Polestar vergrijpt zich ook aan de V60 en XC60

Auteur: , 29 Reacties

Dit! Dit is fijn!

Polestar vergrijpt zich ook aan de XC60 en V60

Toen Polestar door Volvo ineens werd veranderd in een eigen, elektrisch automerk, bestond de kans dat het gedaan was met opgewaardeerde uitvoeringen die de performanceafdeling tot dan toe op de markt bracht. Niets bleek minder waar, want het doet nog altijd waar het in uitblinkt. Vorig jaar bewees het dit met de ‘Polestar Engineered’ S60. Inmiddels zijn ook de andere modellen in 60-reeks aan de behandelingen onderworpen.

Volvo heeft deze week namelijk de doeken getrokken van de Polestar Engineered V60 en XC60. In de meest sportieve trim van het merk worden zowel de prestaties als het uiterlijk van de modellen naar een hoger niveau getild.

De verbeteringen staan uiteraard gelijk aan de extra’s die we op de S60 Polestar Engineered konden vinden. De aandrijflijn is een krachtige T8 Twin Engine, die goed is voor 415 pk een 670 Nm. De techneuten van het merk hebben de krachtbron op zo’n manier ontwikkeld, dat deze zijn koppel sneller moet leveren en het vermogen meer op de achterwielen richt. In combinatie met een verbeterd onderstel, mede dankzij ophanging van Öhlins, moeten de rijkwaliteiten niet onaardig zijn.

Tenslotte zijn de Polestar Engineered modellen voorzien van betere remklauwen, grotere en nieuwe velgen, zwart verchroomde uitlaatpijpen en bredere wielkasten. Binnen en buiten zijn gouden accenten te vinden.

Polestar vergrijpt zich ook aan de XC60 en V60



29 reacties

Er ontbreekt iets aan het artikel, dat waar staat dat Polestar de verbrandingsmotor door een electromotor en een batterij heeft vervangen…
Als ze Polestar als performance label en electrisch submerk door elkaar blijven gebruiken dan verwart dat de klanten en hindert dat beide.
@mashell: Ik stel voor dat Polestar de tuner zijn naam wijzigt naar Moosewørks.
@jochempie: dat is zelfs een heel goede naam.
@jochempie: alleen jammer dat de ø niet bestaat in het Zweedse alfabet.

DÂF

Nißan

Kønigsegg

Neeeeeeee
@onehp: Weet ik veel :D
Hier gaan ze echt de goede kant op! Als ik wat nieuws zoek is dit zeker het overwegen waard.
Ik dacht dat die benzinemotor de voorwielen aandreef (320pk) en de elektromotor (ca 100pk) de achterwielen. Hoe kunnen ze dan meer vermogen naar de achterwielen sturen? Vreemd…
@cossiekiller: wellicht dat de verhouding hoeveel en wanneer de elektromotor de kracht levert is aangepast?
Ligt het aan mij of zijn die waarders van Polestar altijd enorm mager?
@kennone: Exact mijn gedachte. Waarom peutert Polestar altijd zo weinig extra vermogen uit die blokken? Iemand die dat weet?
@berlinetta: eigenlijk vrij simpel: ze moeten altijd en overal het vermogen en koppel kunnen halen.

In Nederland niet zo’n probleem. De auto’s zijn erg goed onderhouden, de temperatuur uitstekend en de luchtvochtigheid is top. Ook is de brandstofkwaliteit erg goed. Dus Polestar zou speciaal voor Nederland wel wat meer kunnen doen en een veilige marge kunnen houden.

Echter, Polestar producten moeten overal functioneren. Dus houden ze een slag om de arm. Hetzelfde geldt voor BMW performance, dat zijn ook altijd kleine verbeteringen.
@willeme: Volgens mij is dat juist de reden dat autofabrikanten zelf een bepaalde marge aanhouden; hun producten moeten immers overal ter wereld hetzelfde functioneren terwijl de omstandigheden overal verschillend zijn. Een tuner kan die motoren juist optimaliseren. Waarom halen bedrijven als ABT of Brabus er dan wel meer uit en Polestar niet?
@berlinetta: Of zit het onderscheid hem juist in het feit dat Polestar onderdeel is van Volvo en daarom dezelfde veiligheidsmarges dient aan te houden en tuners zoals ABT of Brabus als losstaande merken dit niet hoeven te doen?
@berlinetta: je geeft zelf het juiste antwoord op je vraag. Zo’n chiptuningboer kan misschien wel 100pk extra halen maar met zo’n wagen kan het je overkomen dat die het niet lekker meer doet tijdens een alpen- of scandinaviëvakantie.
@mashell: Ja, maar dat begrijp ik ook. Ik neem echter aan dat bedrijven als ABT en Brabus hier ook wel over hebben nagedacht (het zijn immers niet de minste). Volgens mij leveren ze ook nog garantie. Waarom bieden zij dan wel zoveel extra power aan.
@berlinetta: OEM houden zich aan EN en SAE normen die doorgaans voorschrijven dat een motor echt continue en op lange duur hun vermogen moeten kunnen leveren, ook onder mindere omstandigheden (cold start, hot shutdown, temperaturen, vochtigheid, kwaliteit brandstof etc). Tuners hebben daar minder last van, hier is meer het wilde westen hoe goed een tune gevalideerd wordt op duurzaamheid. Garantie is meestal hoogsten 2 jaar, dus wat er na 10 jaar gebeurt…
Tuners maken een gok dat de motor mechanisch heel blijft op in ieder geval korte termijn en dat de electronica de boel knijpt als het te warm wordt.
Motoren en betrouwbaarheid/houdbaarheid is geen exacte wetenschap, er zijn zoveel variabelen dus het is altijd goed om marge te houden, lieftst gelijkmatig en niet te veel op alle onderdelen (zwakste schakel breekt, te sterke schakels kosten teveel).

Op oem motoren is grootteorde het risico op serieuze motorproblemen 1 op 1000, bij getunede motoren ruwweg 1 op 100. Daar komen de meeste tuners mee weg, want geen goodwill and image problemen van de grote getalen bij een OEM.

Maar minder marge = meer kans op problemen, dat is eenvoudige waarheid.

Iemand die tuned heeft een grotere acceptatie dat er eventueel problemen kunnen zijn, ook zorgen ze wat beter voor de motor. Gemiddeld genomen.

Bovenstaand mijn zelfverworven wijsheid in een notendop, oa door automotive industry techniekschriften en eigen observatie met o.a. zelf tunen (meer conservatief dan tuners doorgaans, 4 van 4 nog geen problemen, cross fingers) …

Niet tevreden, geld terug ;)
@onehp: In deze uitleg kan ik me wel vinden. Bedankt.
@kennone:
Polestar richt zich vooral op de ‘driveability’ – dus het extra koppel en vermogen zitten vooral in het middenbereik (waar je in het dagelijks leven vooral zit) en minder op de ‘pieken’. Het tweede is dat Polestar zich tot doel heeft gesteld dat verbruik en emissies ongewijzigd blijven ten opzichte van de fabriekssoftware.

Mijn vorige auto heb ik na een jaar laten voorzien van Polestar-software, en hoewel het ‘op papier’ niet zoveel uitmaakte merkte je wel echt een groot verschil.
Leuk specs. Zouden deze ook op 180km/h worden gelimiteerd?
@roadrage78: wel het beste! Lijkt mij sowieso gevaarlijk met zo’n gevaarte harder te willen rijden.
De modellen worden er vooral veel mooier van.
Volvo is zo een merk dat ik totaal niet snap. Een premium prijs voor een chinese 4 cilinder die begrensd is op 180 km per uur. Zelf Koreanen bouwen spannendere en kwalitatief betere auto’s, zo wat het enige merk ter wereld waarbij de fun factor onbestaand is.
@shiva: als je het merk Volvo totaal niet begrijpt, dan ga je het ook nooit begrijpen…
@shiva: beetje flauwekul verkondigen volgens mij? De S60 PE gaat gewoon 250 km uur, dus die 180 km/uur verzin je er zelf maar even bij? Je knipt en plakt verkeerde informatie bij elkaar, maar meld wel terloops dat je het merk niet begrijpt. Bleef het maar bij Volvo, maar wellicht begrijp jij wel heel veel niet?
Vroeger betaalde je extra om je buitenspiegels vanuit zwart in de kleur van de auto te krijgen. Nu betaal je Polestar extra om ze zwart te maken….
@snowbird: overal zo. Je betaalt om ‘anders’ te zijn, ook al neemt iedereen die optie…
/Audi
Ik weet niet precies waarom, maar Polestar heeft voor mij gewoon iets cools.
(Nee, niet omdat ze uit het hoge noorden komen…)

Ooit koop ik mezelf nog een eerste type C30 met T5-motor, maak ik deze smurfblauw met brede wielkasten en een WTCC-spoilertje erop en koop ik mezelf flink wat “Focus RS upgrades” om dat scheurijzer net zo snel te maken als ie eruit ziet. Rolkooi erin en zoveel mogelijk ermee naar trackdays.
Als die XC60 in mijn budget zou passen dan wist ik het wel. Wat een prachtbak.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).