Ferrari toont Monza SP1 en SP2 aan ‘trouwe’ klanten

Auteur: , 43 Reacties

En de hele wereld kijkt vrolijk mee.

We leven in 2018. Een tijd waar merken maar heel moeilijk nieuws onder de pet kunnen houden. Ferrari heeft in het geheim aan twee speciale projecten gewerkt. Het gaat hier om de Monza SP1 en de Monza SP2.

De Italiaanse autobouwer organiseerde gisteren in Maranello een preview event voor genodigden. Klanten die tig Ferrari’s in de garage hebben staan kregen een unieke kans om de Monza SP1 en de Monza SP2 als eerste van dichtbij te bewonderen. Uiteraard was het verboden om foto’s en video’s te maken. Echter, er was geen actieve controle en men werd mogelijk niet gevraagd om de smartphone in te leveren.

Vertrouwen dat klanten toch niet stiekem foto’s maken in het huidige Instagram-tijdperk is dan ook naïef van Ferrari. Natuurlijk maakten aanwezigen pica’s en deelde deze op de gram. Hierdoor kunnen wij stervelingen ook vroegtijdig kennis maken met deze twee bijzondere modellen

Beide auto’s zijn gebaseerd op de 812 Superfast. De Monza SP1 en SP2 zijn speedsters, in de SP1 kan één persoon plaatsnemen in de SP2 is plek voor twee inzittenden. Op sociale media spreekt men over een oplage van 200 stuks, maar dit soort informatie nemen we voor nu met een flink korreltje zout. Het is wachten op de officiële presentatie.

UPDATE: het is officieel, alle info check je HIER!



43 reacties

Wat fijn zo’n mooi en vrolijk bericht zomaar op een dinsdagochtend!
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Mooie knipoog naar het verleden. Dat zijn wagens met een uitstraling en persoonlijkheid ipv al die carbonbesmukte hypercars. Ze doen wat enkel italianen kunnen. Wagens met klasse bouwen. Kan niets tegenop.
Ferrari, Zagato, Touring,….. doe zo voort en maak ons blij!
@ericc: Alleen Italianen die wagens met klasse kunnen bouwen?🤣 Doe die groen-wit-rode bril eens gauw af😉 Ooit naar een Toyota 2000GT, Cadillac Eldorado, BMW 507 of Mercedes 300SL Gullwing gekeken? Is maar een hele kleine greep uit het oh zo grote aanbod uit andere landen. En dan heb ik het niet eens gehad over de Engelse merken van vroeger en nu…(Jaguar E-type of Rolls Royce z’n prachtige modellen uit het verleden).
@skinnybmw: Nu vergeet je het land dat de meest stijlvolle auto’s aller tijden heeft gemaakt, het voor oorlogse frankrijk. In mijn ogen kan niks op tegen de talbots, bugattis, delahayes enz.
@carfreakjim: Ben nochtans echt fan van het Italiaans design, maar inderdaad de Fransen waren toch echt de stijliconen. De creaties van Figoni et Falaschi , stuk voor stuk de meest bijzondere en prachtige wagens.
@carfreakjim: Anders werd het een enorm verhaal maar inderdaad, de Fransen horen er zeker ook bij!

@ericc: Ben gek op Italiaans design, hoor. Maken over het algemeen de meest mooie designs maar om nu te zeggen ‘de enige’ is me wat tè kort door de bocht.😉 En een Zonda geen uitstraling of karakter? Ik zou zeggen, ga er eens mee rijden of bekijk het filmpje met Chris Harris eens…of het je smaak is of niet, het ding straalt wel wat uit.
@skinnybmw: E-type mooi? De afmetingen kloppen voor geen meter. Grote wielkasten met kleine wielen erin. De Merc SL kan ik inkomen maar nadien de opkomst van de massaproducten. Andere landen hebben nooit de koetswerkbouwers gekend zoals Italië. En dan mogen deze 812 ook van carbon zijn. Een Lambo SVJ, Pagani, Koenigsegg,….. veel vermogen maar totaal geen uitstraling of karakter, totaal geen ziel in die wagens. Aston Martin is de enige die momenteel nog iets te bieden heeft door hun herbouw van de DB5 en de lijnen van vroeger weten te behouden in het huidige gamma.
@ericc: Je bent wel een van de weinigen die de E-type geen mooie auto vindt. Dat is het mooie aan smaak, daar valt immers nooit aan te twisten. Maar niet alleen de Italianen kunnen (of eigenlijk konden) mooie en fraaie auto’s met klasse bouwen. @skinnybmw heeft natuurlijk wel degelijk een punt.

Mercedes wist ooit eens te roepen over de DS in de jaren ’60 ‘so schön können wir nicht.’
Zelfs de E-type werd door Enzo Ferrari himself benoemt tot mooiste auto ooit gebouwd. En de beste man was toch een raszuivere Italiaan…
De wielkasten zijn nou niet echt bepaald groot en de banden ook niet bepaald klein;
https://www.conceptcarz.com/images/Jaguar/61_Jaguar-E-Type-FHC_DV-10-PBC_c01-800.jpg

Notabene de door jou genoemde Touring wist eens een auto te bouwen met grote wielkasten. Zoals deze Maserati 3500GT. Schitterende auto, dat wel.
https://www.klassiekerweb.nl/wp-content/uploads/2014/04/Maserati_3500_touring.jpg
@viezefreddyw: “over smaak valt niet te twisten”

Wat moois is IS smaak, en jij twist er nu over. 😜
@rollingstoned: Er is niets leukers dan twisten over smaak, toch? Zo krijg je lekker discussievoer.
@viezefreddyw: Klopt. Dat maakt een platform als Autoblog ook leuk. 😊
@viezefreddyw: Ik ben ook een van de weinigen die de E type niet mooi vind. Sterker nog, ik vind het echt een vreselijk lelijke auto die vanuit geen enkele hoek klopt voor mijn gevoel. Maar dat is persoonlijk uiteraard. Zo zijn er ook auto’s die ik mooi vind en die anderen lelijk vinden.
@viezefreddyw: a propos grote wielkasten, wat dacht je van de Disco Volante? Weet ff niet van welke ontwerper het ding is, maar vind het zelf een plaat van een auto!
@davelepeef: Die is ontworpen door Carrozzeria Touring en jup, ook raszuivere Italianen. Zitten in Milaan geloof ik.
@ericc: Figoni et Falaschi, Vanvooren, Saoutchik, Barker, Karmann, Vanden Plas, Park Ward, etc….. Konden gerust mee met de Italianen.
@scaglietti612: Jammer dat ze er niet meer zijn. Natuurlijk zijn er nog mooie wagens met klasse uitstraling. Zoals hierboven reeds vermeld konden de Fransen er ook iets van. Alleen is er steeds minder plaats voor raszuivere koetswerkbouwers/stijliconen. Een specialisatie die stilaan verdwijnt. Jammer!
@ericc: Heeft ook grotendeels te maken met wet- en regelgeving wereldwijd. Auto’s moeten niet alleen veiliger zijn voor de passagiers maar ook voor voetgangers en fietsers bijvoorbeeld. De vormgeving van een auto is daardoor flink veranderd helaas. Maar ik denk dat ik liever aangereden word door een auto uit deze tijd dan eentje van 60 jaar oud.
@ericc: Volgens mij zijn deze auto’s eveneens twee hopen carbon op wielen. En omdat ze zo speciaal zijn (lees: onpraktisch), zijn ze ook nog eens een klap duurder. Ondanks dat het mooie auto’s zijn, vind ik er verder niets aan. Deze auto’s verdwijnen namelijk toch gewoon in een verwarmde garage onder een doek met een Ferrari-logo erop.
Toch jammer dat ik zo herkenbaar op de eerste foto sta.
@cjdg: Jammer, ik stond naast je maar herkende je niet. Volledig afgeleid door de auto’s!
Als de motorkap en kofferdeksel (is die er?) met leren riempjes dicht worden gemaakt koop ik er één
En waarom is de middenconsole rechtstreeks uit de jaren ‘80! Wauw, dat ziet er beroerd uit. Bijna hilarisch.
@zion88: Haha inderdaad. Dat ziet eruit alsof ze het rechtstreeks uit de schappen van Fiat hebben geplukt. Daar hebben ze in mijn ogen ook totaal de plank misgeslagen. Ik had daar eerder iets gemaakt a la Pagani of Spyker.
@zion88: het gaat uiteindelijk om de rijervaring, bij italianen.
@zion88: inderdaad, zoveel aandacht voor detail behalve die console.. Ziet er triestig uit.
@zion88: inderdaad. Helemaal retro gegaan op de middenconsole, maar dan wel moderne lichtmetalen velgen. Ik vind het persoonlijk een chaos aan stijlen.
Afgelopen zondag de nieuwe Portofino voor het eerst in het echt gezien. Wat een heerlijke bak is dat geworden in het echt. Die zou ik dan ook liever hebben dan deze Monza’s. Verder vind ik ze wel tof om te zien.
Een Monza hoort toch eigenlijk wel een dikke vierpitter te hebben… Los daarvan tof dat ze het bouwen. Hadden ze jaren geleden ook met de Rossa Concept moeten doen.
Gaaf ding, maar de cover die de bijrijderskant afdekt bij de SP1 heeft wel echt een gigantische panel gap. Dat had toch even wat minder mogen zijn voor wat extra elegantie. Of kun je die openen en kun je daar je krat pils in kwijt?
@Edge: Ik heb inmiddels ook de achterkant van de SP1 en SP2 mogen gezien. Die brede naad loopt over in de achterlichten. Dat hebben ze dan wel weer tof gedaan.
Ik dacht dat Ferrari verloren was. Ze hadden geen mooie en zeker geen indrukwekkende wagen meer gebouwd sinds de f355&550 maar dit is best wel te pruimen! Nu een AMG GT & Panamera gebaseerde tegenhanger hiervoor en het word terug leuk in autoland!
@Hupke: eerst ff wachten op de SUV, daarna verder zien!
@davelepeef:

Waarom zou je ooit wachten op een SUV? Zijn allemaal verdomde rotsingen, is er geen een die een deftige SUV kan maken.
@Hupke: ik zit er in figuurlijke zin ook niet op te wachten, maar dat zal toch één van de eerste echt nieuwe modellen worden. Vrees ik. Maar eigenlijk is er al een tegenhanger voor de Panamera en AMG GT, de Gtc4lusso V8. Ferrari 4 zits voor de man met de kleine beurs. *kuch
Briljant dat dit nog wordt gemaakt, dat staat buiten kijf. En objectief voldoen ze aan alle eisen die je kan stellen aan een speedster. Maar ik vraag me wel af wie er zulke grote ballen heeft dat ie hiermee gaat doen waar een speedster voor is bedoeld, lekker de B-wegen over knallen. Een speedster op basis van een Mx5, een Alfa C4, een Elise of een Alpina zou beter passen. Maar vet zijn ze wel.
Leuk en aardig maar helaas ga je dit ding waarschijnlijk nooit zien. Niet street legal en ik verwacht dan ook niet dat veel eigenaren er vaak mee gaan rijden.
@bestwelcoolenaam: niet straatlegaal?
@bestwelcoolenaam:

Waarom zou die niet street legal zijn?
@Hupke: ga naar het Instagram account van Lamborghiniks en je zult het zien staan.
Die lederen stoelen zijn erg smaakvol
Hulde voor Ferrari. Dit zijn imho echt twee heerlijke wagens. Uit praktisch oogpunt zou ik toch voor de tweezitter kiezen, maar ja als je deze auto’s kunt kopen heb je toch al een een boodschappenferrari staan.
@rubenpriest

Zie overal officieel nieuws op de sociale media, zitten jullie te slapen of hoe zit het?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).