Dit kost de nieuwe Mercedes AMG GT familie

Auteur: , 30 Reacties

Benieuwd wat Mercedes' snelste coupé kost of al die tijd met smart zitten wachten op de open variant? Vanaf nu kan je zowel de AMG GT R als de twee varianten van de AMG GT Roadster bestellen bij je lokale dealer.

AMG-GT-R

Voor benzinehoofden die een hang hebben naar meer, meer en nog meer power brengt Mercedes de GT R op de markt. Deze auto werd gelanceerd in een heerlijk gifgroen kleurtje, een signaalkleur die aangeeft dat de GT R niet met zich laat sollen. Onder de kap huist in de basis nog steeds dezelfde 4.0 liter V8 die we kennen van AMG, echter nu opgepept tot 585 pk. Toch weer een flink stapje meer dan de tot voorheen snelste AMG GT die het moest doen met een schamele 510 pk. De GT R mag mee naar huis voor minimaal 228.950 Euro.

De andere noviteit in het gamma naast de snelste coupé-variant is de open versie van de AMG GT, door Mercedes betiteld als AMG GT Roadster. Bij de introductie van de AMG GT heette het nog dat er waarschijnlijk géén roadster-variant van zou komen. Immers heeft Mercedes ook nog de SL en is er inmiddels ook een S-Klasse cabrio (rijtest). Maar het nichevul-bloed kruipt waar het niet gaan kan en zodoende krijgen we nu alsnog een AMG GT ‘cab’.

De open variant is aanvankelijk leverbaar als AMG GT Roadster en als AMG GT C Roadster. De eerste versie is feitelijk de open variant van de basis-AMG GT die we al kennen met 476 pk. Deze versie kost minimaal 173.382 Euro. De ‘C’ is weer een nieuwe letter in de inmiddels ingewikkeld wordende AMG GT-familie. Mercedes benadrukt dat de ‘C’ veel van de performance-goodies van de ‘R’ deelt, maar desalniettemin niet gezien mag worden als de open variant van de ‘R’. Of dat betekent dat die er te zijner tijd ook nog komt is op dit moment niet duidelijk, maar een gesloten ‘C’ komt er wel. De ‘C’ heeft 557 pk en kost minimaal 224.350 Euro.

Fun fact: voor mensen die supersportief open wil rijden maar vaak last hebben van een stijve nek heeft Mercedes goed nieuws, want AIRSCARF is op de AMG GT Roadster voor het eerst leverbaar in combinatie met de AMG Performance stoelen. Dat wordt lekker met een föhn in je nek blazen over de Autobahn dus.

Minder fun fact: we hebben de Nederlandse prijzen ook nog even vergeleken met de Duitse prijzen, opdat wij niet vergeten dat de overheid de autoliefhebber pleegt een poot uit te draaien in ons kikkerlandje. De Duitse prijs staat eerst vermeld en de Nederlandse daarna.

Mercedes-AMG GT Roadster: 129.180,45 Euro/ 173.382 Euro
Mercedes-AMG GT C Roadster: 160.650 Euro/ 224.350 Euro
Mercedes-AMG GT R: 165.410 Euro/ 228.950

Roept u maar: AMG GT, Jaaaaag F-type, of toch de goede oude 911?



30 reacties

Ik zou toch zeker proefrijden in zowel de jag als de AMG. Een 911 vind ik helemaal niks. Maar ook dit zal altijd te duur voor mij blijven.
Doe mij maar de Jaaag
Die AMG gt in het groen. Wat een droombak.
Ik vind het wel een erg gave auto geworden hoor. Monster van een ding en de GT C ziet er ook heel erg goed uit. En ja, ik zou een mooie AMG GT nemen in plaats van een 911 of F-type als ik zou moeten kiezen tussen deze drie. Als ik niet zou hoeven te kiezen en ik heb ruim twee ton te besteden, kocht ik een strakke SLS AMG. De AMG GT kan dan nog zo mooi, snel en goed zijn. De iconische status van de SLS zal hij nooit krijgen.
Challenger hellcat dan maar ..
@lincoln: Dan heb je het ook over een gigantisch monster inderdaad. Er staat er eentje bij Munsterhuis in Hengelo te koop. Vraagprijs van een ton en dat is uiteraard exclusief BTW en BPM…
Als Mercedes-rijder kies ik voor de Jaaaaaag!
Op de Nederlandse wegen heb je toch de kans niet om te testen wat er met de Jag, Benz of 911 op de limiet gebeurt. Exposure is dan de tweede reden waarom je voor 1 van de 3 zou kiezen en dan zou het waarschijnlijk niet de 911 worden.
@dare2think: Of de exposure interesseert je weinig maar je rijdt hem gewoon omdat je hem zelf mooi vindt. Dat anderen hem mooi vinden is leuk, maar die exposure zou geen hoofdreden moeten zijn om een bepaalde auto aan te schaffen.
@Edge: zou niet zo moeten zijn maar is het voor veel mensen toch wel..
@pinut187: voor de meeste mensen zal het toch echt gaan om de totale beleving. Ook rijke mensen denken wel even na en proberen wat uit voordat ze een auto kopen.
@edge:

Welnee man .. onhandige kutdingen ..
@edge: Hoe hij eruit ziet is natuurlijk ook belangrijk. Ik bedoelde eigenlijk te zeggen: in NL is zo’n type benz en zo’n jag toch al exotisch, terwijl porsche vaker voorkomt. En als je toch op dat bestedingsniveau zit, waarom dan niet iets kiezen wat speciaal is. Porsche Cayman en de mighty GTR zijn bijv meer rijdersauto’s dan dat het uiterlijk erg speciaal is (door grotere aantallen).
@dare2think: Ik vind dat altijd zo’n slap argument. In geen enkel land heb je de kans om de auto op de volle limiet te rijden. Dat kan alleen op een circuit.
@dare2think:

Nope ..
exposure is reden #1 om zo een ding te leasen ..
Een soort alimentatie die je vooraf mag voldoen ..
Aston martin ook goed?
@lekkerlinksrijden: Precies wat ik dacht. Nieuwe vantage wordt weer een plaatje!
Of gewoon een GT-R sneller en bakken goedkoper.. Wel een hele mooie kleur dat groen.
Een Porker of een Mercedes, ik blijf toch last hebben van het mercedes imago dus dan toch die 911.
@flatsix010: De vraag is dan alleen welke? Turbootje? Of wordt het toch een GTx-variant?
@berlinetta: voor mij een GTS of targa alstublieft. In mijn ogen mooier en cleaner dan een turbo
Ik zou toch even een proefritje maken in zowel een F-type als een AMG. Ik vind ze beide fantastisch. Ik zou denk ik wel nog even wachten op de GT C coupe. Die nieuwe bumper kan me wel bekoren, maar ik zou liever een coupe willen.
Vind het een mooie auto die GT R maar leg er alsjeblieft fatsoenlijke velgen onder.
100% zeker de 991.2 als ik moet kiezen! Ziet er alleen al een stuk netter uit
Alledrie zijn het prachtige auto’s. Heb wel eens met een F-Type V6S gereden, en ik denk niet dat er veel auto’s zijn die meer fun bieden. Ongelooflijk dat geluid. Daarnaast is ie ook niet supersnel, zoals bijvoorbeeld een Ferrari, dus je kunt er lekker mee optrekken zonder veel te snel te rijden. Enige probleem met de F-Type is kwaliteit, want die is abominabel slecht. Misschien wel leuk als tweedehandsje, want de afschrijving is enorm. Nieuw ruim 100k euro uitgeven aan een F-Type is insanity. Dan is een 911 of AMG GT veel beter, mede omdat die hun waarde beter behouden.
Ik neem de JAG F-type SVR!
De AMG, Jaguar of Aston vind ik ook alle drie pracht bakken, maar snap alleen niet goed waarom sommige mensen een 911 zo speciaal vinden.
Anyway ik zou gaan voor de AMG.
@dickie:
Kwa techniek en vormgeving is de Porsche juist afwijkender dan de AMG Jaguar of Aston. Ik bedoel, een boxermotor achter de achteras en de ronde vormgeving; geen enkel ander sportwagen merk die dat doet……
@rob:
Kwa techniek zal het ook dik in orde zijn en zal ongetwijfeld ook sneller zijn op een circuit maarja daar komt toch niemand.
Ging mij vooral om de vormgeving wat ik dan persoonlijk niet echt mooi vind
Ik denk wel dat bij Mercedes-AMG de inspiratie een beetje op was toen ze na lang denken op de naam GT voor dit model kwamen. Zou er nog iemand iets hebben geroepen als: “Hoera, ik heb het”?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).