Dubieuze eer: eerste EV-Ringtaxi is een Jaaaag

Auteur: , 21 Reacties

De I-Pace is nu te boeken voor een lekker rondje hoeken. Niet zelf, trouwens.

De Nürburgring heeft als bijnaam de Groene Hel. Die naam komt niet uit de lucht vallen. Toen het meer dan 20 km lange circuit nog voor races werd gebruikt was het al een listige baan, maar nu je er ook zelf je rondjes kan doen is de reputatie niet veel verder verbeterd. Kleine ongelukjes gebeuren er tijdens Touristenfahrten (de vrije sessies) dagelijks, grote ongelukken, meestal door oliesporen, zijn ook geen uitzondering. Aangezien mensen toch altijd de drang voelen om een beetje te gassen, naast het feit dat er een verschil is tussen de snelheid van auto’s, ervarenheid alsook kundigheid van de bestuurders en het feit dat het gewoon een zeer lastig circuit is, kan het gevaarlijk zijn op de baan. Bovendien hoeft één foutje er voor te zorgen dat je achterstevoren staat en een leuk verhaal mag ophangen tegen je verzekering.

Meerijden is daarom een nieuwe trend. Voor wie wel de snelheid van een circuit als de ‘Ring wil ervaren maar niet zelf verantwoordelijk wil zijn voor riskante situaties, zijn er Ring Taxi’s. Meestal zijn dit bedrijven die hun eigen slaatje slaan uit de behoefte, maar ook autofabrikanten promoten het nu zelf. BMW doet het al een tijdje, nu is Jaguar hier om mensen rond te taxiën over de Groene Hel.

I-PACE ringtaxi

Dat kan vanaf nu voor het eerst ook volledig elektrisch. Jaguar presenteert de I-PACE Ring eTaxi. Daarmee kun je nu voor het eerst volledig elektrisch een rondje Ring pakken met een professional achter het stuur. Uiteraard gebruikt Jaguar hiervoor de beste versie van de I-PACE, de EV400, die met zijn 400 pk en een sprinttijd van net iets boven de vier seconden bewijst geen slak te zijn. Oké, een heftige sport-sedan als een BMW M5 is het niet, maar het is toch een ‘primeurtje’ voor het merk. Vandaar de dubieuze eer: de meeste merken zijn te druk in de weer met überhaupt een elektrische auto ontwikkelen om een elektrische Ring Taxi op de weg te zetten. Maar goed, Jaguar is dus de eerste. Gefeliciteerd?



21 reacties

Dus ze gaan halverwege een laadpaal zetten?
@osmo: Haalt ie zelf niet, volgas. Ik heb gehoord dat ze er een netsnoer van 20 km aan gaan hangen.
Als Porsche dit met de Taycan gaat doen dan wil ik zeker een rondje mee.
@dutchdriftking: in dat geval zou ik wel met de GT3 mee willen
Zo dubieus is dat toch niet?
Ring Taxi nemen is toch heel duur. Zal voor deze niet anders zijn. Ik rij liever zelf dan voor 25€/rondje.
@thestino: 1 foutje van jou of iemand anders in je buurt en je bent een veelvoud kwijt van een rondje Ring met zo’n ringtaxi. Ben wel eens wezen kijken maar heb geen drang om er ook te rijden. Daarvoor rijden mij er teveel idioten tussen. Kan je nog zo voorzichtig zijn, als een ander je er af tettert ben je gewoon klaar. Heb zelf oa op Spa gereden en dat beviel me prima, flinke uitloopstukken overal en veel minder volk op de baan. En als je talent dan een keer opraakt schrijf je niet meteen je wagen af.
@e34m5touring: Kun je op Spa ook zoiets als ‘touristenfahrten’ doen?
@vpowert: vrij rijden vanaf een paar honderd euro. Check driving fun forum.
@vpowert: Zijn wel trackdays waar je aan mee kunt doen. Wij hebben dat toen via een bedrijfje van éen ‘vriend van een vriend’. Die verhuurde E36’s om mee te rijden en je kon ook les krijgen van hem (ben zn naam kwijt maar ff googlen en je vind em vast wel, was echt perfect geregeld, super aardige vent ook). Hij reed toen Dutch GT4 voor Ekris geloof ik. Kerel kon serieus sturen. Reed met mijn 2.0 TDI A3 een 335i helemaal snot. Die 335 gast was er echt ziek van, kwam zelfs vragen wat we allemaal gedaan hadden met die A3. Echt een topdag gehad, supergaaf om daar te rijden. Ook al is t maar in een stock A3 diesel met enkel een S onderstel en goeie banden. Superveel lol gehad wel een nwe set banden totaal aan gort gereden. Maar was het zeker waard.
@E34M5Touring: Phil Bastiaans bedoel je gok ik?
@E34M5Touring: eigenlijk is dit ook van toepassing op de gemiddelde ochtendfile:)
@E34M5Touring: Een trackauto moet zeker niet duur zijn, véél meer plezier aan het zelf rijden dan meerijden. Ik heb nog nooit iets voorgehad, maar moest ik ooit crashen dan weet ik weer waarom ik ga werken!
@thestino: ik reken toch iets meer.
Op vrijdag is het sowieso 30 euro.
En dan 5 euro benzine
5 euro banden (maar ik denk dat de meesten veel meer kwijt zijn, de mijne zijn 125 per stuk)
5 euro remmen. Zit je toch al op 40-45
@lightisride: Ik rij enkel in de week. 25€ per rit. Mijn banden kosten 215€ per stuk maar gaan nog altijd mee. En wel al wat toertjes gedaan. Nooit rijden als het heel warm is, dan verlies je veel rubber :)
Niet zo lang geleden meegereden in Jaguar’s XJR 575 Race Taxi die ze toen nog hadden en dat was bijzonder lollig! Onder het gehuil van de supercharger en gebulder van de 5.0 V8 vlogen we de Ring over en passeerden we met achteloos gemak snelle dingen als een KTM X-bow en ander snel spul. Dale Lomas (zoek ‘m even op, leuke gozer, hij is ook Jaguar test driver) was onze coureur en kletste tijdens het serieuze stuurwerk ook nog vrolijk over wat leuke Ring feitjes. Bijzondere ervaring!
In de I-PACE zul je het gehuil van de supercharger en het gebulder van de V8 moeten missen, maargoed. Volgens mij hebben ze ook nog een Project 8 staan.
En ja, zelf rijden had ook gekund, maar ik kan niet rijden zoals Dale Lomas dus betwijfel of dat net zo leuk was geweest.
@vpowert: je kan op instagram van Dale Lomas 100 gratis ritten winnen in deze elektrische Jag 😉
Zelf een keer met de bekende M5 ringtaxi meegereden. Was een hele belevenis! Wat kon die coureur rijden zeg. Kost wel wat, maarja je doet het niet dagelijks
10 dagen lang douwen jullie ons petrolheads een stortvloed aan elektrobagger door de strot, maar nu is het ineens een ‘dubieuze eer’. 😂
Met een auto die faalt in een eenvoudige elandtest het circuit op gaan lijkt me geen strak plan.
Zag hem afgelopen weekend op de ring paar keer voorbij komen.
Ging wel vlot, maarrr..
er mist toch wel wat essentieels.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).