Droom weg bij de fenomenale Ferrari SP1 én SP2

Auteur: , 17 Reacties

Betasten, zoals deze man hierboven doet, moet je echter uit je hoofd laten.

Droom weg bij de fenomenale Ferrari SP1 én SP2

Er zijn maar weinig auto’s waarvan we zo blij worden als deze twee gloednieuwe, zeldzame Ferrari’s. Op het moment dat we lucht kregen van het project begon ons bloed sneller te stromen en sindsdien zijn onze vaten eigenlijk veranderd in een eindeloze wildwaterbaan. Ferrari’s inner circle kreeg de auto’s als eerste te zien bij een besloten evenement, maar vandaag kunnen ook wij zeggen dat we de barchetta’s in het echt hebben mogen bewonderen.

Het is een wonder dat het uitteam van Autoblog niet direct gestrekt is gegaan bij het zien van de bolides, want zowel de een- als de tweepersoons barchetta is een adembenemende machine. Dit geldt overigens niet alleen voor het gruwelijk smakelijke ontwerp dat de tekenaars uit Italië hebben opgedroomd, maar ook voor de prestaties van de aandrijflijn.

De technische basis van de Monza SP1 en SP2 vinden we namelijk in een model dat Ferrari ruim anderhalf jaar geleden aan de wereld presenteerde. We spreken natuurlijk over de 812 Superfast, met zijn 810 pk sterke V12. Bij de 488 Pista Spider raadden we je aan een helm te dragen i.v.m. de hoge snelheid en het ontbrekende dak, bij de SP1 en SP2 doet Ferrari dit zelf. Sterker: de Italianen verplichten je een helm te dragen in de fenomenale machines. Gelukkig krijg je er een bijpassend kostuum bij, zodat je niet helemaal voor aap staat.

De Monza SP1 en SP2 brengen een ode aan Ferrari’s legendarische race-barchetta’s uit het verleden. De Ferrari Monza SP1 is ontworpen als een compromisloze single-seat straatversie met een ongekende rijervaring.

De Monza SP2 biedt die rijsensatie als two-seater ook aan een passagier inclusief extra beschermende voorruit en roll-bar. Voorzien van een 810 pk sterke V12 accelereren de beide modellen in 2,9 seconden van 0-100 km/u en in 7,9 seconden van 0-200 km/u.



17 reacties

Prachtig! Eindelijk weer écht iets bijzonders van Ferrari
Zo hoort een Ferrari te zijn; begeerlijk zonder teveel knikjes, vouwtjes, roostertjes en vinnetjes.
@devia: dat zat ik dus ook te denken maar stiekem denk ik dat ze nog veel mooier zouden worden zonder de splitter, side skirts en diffusor. Verder mis ik de tijden van bredere koplampen bij Ferrari, maar hier mee zou ik kunnen leven.
@deVia: mee eens! Kwijl 🤤
Dit is toch fenomenaal. Episch! En ik zou hem als f*cking daily gebruiken. Door weer en wind, voelen dat je leeft.
Sacre blue, Parijs heeft ons al een paar mooie primeurs getoond.
Ik vind ze bloedmooi maar had graag ronde pitten achterop gezien, toch een kleine trademark. Dat gezegd hebbende past deze kont erg goed bij de rest van het design, wat, al zeg ik het zelf, van m’n eigen hand had kunnen komen ;) Zodra ze beschikbaar komen, pik ik er eentje op! M’n kast kan best wat nieuw bloed gebruiken…. 😞
Ik vind dit serieus een van de fraaiste auto’s van het decennium!
Italiaanse elegantie
Uitlaatjes iets kleiner en dan is ie perfect!
Speciaal? ja Mooi hmm euh nee. Als dit een Kia was geweest, was het model afgemaakt. Tuurlijk ze mogen hem voor mijn deur zetten maar krijg er geen st**ve van (aan de opmerkingen van anderen lijkt dat wel t geval te zijn) Mijn mening
Het zou echt doodzonde zijn als Ferrari deze prachtstukken one-off laat zijn. Dit is wat mij betreft het beste wat ze in tien jaar hebben laten zien. Dit is waar mensen van kunnen wegdromen, wauw!
Leuke auto als je al 10 Ferrari’s hebt.
@dirkv: ook leuk als je er geen hebt hoor ;-)
Zal waarschijnlijk bij een Amerikaan in de kelder verdwijnen zodat Wane Carini jr. de auto’s over 50 jaar weer tevoorschijn kan toveren met slechts 2k km op de tellers. Of de auto’s staan over twee maand weer op Autoblog omdat een 19 jarige uit de UAE één van deze twee tegen de enige cactus in de woestijn heeft geparkeerd.
Prachtig, ik zie alleen amper verschil :0
@wouterjeuring: laat maar, dat is ook niet de bedoeling, puur een extra stoeltje. Excuses
Die SP2 vind ik zo gaaf. De single seater is iets minder mijn ding, ik hou meer van de symmetrie van de SP2. De kleurstelling van SP1 kan ik dan wel weer erg waarderen. Hoop er ooit een in het echt te kunnen zien, zoals menig al boven mij stelde; een van de mooiste designs uit Maranello van de afgelopen jaren.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).