• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dit zijn de meest hardnekkige knelpunten in Nederland

Auteur: RubenPriest, gepost 1 november 2016 om 11:45 – 59 Reacties

Files


Oponthoud en knelpunten. Nederland zit er vol mee.

De ANWB heeft een vragenrondje gedaan onder haar leden. De organisatie ging op zoek naar knelpunten in ons land. In de periode mei tot september 2016 hebben duizenden leden gereageerd en aan de hand van alle reacties is een lijst samengesteld. De bond heeft meer dan 4.000 knelpunten in kaart weten te brengen.

Het onderzoek had een opvallende uitslag. Zo begeeft 57 procent van de knelpunten zich niet op de snelweg, maar op lokale wegen. Denk aan wegen rondom bruggen of verkeerd afgestelde verkeerslichten die zorgen voor oponthoud bij kruispunten. De ANWB wil de input vanuit haar leden doorspelen aan Rijkswaterstaat, politici en provincies met hoop op oplossingen. Aan de hand van de 100 meest hardnekkige knelpunten is tweemaal een top 5 samengesteld. De ene top 5 toont het meeste oponthoud op snelwegen, de andere toont het meeste oponthoud bij N- en S-wegen.

Top 5 snelwegen met oponthoud

1. A4 Den Haag Zuid – Leiden v.v.
2. A2 Eindhoven – Weert v.v.
3. A58 Tilburg – Eindhoven v.v.
4. A15 Papendrecht e.o
5. A1/A30 Knooppunt Barneveld

Top 5 N-wegen / S-wegen met oponthoud

1. N210 Krimpen aan den IJssel (Algerabrug)
2. Stadsweg (Spijkenisserbrug (Groene Kruisweg)
3. N206 (Leiden)
4. N35 Zwolle – Almelo v.v.
5. N201 Vinkeveen oprit A2

Foto via Autojunk

Ook interessant!

  • Zo'n 1.000 automobilisten geflitst bij Gorinchem
    Zo'n 1.000 automobilisten geflitst bij Gorinchem
  • Tilburger op drank en drugs rijdt met open motorkap over A16
  • je eigen tankstation
    Wil jij je eigen tankstation hebben? Sla dan nu je slag!
  • Goedkoopste benzine van Nederland
    Goedkoopste benzine van Nederland

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

a1-rijksweg, a15-rijksweg, a2-rijksweg, a4-rijksweg, a58-rijksweg, anwb, files, lijstjes, onderzoek, snelweg, top5, Verkeer

Vorig bericht: « Autoverzekeringen veel duurder, jongeren hardst getroffen
Volgend bericht: Ross Brawn genoemd als mogelijke opvolger van Ecclestone »

Lees Interacties

Reacties

  1. rutger97 zegt

    1 november 2016 om 11:47

    Ja hoor Krimpen algerabrug altijd vertraging. Verder leuk dorp en lekker dicht bij Rotterdan <3

    Login om te reageren
    • rutger97 zegt

      1 november 2016 om 11:47

      @rutger97: ROTTERDAM natuurlijk

      Login om te reageren
    • 5cilinder zegt

      2 november 2016 om 22:56

      @rutger97: Beetje veel refo’s, maar die vallen niemand lastig.

      Login om te reageren
  2. lekbak zegt

    1 november 2016 om 11:58

    Begrijp ik nou goed dat ze het gevraagd hebben aan hun leden? Dus de leden in boerengat hebben aangegeven dat de kruising tussen de kerkstraat en hoofdstraat. Lekker betrouwbaar dus…

    Login om te reageren
    • awesome zegt

      1 november 2016 om 12:41

      @lekbak: “vroeger was het er lekker rustig, maar sinds die nieuwbouwwijk is het echt veel te druk”

      Login om te reageren
    • madmarky zegt

      1 november 2016 om 13:39

      @lekbak: Ken de meeste van de genoemde verkeerssituaties niet, maar de N35 bij Zwolle is inderdaad wel een drama. Kijk voor de grap in de spits maar eens op google maps naar de doorstroming daar. ’s Ochtends is een file van meerdere kilometers geen uitzondering.

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        1 november 2016 om 14:35

        @madmarky: zo zijn er tientallen plekken in Nederland. Ik ben bekend genoeg met Zwolle om er niet in de spits te komen.

        Login om te reageren
  3. henkp1 zegt

    1 november 2016 om 11:58

    Taalpolitie:
    ‘Meest hardnekkige’?? Gewoon hardnekkigste!
    Steeds meer vaak (oftewel vaker) worden meer en meest gebruik terwijl de normale vergrotende en overtreffende trappen (-er en -est) gewoon toegepast kunnen worden. Wat is dat voor achterlijke trend, zie je zelfs ook in het Engels. Komt dit uit dezelfde hoek van de wannebe beidehandjes met opmerkingen als ‘hoe leuk is dát?’ ?? Pfffffff

    Login om te reageren
    • bluemoon0092 zegt

      1 november 2016 om 12:40

      @henkp1: boeie

      Login om te reageren
    • baardmijt zegt

      1 november 2016 om 12:45

      @henkp1: Wie is wannebe?

      Login om te reageren
    • tenaci zegt

      1 november 2016 om 12:46

      @henkp1: mag allebei, er zijn wel wat spelregeltjes: https://onzetaal.nl/taaladvies/meest-origineel-origineelst In het bovenstaande geval heb je volgens Onze Taal dus wel een punt, maar verboden is het niet.

      Login om te reageren
      • baardmijt zegt

        1 november 2016 om 12:59

        @tenaci: Dit.

        Beidehand is overigens wel verboden.

        Login om te reageren
    • postzegel zegt

      1 november 2016 om 12:47

      @henkp1: het is juist iets dat uit ’t engels komt overwaaien. Most irritating. Irritantst!

      Zo gek is het dus niet, want in het Engels komt ’t veel voor. Jammer voor de Nederlandse taal is het zeker. (Ik ben het Nederlands niet zo goed machtig.)

      Login om te reageren
    • mclovin zegt

      1 november 2016 om 12:58

      @henkp1: Waar maak jij je druk om mafketel? Het is allebei gewoon correct Nederlands hoor.

      Login om te reageren
      • E550 zegt

        1 november 2016 om 14:05

        @mclovin: iemand een mafketel noemen hoeft ook weer niet.

        Login om te reageren
    • audicoupe84 zegt

      1 november 2016 om 19:31

      @henkp1: Wat is er met je komma’s gebeurd? Verdwenen als de politie, wanneer de zon niet schijnt?

      Login om te reageren
  4. tunefuldjmike zegt

    1 november 2016 om 11:59

    Stadsweg (Spijkenisserbrug (Groene Kruisweg), haha verbaast mij niks. combinatie van brug, verkeerd afgestelde stoplichten, te weinig asfalt (bedankt gemeente rotterdam/deelgemeente hoogvliet), Rijkswaterstaat die niet snapt hoe matrix borden werken en misschien een beetje te veel stoplichten per vierkante meter…

    Login om te reageren
    • bennyyy zegt

      1 november 2016 om 12:11

      @tunefuldjmike: stuk langs oude tramhuis en zwembad, wie dat verzonnen heeft om maar twee rijstroken te geven? Die mogen ze een lintje geven. Groene Kruisweg is de ader voor de hele randgemeente, gaan ze er één baan van maken. Nog geen eens over de kwaliteit gesproken van dat nieuwe stuk hobbel asfalt.

      Login om te reageren
      • tunefuldjmike zegt

        1 november 2016 om 13:22

        @bennyyy: Die weg heb je te danken aan de deel gemeente Hoogvliet.

        Login om te reageren
  5. roberto zegt

    1 november 2016 om 12:01

    Knooppunt Gorinchem, buitenom dat het nu afgesloten is voor vrachtverkeer, was het altijd al een drama om die brug over te komen. A15/N3 ook standaard altijd file..

    Login om te reageren
  6. josvanrey zegt

    1 november 2016 om 12:02

    Ik mis de Nederlandse files!

    Login om te reageren
  7. henkp1 zegt

    1 november 2016 om 12:03

    OT dan maar. Die A4, zo stom en zonde eigenlijk. Daar is de afgelopen jaren keihard aan gewerkt, op zich een prachtig stuk weg aangelegd. Maar dan hebben een paar suffe ambtenaren blijkbaar besloten om er toch een paar wegversmallingen in te bouwen, die helemaal niet nodig zijn. Op de meeste plekken waar die wegversmallingen zijn, is al genoeg asfalt, maar dat wordt (niet) gebruikt. Lijnen anders trekken, levert direct winst op.

    Login om te reageren
  8. bennyyy zegt

    1 november 2016 om 12:03

    LOL @ Spijkenissebrug. Dat is voor mensen uit de regio toch wel een bevestiging op hun frustratie. En hopelijk voor andere partijen nu eens duidelijk dat daar een tunnel moet komen.

    Login om te reageren
  9. kimhung zegt

    1 november 2016 om 12:05

    Mensen moeten harder gaan rijden, dan zijn ze sneller van de weg, dus zijn er minder files.

    -Johan Cruijff

    Login om te reageren
  10. dragspert zegt

    1 november 2016 om 12:23

    Die A15 bij Papendrecht is makkelijk op te lossen hoor. Gewoon de matrixborden niet voor jan-lul aanzetten. Altijd stipt 16:15h gaan ze ineens uit het niks aan. De regelnederlanders trappen massaal op de rem en zo krijg je file.

    Login om te reageren
    • roberto zegt

      1 november 2016 om 12:39

      @dragspert: Dan heb je nog altijd de irritante rijders die bij het punt van 3- naar 2-baans op het laatste moment willen invoegen.

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        1 november 2016 om 12:53

        @roberto: op sommige plaatsen hebben ze iets voor lui zoals jou. Vanaf een halve km voor het bord nu ritsen een doorgetrokken streep rechts van de linker baan, tot aan dat bord dus. Zodat mensen gedwongen worden pas te ritsen bij het bord. Zoals het dus hoort!

        Login om te reageren
        • roberto zegt

          1 november 2016 om 13:10

          @lekbak: ‘lui’? Maak aan vader..

          Login om te reageren
      • flutterby zegt

        1 november 2016 om 13:05

        @roberto: je bedoelt zoals het hoort conform de wet?

        Login om te reageren
      • flutterby zegt

        1 november 2016 om 13:07

        @roberto: trouwens bij 3 naar 2 banen is de middelste baan de stomste keuze. Buitenbanen zijn sneller, de aller snelste verschilt per situatie.

        Login om te reageren
        • roberto zegt

          1 november 2016 om 13:09

          @flutterby: Daarom pak ik ook de meest rechtse

          Login om te reageren
        • lekbak zegt

          1 november 2016 om 14:18

          @flutterby: mijn ervaring is juist dat de op één na linker baan de snelste is, tenzij daarheen geritst moet worden. Dan nog één naar rechts gaan.

          Login om te reageren
      • dragspert zegt

        1 november 2016 om 13:18

        @roberto: Heb ik nooit last van. Ik woon in Papendrecht dus 500 meter daarvoor ga ik eraf. Maar ritsen hoor je op het laatst te doen. En de lui op de middenbaan horen je ruimte te geven. Faalt vaak wel, dat wel.

        Login om te reageren
        • roberto zegt

          1 november 2016 om 13:24

          @dragspert: Dan heb je er net geen last van nee.. Over het ritsen, ja en nee, als de 1ste en 2de baan al aardig verstopt begint te raken, gaan er altijd nog een paar met 80 km/u over de linker rijstrook om vervolgens vol in de ankers te gaan om het laatste moment in te voegen. Meestal is daartussen altijd wel een plekje waar ze tussen kunnen, maar nee, zij moeten tot het uiterste. Verwacht dan ook geen respect van de medebestuurders.
          De borden een paar honderd meter ervoor maken je attent om te gaan ritsen, maar voor sommige is dit juist de regel om zover mogelijk door te rijden en ‘voorrang’ krijgen om in te voegen. Staat allemaal niet wettelijk vast, maar beetje meedenken zit er vaak niet in bij de meeste mensen..

          Login om te reageren
          • lekbak zegt

            1 november 2016 om 14:22

            @roberto: kerel, luister nou eens wat mensen hierboven te vertellen hebben. Ritsen hoor je op het laatst te doen (na het bord) en niet eerder. Doe je het eerder dan krijg je gekke toestanden, evenals als je tot de strepen wacht. Zoals ik eerder ook al zei zijn op sommige plekken zelfs doorgetrokken strepen gemaakt om juist te voorkomen dat mensen doen wat jij zegt dan men moet doen.

            Rits dus voortaan maar gewoon na het bord zoals het hoort en duik juist niet in dat gaatje honderd meter daarvoor!

            Login om te reageren
            • roberto zegt

              1 november 2016 om 15:02

              @lekbak: sowieso kerel.. dat bord staat ruim van te voren, wat ik bedoel te zeggen is dat je dan niet op 30 meter voor het einde ertussen moet, maar juist de aankomende 300 meter (of weet ik veel hoeveel het is) je de ruimte hebt om te ritsen. Beetje meedenken..

              Login om te reageren
  11. berlinetta zegt

    1 november 2016 om 12:27

    Tussen Eindhoven en Weert kan ik wel begrijpen. Daar rij je van flessenhals naar flessenhals. Stroomt totaal niet lekker door.

    Tegenwoordig rij ik iedere dag over de A15. Ook al zo’n drama. Een belangrijke transportroute die maar tweebaans is.

    Login om te reageren
  12. kvh87 zegt

    1 november 2016 om 12:30

    Wat te denken van:
    – ochtend: vanuit Eindhoven richting Utrecht, alles voor knooppunt Empel (afrit Kerkdriel);
    – middag: vanuit Utrecht richting Eindhoven, alles voor Waardenburg (knooppunt Deil).

    Elke.dag.weer!!

    Login om te reageren
    • mark997gt3 zegt

      1 november 2016 om 13:42

      @kvh87: deed ik ook elke dag, wat een ellende idd. Maar de a58 en A2 naar Eindhoven is ernstiger…..

      Login om te reageren
  13. wijsneus zegt

    1 november 2016 om 12:47

    Raar, knooppunt A1/A30 heb ik nooit als druk ervaren. In ieder geval niet in de richting Amersfoort -> Arnhem. Had daarnaast wel knooppunt Joure erin verwacht. Voornamelijk als je vanaf Sneek/afsluitdijk komt is het altijd een drama.

    Login om te reageren
    • madmarky zegt

      1 november 2016 om 13:50

      @wijsneus: Hangt er vanaf wanneer je die kant op rijdt. Als je aan het einde van de middag vanaf Amersfoort de A30 op wilt staat de afrit / spitsstrook regelmatig vast. Die rare constructie om vervolgens de A30 op te komen (verkeerslichten, ritsen, meteen weer een drukke afrit) helpt ook niet met de doorstroming.

      Login om te reageren
  14. flik2punt0 zegt

    1 november 2016 om 12:52

    Ik woon wel lekker in de knoop punten , in Leiden

    Login om te reageren
    • daandebree zegt

      1 november 2016 om 13:09

      @flik2punt0: ik ook, moet bovendien ook nog eens beide wegen hebben aankomende 10 weken…

      Login om te reageren
  15. racerx zegt

    1 november 2016 om 13:00

    Het verbaast me dat de A27 er niet tussen staat, tussen Breda en Utrecht. Los van de situatie momenteel loopt het daar ook altijd vast, zowel ’s ochtends als ’s avonds.

    Login om te reageren
  16. baklava zegt

    1 november 2016 om 13:00

    Had Joure wel verwacht en ook Groningen Julianaplein(gelukkig gaan ze volgend jaar beginnen met werkzaamheden)

    Login om te reageren
    • janmetdelangeachternaam zegt

      1 november 2016 om 13:08

      @baklava: hadden ze niet bijna 15 jaar uitgetrokken voor die werkzaamheden? nog wel even in de file staan dus haha

      Login om te reageren
      • baklava zegt

        1 november 2016 om 14:22

        @janmetdelangeachternaam:

        Haha nee valt mee gelukkig. 5 jaar is de planning.

        Login om te reageren
  17. Dutchdriftking zegt

    1 november 2016 om 13:08

    Elke dag A4 bij Hoofddorp……

    Login om te reageren
    • vinox zegt

      1 november 2016 om 13:22

      Ik ben er al door “desensitized”, ik sta er gewoon in en onderga het, geen zin om me der elke keer druk in te blijven maken. Maar echt elke dag kom ik van de A5 op de A4 en is het van daar tot waar ik eraf moet (Roelofarendsveen godzijdank “al”) harmonicaverkeer. Ik doe deze route sinds December 2014 en toen deed ik bij vertrek om 16u30 precies 35 minuten over de terugrit, net als de heenrit. De heenrit verloopt nog hetzelfde maar de terugrit (ik begin/stop al een half uur vroeger tegenwoordig) duurt nu minstens een uur.

      Login om te reageren
  18. Gulli zegt

    1 november 2016 om 13:31

    Hallo. A12 bij Gouda? Ik ben er de afgelopen drie maanden ELKE FUCKING DAG file tegengekomen. ELKE DAG! En driekwart van de keren was het omdat er weer een ongeluk was gebeurd, omdat er van die randdebielen zijn die bij de eerste halve meter dat je in mag voegen meteen hun auto er tussen rammen, het invoegende verkeer vanuit Gouda daarmee dwarszittend. En anders doen ze het wel 1,5km verderop helemaal aan het einde van de invoegstrook waar niemand ze er meer tussen laat en ze dus STILSTAAN op een snelweg waar de rest van het verkeer nog steeds met 120 langs komt razen. Die afrit is 1,5km lang! Gebruik dat! Stelletje idioten!

    Gelukkig heeft de provincie het inmiddels ook door en zijn ze samen met de gemeentes Gouda en Rotterdam voor een bypass aan het zorgen, zodat invoegend verkeer vanuit Gouda niet meer drie banen uitvoegend verkeer hoeft over te steken als ze de A12 naar Den Haag willen, maar een paar km verderop een eigen oprit krijgen. Een beetje apart dat ze daarvoor een brug over een viaduct moeten bouwen, dat viaduct was namelijk handig zodat het scheepvaartverkeer en het wegverkeer geen last van elkaar zou ondervinden, daar ga je nu een brug overheen plaatsen. Maar goed, als het de files ermee terugdringt vind ik het allang best. Ze zouden alleen die A20 vanaf Gouda naar Nieuwerkerk ook eens moeten verbreden naar 3-baans, want die is de oorzaak van alle ellende daar.

    Login om te reageren
  19. pinut187 zegt

    1 november 2016 om 13:45

    Boeiend, kom daar nooit..

    Login om te reageren
  20. mrbilzerian zegt

    1 november 2016 om 13:59

    A58 Eindhoven/Tilburg en omgekeerd, elke dag 1 grote drama

    Login om te reageren
  21. E550 zegt

    1 november 2016 om 14:07

    En Amsterdam dan? Op de Overtoom staat standaard een file, of het nou 17:00 ’s middags is of 02:00 ’s avonds.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      1 november 2016 om 14:20

      @e550: dat is geen file, dat is een parkeerplaats.

      Login om te reageren
      • Gulli zegt

        1 november 2016 om 14:42

        @mashell: en maar toeteren in die rij auto’s, geen beweging in te krijgen!

        Login om te reageren
  22. bmw335d zegt

    1 november 2016 om 21:36

    Heel knap ook dat ik élke dag op het stuk Weert- Eindhoven in de file sta en dat het NOOIT (bijna..) op de radio genoemd wordt!

    Login om te reageren
  23. rotterdam zegt

    1 november 2016 om 22:52

    het ergste van alles is nog dat van het merendeel vd top 5 files de eerstkomende 10 jaar niet aangepakt worden. met name a15 gebeurt voorlopig helemaal niets mee

    Login om te reageren
  24. toeter11 zegt

    2 november 2016 om 08:25

    De n201 is inderdaad een ramp ’s ochtends, rij gelukkig altijd tegengesteld heb er nooit last van.

    Login om te reageren
  25. ricos zegt

    1 juni 2017 om 17:10

    Ja en op de A12 Den Haag is het al jaren een knelpunt

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North