• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Domper voor Tesla: aanzienlijk minder auto’s geleverd

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 4 april 2019 om 07:47 – 61 Reacties

Domper voor Tesla: aanzienlijk minder auto


De kwartaalcijfers vallen weer eens tegen.

Tesla en beloften: het is geen goede combinatie. De Amerikaanse elektrogigant heeft vannacht in een persbericht de kwartaalcijfers gedeeld voor de eerste drie maanden van 2019 en positief zijn deze niet per se. Volgens Tesla hebben leveringsproblemen in Europa en China roet in het eten gegooid.

In concrete cijfers heeft Tesla in het eerste kwartaal van 2019 ongeveer 77.100 voertuigen geproduceerd. De Model 3 (rijtest) neemt het grootste portie voor zijn rekening, want met 62.950 geproduceerde exemplaren voor Tesla’s kleinste overtreft hij de productie van de overige twee modellen ruim. Alles bij elkaar opgeteld rolden er in de afgelopen drie maanden 14.150 stuks van de Model S en Model X uit de fabriek.

Hoewel Tesla afgelopen drie maanden liefst 110 procent meer auto’s wist af te leveren dan in dezelfde periode vorig jaar, heeft het nog veel te verbeteren als het aankomt op distributie. Ten opzichte van het laatste kwartaal van 2018 daalden de leveringen namelijk met 31 procent.

Als we kijken naar absolute cijfers, dan zien we dat Tesla nog behoorlijke problemen kent in het leveringsproces. Waar de Amerikanen 77.100 auto’s produceerden in Q1, wist het slechts 63.000 auto’s te bezorgen. Met name de Model 3 heeft eronder te lijden. Dit model werd in de afgelopen drie maanden 50.900 maal afgeleverd – wat betekent dat grofweg 12.000 achterbleven. Van de Model S en Model X werden gezamenlijk 12.100 stuks bezorgd.

Ondanks dat de Model 3 op de markt beter presteert dan zijn concurrenten, erkent Tesla dat het op dit gebied efficiënter moet zijn. Tesla wijt de problemen voorlopig aan de relatief stroeve afleveringen in Europa en China, en het feit dat het dit alles vanuit één grote fabriek in San Fransisco moet organiseren. Had het bedrijf fabrieken in gunstigere locaties gehad, dan was het wellicht anders geweest. Nu overschrijdt de productie de bezorgingen met 22 procent.

Ook interessant!

  • Mijn Auto: Tesla Model S Raven van Juan
    Mijn Auto: Tesla Model S Raven van Juan
  • Video: Tesla duwt auto van de weg
  • Ingrijpend verbeterde Model X
    Ingrijpend verbeterde Model X eindelijk geleverd
  • Tesla levert enorme berg auto's af in Q1 2021

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

model-3, model-s, model-x, Tesla

Vorig bericht: « Te koop: een bloedmooie 159 Sportwagon die net ingereden is
Volgend bericht: Polestar vergrijpt zich ook aan de V60 en XC60 »

Lees Interacties

Reacties

  1. Robert zegt

    4 april 2019 om 07:58

    ‘Leveringsproblemen’. Een kennis van me heeft z’n op voorintekening bestelde Tesla Model 3 jl. februari afbesteld en nu maar gekozen voor de Kia e-Niro. Hij was het zat om maand na maand aan het lijntje te worden gehouden zonder duidelijkheid te krijgen over wanneer -ie nou wèl z’n auto geleverd zou krijgen. Die Kia komt trouwens ook pas volgend jaar januari. Dat dan weer wel.

    Login om te reageren
    • ghost zegt

      4 april 2019 om 07:59

      @RRRobert: en terecht, zou ik ook niet willen..

      Login om te reageren
    • Elja zegt

      4 april 2019 om 08:11

      @rrrobert: knap stom van die kennis. Zijn Model 3 had ie anders nu al gehad.
      Ik denk eigenlijk eerder dat ie toch niet in zijn budget paste.

      Login om te reageren
      • viezefreddyw zegt

        4 april 2019 om 08:17

        @elja: En dat kan jij weten door te kijken naar je computerscherm?

        Zijn er trouwens ook merken die je naast Tesla ook leuk vindt? Zie je alleen maar reageren op Tesla-gerelateerde artikelen.

        Login om te reageren
        • Elja zegt

          4 april 2019 om 09:15

          @viezefreddyw: De meest voor de hand liggende mogelijkheid is vaak de juiste. :)

          Tesla liet bij je bestelling eind 2018 en begin 2019 weten dat levering eind februari / begin maart zou zijn. De communicatie vanuit Tesla kon inderdaad beter, maar de meeste bestellingen zijn gewoon binnen die indicatie (februari/maart 2019) uitgeleverd. Om dan in februari je reservering te annuleren, prima, maar geef dan gewoon wel de juiste reden…

          En inderdaad, ik weet aardig wat over Tesla, dus reageer ik graag op die artikelen. Maar artikelen over BMW, Volkswagen en allerhande blogs over elektrisch vervoer lees ik doorgaans ook met plezier.

          Login om te reageren
        • chriscross zegt

          4 april 2019 om 09:23

          @viezefreddyw: ik reageer ook graag op Tesla artikelen en het liefste negatief omdat ik er geen donder aan vind. Is overigens wel meer een gevoelskwestie.

          Login om te reageren
          • viezefreddyw zegt

            4 april 2019 om 09:24

            @chriscross: Altijd maar negatief praten over merken of modellen is net zo’n grote sfeerverpester als altijd maar positief praten over merken of modellen.

            Login om te reageren
            • chriscross zegt

              4 april 2019 om 17:13

              @viezefreddyw: of altijd de behoefte willen hebben te reageren op iemand z’n comment

              Login om te reageren
        • flutterby zegt

          4 april 2019 om 11:01

          @viezefreddyw: behalve de financieel is er geen enkele logische reden om de eNiro boven de Model 3 te verkiezen. Dit staat dus los van of je het kán betalen.

          Login om te reageren
      • mashell zegt

        4 april 2019 om 12:51

        @elja: net als in de supermarkt, nooit van rij wisselen, je staat dan altijd langer te wachten.

        Login om te reageren
    • fanboy zegt

      4 april 2019 om 09:37

      @rrrobert: Waarom zet je nou leveringsproblemen tussen haakjes? Want dat is namelijk precies wat er aan de hand is.

      Ik ken er nu 2 die hun Model 3 hebben en die wisten in Februari ook amper waar ze aan toe waren. Communicatie was niet fantastisch. Maar ze hebben nu allebei een Model 3 voor de deur. En het zijn toch wel fantastische wagens, dan is de Kia Niro toch wel een trede lager (maar ook goedkoper dan deze dure versies van de Model 3)

      Login om te reageren
    • w0ut zegt

      4 april 2019 om 09:45

      @rrrobert: Raar speciale opties besteld dan? Ken mensen die zonder reservering in feb Model 3 bestelde en ondertussen rondrijden.

      Login om te reageren
    • VeniVidiVici zegt

      4 april 2019 om 10:57

      @RRRobert: Goede keus van die kennis mede doordat die model 3 echt een lachwekkend lelijk ding is (zag er laatst een).

      Login om te reageren
    • stfu zegt

      4 april 2019 om 12:54

      @RRRobert: auto’s worden massaal gebouwd en worden gekoppeld aan een bestelling eenmaal op transport. Gezien de vele leveringen in maart was het concreet niet te zeghen nee. Maar ze leveren nu gewoon vaak binnen een maand af. Stom dat hij de beste EV afzegt voor een auto die pas over een jaar komt..

      Login om te reageren
  2. cpp1 zegt

    4 april 2019 om 08:07

    Gister een donkerblauwe gezien, in werkelijkheid een stuk mooier dan op de foto’s.

    Login om te reageren
    • dondeboer zegt

      4 april 2019 om 09:14

      @cpp1: mee eens, op de foto’s vond ik de verhoudingen heel raar ogen, maar in ’t echt valt ’t erg mee. Echt een schoonheid is ’t niet, maar ik zou me er niet voor schamen.

      Login om te reageren
    • vaakbenjetebang zegt

      4 april 2019 om 10:16

      @cpp1: Als ik langs een Model 3 op een parkeerplaats loop vind ik de verhoudingen nog steeds niet kloppen. Als ik echter vanuit de auto een Model 3 op de weg zie rijden, klopt het plaatje al veel beter. Geen idee waar hem dat in zit.

      Login om te reageren
      • crepito zegt

        4 april 2019 om 10:54

        @vaakbenjetebang: Kijkhoogte

        Login om te reageren
        • vaakbenjetebang zegt

          4 april 2019 om 11:59

          @crepito: Ja, dat snap ik, maar ik had het dan ook beter moeten omschrijven. Ook als ik vanuit de auto een stilstaande Model 3 zie, ligt-ie niet lekker op mijn netvlies.

          Login om te reageren
  3. dreetje zegt

    4 april 2019 om 08:08

    Van alles wat een bedrijf moet doen om een Tesla aan de klant te kunnen slijten leek me het vervoer van het ding toch het eenvoudigst.

    Login om te reageren
    • sjonniedeluxe zegt

      4 april 2019 om 08:22

      @dreetje: blijkbaar niet

      Login om te reageren
    • lekbak zegt

      4 april 2019 om 09:23

      @dreetje: dat dacht tesla waarschijnlijk ook. Maar je moet er wel aandacht aan besteden. Die 150 vrachtwagens per dag die bij de fabriek komen is al een uitdaging, maar ze moeten helemaal naar de klant. Het is niet voor niks een vak.

      Login om te reageren
    • flutterby zegt

      4 april 2019 om 11:05

      @dreetje: lekker belangrijk, na een week is alles vergeven en vergeten en wil je nooit meer terug naar z’n ouderwetse en oncomfortabele plofmotor. Zelfs Casper ziet de pluspunten in de rijtest van de nieuwe 7.

      Login om te reageren
      • davelepeef zegt

        4 april 2019 om 12:11

        @flutterby: dat is een mening, geen feit. Ik gebruik ook nog steeds met liefde stoffer en blik in plaats van zo’n herrie makende stofzuiger, en dat is vele malen duurzamer dan rijden in een een zogenaamde schone auto waarbij de uitstoot alleen maar naar een andere locatie is verplaatst…

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          4 april 2019 om 12:59

          @davelepeef: uitstoot is verplaatst maar ook minder omdat electrische aandrijving een stuk hoger rendement kent. Als je toch een nieuwe auto koopt, dan is electrisch natuurlijk duurzamer.

          Login om te reageren
          • davelepeef zegt

            4 april 2019 om 13:34

            @mashell: dan nog steeds is een stoffer en blik duurzamer. Vooral als het niet van plastic is, maar van hout en metaal.

            Login om te reageren
        • flutterby zegt

          4 april 2019 om 15:38

          @davelepeef: heb je wel is een Dyson geprobeerd? Ik was sceptisch, maar iedereen was er lierend over en ik nu ook. Eigenlijk net als Tesla.

          Login om te reageren
          • davelepeef zegt

            4 april 2019 om 15:53

            @flutterby: sorry nee. Ik geloof niet in draadloos.

            Login om te reageren
            • flutterby zegt

              4 april 2019 om 16:01

              @davelepeef: geloven doe je maar in (een) god. Techniek kan je ervaren en is aantoonbaar dus kan je per definitie niet in geloven. Net als dat je niet in wetenschap kan geloven. Wetenschap zijn feiten.

              Spoel je de WC wel door met water? Of geloof je daar ook niet in en verplaats je enkel het probleem want het is totaal niet duurzaam.

              Login om te reageren
              • davelepeef zegt

                5 april 2019 om 10:45

                @flutterby: ik composteer mijn ontlasting, dat is het meest natuurlijk en levert overigens ook de mooiste aardbeitjes op. Die overigens magnetisch afgeschermd staan, want geloven is één ding, elektromagnetische straling is een ander verhaal. En feiten zijn niets anders dan goed onderbouwde bevindingen. De geschiedenis leert ons dat feiten slijten…

              • flutterby zegt

                6 april 2019 om 08:42

                @davelepeef: not sure if trolling or serious… Als je trolt; chapeau!

      • dreetje zegt

        4 april 2019 om 12:17

        @flutterby:
        Een moderne “plofmotor” (het is tegenwoordig blijkbaar erg in om rare woorden te bedenken voor zaken waar jij het niet mee eens bent) is zeker niet ouderwets. Het is een knap stuk mechanica wat veel en veel ingewikkelder is dan een electromotor (die ook al heel lang bestaat en ook niet ouderwets is).

        Nou mag jij vinden dat een EV lekker rijdt, maar ik vind mijn eigen auto ook lekker rijden. En die kan wel eenvoudig een caravan trekken naar zonnige oorden.

        Login om te reageren
        • davelepeef zegt

          4 april 2019 om 13:32

          @dreetje: hoho. Die elektrokar sleurt ‘m ook wel omhoog. Alleen niet zo lang…

          Login om te reageren
          • dreetje zegt

            5 april 2019 om 08:16

            @davelepeef:
            Ja, die EV trekt het wel.
            Ik zoek altijd een pomp op als de actieradius met caravan gedaald is van 600 naar onder de 200 km.
            Maar de actieradius van een EV met sleurhut is in geladen toestand nog geen 200 km. Met een eGolf haal ik het volgende laadpunt niet eens.

            Login om te reageren
            • davelepeef zegt

              5 april 2019 om 10:48

              @dreetje: exactly. Elektrische aandrijving is nu prima voor kleine torretjes in stedelijke omgeving. Ontwikkel daarmee je technieken en leid de emissies weg uit de drukst bewoonde zones. Vervolgens ga je de ontwikkelde technieken toepassen voor verkeer op grotere afstanden… Maar nee, we bouwen een dikke auto met een elektrische range van 40km en noemen het duurzaam… Ik wil op een dag 1000km kunnen afleggen. Zonder geneuzel. Tot zover moeten ze die elektra lekker in boodschappenwagentjes houden, want nu zitten we over 10/20 jaar weer met vet inefficiënte elektrische wagens…

              Login om te reageren
              • dreetje zegt

                5 april 2019 om 20:31

                @davelepeef:
                Zo is het. De stadsbewoner mag een EV, terwijl de rest van Nederland gewoon diesel of benzine rijdt. We moeten de linkse stedeling laten voelen waar GroenLinks voor staat.

        • flutterby zegt

          4 april 2019 om 15:42

          @dreetje: leuk joh, het hele jaar in een overgecompliceerde techniek die niet kan tippen aan de souplesse van een eenvoudige elektro motor om 2x een hut mee te nemen.

          Nee ik hang de sleurhut wel achter de auto van mijn vrouw en kan de rest van het naar genieten.

          Login om te reageren
          • flutterby zegt

            4 april 2019 om 16:03

            @flutterby: waar is toch die Edit knop..

            Login om te reageren
            • dreetje zegt

              5 april 2019 om 08:11

              @flutterby:
              Ok. Ik ga EV rijden en jou vrouw leent haar auto drie keer per jaar een periode aan mij uit. Kan die wel 1300 kilo trekken en is het een ruime station?

              Login om te reageren
              • flutterby zegt

                6 april 2019 om 08:47

                @dreetje: Eigenlijk maar 1200kg, maar je mag 10% overbelast zijn en de kogeldruk is geen trekgewicht.

                En ben best bereid om te verhuren. Vrouwlief betaald de verzekering en wegenbelasting ook niet zelf.

              • dreetje zegt

                6 april 2019 om 09:48

                @flutterby: Ik vroeg niet naar huren maar naar lenen! Jij huurt de auto toch ook niet van jouw vrouw? Huren kan ik overal.

                Alle gekheid op een stokje, de EV is een duur en gebruiksvriendelijk product voor caravanrijders die verder willen dan de Veluwe. Voorlopig blijf ik bij mijn comfortabele dieselauto!

  4. morph zegt

    4 april 2019 om 08:23

    Die 63000 is zowat hetgeen de analysten voorspeld hebben. Model S/X levering zijn aan de lage kant, maar de price drop zal hier wel oplossing bieden in Q2. Spectaculair detail is dat de helft (+/– 31500) van de auto’s afgeleverd werden tussen 21 en 31 maart!

    Login om te reageren
    • crepito zegt

      4 april 2019 om 10:53

      @morph: Inderdaad, geruchten gaan dat over 4 maanden de S/X een flinke update krijgen. Dat is echt nodig imo om de positionering van 90k te rechtvaardigen.

      Login om te reageren
    • madmarky zegt

      4 april 2019 om 14:26

      @morph: Had dat ook niet te maken met dst Tesla zijn werknemers had verzocht om te helpen met het afleveren van de Model 3 aan klanten? Kennelijk heeft dat effect gehad.

      Login om te reageren
  5. azuli zegt

    4 april 2019 om 08:37

    Er komt toch een Honda fabriek vrij in de UK?

    Login om te reageren
    • pomoek zegt

      4 april 2019 om 09:02

      @azuli: als ik khet goed begrijp komen er een heleboel fabrieken vrij in GB…

      Login om te reageren
    • fanboy zegt

      4 april 2019 om 09:31

      @azuli: Ja en dan zit je straks nog niet in de EU (kunnen leveren zonder de import tax die ze nu hebben)

      Login om te reageren
  6. Dutchdriftking zegt

    4 april 2019 om 08:49

    Tja, transport is nog altijd de belangrijkste schakel welke vaak het ondergeschoven kind is. Ook anno 2019 nog altijd het probleem.

    Login om te reageren
  7. advandermeer zegt

    4 april 2019 om 08:52

    Tja, beetje traditie dan alles wat Tesla doet eerst een beetje (soms erg) stroef loopt en de verwachtingen te positief waren. Tesla toont zich echter ook altijd flexibel genoeg om zichzelf in de kortste tijd weer te transformeren. Ik neem aan dat de leveringen in Europa en China in Q2 wat soepeler gaan verlopen al is in Tesla traditie de End of Quarter push in juni natuurlijk wel weer te verwachten.

    Login om te reageren
  8. mwti zegt

    4 april 2019 om 09:05

    Hoe moeilijk kan het zijn om een paar autootjes te bouwen. Ze zijn al vanaf 2003 bezig en het is nog steeds ruk.

    Login om te reageren
    • fanboy zegt

      4 april 2019 om 09:33

      @mwti: Let eens op. Zo produceren als geen ander, sterker nog, ze produceren veel beter dan andere merken, want niemand kan zoveel elektrische auto’s maken (Europese en Koreaanse merken hebben langere levertijden)

      Alleen het leveren zelf gaat mis.

      Login om te reageren
    • throwingstars zegt

      4 april 2019 om 09:42

      @mwti: Laatste zin van het artikel: “Nu overschrijdt de productie de bezorgingen met 22 procent.”
      Probleem is dus niet het bouwen van de auto’s, maar ze verschepen en geleverd krijgen. Dat heeft Groen7 (een nevensite van Autoblog) trouwens twee maand geleden al gemeld: https://www.groen7.nl/europese-leveringsstart-tesla-model-3-verloopt-niet-vlekkeloos/

      Login om te reageren
      • mwti zegt

        4 april 2019 om 13:56

        @throwingstars: kwestie van een bootje regelen toch? En niet vergeten te gaan varen….

        Login om te reageren
  9. bmohnee zegt

    4 april 2019 om 09:07

    De bubbel staat nu echt op barsten

    Login om te reageren
    • gokartmozart zegt

      4 april 2019 om 09:59

      @bmohnee: tuurlijk niet. Er komen alweer nieuwe modellen aan. Besef dat het hier zeker niet alleen om auto’s gaat maar om dominantie op het gebied van accu’s , productie en beschikbaarheid daarvan en laadinfrastructuur. Tesla loopt hierin mijlen vooruit. Er is geen Tesla bubble. Het is gewoon een tech bedrijf zoals Apple dat ook is en ze doen ff alles anders dan alle andere autofabrikanten. Voorbeeld die reklame van Audi , vol arrogantie en niet te knagen. Een hoop bla bla maar ze lopen gewoon achter. Investeerder en aandeelhouders snappen dat alles dus die gaan echt geen Tesla aandelen dumpen.

      Login om te reageren
      • davelepeef zegt

        4 april 2019 om 12:14

        @gokartmozart: ik zie het anders. Tesla is vooral accu’s, productie en beschikbaarheid daarvan. Dat hebben ze in de vingers, het auto’s bouwen en distribueren is een “aandachtspunt”

        Login om te reageren
  10. crepito zegt

    4 april 2019 om 10:51

    Op zich logisch van die 10k ‘in transit’. Dat hebben we al vaker gezien, en dit kwartaal was de uitrol naar Azië en EU voor de Model 3. Voor veel Service centra in EU een vervijfvoudiging van de leveringen afhandelen.
    Wat betreft de verwachtingen: die waren voor dit kwartaal al niet hoog. Dus waren niet veel beloftes.

    De vraag naar de dure modellen is meer een probleem imo: S/X en de duurste model 3 modellen. Ondanks dat het nog steeds veruit de best verkochte auto’s zijn in die klasse, hoop je toch dat er meer van verkocht worden.

    Login om te reageren
  11. flutterby zegt

    4 april 2019 om 11:07

    Minder auto’s oké, maar ben benieuwd naar de totale omzet. Vorige kwartaal bestond uit auto’s van ~45k terwijl dit ruim 55k moest worden neergeteld. Iedereen weet dat op de instapper de minste marge zit (procentueel).

    Login om te reageren
  12. johnwaters zegt

    4 april 2019 om 11:54

    “Nu overschrijdt de productie de bezorgingen met 22 procent”, ik lees dat als “de productiecijfers zijn voor 22% gemanipuleerd”. Kwestie van de aandelen bubbels niet te laten exploderen.

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      4 april 2019 om 12:08

      @johnwaters: het is lastig om ren auto te produceren en dezelfde maand nog aan de andere kant van de wereld uit te leveren. Met 5000 (of 8000) per week is het dus logisch dat er nog veel onderweg zijn naar de klant.

      Login om te reageren
    • crepito zegt

      4 april 2019 om 16:41

      @johnwaters: Dat is productie van 2 weken die op het schip zit… echt manipulatie ja.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North