Dit weten we over de nieuwe Lamborghini LB48H

Auteur: , 21 Reacties

Een nieuwe supercar van Lamborghini!

Lamborghini

De Lamborghini Aventador loopt op zijn einde. Met de onthulling van de 770 pk sterke Aventador SVJ is het uitzwaaien begonnen. Er komt ongetwijfeld nog een Roadster van de SVJ, maar de Aventador-kaars is langzaam aan het uitgaan. De opvolger van de Murciélago was en is een ongelofelijk succes. Wist je dat er al meer dan 8.000 exemplaren van de Aventador zijn gebouwd? Ter vergelijking: van de Huracán zijn op het moment van schrijven al meer dan 11.000 stuks geproduceerd.

Met het uitzwaaien van de Aventador zijn de ogen gericht op de toekomst. Het zal nog even duren voordat we de daadwerkelijke opvolger gaan zien, maar binnenkort komt Lamborghini met een tussenmodel. Een gelimiteerde supercar die het ‘gat’ tussen de Aventador en zijn opvolger komt vullen. De Italiaanse autofabrikant heeft dit jaar al diverse preview events georganiseerd voor klanten. Het leuke is dat sommige klanten hun mond niet kunnen houden en op fora spreken over deze auto, die schuilgaat onder codenaam LB48H.

Zo is er al het één en ander bekend over deze LB48H. Via het McLarenLife forum heeft een aanwezige van zo’n preview event informatie naar buiten gebracht. De LB48H wordt omschreven als ‘Lambo’s eerste hypercar’. Qua styling lijkt de auto op de Terzo Millennio. Zoals al eerder bekend werd worden er slechts 63 exemplaren gemaakt van de LB48H. Eind 2018 gaat de productie van start en begin 2019 zijn de eerste leveringen, aldus de bron. Het prijskaartje bedraagt bijna drie miljoen euro exclusief belastingen.

De LB48H krijgt een hybride aandrijflijn. De V12 blijft behouden en krijgt hulp van een bescheiden elektromotor. Deze motor levert slechts 50 pk, terwijl de twaalfcilinder 800 paarden ophoest. Daarmee komt het gecombineerde vermogen uit op 850 pk. Lamborghini zal al haar carbon technologie loslaten op dit brute apparaat. Verwacht een relatief laag gewicht en een zeer gestroomlijnde body, want op vermogen gaat de LB48H het niet winnen van hypercars als de McLaren P1 en Porsche 918 Spyder.



21 reacties

Zal ongetwijfeld een bruut ding worden, maar mooi kan ik het niet noemen. Ik begrijp dat extremer design noodzakelijk is voor extreme prestaties, maar 99% van de kopers kan die prestaties toch niet halen.
@berlinetta: extreem design is sinds jaar en dag het onderscheidende van Lamborghini. En nu de Pagani’s van deze wereld al aardig over de top zijn, zal lamborghini daar nog weer overheen moeten. Daar geldt trouwens ook voor de prestaties.
@dondeboer: Een Murcielago of een Gallardo vond ik niet echt heel extreem. Dat zijn ook gelijk een van de weinige mooie modellen van Lamborghini.
@berlinetta: De Murc was bij het verschijnen toch wel heel erg laag, breed, hoekig en strak, al zag je er ook wel de lijnen van de Diablo in terug. Ook de Gallardo was veel hoekiger dan porsches, Ferrari’s etc uit die tijd, maar verraste wel minder omdat ie op de Murc lijkt. Maar op zich heb je een punt hoor, de Miura, Countach en Diablo waren echt WTF. Wat dat betreft paste de Aventador beter in dat rijtje dan de Murc, al zou ik dolgraag een vroege gele of oranje Murc in m’n garage zetten. Met handbak.
@dondeboer: @shenkie: ze zijn zeker extremer dan andere auto’s, maar voor Lamborghini vond ik het echt behoorlijk meevallen. Bovendien blinkt het design juist uit in eenvoud vind ik.
@berlinetta: extreem vind ik ze wel, net ruimteschepen (in vergelijking met normale auto’s dan). Wat ze m.i. mooi maakt is de eenvoud, een Mucrielago heeft een clean design zonder onnodige lijnen of opsmuk.
Lamborghini Gaatmaardoro
@dondeboer: ik voel je emotie
@lekkerlinksrijden: Precies. Er zijn gewoon geen woorden voor. Met geen pen te beschrijven. Zwijgen is goud. (ik had gewoon ruzie met de app…)
Een soort nieuwe ‘Reventon’ dus. Ziet er veelbelovend uit, vind ik! Lekker extreem en bruut.
Dacht dat vooraf werd gezegd dat na 4000 exemplaren van de Aventador de productie zou worden gestopt?
@risl: Bij de introductie werd dat inderdaad gezegd. Om het bescheiden te houden in vergelijking met de productieaantallen van de Murciélago. Wisten zij veel dat het ding ongelofelijk populair zou worden. Er bleven maar nieuwe versies komen en men bleef maar kopen. (oa SV Coupe, SV Roadster, facelift (Aventador S), nu SVJ, straks SVJ Roadster). Moet je voorstellen dat de Urus het straks nog beter gaat doen dan de Aventador én de Huracán. Gouden tijden voor Lamborghini.
@RubenPriest: jammer dat geld vaak wint van principes.
@risl:
Geld is een principe, zeker voor organisaties die winst willen maken.
Ik ben zo benieuwd naar dit ding. Maar ik vind hem op voorhand al gaaf!
@RubenPriest
“Deze motor levert slechts 50 pk, terwijl de twaalfcilinder 800 paarden ophoest. Daarmee komt het gecombineerde vermogen uit op 850 pk.”

Ik was in de veronderstelling dat je de PK’s van de benzinemotor en de elektromotor niet simpelweg bij elkaar op kan tellen…
Dikbilstier.
De elektromotor om positief door de rollenbankemissietests te komen?
Dit is dus niet de opvolger van de Aventador. Maar goed, ben benieuwd naar het eind product.
Hoewel ik heel benieuwd ben naar het design, blijven de Diablo en Murcielago mijn favoriete Lamborghini’s. De Aventador is geen lelijke auto maar het is wel een stuk minder tijdloos dan die voorgaande modellen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).