Dit was ooit een Volkswagen Jetta [kitcarmagie]

Auteur: , 30 Reacties

Nu is het een achterwielaangedreven tweezitter met stoffen dakje. Watskeburt?

In we wereld van de kitcars is de Pontiac Fiero altijd een favoriet voertuig geweest om ombouwprojecten op te baseren (veelal replica’s die zeer doen aan je ogen, maar dat geheel terzijde). Immers, die auto beschikt over belangrijk basisingrediënten als achterwielaandrijving en een middenmotor – en dit voor een relatief zacht prijsje. Maar kitcarfanaten kunnen niet voor altijd blijven teren op deze uitstervende en langzaam wegrottende Amerikaan.

Van voor naar achter

Smyth Performance uit Massachusetts bedacht een constructie waarbij de aandrijflijn van een reguliere auto met voorwielaandrijving – in dit geval de Volkswagen Jetta MKIV die van 2000 tot 2004 werd gebouwd – in de achterkant wordt gelegd. Klinkt simpel, is het niet. De combinatie van motorblok + versnellingsbak + aandrijfassen wordt in een speciaal subframe gemonteerd en aangesloten op de achterwielen. Smyth Performance heeft een complete kit samengesteld waar alles in zit om de ombouw te voltooien. Van een racetankje dat voorin wordt gemonteerd, een omleiding voor het koelsysteem, tot nieuwe schakelstangen om de versnellingsbak met de schakelpook te verbinden.

Hieronder alle componenten van de kit. Ook de aluminium en fiberglas bodydelen en het klapdak (afkomstig van een 350Z) zijn daar bij inbegrepen.

Naast het feit dat ik al moe wordt als ik aan deze ombouw denk, is het wegvallen van het dak (stevigheid) en invloed van de motorwissel op de crashconstructie wellicht een heikel punt. Oprichter Mark Smith claimt echter dat ze de kreukelzones intact houden, en hoewel kitcars qua stevigheid niet in de buurt kunnen komen van het origineel, is dit knotsgekke verzinsel van Smyth Performance iets dat volgens hem dicht in de buurt van een standaard Jetta komt. Aangezien we een NCAP-testje niet hoeven te verwachten, zullen Mark maar op zijn woord moeten geloven.

FYI: dit is wat je van een Jetta moet wegzagen of -knippen voor de ombouw.
Stukje Jetta

Resumerend: voor omgerekend 7.700 euro koop je een ombouwkit om van een gezapige burgermansbolide een achterwielaangedreven roadster met her en der een afwerkingsmisser, maar met een hele brute voorkant te maken. En het is aan jezelf welke motor er in komt, want volgens Smith past zowel de VR6, 1.8T als de 2.0 TDI in het vooronder, pardon, achteronder. (via Carscoops)

Kitcar-experst, laat je horen en vertel ons: is deze GF3-ombouwset gek of geniaal?



30 reacties

In Nederland bekend als Volkswagen Bora dus, en geen Jetta. Ik vind de ombouw maar omslachtig en het eindresultaat minder geslaagd.
Incl koplampen van een Celica…
Ziet er maar vreemd uit, maar het is alleszins mooier dan zo’n oude Jetta.
Zeer fraaie kitcar! Beter dan al die andere meuk die je meestal onder ogen krijgt!
Dus voor 10k$ heb je een hoop troep, moet je al die troep er zelf opgooien, en wat hou je dan over? een 1.2 TSI achterwielaangedreven misbaksel wat van binnen gewoon een jetta is? top man.
Waarom en wat is hier de lol van??? Omdat het kan??
wordt nooit wat, elke Mazda MX5 zit beter in elkaar, rijdt ongetwijfeld veel beter, is betrouwbaarder en is stukken goedkoper!
Snap dit soort projecten zelden.
@SpiderIV:

Er zijn een heleboel wagens die een stuk slechter in elkaar zitten dan een MX5 en toch rijd niet iedereen met een mx5 hoe komt dat?

Smaken verschillen nu eenmaal. Er zullen er vast zijn die dit prachtig vinden en die dit veel liever willen dan een mx5.

Anders reed iedereen in lotus sevens, originele minicoopers en oude cadillacs. Als je enkel kijkt naar wat de ‘beste’ is.
@Hupke:
hoi, ik kijk als zeer verstokte Alfa rijder absoluut niet naar wat “het beste” is. (heb voldoende zelfspot ;-) ).
Snap alleen eigenlijk dit soort kitcar projecten niet mede omdat het resultaat alleen met zeer veel energie (en dus kosten) bereikt kan worden en de markt absoluut zeer gering hiervoor is. Als het puur hobby is, OK maar dit wordt ook “aan de man/vrouw” gebracht.
maar ieder zijn meug ………………………..
@SpiderIV: je hebt helemaal gelijk! Smaken verschillen en er zal vast nog wel iemand zijn die dit ding mooi vindt, maar de eindconclusie is toch echt dat het een hopeloos en waarschijnlijk levensgevaarlijk ding is.
Met koplampen van een Celica! Wel dik, maar of t echt stevig is..?
Die 1.8T motoren zijn echt heerlijk!
God heeft eindelijk een mening gegeven aan de Jetta/Bora.
Mooiste sportwagen ooit van VAG,nou ja….
Net een ‘Leepu-job’, maar dan veel beter en smakelijker om te zien!

En stiekem best slim bedacht. Maar volgens mij is het makkelijker om een spaceframe te bestellen of te laten doorrekenen door een ingenieursbureau.

Toch heb ik respect voor het werk van deze Mark Smith.
gewoon: G O E D
Kek kitcarretje volgens een recept waar er in de UK zoveel van zijn.
Wel een heel stuk gunstiger geprijsd dan bv een GTM Lybra. Zeker met de 20VT moet het een heel rap apparaat zijn, waar je een hoop lol voor weinig mee kan hebben op een trackday. Leuk dus als winterproject om dan in de zomer lekker los te kunnen.
@jrk68: kan mijn ogen niet geloven. Positief reactie icm VAG?
@Okkii:
Een kennis heeft zo’n blok in z’n Elise laten lepelen en dat gaat serieus af.
Het geluid is niet om over naar huis te faxen, dan kan je beter voor een type R blok kiezen.
Ik heb nu eenmaal wat met dit soort projecten, de betrouwbaarheid is sowieso geen issue met een kitcar, of je moet hem met nieuwe onderdelen opbouwen. Dan hangt er echter een prijskaartje aan waar weinig mensen zin in hebben.
Als je dit dan gaat doen, zorg dan ten minste dat alle lijnen mooi blijven lopen.. Als je deze auto 3 maand buiten laat staan is die helemaal weggeroest..
algemeen gezien voor een kitcar vind ik hem best mooi. meestal worden die dingen finaal verneukt (iemand wel eens bangla bangers gezien met die Indiër en die kale gast uit londen? msh is dit wel een heel extreem voorbeeld). toch valt de afwerking is je een beetje goed naar de foto’s kijkt erg tegen (de deuren sluiten niet goed af bijvoorbeeld). msh moet iemand deze auto goed moeten afwerken? dan zou die echt dik zijn
Oh, hee! Een mooie Volkswagen! Oh wacht…
Zet dan een nieuwe body op een MX5 ofzo. Kan je wat meer tijd in de afwerking steken, en heb je een mooie unieke goed rijdende roadster, dit is van alles net niks.
Toch opzich wel een leuk resultaat, dat moet ik wel zeggen.
Fraai ding. Eindelijk geen halforts, ducktape en tyrep tuning. Achterlichten is niet echt mijn smaak maar het voordeel van zo’n auto dat je hem naar persoonlijke smaak kan maken.
Ik volg dit project vanaf het begin op Facebook. Erg goed bedacht en uitgevoerd. Veel solidworks en lasergesneden laswerk. Alleen ik heb nu een discussie met hem over een dwarsbalk die in de deuropening zit. Ziet er niet uit, maar volgens hem noodzakelijk ivm de stijfheid van een vaatdoek van de auto (na het afzagen van het dak). Jammer, doet enorm afbreuk aan het eindresultaat. Volgens mij is er een slimmere oplossing voor. Ik ben wel benieuwd hoe deze auto rijdt, dus hopelijk snel in de handen van Autovisie of Wouter.
ik rij zelf in een bora, dacht leuk idee, mr dan denk je er bestaat toch een AUDI TT !
Ziet er in ieder geval beter uit als de basis waar ie op gebouwd is. Liever dit als zo’n lelijke Bora.
Drie jaar geleden lieten ze een proto zien: http://www.autoblog.nl/archive/2010/07/29/dit-was-ooit-een-vw-bora
@vincentvanb: En met een – nagenoeg – zelfde titel. Toeval?
Respect voor de techniek en vakmanschap, maar damn totaal nutteloos verder als je bedenkt dat je een MX5/MR2 of iets dergelijks voor veel minder kunt sturen en ook nog betrouwbaarder is. Net op visite geweest en 2 pech gevallen langs de weg een oude MK1 en verder een polo ;)
Helemaal niet verkeerd!
Niet onaardig voor een kitcar, ik zou er wel een ander kontje opplakken want dit exemplaar vind ik niet zo heel erg fraai.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).