DJ La Fuente stapt over naar twee wielen

Auteur: , 79 Reacties

Zijn tweewielers de nieuwe vierwielers?

motor

Zijn wij het alleen, of zijn tweewielers aan een opmars bezig onder autoliefhebbers? Nu nieuwe auto’s allemaal semi-autonome eenheidsworst worden, lijken mensen die op zoek zijn naar zoveel mogelijk fun per kilometer gevoelsmatig meer interesse te tonen in motoren. Ik snap de aantrekkingskracht zelf ook wel, vooral toen ik afgelopen weekend weer eens naar de MotoGP zat te kijken. En zoals bekend is collega @dizono al veel langer overgestapt naar wat ‘wij autoliefhebbers’ vroeger beschouwden als de darkside. Misschien wordt het dus tijd om rijbewijs A aan mijn roze pasje toe te voegen.

Een man die dit ook al gedaan heeft, is DJ La Fuente. Deze plaatjesdraaier staat op onze AB-lijst van favoriete DJ’s nog niet boven de Jas, maar hij timmert flink aan de weg. In het verleden kwam hij al eens voorbij toen een halve gare op zijn Ferrari was gaan staan.

De muzikant had zichzelf een belofte gedaan om het motorrijbewijs niet voor zijn dertigste te halen ‘omdat hij zichzelf kent’. Herkenbaar, want ik ben zelf ook bang dat ik de limieten van zo’n buikschuiver zou opzoeken totdat ik een keer over mijn buik head-first tegen een boom aan schuif. Maar goed, daar ben je zelf bij natuurlijk, zeker als je al enkele decennia rondloopt op deze aardkloot.

Dus komt er in de stal van La Fuente binnenkort een snelle Suzuki naast de exoten te staan. Het wordt een GSX-S750A, of de klassieker, namelijk een GSX-R1000R. Wij zouden voor de laatste gaan. Motoren met meer R-en in de naam zijn immers altijd beter, vraag dat maar aan Honda CBR1000RR Fireblade-rijders.



79 reacties

Ik ga a.s. dinsdag samen met mijn ega beginnnen met lessen. Zin an!
@rrvliet: met je wat?
@mike0709: De vriendin. Motorrijbewijs!
@mike0709: Eega: echtgenoot, wederhelft
@rrvliet: succes! Ik weet nog hoe mijn eerste lessen waren.
@fouadski: ik ook, achtjes draaien in de brandende zon (30 graden) in een zwarte racecombi 😓
@apriliarsv: same here, lessen gehad tijdens een hittegolf (ook 30+ graden) en in een zwart leren motorpak van mn pa. Ik kon mijn laarsen daarna leeggieten van het zweet:p
@rrvliet: leuk! Suc6
Jezelf kennen, en dan beginnen met een gixxer… Wel een leuke keuze.
@petachterstevoren: mijn eerste en nog steeds is/was een gixxer. Wel een 600 maar dan nog. In de auto rij ik als een totaal malloot maar op de motor toch meer defensief. Gewoon goed uit je doppen kijken.
@fouadski: men eerste was ook een gsxr600,
Onder de 8sec naar honderd met een top van 272, leek me meer dan snel genoeg!!
@tryme: wel heel ruim onder de 8 dan, 3-3,5 moet ook wel lukken
@tryme: Die top is hoog zat, maar 0-100 km/u kan met enige oefening ook wel in minder dan de helft. ;-)
@tryme: onder de 8 naar de 100? Met half gas zeker? ;)
@berlinetta: was te snel met typen, bedoelde 0-200
@fouadski: ik rij zelf ook motor, een 400 dan, leuk zat en niks verslaat een hoogtoerig blok qua beleving . Gaat mij meer om die grote praat van ‘ik rij mezelf dood als ik op een motor ga rijden’. Dat doe je niet, want je bent of suïcidaal of je kan niet rijden..
@petachterstevoren: klopt, typisch een tekst van kerels die het van ‘de vrouw’ niet mogen 😂
@apriliarsv: hey, dat is anders behoorlijk lastig.
Ik mag van ‘de vrouw’ ook niet.

(Overmorgen eerste les, haha)
@petachterstevoren: of je zoekt de grens op. Ik durf rustig toe te geven dat ik op zondagnacht met wat sneeuw veel te hard over een industrieterrein ben gereden en uit de bocht geschoven. En dat ik op om 3 uur snachts even heb geprobeerd wat de top van mn auto nou eigenlijk is. Daar ben je jong voor. En daarnaast: het is niet voor niks dat ze bij orgaan tekorten hopen op veel regen in de zomer… Je bent gewoon kwetsbaarder ALS je over de grens gaat. En als je jonger bent wil je grenzen opzoeken.
@petachterstevoren: Niks dat een hoogtoerig blok verslaat qua beleving? Sinds ik ern v-twin heb vind ik mn (ruim snellere) l4 maar een wat saai ding.
@petachterstevoren: niks mis mee om op een gixxer te beginnen. Zolang je jezelf kan beheersen en goed oplet.

Zelf begonnen op een r1 uit 2010.
Geen moment spijt
Interessant zeg. En welke kleur sokken had DJ La Fuente aan vandaag?
@hahaha: Interessante vraag…
En jij? Heb jij toevallig zeurkousen aan vandaag?
@moveyourmind: niceeee
Ik heb potjandrie sinds augustus geen serieuze rit gedaan. Ik word echt gek… Moet Nu Rijden…

!!!1!1!!!
150pk plus bedwingen en je hersens niet op hol laten slaan en in een snelheidswaan te geraken is voor velen een lastige taak.. alhoewel er genoeg zijn die zichzelf kunnen inhouden, zou ik niemand een duuzender aanraden als beginnersbike
@krauwbak: ook niet minder dan een 600. Dat worst al snel ‘saai’. Zou voor een lekkere stuurfiets gaan als een Kawa Z750. Dat stuurt heerlijk. Maar ook daarbij mis je wat pit na een aantal jaar.
@soes750: *wordt
@soes750: en dat geluid is ook waanzinnig
@soes750: voordat ik een motor had maakte ik eens een proefrit op een Honda CBF-650 F of iets dergelijks. Bij het vierde stoplicht geef je inderdaad al vol gas
Ik heb toevallig vorige maand mijn A behaald! En nu staat er een prachtige BMW F800GS naast mijn A4 B8 in mijn garage!
@smex: gefeliciteerd. Ben zelf niet zo van de BMW, maar het zit en stuurt fijn. Goede keus om mee te beginnen.
@soes750: mag ik raden welke motor jij hebt? :p
@2wheeler: je raadt het nooit 🤪
@soes750: Harley Electra Glide met glitters in de lak?
@gulli: shit. Heb je me zien rijden in m’n roze pak en naaldhakken onder de laarzen.
Autoblog is geen Motorblog. Dus lekker wieberen met dat motormuizennieuws…
@venividivici: of jij vertrekt?
@kennone: tja, motorrijders vertrekken doorgaans wel een stuk sneller
@dizono: valt wel tegen. Sta meestal m’n oordoppen, helm en handschoenen nog te fixen. Die auto is dan al vertrokken.
@snorrie: heb je die niet al aan in bed dan?
@kennone: Na al die jaren op Autoblog… dacht het niet gekke motormuis!
@venividivici: jammer dat het al jaren duurt :p
Mensen die zeggen dat ze geen motorrijbewijs halen omdat ze zichzelf kennen zijn echt van het zielige soort. Als he dat tegen een motorrijder zegt wordt je al gelijk niet meer serieus genomen. Iedereen riep van min dat ik mij dood zou rijden. Als je op een motor zit en je geeft gas weet je hoe ver je kan gaan. Als je je zelf kent dat je als een mongool rijdt ben je een mongool.
@rolov:

Zijn ook altijd van die mongolen die beweren geen open hart operatie uit te voeren omdat ze epilepsie aanvallen hebben ..

Die lui worden door de medische wetenschap niet serieus genomen ..
Omdat het mongolen zijn ..
@rolov: helemaal waar en toch hoor je het zo vaak… Gewoon de wedervraag stellen of ze dan zo’n beroerde automobilist zijn. Net als dat je troiwens wel erg vaak een ‘rij voorzichtig’ naar je helm geslingerd krijg. ‘Als ik veilig wil rijden pak ik wel de auto’ 😑
@dizono:

In de praktijk zijn het veelal de zelfverzekerde motormuizen die een flinke klapper maken ..

Nooit hun schuld natuurlijk ..
dat spreekt voorzich ..
@lincoln: dat is natuurlijke selectie. Die heb je in elke groep.
@lincoln: je hebt twee soorten motorrijders, zij die al gevallen zijn en zij die nog moeten vallen. En je hebt 2wheeler, die al 5x gevallen is. Mijn nieuwe nickname wordt dan ook 5faller
@dizono: Maar toch die horror verhalen schrikken wel af. Buurman was geschept op een voorrangsweg van 80 km per uur. Ze konden de boel bij elkaar vegen. Automobilist had hem ‘gewoon’ niet gezien.
@redbee5: maar dat heeft niks met : “ik ken mezelf “te maken. Dat zijn idd dingen die gebeuren . We hebben het nu over mensen die zeggen dat ze te stoer zijn voor een motorrijbewijs maar eigenlijk gewoon girliepansen zijn.
@rolov: ik denk dat je het wat te kort door de bocht bekijkt. Ik ben een van die mensen die dat zegt. Heb 2 jaar terug op mijn 31ste mijn motorrijbewijs gehaald. Heb een Indian gekocht omdat dat gewoon minder uitnodigt om hard te rijden. Ik weet dat als ik een te snelle motor heb ik er ook hard mee ga rijden want daar is dat ding nu eenmaal voor gemaakt. En hard rijden op de motor heeft nu eenmasl meer risico’s dan hard rijden met een auto. En voor al die mensen die zeggen dat ze een racer hebben maar zichzelf wel kunnen beheersen, waarom heb je dan in hemelsnaam zo’n ding, dan ben je net zo goed af met een toer motor
@rolov: Ik heb een zwager die best klungelig is maar werkelijk alles durft en ook doet. Iedereen die hem kent weet dat hij zichzelf binnen no-time in de kreukels rijdt. Sommige mensen moeten gewoon niet motorrijden.

Maar dat soort jongens zal dat nooit over zichzelf zeggen. De mensen die zichzelf kennen zijn te bang om te rijden. Dat type rijdt zichzelf dus niet snel dood.
Whahaha ..
Toch maar effe gezocht naar wie dit is en waarom ..
Wat een gaye slappe teringzooi verkoopt die kneier ..
Zelfs K3 is ineens mannen muziek ..

Jaren 90 Casio crap ..
Nog slechter dan een dronken straatmuzikant met een digeridoo ..

Gewoon gaaf dat er mensen zijn die geld aan hem willen geven ..
@lincoln: jaloezie kent vele vormen
@lincoln: tsja, zo succesvol ben jij helaas niet.
‘n Yoghurtbeker/buikschuiver trekt me niet zo, maar een motorscooter voor WoonWerk zou nog wel eens aardig zijn.
Na al 2 jaar in het bezit te zijn van mijn motor rijbewijs mag ik aanstaande zaterdag weer beginnen met opnieuw te lessen..
@heat59: hoe hard ging je op de foto?
@dizono: 0. Ik mag eindelijk voor mijn vol vermogen A. 😁
@heat59: kijk er nu ook al naar uit.. Woohoo… Net de code 80 regeling gemist
@schuiftrompet: belachelijk allemaal. Ik rijd al die tijd al vol vermogen, fiets is ook verzekerd. Bij controle is er nooit een agent over begonnen..
@heat59:

Als je geen vol vermogen rijbewijs hebt en wel een te zware fiets ben je helemaal niet verzekerd. De motor is wel verzekerd, maar ook in jouw polisvoorwaarden staat dat je een geldig rijbewijs moet hebben. En die heb je niet.

Dat de politie er niets van zei kan diverse redenen hebben. 1 daarvan is dat door alle wijzigingen en uitzonderingen veel agenten geen idee meer hebben wat wel en niet mag (of het ze niet interesseert).

Als de stront aan de knikker is zal de verzekering het wel zeker boeien. Je hebt ze ineens een prachtige “get out of jail-free” kaart gegeven voor wat betreft alle schade
@heat59: zelf heb ik ook a2 rijbewijs en heb al 7 motoren gehad. 5 waren daarvan te ‘snel’. Alles op eigen naam bij de KNMV verzekerd. Deden nergens moeilijk over. Maar meerdere ab’ers zeiden dat het een ongeldig verzekers was. Ik vind het maar raar. Als je een bericht krijgt dat je verzekerd bent, dan moeten ze alles gegevens maar beter na controleren. Vind bet anders behoorlijk belachelijk dat je je kunt verzekeren voor iets wat uiteindelijk ongeldig is…
@shadowbroker:

Zo vreemd is dat niet.

Je mag het voertuig prima verzekeren, dat is bijvoorbeeld verplicht als hij aan de openbare weg geparkeerd staat. Maar als je de voorwaarden goed leest zul je zien dat je een geldig rijbewijs moet hebben. Die heb je niet.

Als je zelf het rijbewijs niet hebt mag je hem dus enkel parkeren of uitlenen aan iemand die het wel heeft.

Je mag ook een voertuig op naam zetten en verzekeren als je helemaal geen rijbewijzen hebt. Moet jij weten.
Het kan zomaar zijn dat jij met een maand examen hebt en dat je vast een motor hebt gekocht.

Je kan een ferrari verzekeren op naam van een peuter. Alleen mag de peuter er niet mee rijden. In de praktijk zal een verzekeraar er niet snel mee akkoord gaan aangezien het praktisch een garantie is op fraude. Want waarom verzekerd de “echte” eigenaar hem niet gewoon zelf? (schadeverleden? fraudeverleden? iets anders te verbergen?)

Voor een verzekeraar is het ondoenlijk om het allemaal te controleren. Allereerst zullen zij geen toegang hebben tot rijbewijsregisters, dus je kan ze alles wijsmaken wat je wil.
En dan moet je als verzekeraar rekening gaan houden met alle regelgeving, uitzonderingen, rijontzeggingen etc.

Nu is het gewoon simpel, je mag verzekeren wat je wil. Maar je mag alleen rijden als je voldoet aan de polisvoorwaarden. En die zeggen dat je een geldig rijbewijs moet hebben (voor dat voertuig). Alles afgedekt en kantoren vol mensen bespaard die het anders moeten controleren
@heat59: ik dacht dat je die automatisch kreeg als je 21 werd. Is dat veranderd?
@ikleesookoverautos: dat is inderdaad veranderd. Komt ie;
Vroegah, niet heel vroeger want toen was er alleen maar A, maar iets minder vroeger.. Haalde je je motor rijbewijs en mocht je de eerste twee jaar niet vol vermogen rijden. Volgens mij max 25kw. Ná twee jaar bij het verlengen van je rijbewijs krijg je automatisch A op je rijbewijs erbij. Zonder opnieuw examen te doen.

Toen is er in 2013 dacht ik besloten dit om te gooien in drie categorieën. Daar val ik in. 18-20 A1(11kw) 20-22 A2(35kw) 24+ A
Sinds deze regeling les je ook op een voor die categorie geschikte motor. Dit betekend dat toen ik met twintig jaar mijn A2 haalde, ik les had op een fiets met begrenst 35kw vermogen. Dit betekend dat ik (nu) na twee jaar ‘ervaring’ opnieuw examen moet doen voor de categorie A. Dit is een zwaardere fiets.

Maaaar sinds oktober 2017 is het wéér aangepast. Tegenwoordig is het zo dat je vanaf 21 jaar les en examen mag doen op een zware fiets A. Je mag dus met 21 al gelijk je A halen. Alleen is het nu zo dat je na het behalen van A, twee jaar lang rijdt met Code 80 op je rijbewijs. Na 2 jaar of als je 24 bent vervalt deze. ‘t is dus praktisch gezien gewoon weer het zelfde als vóór de A1,A2 en A regelgeving.
@heat59: Je mag gewoon lessen op een zware fiets. Alleen tijdens je examen moet de motor aan die eisen voldoen.
@lekbak: Dat klopt. ik leste soms als de cb500 voor de les niet beschikbaar was op een cb650f met een pk of 90.

@heat59 Ik ga het risico niet lopen om een 35+ kw motor te rijden. Verzekeraars zullen het een worst wezen als er iets gebeurt. Geld is belangrijk en als ze het geld kunnen houden zullen ze dat ook zeker doen. Als je dan iemand invalide rijdt (of jezelf uiteraard). Zal je aardig moeten (door)betalen.
Dan maar 2 jaar geduld. Ik vind 35 kw (nog) leuk rijden.
@lekbak: ook goed
Heb 5 jaar mijn motorrijbewijs. Nooit een seconde spijt van gehad en wonder boven wonder nog geen boetes ontvangen.
Na meerdere motoren te hebben gehad, denk ik dat je meer als genoeg hebt aan de 750, meer pk’s kan je toch niks mee op de openbare weg, is meer iets om op te scheppen dan dat je het ooit gebruikt/nodig hebt. Heb zelf nu weer een 750 en een 600 in de garage staan. Al moet ik zeggen dat die 750 met zijn flatslides en close ratio meer skill van de berijder vraagt dan een “normale straat motor” maar als je het goed krijgt is het geweldig
@mikespek: hiervoor ook een 600 Thundercat gehad. Rijdt prima, maar je mist toch wat pit. Nu een GSX 750. Vraagt inderdaad wat meer van je als bestuurder. Veel minder vergevingsgezind. Ook veel leuker daardoor.
@mikespek: 9/10 motoren kunnen veel meer dan hun berijder
@mikespek: Ik heb een 850 die zo mak is als een lammetje. Elke keer als ik op de snelweg wat kilometers af leg wil ik weer meer vermogen. Buiten de snelweg is het wel genoeg. Maar als ik ooit woon-werk verkeer op een motor kan doen dan komt er zeker een krachtige motor.
@lekbak: licht ook aan het type, hij heeft het hier over sport motorfietsen en die hebben over het algemeen genoeg pk’s mijn 600 heeft er al 100 en is meer als voldoende op de snelweg
Dat eeuwige gezeik over “ik ken mezelf”… Meestal de grootste scheiters op 2 wielen.
Ik ben ook begonnen op een Gixxer 600. Heerlijk rijdende motor. Nu overgestapt op een Kawa Z1000 voor wat meer comfort. Het mooie aan het motorrijden is dat we dezelfde snelheidsbeleving kunnen ervaren als in auto’s die we nooit kunnen veroorloven

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).