Er zit… iets aan te komen bij Donkervoort. Er wordt nog geheimzinnig gedaan, maar “it will be worth the weight”. En dat is geen tikfout.
De Nederlandse bijdrages aan de auto-industrie blijven bijzondere verhalen. Merken die geen auto’s meer bouwen (Spyker, DAF), merken die nooit verder kwamen dan wat stoere verhalen (Vencer, Savage Rivale) en merken wiens succes eigenlijk nog moet beginnen (Lightyear). Toch hebben wij natuurlijk ook gewoon een merk dat al 45 jaar zijn mannetje staat. Met een vast recept dat maar een paar keer een échte revolutie meekreeg en nog steeds gewoon uit de fabriek rolt. We hebben het dan natuurlijk over Donkervoort.
Donkervoort
Het oh zo simpele Donkervoort ontstond uit de nood om de Engelse Lotus Seven hier goedgekeurd te krijgen, maar is inmiddels uitgegroeid tot een rasecht sportwagenmerk. Nou was het basisrecept vaak wel ‘gewoon’ zoals een Lotus kitcar, tot de D8 GT in 2007 het een beetje meer eigen maakte. Waar je een Lotus kitcar uit duizenden herkent met zijn ronde koplampjes en simpele ‘greenhouse’, werd de D8 GT een beetje als dat recept met wat extra modern design. Voeg daar in 2011 de D8 GTO aan toe en je hebt het nieuwe basisrecept dat Donkervoort nog steeds bouwt.
Donkervoort is iets van plan
Ook al zijn wij met recht trots op Donkervoort, het is en blijft een klein sportwagenmerk waar in kleine volumes wordt gerekend. Het basisrecept is dus stokoud en ook de ‘revolutie’ die de D8 GT in gang zette is inmiddels al weer 15 jaar geleden. Tijd voor een klein beetje spanning: Donkervoort voert iets in hun schild. Op hun website is iets te vinden over de ‘Donkervoort F22’.
F22
Of de naam toevallig wordt gedeeld met een straaljager uit de koningsklasse (F-22 Raptor) is niet bekend, maar volgens Donkervoort deelt de aankomende F22 iets met het vliegtuig: “you’ll never see it coming.” Met alle respect, we willen natuurlijk wel goedkeuring voor voetgangersveiligheid. We wilden zeggen ‘alle ongein terzijde’, maar daar helpt de volgende zin van Donkervoort niet aan mee. De slagzin voor de aankomende F22 is “it will be worth the weight.” Betweters denken nu wellicht aan een taalfout, maar denk nog eens goed na over het drooggewicht van een gemiddelde Donkervoort. Snap je hem?
Nieuw model?
Eerlijk is eerlijk, leuk bedacht. Maar die ‘weight’ duurt dus nog wel even. In die tijd kunnen we even lekker speculeren. Want wat gaat de Donkervoort F22 worden? Ook Donkervoort is er namelijk goed in om de basis van een D8 GTO een klein beetje aan te passen en er een nieuwe speciale editie van te maken. Je verwacht dan dus eigenlijk wellicht een D8 GTO F22 Edition of iets in die richting.
Toch lijkt het ook niet onwaarschijnlijk dat de F22 echt een soort volgende generatie Donkervoort wordt. Nou betekent een volgende generatie Donkervoort niet dat er ineens revolutionair gedaan hoeft te worden, dus verwacht wel gewoon een Lotus Seven-achtige basis met extreem laag gewicht. Donkervoort gebruikt voor de D8 GTO de EA855 Audi 2.5 liter vijfcilinder TFSI motor en die is nog in productie voor de Audi RS(Q)3. Al werkt een recept als dat van Donkervoort ook prima met een kleinere motor. Als downsizing moet om te overleven, dan hebben wij ook geen probleem met een lekker opgevoerde viercilinder.
Elektrisch?
Ultra-‘downsizing’ zou natuurlijk het zijn van een elektrisch model. Het zou toch niet…? Nou, wij denken van niet. Er is namelijk al wel bekend dat de Donkervoort F22 ‘minder dan 1.000 kg gaat wegen.’ Aangezien alle fabrikanten van lichtgewicht sportwagens aangeven dat een streefgewicht van 1.300 kg met accu’s al lastig is, lijkt het evident dat het geen EV wordt. Of Donkervoort heeft met dank aan je reinste magie een lichtgewicht EV gemaakt die nog eens leuk zou kunnen zijn ook.
Lekker geheimzinnig dus, we weten eigenlijk nog helemaal niks over de Donkervoort F22. Wij gewichten er wel op. Al werkt die grap een stuk minder goed in het Nederlands.
MaartenD zegt
Het zal wel de allerlichtste elektrische auto ter wereld worden in zijn klasse
pignon zegt
Als je excuseert voor een gewichtstoename dan denk ik in deze tijd al gauw aan accu’s. Het zal toch niet hè
okdoei zegt
You’ll never see it coming lijkt me te duiden op iets met een elektromotor.
Als zij een lichtgewicht EV sportauto kunnen maken met een redelijke range, waarom niet?
shibby zegt
Dat was ook mijn eerste gedachte
Loek zegt
@pignon: met dank aan wat extra info (toegevoegd in de laatste alinea) weten we dat het streefgewicht onder de 1.000 kg zit. Dus of het wordt een ultra-lichte EV (wat moeilijk is) of gewoon een ICE-model.
alloallo zegt
70 jaar Donkervoort?
Loek zegt
@alloallo: dat moet natuurlijk 70 jaar Joop Donkervoort zijn ;)
CYBRTRK zegt
De auto wordt in Januari onthuld, dan is Joop 73 en Donkervoort bestaat dan 44 jaar
alfaman zegt
Ik zet ook in op een electrische Donkervoort
HZW zegt
Het zou ook nog een Plug-In hybrid met 3 of 4 cilinder motor kunnen worden.
harrie zegt
Dus elektrisch, maar onder de 1000kg.
F22 met de F van fiets.
Robert zegt
En ’22’ als in het jaar van introductie. Of de capaciteit in het kWh van de accu… Als hou je dan niet veel meer dan 100-120 km aan range over, vrees ik.
vondick zegt
Met 17kWh haal ik ook nog 150km. Ook ongeveer 1000kg aan EV. Zou niet raar opkijken als je met een donkervoort met 22kWh meer dan 200 haalt.
HZW zegt
Kan ook gewoon “Future 2022” betekenen, voor een nieuwe stap in de ontwikkeling van de Donkervoort.
Verder kan het ook zomaar een dichte sport auto worden, of helemaal geen sport auto meer worden.
Maar gewoon een erg sportieve ruimere comfortabele auto worden, elektrisch, of Plug-In Hybrid.
Een soort van “Wiesmann” route.
HZW zegt
Een EV onder de 1000 Kg doet mijn denken aan de British EV brand McMurtry Automotive.
Ik heb al een tijd geleden in een email contact met Donkervoort het elektrische balletje opgegooid.
We zijn namelijk al dicht bij het moment dat het totaal geen zin meer heeft (vooral niet voor een klein auto merk) om heel veel geld te investeren in een nieuwe ICE auto, want ook een brandstof “Donkervoort” heeft geen toekomst.
Of je moet het brandstof tijdperk met een “Big Bang” willen afsluiten, maar elektrisch zou de slimste keuze kunnen zijn.
rockefellar zegt
In het groen oogt het nog wel wat. Een soort alligator
fettasedano zegt
Donkervolt !
HZW zegt
De Donkervoort D8 is wel erg bejaard met zijn stalen buizen frame, en de Audi 5 cilinder is nog van het oude type met gietijzeren motorblok.
Dus ik zou zeggen dat de F22 een Donkervoort zou kunnen worden met een Ex-Core Monocoque en de nieuwe 35 Kg lichtere aluminium Audi 5 cilinder motor, wat ook weer ruimte zou kunnen geven aan een grotere auto, en toch lichter van gewicht.
Het grote nadeel van dit alles zal zijn dat een Donkervoort nog onbetaalbaarder gaat worden.
Maar de grote vraag is echter of er wel weer een Audi motor gebruikt gaat worden en in het bijzonder een 5 cilinder, er zullen wel bepaalde contracten getekend zijn met een tijds duur voor gebruik van de 5 cilinder.
Verder is de kans groot dat het dan alleen de oude 5 cilinder betreft.
gallardogt zegt
Een soort van GTO hybrid en dan ook eindelijk met flippers aan het stuur? Gekoppeld aan een S-Tronic bak moet dat toch een keertje lukken.
HZW zegt
Met slogan’s als :
“you’ll never see it coming”
“it will be worth the weight”.
Het moet een gebruiksvriendelijke auto zijn/worden voor straatgebruik’, met ‘meer comfort, een ruimer interieur en meer gemak dan welke Donkervoort dan ook, met een gewicht onder de 1000 Kg.
Dan vraag ik mijn af of Donkervoort het roer niet geheel omgooit.
Via Audi is er ook snel een connectie gemaakt met Porsche, en dan in het bijzonder met een model als de “Porsche Vision Race Service” een electrische MPV.
Donkervoort zou dus zomaar met iets heel anders kunnen komen, zie bv een merk als “Smart”.
De eerste slogan past goed en de tweede kan zomaar verwijzen naar een zwaardere auto maar die toch multi sportief is.
En met de introductie van Donkervoort Ex-Core, zou dat zomaar mogelijk kunnen zijn, om een multi functionele sportieve grotere comfortabele elektrische auto te bouwen van onder de 1000 Kg.
Want het heeft niet zo veel zin om een open ICE super sport auto te blijven bouwen, die in de toekomst onverkoopbaar wordt, beter nu de transformatie maken, dan in de toekomst op een dood spoort te zitten.
cossiekiller zegt
Als eentje met een 5 cilinder maar 700kg weegt, dan zal die 300 kilo extra wel te maken hebben met accu’s…