Te koop: een bloedmooie 159 Sportwagon die net ingereden is

Auteur: , 136 Reacties

Wat is het antwoord op al uw vragen? Alfa Romeo 159.

We mogen de 159 ondertussen bestempelen als de ‘Autoblog-mascotte’. Het begon als een trend in de AB-adviezen van @willeme, maar het blijkt een goede optie te zijn voor degene die een ongeveer tien jaar oude, ruime, goed sturende wagon wil. Willem heeft dan ook sinds kort een 159 Sportwagon. Je kunt het zien als een serieuze optie of niet, maar je doet Alfa Romeo tekort door te zeggen dat een 159 adviseren slechts een grapje is. De auto is gewoon wel een goede optie.

Qua motorenpallet heb je ook keuze zat. Twee diesels, een 1.9 JTDm en een 2.4 JTDm. Voor de benzineaggregaten kun je kiezen uit drie variaties die allemaal net geen 2.0 liter groot, of juist net groter zijn (1.8 mpi, 1.9 JTS en 2.2 JTS) en eentje die veel groter is: de welbekende 3.2 liter grote V6 met vierwielaandrijving. 260 pk onder je rechtervoet in een Italiaans raspaard met een grote kofferbak, dat klinkt toch perfect?

Dan kun je op Marktplaats terecht, want een 159 Sportwagon (rijtest) die daar aangeboden wordt, heeft alles wat je wilt. Het exemplaar komt uit 2008 en heeft de 3.2 JTS voorin liggen. Bovendien zit de auto volgeladen met alle opties die je kunt bedenken. Het mooiste? Er staat maar 26.000 km op de teller. Dat alles onder de schitterende koets van de 159, waardoor je elke keer met een glimlach kunt instappen.

159 achterkant

Om het nog een beetje tweezijdig te houden zijn er ook twee aanmerkingen: een persoonlijke is de dakrails, het kan aan mij liggen, maar deze auto is één van de weinige die je gewoon zonder moet bestellen. Als belangrijkste: de 3.2 V6 is niet de meest zuinige motor die ooit in een auto heeft gelegen. Daarvoor kun je beter één van de diesels hebben. Het rode exemplaar met de V6 speelt in op de welbekende emozione. Klinkt dat als je ideale situatie, dan mag je hem meenemen voor 19.900 euro.

Met dank aan Robert voor de tip!



136 reacties

Overgewaardeerd obesitas hok met een Opel-blok. Mweh…
@markos78: @autoblogger mag dit?
@dieselkameel: ik dacht ‘ik doe eens een Lincolntje’ 😉
@markos78: ik vind dit zelfs te ver gaan voor Lincoln
Ja hij is wel wat soft tegenwoordig inderdaad.
@markos78: dat is omdat lincoln net een 159 heeft gekocht.
Jeweetwel, tegelijk met willeme…..

Kwartje
@piedlourd: thanks, dat artikel had ik even gemist of overgeslagen (…)
@markos78: #faal
@bischero: die 159? Absoluut 😁

[/Lincolnmode off] Fijne avond!
@markos78: jeetje idd. Die is al een tijdje stil. Heerlijk..
@s62b50: ik mis hem 😪
@markos78: Dan ben je toch echt de puntjes vergeten ..
@denniss00: 😂 LOL!
@markos78: …..
@markos78: Het is geen Saab 9-3.
@suzikubelona: inderdaad, dat vind ik helemaal niks. Koop dan gewoon ern Vectra. Nog exclusiever ook tegenwoordig 😁
@markos78: Het is de 9-5 die losjes op de Vectra is gebaseerd.
@simonmc: 9-3 gen 1 en 9-3 gen 2 rieken beide verdacht naar GM….
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Saab_9-3
@markos78: Bedankt, weer wat bijgeleerd. Ik ging er van uit dat de 9-3 op het Astra platform stond.
@markos78: PERMABAN! Dieprode kaart! Godslastering!
@markos78: ketter!
Dank!
Die oververheerlijking van de 159 moet maar eens stoppen! Zoek wat nieuws jongens!
Wauw! Wat een mooie wagen :)
@twentsediesel: Kees Flodder?
Is de kilometer stand niet in een emozione toestand niet per ongeluk teruggedraaid? 26k is wel erg weinig of her heeft een hippe zondagsrijder op leeftijd in gereden?
@autodrome: Deze heeft natuurlijk altijd binnen gestaan in een goed geventileerde en verwarmde garage….
@rickthestig: had daar dan ook zn eigen ligmand denk, volle aandacht en aanhaligheid van zn bejaarde berijder …
@autodrome: ik dach meer aan een hefbrug eigenlijk wel voldoende aandacht van een Renault monteur
Wat een top bak! Jaja ik weet het alfa’s gaan snel stuk.. maar fuck it. Elke keer als ik een 159 zie blijf ik toch even goed kijken hoe heerlijk hij op de weg ligt en hoe lekker dikjes hij is. Met de perfecte verhoudingen, goede looks, karakter en ruimte is dit toch de perfecte gezinswagen?
@mats106rallye: gaan snel stuk: bullshit. Horken mollen alles. 3 ton zonder noemenswaardige issues gereden inmiddels
@geelbarrel: inderdaad! Veel mensen vergeten dat je gewoon met een beetje gezond verstand en onderhoud rustig naar de 3 ton kunt rijden. Ja tuurlijk gaat er wel eens iets kapot, ga eens bij de vw dealer kijken wat daar in de werkplaats staat aan afgeragde diesels die om de 60.000 pas nieuwe olie krijgen.
@mats106rallye: wat is snel? Ik had ook een 159 Ti, nieuw gekocht in 2011, verkocht in de zomer van 2018 voor een Giulia Veloce. Nooit stukken gehad, huidige eigenaar tot nu toe ook nog altijd geen stukken. Alleen de voorste wiellagers moeten vervangen wegens slijtage.. Enigste min punt bij deze is de motor.. Als hier een 1750 TBi in zat was het zo veel beter, of als je een diesel wilt, 2.0 of 2.4 zijn geweldige motors!!
@taricani_mario: geloof ik graag! Zolang je een Alfa goed onderhoud hoeft er niks stuk te gaan
@mats106rallye:
Waarom dan die eerste reactie?
Hier vergelijkbare ervaring, 2008 2.2JTS, niet het meest populaire blok, van 170k naar 230k km in 4 jaar oid (niet echt indrukwekkend). En wat is er (buiten regulier onderhoud) nodig geweest? Stuurbekrachtigingsreservoir (bekend dingetje, simpele fix) vervuilde injectoren (weinig gereden, vuiligheid in de tank door lang stil staan) krukas afdichting versleten, rubbers in de draagarmen voor vervangen, en een koelvloeistof koppelstuk tussen twee slangen. (geplaatst vlak naast uitlaatspruitstuk, dus altijd heet, en veroudert).
voor een wagen van inmiddels 11 jaar oud met 2 ton op de klok en een ‘onbetrouwbare reputatie’ is het merendeel gewoon slijtage en ouderdom.

Die distributie ketting is door de vorige eigenaar bij 140k Km vervangen, dat en het stuurbekrachtigingsreservoir zijn de enige dingen waarvan je kan zeggen; dat het een ontwerpfout of onbetrouwbaarheid is. de rest slijtage.
@mats106rallye: Dat is het nadeel…veel onderhoud kost veel geld…en laat dat nu het geval zijn bij de meeste Alfa’s…zo ook met mijn Alfa GT. Veel geld er in blijven stoppen en ze blijven inderdaad wel rijden, ja.
@skinnybmw: bwa veek geld.. Valt goed mee hoor. Een nieuwe auto zit je normaal de eerste 6 jaren wel goed met gewoon normaal onderhoud.. Slijtage dingetjes beginnen er dan aan te komen en dan kost het wat meer. Maar mijn 159 heeft de eerste 6 jaar echt niet veel geld gekost. Distributie wissel, groot onderhoud en voorste wiellagers waren de grootste kost, en banden (19″ is niet goedkoop).. Maar dit geld voor alle merken, helaas zijn er veel mensen die dit niet snappen.. :)
@taricani_mario: Dus jij zegt dat ik het niet snap? Terwijl ik meerdere ervaringen heb met meerdere automerken. Ben opgegroeid met Alfa en heb er een aantal mogen bezitten. En nee, goedkoop waren ze niet…koppelingen die te licht waren en al snel de geeft gaven (iedere 80-100.000km), raammechanismes die aan beide kanten tegelijk stuk gaan bij 180.000km etc. Prachtige auto’s maar niet prachtig qua onkosten over het algemeen. Heb met mijn huidige auto minder kosten terwijl ik die met 263.000km gekocht heb en zit nu op 400.000. Dat durf ik zelfs met de gemiddelde JTD niet aan.
@skinnybmw: Nee was niet op u bedoeld wat ik zei dat sommige mensen het niet snappen. Er was een reactie dat iemand zei dat er diesel in een werkplaats binnen kwamen die een eerste olie wissel kregen op 60.000 km.. Die mensen snappen het niet en dan word een auto onderhouden ECHT wel duur.. Ik heb tot nu toe alleen nog maar Alfa gereden. 2X 155 ene uit 1992 (gekocht in 2001) Na 2 jaar zonder problemen weg gedaan voor een widebody 155 uit 1997 en deze weg gedaan (ook deze 155 niet echt veel kosten aan gehad) voor een Spider 916 van 2001 in 2005 en deze verkocht in 2013, bij mijn Spider had ik ook wel het raam mechanisme moeten vervangen bij 130.000 km ofzo en starter ook moeten vervangen rond die tijd. Voor de rest heeft de Spider me nooit in de steek gelaten en koste me gewoon normaal onderhoud (ik reed er wel niet mee in de winter de laatste jaren) Mijn 159 die ik nieuw kocht in 2011 heb ik alleen maar de voorste wiellagers moeten vervangen buiten dit waren de kosten normaal en heeft deze wagen me niet veel geld gekost en nu heb ik een Giulia Veloce 2.0 Turbo, daar kan ik nog niet veel over zeggen want deze heeft nog maar 5500km, alleen dat het een geweldige wagen is!!
@mats106rallye: ik heb er eentje over.

Voor maar 4900 euro.
Inderdaad, nu je het zegt;die dakrails, dat heeft deze auto niet nodig, vanuit design-technisch oogpunt welteverstaan.
Zonder dakrails was hij perfect! Op een één of andere manier staan dakrails niet op een 156 en 159. Op elke andere station staat het erg lelijk zonder dakrails.
@maxidyne: nee hoor, er zijn heel veel stations die zonder dakrails beter uit de verf komen. Als je het mij vraagt nagenoeg allemaal.
Wie hebben er inmiddels allemaal een 159?

@willeme
@viezefreddyw

Wie nog meer? Ben wel benieuwd!
@ghost: ikke. 159sw bruin metallic met zandkleur leder
@geelbarrel: o ja.. zonder dakrails ! (Wel privacy glas, links recht uitlaat, ti velgen, 1.9 jtdm met squadra massimo tuning. 300.000 km zonder grote dingen. Topkar, maar later dit jaar toch over op een Stelvio
@ghost: Ikke.
@ghost: Freddy heeft de 164 als ik me niet vergis.
@cossiekiller: haha ook ja, maar je loopt achter ✌🏼😉
@ghost: Ikke ook, een zwarte sedan met de vermaledijde 1.9jts motor, met bruin/cognacachtige leder.

Beste keus is denk ik de 2.0jtd of de 1750tbi
@monsieurleloure: 1750TBi niet. Amechtig blok met weinig echte power en suf geluid. Ook nog eens enorm onzuinig daar bovenop bij normaal gebruik.
@stephane8200: 1750 TBI is juist het blok die je wilt hebben in de 159. Klopt, hij is niet zuinig. Maar wel snel zat en zeer gemakkelijk te chippen naar 235 Pk. In vergelijking met alle andere motoren die leverbaar waren werd de 159 niet zo zwaar in de neus met het 1750 blok. Ook is het blok één van de meest betrouwbare die je kon krijgen in de 159.
@viezefreddyw: Vergeleken met de 3.2 valt het verbruik wel mee, en in de praktijk sneller met deze motor dan met de V6….
@dutchdriftking: Precies. En makkelijk te tunen naar meer zonder de betrouwbaarheid te verliezen.
@viezefreddyw: Ik heb begrepen dat met de turbo van de 4c/Gulietta QV, chip en downpipe je naar 450nm (beter begrenzen op 420 ivm koppeling en bak) en 275pk gaat. Ik droom alweer verder.
@dutchdriftking: Klopt inderdaad. H&S Corse in Almere heeft daar ervaring mee. Prijzig maar leuk pakket.
@viezefreddyw: kost dat? Benieuwd hoeveel je extra betaald voor ‘slechts’ 40pk extra.
@viezefreddyw: juist niet. Vergeleken met heel veel andere auto’s maakt deze auto totaal geen indruk. Vergeleken met de rest van Alfa misschien. Ik moet toegeven dat ik hetzelfde heb met het benzineblok uit de nieuwe Giulia. Niet gretig en geen gevoel dat er echt wat in zit. Maar smaken en ervaringen verschillen.
@stephane8200:
Over de 1750tbi kan ik niet oordelen, daar heb ik nog niet mee gereden. Maar de guilia benzine die ‘tam’ zou aanvoelen?? Man stap een keer in de 2.0 veloce. Dat is een kanon in 5sec op de 100. Normaal hou ik helemaal niet van snelle 4 cilinders, liever een 6 clinder, maar ik heb nog nooit zoveel beleving gevoeld in een 4 cilinder auto (op een e30 bmw m3 na;) ). Tel daarbij het stuurgedrag op en je hebt een feest van een auto. Ik ben dan ook benieuwd hoe de nieuwe 330i G20 rijdt, deze heeft ongeveer dezelfde specs en is ook een 4 cilinder.
@kevin1989: ik heb in een 2 liter multi-air met 200pk gereden en daar was ik niet van onder de indruk. Geluid vond ik ook niet mooi. Toegegeven, de weken daarvoor had ik een (nieuwe) M4 cabrio gereden dus misschien dat dat invloed had.

Wat ik wél aardig goed vond was de wegligging en het weggedrag alhoewel je zou kunnen zeggen dat rechtuit stabiliteit voor verbetering vatbaar is.
@stephane8200: Ik heb een Giulia Veloce 2.0 Turbo met 280PK en ik kan je zeggen dat deze zeer snel is… Geluid is niks maar daar is een makkelijke oplossing voor en ik heb gekozen voor een Ragazzon uitlaat waardoor deze nu wel mooi klinkt!! En natuurlijk als je eerst in een M4 gereden hebt is zo een 2.0 Turbo met 200 pk niks meer in vergelijking!
@viezefreddyw: even afgezien van dat de 1750 van na de 2009 facelift is. Dus de auto is in Z’n geheel 50-75kg lichter. Dat maakt het verschil met de toch al zware V6 alleen maar groter
@ghost: ik had er een en ben blij dat ik er vanaf ben (1750TBi SW).
@stephane8200: same here. Met 1.9 Jts niet vooruit te trappen en wegligging was alleen op de snelweg OK. Binnenruimte viel zwaar tegen. Blij dat hij weer weg is.
@stephane8200: Verklaar u nader? Ik ben juist op zoek naar een 1750TBI SW, ik zou graag willen weten waarom deze niet bevalt. Wellicht kan je mij voor wat ellende behoeden.
@dutchdriftking: het is vooral het karakter van het blok wat mij niet aanstond. Chippen kan waarschijnlijk allemaal wel maar met een bijna nieuwe auto met garantie liever niet.

De rode van hierboven vind ik wel heel erg mooi. Ik had geen ti en dat doet de auto wel heel erg goed.

Als het een Alfa zou mogen zijn dan nu een oude Spider.
@stephane8200: karakter is door Squadra goed te verbeteren.
@dutchdriftking: dat geloof ik meteen.
@stephane8200: Verklaar u nader? Ik ben juist op zoek naar een 1750TBI SW, ik zou graag willen weten waarom deze niet bevalt. Wellicht kan je mij voor wat ellende behoeden.
@dutchdriftking: Had een vriend van jou niet een rode SW? Of was dat geen 1750?
@viezefreddyw: Daar heb je nog in Assen een kaartje in gestopt :P Was een 2.4 JTDM. Die pannenkoek heeft hem ingeruild op een Fiesta. En precies na dat ik thuis klaar was met verbouwen, dus ook geen geld had om hem over te nemen. Eeuwig zonde. wat een p*rno uitvoering was dat zeg!
@dutchdriftking: Ja, daarom herinnerde ik het me nog! Dat was een erg fraaie wagen. Rood, TI, schuif/kanteldak. Mooi ding man.
@viezefreddyw: klopt helemaal. Pindakaas leder, Novitec uitlaat, Squadra chip naar 235pk / 500nm, top ding.
@ghost: heb er een gehad in Grigio Stromboli met porno rode bekleding. De 1.9 JTS is net aan qua vermogen, wel verfijnd. Een 2.0 JTD met chip zou ik nu kiezen qua prestaties en verbruik
@alfonso_alfist: on topic is wel aardig aan de prijs en hoe correct is de KM-stand bij een Duitse import auto? Vind het geen typische “Rentner” uitvoering. Ik denk dan eerder aan een beige kleurige BMW 5 serie met wieldoppen
@ghost: ik had een Competizione Rosso 159 Ti 2.0 jtd. 200pk na een Savali software update. Geweldige wagen, van 2011 tot 2018 zalige km’s mee gemaakt.. Maar nu was het tijd voor een Giulia Veloce!
@ghost: @desjonnies heeft (had?) er ook een.
@simonmc: @desjonnies’ gebruikersnaam bestaat niet meer??
@simonmc: Helaas niet meer nee…
@viezefreddyw: watskeburt dan?
@piedlourd: Ik zou het niet weten maar zijn account was opeens verwijderd.
@viezefreddyw: misschien was hij er klaar mee..
@ghost: ik heb er twee gehad, vanaf 2007 tot 2011 een rode sw distinctieve met 1.9 8v diesel en handbak. Daarna vanaf 2011 tot 2017 een 2.4 jtdm qtronic distinctive met oa beige leer, Pioneer navi, alarm.

Na 22 jaar alfa in 2017 de 159 ingeruild voor een Mercedes C klasse. Heel anders maar het bevalt wel prima. Alfa moet wel met iets heel bijzonders komen wil ik weer terug overstappen
@eelco74: ga een keer proefrijden in een Giulia Veloce. Bracht mij na 24 jaar weer terug bij Alfa.
@ttr6: ik heb de giulia gereden en als daar een station van was geweest, had ik de giulia zeker overwogen. Ik kon daarnaast met de standaard stoelen niet zo overweg. Maar sinds de veloce zijn er 8 voudig verstelbare stoelen die net zo fijn zitten als de C klasse.
Nu nog een sw variant van de giulia
@ghost: 1 gehad JTDM bruin metallic automaat. Enige moment dat niet lekker was in de Alpen. Daar deed hij aardig bij de koude start
@ghost:
Hiero nog 1, een 2008 SW, met de 2.2JTS, zwarte lak en donker rood leer.
Volgens mij ben ik van de weinigen die wel te spreken is over dat blok, ik heb niet echt het gevoel dat het ding vermogen of koppel te kort komt. (in z’n 3, vanuit stilstand rustig koppeling op laten komen rijd hij zonder gas bij als nog weg). ik rijd er niet bijzonder sportief mee, in zowel stad als snelweg en dan is 1:10 gewoon realistisch. Afgezien van vieze injectoren (weinig gereden voor een poosje, en tank bijna leeg gereden) een het losraken van een koelvloeistof slang (hard plastic koppel stuk bij het uitlaatspruit stuk, gebroken), heb ik er eigenlijk nooit gedonder mee gehad. De ketting is door de vorige eigenaar bij 140k Km vervangen, hij staat nu op 230 en loopt prima. Dus de ‘betrouwbaarheidsproblemen’ van dit merk in het algemeen, of dit blok specifiek herken ik absoluut niet.

Ruim is hij niet voor zijn gewicht, ik zie het niet als een sport auto maar meer als een comfortabele reisauto. Ik kan er moeiteloos een hele dag in zitten en rijden, en ik ben 2 meter lang en heb 2 kinderen op de achterbank. Het is geen rationele keuze, maar wel een fijne, en zolang mijn kinderen nog op de achterbank passen, blijft hij denk ik gewoon.
@ghost: Ik ook, de 2.0 jTDM die niet eens genoemd is als diesel optie in het verhaal hierboven. Erg tevreden met de 159, Ti zetels zitten heerlijk. Jammer dat mijn blue&me stuk is…
@rw1994: dat dongeltje van Blue & me al geprobeerd te vervangen?
@ghost: naar mijn weten is de hele blue en me unit stuk, die ecu onder de navi. CAN bus error omdat die niet reageert.
@ghost: meld zich! SW, blu metalizzo
@centocinquantanove: lekkere kleur!!
Erg mooie auto om te zien maar in deze klasse niet een geweldige stuurmansauto en een beetje zwaar in de neus. Ik vind hem erg mooi om naar te kijken maar kocht voor die 20k wat anders
@gokartmozart: Alleen een drie stuurt beter.
@karaya:

Niet alles geloven wat iedereen papegaait, de 159 vernedert de BMW 3 ook hier weer.
https://www.youtube.com/watch?v=zON4bWsl2Ek

Ook de Giulia is weer beter dan de 3 serie. Alfa Romeo was, is en blijft gewoon de maatstaf.
@stupendo: dit is niet representatief als het gaat om een stuurmansauto. Ga het circuit maar eens op met deze auto’s en dan op de limiet rijden. Dan ga je meemaken wat een ware stuurmansauto is en waar de balans is. Dit hier is een uitwijkmaneuvre en dus een ander verhaal. Niks ten nadele van een 159 maar een 3 serie uit die tijd stuurt echt beter en heeft meer gevoel in het stuur maar ook in de hele bediening ( versnellingsbak / remmen etc ) . Ik ben geen fanboy maar spreek uit ervaring
@gokartmozart: ik heb zowel een nieuwe alfa 159 als een nieuwe 320i gehad. Eerlijk is eerlijk, qua sturen en remmen was de alfa veel beter. Meer gevoel en de remmen zijn eenvoudiger te doseren. Inmiddels rij ik in een nieuwe 5 serie en deze scoort op beide punten weer minder als bovengenoemde maar wat comfort en functionaliteit weer een stuk beter als beide.
@stupendo: Je hebt ook nog zoiets als balans.

Ik vind mijn 159 niet al te lichtvoetig. Wegligging is bovengemiddeld, de rijdynamiek laat te wensen over.
@stupendo: onzin, heb nog nooit een auto gereden die zo nose-heavy was en ook daadwerkelijk zo voelde. Heb er een gehad, na anderhalf jaar was ik er klaar mee.
@lotuselises2: same here. En ik heb ook 2 van die auto’s gehad van jouw naam dus ik was beter gewend.
@lotuselises2: vooral de JTS inderdaad, de 1750 is lichter in de neus en dat merk je. Het is denk ik ook gewoon het totaalplaatje van de 159, comfortabel, goede wegligging en prima stuurgedrag.
Echter zal die nooit zo lichtvoetig voelen als de guilia of bijvoorbeel een 3 serie
@stupendo: haha vernedert zegt hij, wat een onzin, rijdt ze beide eens op de grens door een goede coureur , de 3 serie heeft veel betere balans. De 3 serie is de zoveel betere auto, een E46/E90 rijdt zoveel beter.
Maar goed dat is iets wat de fanboys niet willen horen.
@fortunato: De 3 Serie is een sportievere auto. Kwalitatief wel de mindere, naar mijn mening. E90 kent wel heel erg veel aandachtspunten. Daarbij zijn de oudere exemplaren zonder uitzondering versjonnied. 159 is betaalbaarder en over het algemeen een liefhebbersauto waar beter voor gezorgd wordt. Alfa spreekt niet aan bij de petjes. Dat BMW wel. Voor het geld van een raszuivere knaken BMW heb je een niet onaardige 159 met minder kilometers van een paar jaar jonger.
@willeme: Valt tegen hoor, de 159 is ook zeer betaalbaar en in de Alfa scene worden ze al bij bosjes verkracht, heb jaren Alfa’s gereden en ben op diverse fora actief. Kwalitatief is een 159 ook absoluut niets beter dan een E90, ze hebben beide zo hun kwaaltjes wel.
@fortunato: Nee, dat is pertinent niet waar. De 159 is aanzienlijk minder populair dan de 3 Serie. Voor het geld van een gare E90 heb je een heel aardige 939. Gewoon een gevalletje vraag en aanbod. Ik heb zelf de onverwoestbare achtkleps diesel, die aanzienlijk prettiger in de omgang is dan de 318d en veel betrouwbaarder. Bij de E90 werden ze ook nog eens onbetrouwbaarder naarmate de jaren voglden :-D.

Natuurlijk moet je altijd je ogen openhouden, maar de E90 is vaker versjonnieficeert, simpelweg omdat zo’n auto zowel liefhebbers als petjes en Sjonnies aantrekt. Daarom zou ik een Benz of BMW standaard overslaan. Je betaald te veel voor een petjesauto. Nieuw is het een ander verhaal. E90 heeft aanzienlijk meer punten dan 159. Koppeling, draagarmen, subframe. Dat is het eigenlijk wel. Benzinemotoren overslaan bij de 159, maar de diesels zijn prima lange-afstandskruisers.
@willeme: Je vergeet de ketting problematiek en de stuurbekrachtigingspomp veel voorkomende kwalen.
@fortunato: onzin. Stuurpomp is bij de meeste allang onder garantie/coulance geregeld. Je moet echt je best doen om daar pech mee te hebben. Dat je nét die 159 hebt waarbij ze niet de modificatie hebben doorgevoerd.

Kettingprobleem is ook niet zo heel lastig. Ik zou een benzine 159 niet zo snel overwegen (geen koppel), maar deze is te vervangen. Er zijn nog een paar andere oplossingen voor.

Ik weet wat ‘het internet’ zegt en dat reproduceer je keurig ;-). Wil nog niet zeggen dat het ‘waar’ is. Het is met name de mate waarin het voorkomt. Maar goed om te weten dat je het internet en dat ook kan typen :-).
@karaya: de 3 de C klasse en de Mondeo sturen alle drie beter dan de 159. Er is door Autoblog in 2016 een artikel aan gewijd waarin dit ook naar voren komt. De 159 is daarnaast ook zwaarder dan de rest in zijn klasse en dat helpt ook niet. Ik vind hem wel tijdloos mooi.
@gokartmozart: persoonlijk zou ik dan gaan voor 1750 turbo. Goede exemplaren zijn echter soms moeilijk aan te geraken.
@ghost: inderdaad, zoiets zou mijn keuze zijn: Gevonden via GasPedaal.nl
https://www.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/121058966/Android?s=83-50-5-3-1-7
@bluebird: netjes! Persoonlijk sedan voor mij!
En dan die dakrails ook nog in die kleur. Dat maakt het extra pijnlijk. Verder gewoon een prachtige wagen.
@suzikubelona: Dat maakt het juist extra mooi in mijn ogen :P
@720s: Er is ook een 1.7 benzine en een 2.0 liter diesel.
Je kan veel zeggen van een 159, maar ‘ruim’ is niet bepaald het eerste wat er in me opkomt als ik denk aan deze (station)wagen…
Los van alle emoties hier rondom AR: ik vind het een prachtige machine! Goeie kleurstelling, goeie motor erin, fraaie wielen, liefhebbersauto pur sang.
@renegade: en met 28k km nog niet teveel liefgehad.
Oei @720s Als “schrijvende pers” zou je toch moeten weten dat er iets niet klopt in deze zin:

“…degene die een ongeveer tien jaar oude, ruime, goed sturende wagon wilT.”

Hij viel me ook al op in je bericht over Spaanse politie… da’s een hardnekkige blijkbaar…

Sorry, kan ‘t niet helpen, ik krijg er pukkeltjes van. Verder prima inhoud 👍🏼
@rs001: ik zou je nu heel makkelijk een ‘dank u is gefixt’ willen geven maar ik wist dit serieus niet! Ik dacht altijd dat de tegenwoordige tijd (tweede vorm) +t is. Wilt is een gekke uitzondering, wist ik niet haha. Thanks!
@720s: haha! Hulde voor je eerlijkheid! Zet ‘m op! 💪🏼
@rs001: bedankt, ik stoorde me er ook al een jaartje aan :-)
Veel kms in zo eentje gemaakt, rijdt best lekker maar 1 op 5 is niet echt grappig. Best lomp en klinkt lang niet zo goed als een busso
IK WIL ER OOK EEN.
@sudbina: ik heb er eentje over.
Zeer fraai model, en die dakrails kan er toch gewoon af?
@emping: zitten door het dak geschroefd. Blijven gaten over. Moet je dichtlassen, strakmaken, spuiten etc. Zitten niet zoals bij veel auto’s in het gootje onder een stripje.
20K voor een 159 van 11 jaar oud…… Mwahahahahaaa… Wat een grap.
Ik vond de 159 al erg mooi toen het model uit kwam. Mooi is ie nog steeds, het design doorstaat de tand des tijds goed. Dynamisch is hij helaas gewoon niet van het niveau van bijvoorbeeld een 3 serie. Hij is te zwaar en de verkeerde zes cilinder 😄
Zonder meer super fraai, maar 20k??? Als het een TBI was okee, maar voor zo’n zuipende V6 die elke 60.000km zijn distributieketting opvreet…
@markos78: ……..
@720s je mist toch een aantal belangrijke motoren. Op dieselgebied waren er na de facelift hele fijne JTDM’s leverbaar, en na de facelift was ook de 1750TBI een optie. Nog altijd de fijnste motor voor een 159. Ik zoek al een tijdje naar een rode 159 en zag deze uiteraard ook voorbij komen. Hele mooie wagen, maar geen 1750TBI, en gewoon écht te duur.
Ben ik dan de enige die het interieur van deze auto echt afschuwelijk vind? Ik ben verder groot fan van de 159, maar vanwege dat interieur zou ik hem laten staan.
@berlinetta: Afschuwelijk vind ik erg overdreven. Blijft uiteraard een kwestie van smaak. Wanneer ik vergelijk met andere auto’s die rond 2005 zijn geintroduceerd vind ik het interieur best netjes..
De 159 is opzich een knappe wagen, maar het is echt niets bijzonders, nergens een uitblinker in deze veredelde opel, die verering hier op AB snap ik dan ook niet, het is een zware loge auto met een waardeloos motor aanbod, de GM V6 is werkelijk zeer teleurstellend als je de Busso V6 kent, de diesels zijn dorstig en niet eens echt potent, de 1.9 en de 2.2 jts zijn berucht om hun ketting problemen. Echt geen aanrader dus deze auto.
@fortunato:
Die ketting problemen zijn goed op te lossen, de eerste generatie was niet lekker, maar zodra die ketting dus een keer vervangen is heb je er geen omkijken meer naar. Wel eventjes een beetje inlezen, en niet zo na-blaten..
@bakkerst: niet dus, ik ken diverse gevallen waar de ketting dus al 2x is vervangen.
Bloedmooie auto blijft dit, motoren wat minder best als je spreekt over zuinig/degelijkheid/snelheid.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).