
Dit zijn de auto’s waar je straks tegenaan rijdt als je een rood kruis negeert.
De overheid zou eigenlijk het goede voorbeeld moeten geven met elektrische auto’s, maar dat lukt nog niet helemaal. Zo was het plan dat de Rijkswaterstaat in 2028 volledig elektrisch zou rijden, maar de nieuwe dienstwagens zijn gewoon weer ouderwetse diesels.
Het gaat om de voertuigen voor de weginspecteurs. Je weet wel, de auto’s die altijd overhoop worden gereden omdat mensen een rood kruis negeren. Momenteel rijden de weginspecteurs ronde in Toyota Hiluxen. Die auto’s worden echter voor hun diensten bedankt.
Rijkswaterstaat schaft 200 nieuwe auto’s aan voor de weginspecteurs, waarvan de eerste tien nu zijn afgeleverd. De keuze is gevallen op de Ford Ranger. Deze keer is Rijkswaterstaat niet voor een dubbele cabine gegaan, maar voor de ‘SuperCab’.




Net als de Hilux heeft de Ranger een viercilinder diesel onder de kap. De vierpitter van Ford is kleiner (2,0 liter in plaats van 2,4 liter), maar levert wel meer vermogen. De weginspecteurs gaan van 150 pk naar 170 pk. Het koppel is ongeveer gelijk (405 Nm vs. 400 Nm).
Geen EV dus, maar eerlijk is eerlijk: er is ook nauwelijks aanbod in dit segment. De enige optie is eigenlijk de KGM Musso, andere elektrische pick-ups zijn allemaal groter. Dus ja, niet heel gek dat Rijkswaterstaat weer bij een diesel is uitgekomen. Maar het plan om op korte termijn volledig elektrisch te rijden is dus in de ijskast gezet.
De eerste Ford Rangers van de Rijkswaterstaat kun je de komende tijd al tegenkomen. In de loop van volgend jaar zullen alle weginspecteurs in een gloednieuwe Ford Ranger rijden.





Met als leuke bonus, viervoudige onderhoudskosten. “yay”
Ik wilde net zeggen.
Ik hoor weinig goeds over de blokken van de Rangers. Ford heeft in t algemeen de plank nogal mis geslagen met hun natte riemen. Niet zoals elke andere fabrikant die dat heeft toegepast.
Maar nou lees ik dat de 2.3 phev geen natte riem heeft. Dus misschien valt het mee met dat model.
aangezien “edit” niet werkt.
Ohh god, Ik lees nu pas dat het de diesel ecoblue is… Ford lacht in z’n vuistje, die autos staan allemaal binnen 100dkm voor ’n nieuw blok bij de garage.
Ja de natte riem is niet goed. De v6 diesel is the way to go.
Weet niet waarom Ford hierom zou lachen. Deze zitten allemaal ruim binnen de garantie over de 100K kilometers…
Er is toch wel een plug-in hybride benzine variant van deze auto? Was een mooie tussenstap geweest opweg naar EV
De inkopers zullen een leuke verzorgde rondreis door de States in het vooruitzicht zijn gesteld…..
Lang leve de diesel…. In een werk-SUV!
Het verbruik van een bus of pickup op hoge snelheid (die gasten komen nog wel eens met blauw voorbij) is nogal hoog.
Kan me voorstellen dat je met een elektrische variant dan niet zover komt en dat de plug in ook binnen een paar kilometer leeg is.
Zo hard gaat dat niet hoor.. ook niet bij een pickup. Er is echter geen fatsoenlijk aanbod en lijkt mij diesel prima alternatief. Je zou met een grote accu echter wel kunnen voorkomen dat ze langdurig stationair draaien voor climate control of externe voeding.
Van Japanse perfectie naar Amerikaanse schroot in hoeveel miljoenen?
Haha. De Hilux was een stevig ding, niet echt geschikt voor met blauwe zwaailichten van a naar b te vlammen met 170kmh maar zometeen hebben ze de rsw auto’s nodig voor zichzelf als er weer een ford blokje boem gezegd heeft. Die ecoboem blokjes zijn kwalitatief uitermate teleurstellend.
Goed, die natte riem is niet best en daar word de Ranger niet beter van. Maar ik gok dat er weinig mensen gereageerd hebben die deze auto’s gereden hebben.
In het VK, waar ik woon, waren ze wegens belastingsvoordelen razend populair tot afgelopen zomer. Op de bouwplaats hebben wij ze ook, en toen ik begon met werken was de Hilux de onbetwiste koning, maar de laatste 10 jaar is dat veranderd en stiekem is de Ford toch wel de auto die je hebben wilt. Ja, de X-klasse en Amorak V6 waren extra premium, maar de Ford bracht je overal en rijd stukken beter dan de Hilux en wij hadden er ook weinig onderhoud aan. En als het echt goedkoop moet kun je altijd nog voor de Isuzu kiezen…
Het zal vast fijner rijden. Kan ik inderdaad niet over oordelen.
Maar ik baseer m’n relaas op berichten uit het land van uw voorbeeld.
Garagisten daar krijgen deze auto’s bij de vleet binnen om bij lage km stand al de riemen te vervangen.
Meestal komt daar nog dichtgeslibde olie aanzuig filter bij en vaak nog complete motor rebuilds. Omdat er geen olie meer rond ging en alles kapot is.
Ja aanbestedingen dan krijg je vaak toch dat de goedkoopste het krijgt.
Blijf het toch knap vinden van de overheid, complete stampij dat bedrijven naar elektrisch moeten maar ondertussen, diesel vuilniswagens, diesel wegwerkers, hybride of diesel dienst auto’s, SIV diesel beukers ( deze snap ik nog wel )
Geef zelfs een het goede voorbeeld overheid ipv de burger kapot te belasting om een heerlijke diesel te kunnen rijden
It’s been a rocky year for Ford on the recall front. As of August, the Blue Oval has issued the most recalls of any other manufacturer: A whopping 104 of them at the time of publication. Those recalls span multiple model lines and encompass nearly two million vehicles all told.
Bron: Motortrend. Augustus (!) 2025.
Dus suc6, sluit een goede abo af bij collega’s van de Wegenwacht.
Oordeel nou eerst eens over een product als je er zelf ervaring mee hebt! Wij rijden al jaren ford bedrijfsauto’s met de 2.0 Ecoblue motor. En eigenlijk geen enkel probleem met deze motoren. Als je maar optijd en goed onderhoud uitvoert. Onze bedrijfsauto’s gaan drie jaar mee of 3 Ton aan km.