ik het nu verkeerd? Hij is niet aangenomen, dan zijn ze er in stuttgart toch wel vies van, of hij is wel aangenomen maar dan is hij niet naar huis gestuurd.


Ontopic: ziet er leuk uit, een 928 getilt naar 2010, niets te gek, precies zoals porsche de zaken aanpakt. Ik ben er persoonlijk niet zo’n fan van.
Ik vind dat een een opvolger van een wagen een spirituele opvolger moet zijn en geen retro-mobiel. Wat het origineel speciaal maakte als concept herhalen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).