
Geen miljoen pk, maar lichtgewicht. Zo maak je een EV leuk!
We schreven gisteren over een nieuwe dieselauto die op de IAA stond, maar dat was absoluut een uitzondering. Verder was de beurs tot de nok gevuld met EV’s. Voor de liefhebbers is er dus weinig te beleven op de IAA, maar in een rustig gedeelte van de beurs vonden we toch nog iets leuks. Ja, het is een EV, maar wel eentje voor de liefhebbers.
Het gaat om de Caterham Project V. We kennen Caterham als een zeer traditioneel merk dat eigenlijk nooit verder is gekomen dan de Lotus Seven. Oké, er was ooit de Caterham 21, maar daar zijn er maar 45 van gemaakt.




Het Britse merk gaat nu echt een nieuwe weg inslaan, met een compleet nieuwe elektrische sportwagen. De Caterham Project V werd in 2023 al onthuld, maar geeft nu op de IAA weer een teken van leven.
Caterham focust godzijdank niet op bizarre vermogens, zoals Lotus doet met de Evija. De Project V heeft gewoon een bescheiden 272 pk. Dit vermogen komt uit een elektromotor op de achteras, die ontwikkeld is door Yamaha. Het accupakket is ook niet al te groot, met een capaciteit van 55 kWh. Daarmee moet een WLTP-range van 400 km mogelijk zijn.

De (Cater)hamvraag is natuurlijk wat deze auto weegt. Het informatiebordje op de beurs vermeldde dit niet, maar de website vertelt ons dat Caterham mikt op 1.190 kg. Dat is echt bijzonder licht voor een EV. Ter vergelijking: de MG Cyberster met achterwielaandrijving weegt 1.850 kg.
Wat moet dit kosten? Caterham mikt op een vanafprijs van minder dan 80.000 Britse pond, omgerekend 92.000 euro. Dat is een stuk duurder dan de MG Cyberster, maar deze Caterham belooft wel een betere sportwagen te worden. Op papier is het alvast een van de leukste EV’s. Kom maar door met het productiemodel!





Mooi design en lijnenspel, maar de aandrijving…. laat maar weer
Instant torque, laag gewicht, geen kankerverwekkende stoffen uit je uitlaat. Top
Ik hoop voor je dat je in een woud in Duitsland ver weg van mensen woont, anders heb ik vervelend nieuws voor je…
https://milieudefensie.nl/actueel/we-roken-per-dag-vijf-sigaretten-mee-door-vieze-lucht-in-nederland
400 km range….maar niet als je op circuit rijdt of een B-weg neemt met veel bochten en doorduwt!
@ericc met regeneratief remmen is dat niet eens zo slecht voor je bereik, die bochtige weggetjes. Hoge snelheden zijn juist meer funest, bijvoorbeeld 200km/h op de Autobahn.
Gaaf ding, doet mij denken aan de Alpine 110
@Crosscabouter: Inderdaad! Maar dat is misschien niet zo gek, want de A110 was in den beginne een project van Renault en…. Caterham , dat de auto zou gaan verkopen als C120. Helaas kon Caterham de kosten gaandeweg niet meer dragen en trok het zich terug. Wellicht hebben ze nog wat oude schetsen en ontwerpvoorstellen gebruikt als inspiratie.
Knappe verschijning! Qua concept eigenlijk helemaal een Alpine A110, maar dan de elektrische versie (en wat duurder).
Ze gaan wachten op een batterij die zo licht is dat ze in de buurt van dat streef gewicht komen? Of is de ontwikkeling van die Yamaha aandrijflijn traag?
Styling van de voorkant is leuk, achter mag er nog wel eea verbeterd worden..
Dit is de richting die we op moeten met (sportieve) elektrische auto’s. Ik hoop dat ze er een productiemodel van kunnen maken en dat het een succes zal worden zodat andere meer op volume gerichte automerken ook de stap durven te wagen.
Absurd snel accelererende mastodonten met enorme accu’s zijn een doodlopende weg.
Gaaf ding hoor! Hopelijk haalt hij de productie! Vanaf prijs is best pittig denk ik, daar koop je ook veel ander leuk spul voor. Wordt er blij van dat er eindelijk mensen snappen dat 0-100km/u tijden niks zegt of een auto leuk is om te rijden. Laat maar komen
Dìt. Dit is waar ik naar uitkijk. Een EV die het helemaal anders doet. Hopelijk haalt deze het productiestadium en is hij zo leuk als ik hoop dat hij zal zijn.
Ik zou in de toekomst graag een Alpine 110 willen als vervanging voor mijn Caterham Super 7. Ik word ook wat ouder.
Maar ik wacht deze nog even af. (Nog afgezien dat de Seven nog elke keer een glimlach op mijn gezicht brengt)