Renault Sport viert 40 jaar turbo

Auteur: , 32 Reacties

En wij vieren dat vrolijk mee. Want turbo.

Tegenwoordig is de turbo een noodzakelijk kwaad, vroeger was het een item om je streetcredibility te verhogen. We hebben het natuurlijk over de turbocompressor. In de jaren ’80 was turbo n iet alleen een blaasinstrument voor verbrandingsmotoren, maar ook een levensstijl. Alles werd turbo, overal werd turbo opgeschreven en in volgende de Dikke van Dale is turbotaal nog steeds een begrip.

Als we kijken naar de pioniers qua turbotechniek, zijn er een paar merken die naar boven komen: Oldsmobile (Cutlass) BMW (2002 Turbo), Porsche (911 Turbo) en Saab (99 Turbo). Renault mag eigenlijk ook niet in dat rijtje ontbreken. Ze waren iets later dan eerder genoemde merken, maar dat maakt niets uit. Omdat Renault zo’n grote fabrikant is en de turbo op veel modellen monteerde, was de impact veel groter.

Renault RS10 '79

De eerste succesvolle raceauto van Renault met een turbo was de Renault RS10. Mede dankzij die auto werd het turbotijdperk in de Formule 1 ingeleid. De eerste straatauto van het Franse merk met een turbo was de Renault 18 Turbo. De Renault 18 was een beetje een gezapige doch comfortabele familiesedan. Maar dankzij de turbo was de Renault 18 ineens cool. Niet alleen vanwege de toegenomen snelheidsdrang, maar ook dankzij diens looks.

Renault 18 Turbo '80

Niet veel later, in 1981, maakte Renault een homerun met de Renault 5 Turbo. Het Renault 5-gehalte beperkt zich voornamelijk tot de naam en de oorsprong van de flink uitgebouwde koets. Het is eigenlijk een rallyprototype met de motor in het midden en de aandrijving op de achterwielen. Maar het zijn niet alleen rallyauto’s, ter homologatie zijn er ook straatuitvoeringen van de Renault 5 Turbo.

Renault 5 Turbo '81

Voor wie het allemaal minder extreem mag, is er een Renault 5 Alpine Turbo. Deze heeft zijn motor op de vooras liggen en gewoon voorwielaandrijving. Het is in principe de voorloper van de Renault 5 GT Turbo, een van de meer sensationele auto’s in zijn klasse. Dankzij de kleine motor en de grote turbo duurt het even voordat ‘ie zijn maximale vermogen bereikt, maar dat was (en is!) juist onderdeel van de beleving.

Renault 5 GT Turbo

Renault gebruikt de turbo niet alleen op het gebied van rallyauto’s, raceauto’s en Hot Hatches. De Turbo blijkt ook uitstekend geschikt om een weerwoord te bieden aan de alsmaar sneller wordende sedans. Een Renault 21 Turbo had geen enkele moeite om een BMW 325i op de snelweg het flink lastig te maken. De ultieme kers op de taart is natuurlijk de Renault Safrane Biturbo.

Renault Safrana Biturbo '93

Deze auto moest zich meten met Duitse concurrenten als de Audi 100 S4 en Mercedes-Benz E420. Omdat te bereiken werd de auto ook door Duitse firma’s onder handen genomen, te weten Irmscher en Hartge. Tot op de dag van vandaag maakt Renault gebruik van turbotechnologie, waaronder de Mégane Renault Sport Trophy-R. Gefeliciteerd en op naar de volgende 40 jaar!



32 reacties

Die R5…..zo heerlijk
@lompey: ga aanstaand weekend bij Eifel Rallye Festival in Daun (Duitsland) kijken, daar rijdt veel oud turbo rallyspul. Heaven on earth voor de rallyfans
Sanfrane Turbo, heerlijk! Nog 40 jaar gaat denk ik niet lukken. Of het moeten turbo’s voor elektromotoren betreffen.
@dutchdriftking: zo’n biturbo in Baccara uitvoering. Fantastisch.
Renault staat niet bekend als het beste merk, maar ze hebben toch wel echt leuke rijders auto’s gemaakt. Was er ook geen Renault 25 turbo?. De Renault 25 is mijn favoriete renault, en de coolste ooit gemaakt.
@mikje90: alle merken die niet Mercedes heten staan niet bekend als “het beste merk”, maar dat maakt ze niet minder leuk.
@mikje90: 25 v6 turbo was er ook
@markos78: en de Renault 5 Alpine Turbo. Gewoon smal en met motortje in het vooronder
@geelbarrel: die heeft mn vader nog gehad toen ik een jaar of 10 was. Vinnig karretje, gitzwart met knalrood interieur. Ik heb er mn voorliefde voor kleine auto’s met iets meer vermogen aan overgehouden.
Dankzij deze epische fotoshops vraag ik mij af hoe een configurator er in de jaren ‘80 en ‘90 uit had gezien 😊
@gulli: het kleurverschil tussen de voor en achterportieren van de Safrane had best wel even weggeshopt mogen worden.
@mashell: hoort bij Renault als de auto ouder dan 10 jaar is😉
Veel Japanse merken waren er ook al heel vroeg bij met turbotechniek, mede dankzij de KEI-car regels. Waar de in het artikel genoemde merken vooral turbos gebruiken voor sportieve doeleinden, waren de Japanners al heel vroeg bezig met downsizing. Daihatsu leverde in 1983 (!) al een Cuore met een 547cc turboblokje. OT: De 5 turbo is supervet.
Het is een superdag vandaag want er staan een Fuego en een R18 op Autoblog!
Turbo-Turbo!! Kabouter Wesley….
@geelbarrel: Hallooo ik ben de tovergieter!
Die Renault met kachelpijp reed mee in de Parijs-Dakar. Werd bestuurt door 2 broers die allebei zeer slechte ogen hadden. Geen fabeltje!
Weet nog goed dat ik in een Renault 21 Turbo de A27 opging bij Huizen. Het was vrij druk en achter mij zat een BMW 3 serie te drukken en te seinen. Toen de weg eindelijk vrij kwam en ik serieus gas kon geven, heb ik de 3 serie niet meer gezien.
Als ik ooit een financiële klapper maak, dan komt er zo’n R5 Turbo II. Wat een ongelofelijk gaaf ding is dat. En stiekem is het ook wel jammer dat Renault (en andere merken) hier niet meer mee doen. Maak toch gewoon een gelimiteerde Clio RS Turbo. Achterbank eruit, dik blok erin, widebody en gaan met die banaan. Of, omdat de Clio de afgelopen jaren toch wel gegroeid is, op basis van de Twingo. Heeft ook al van zichzelf RWD.
@Edge: hebben ze nog gedaan met de Clio V6, ware t niet zonder turbo. Zie het niet snel nog een keer gebeuren.
Renault maakte en maakt nog steeds topauto’s! De sportmodellen zijn onverslaanbaar!👍🏻
@willeme de RS10 was niet de eerste Renault turbo racer. De Renault-Alpine A441 Group 6 Le Mans racer was er al in 1973. Het is niet eens de eerste Renault F1 wagen, dat was de RS01 (precies andersom) van 1977.
Dit jaar op retromobile (waar?) Een ode aan de turbo Renault. Helaas geen artikel op AB want niet Duits.
@v6ti: Dit is toch een artikel over Turbo-Renaults?
@v6ti: flauwe opmerking, en ook nog onterecht.
De R5 Turbo, 21 Turbo en Safrane Biturbo zijn auto’s die ik me altijd zal herinneren van de buurman verder op in de straat. Stuk voor stuk vond ik ze prachtig en ontzettend gaaf als klein menneke. Verder heb ik niks met Renaults maar die zilvere Safrane Biturbo met aftermarket 3 dubbelspaaks velgen (klinkt raar maar het werkte!) blijft ontzettend gaaf in mijn herinnering!
@willeme: kleine foei, dat je de Chevrolet Corvair niet zijdelings hebt genoemd als mede-turbo-pionier.

En wat is Renault toch een gaaf merk eigenlijk. Het heeft zo ontzettend veel aparte dingen gebouwd, en dat voor een mainstream-fabrikant. Uiteraard was het zeker niet altijd briljant, maar lef en creativiteit kun je deze club niet ontzeggen. Zo’n 21 Turbo Quadra was en is toch een geweldig stukje obscure techniek in een jas zo zouteloos dat je bloeddruk er spontaan van omlaaggaat? Welke gek kocht zoiets nieuw, en wie bouwt er nou zoiets? Precies, Renault. Fantastisch.

Behalve misschien Mercedes-Benz kan ik me ook niet veel merken voor de geest halen die zo’n beetje alles wel eens gebouwd hebben op auto-gebied, van stadsvlo tot stadsbus en van bestelwagen tot vrachtwagen.
@vaakbenjetebang: Eerder met een zescilinder boxer dan de Porsche 911, toch? Niet een al te robuuste configuratie destijds, als ik mij goed herinner. Misschien eens leuk om een special van te maken ;-)
@willeme: De ultieme special is natuurlijk al door Ralph Nader geschreven maar de auto verdient absoluut aandacht. Het verhaal van een boel interessante, onconventionele ideeën die onvoldoende werden uitgewerkt en de rest is helaas geschiedenis.
@vaakbenjetebang: Unsafe at any speed!
@willeme: Juist! Verplichte kost voor iedere serieuze autoliefhebber, net als bijvoorbeeld ‘Driving Ambition’.
Zo’n blauw-rode R5 Maxi Turbo, da’s toch wel een ernstig gaaf apparaat. Met 350 pk en een ongetwijfeld niet erg beschaafd inkomende turbo heb je er je handen vol aan, denk ik.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).