
Jongens, stop even met het kopen van premium merken. Duits en premium is onbetrouwbaar. Chinees en premium al helemaal.
Iedereen is uniek en omdat iedereen zo heel graag heel anders wil zijn, zijn we allemaal stiekem hetzelfde. Als we zo uniek waren als dat we beweren, waren marken als Iso, Saab, Lancia (bijna), Rover, MG, Talbot, Pontiac, Hudson en Daf nog bezig met auto’s bouwen.
Maar nee, we houden nu eenmaal van Duits en premium. Een veel gehoord commentaar – zet je kop koffie even neer – is dat ze betrouwbaar zijn. Jazeker, Duits en degelijk zit er nog steeds bij veel mensen in.
Zie het zo: wij autoliefhebbers weten weinig van wasmachines en denken dat een Miele betrouwbaar is. Echter, dan wordt je ook uitgelachen tegenwoordig door het gilde van welgestelde huisvrouwen.

JD Power
Enfin, dat Duits en Premium niet een betrouwbare combinatie is blijkt uit de laatste editie van de JD Power-onderzoek. Daar komen een paar heel bijzondere en opmerkelijke dingen naar boven. Ten eerste: het meest betrouwbare merk is Buick! Dat merk heeft scoort ‘139’. Dat betekent dat er 139 gemelde problemen zijn per 100 auto’s. Dat lijkt veel, maar 1,39 per auto valt dus heel erg mee.

Het best scorende premium-merk is niet Lexus, maar Genesis! Verder zien we wel een paar dingen die opvallen. General Motors heeft flinke stappen gemaakt. Niet alleen is Buick het meest probleemloze merk volgens JD Power, maar Chevrolet (147), GMC (162) en Cadillac staan ook allemaal in de top 10.



Duits en en premium is onbetrouwbare combinatie
Dan gaan we door met Duits en Premium. Alleen BMW is dus het overwegen waard, want die staan op plaats 9 met een score van 165. De andere Europese premiummerken scoren zwaar onder de maat.
Mercedes-Benz (189), Land Rover (193), Porsche (200), Jaguar (210), Alfa Romeo (211), Audi (239) en Maserati (255) en Volvo (256) doen het minder dan het gemiddelde. Au!

Tesla doet het met 226 precies even goed als Mitsubishi. Tesla krabbelt overeind, dat is weleens erger geweest (alhoewel dit de eerste keer is JD Power Tesla meeneemt in het onderzoek).
Opvallend is dat Chrysler (265) slecht scoort, terwijl ze maar twee auto’s bouwen en eentje is al sinds 2004 in productie! Na 18 jaar hebben ze nog steeds niet door hoe je de kinderziektes bij een Chrysler 300 eruit haalt, kennelijk.


Er is overigens een combinatie dat slechter scoort dan Duits en Premium en dat is Chinees en Premium. Polestar bungelt extreem ver onderaan met een score van 328! Daarmee is Polestar wat het altijd wilde zijn: het nieuwe Tesla.
De uitslagen kun je hieronder bekijken:

Het gehele onderzoek kun je lezen door op deze link te klikken!
Meer lezen? Dit zijn de meest betrouwbare automerken anno 2021!
Dus de graadmeter is het aantal gemelde problemen. In Amerika
Ik kan me voorstellen dat je met je dikke dure Duitser sneller bij de dealer staat te schreeuwen om garantie dan met je Buick of Chevrolet.
Uit een statistiek van gemelde problemen (waaronder “hoe moet ik mijn telefoon pairen”) kun je prima afleiden welke auto betrouwbaar is, net als het weer in de gemeente Kennemerland trouwens.
Inderdaad, JD Power zegt geen kont.
De problems per 100 vehicles zijn meningen van klanten.
Van welke klanten? Is dat een represenatieve group? En wat is een “problem”? Is iemand die vind dat z’n auto 1 pedaal te veel heeft een problem en weegt dat even zwaar als een versnellingsbak die zich na 50k km opblaast?
2011 volkswagen T5.1 met versleten zuigveren 110000km na overmatig olieverbruik motor defect
2014 volvo xc60 D4 na 90000km en 5jaar probleem overmatig olieverbuik, slecht ontworpen schraapveren motor te vervangen
2018 Audi A4 TFSI2.0 na 55000km en 3.5jaar klepsteeldichtingen lekken , overmatig olieverbruik
dus ja ik kijk wel eens overzees voor de volgende. heb het wel gehad met olie op mijn 3 laatste nieuw gekochte
voertuigen!!!!!
Zou bijna gaan denken dat het aan de bestuurder ligt dan ;)
bij elke wagen bleek er een fabricagefout te zijn. Geen van de 3 werd 100% vergoed door constructeur. telkens 70% vergoed. maar op de Volvo kwam dit nog op 3000€exl btw.
Gewoon vanaf dag 1 de olie er meteen uit laten, dat scheelt! Nooit meer lekkages.
Zo te zien ben jij klaar om de overstap naar een EV te maken! :)
@frederikvc: Ik snap die arrogantie vanuit Europese fabrikanten, of in ieder geval hun kopers, ook niet. Gewoon lekker Japans kopen of iets elektrisch.
Dus na 2 auto’s net olieverbruik leek het je een goed idee om een Audi met 2.0TFSI te kopen. Interessant!
Het is veel interessanter om te weten welke problemen er zijn, aan welke onderdelen en de voortvloeiende kosten daarvan. Plus hoeveel km wordt er met de auto gereden en wat voor km’s, snelweg of stads km’s maakt ook een groot verschil alleen al voor de koppeling en remmen. Wat een vragen allemaal
Zou leuk zijn om ook de prijs te weten van de gemiddelde problemen, of aantal werk uren.
Inderdaad. Elke maand een lampje vervangen in de Alfa of elk jaar een nieuwe versnellingsbak onder je VW/Audi. Doe mij die eerste maar!
Precies dat inderdaad!
Wij van WC-eend….
Precies…ik zou volgende wk graag een Europees onderzoek zien en de week daarna Aziatisch!
Lager scoren dan je concurrenten in een betrouwbaarheidsonderzoek wil ook niet meteen betekenen dat je onbetrouwbaar bent. Degene die als laatste eindigt in de Tour de France kan altijd nog snel fietsen.
Porsche, Lexus en Toyota wat hoger verwacht, omdat die in andere lijstjes altijd hoog scoren, de rest is weinig verrassing en de top 3 kennen we hier eigenlijk niet dus die kan je wegstrepen..
Als ik een willekeurige aflevering van de Car Wizard of Car Ninja kijk dan zijn Duitse auto’s heel slecht. Vooral de motoren. Lekkages, alles van kunststof aan de motor gaat kapot. Vooral BMW is erg slecht als ik deze heren moet geloven. De tijd van metalen kleppendeksels, inlaat spruitstukken en dergelijke is allang voorbij. Levensduur is ook niet belangrijk. 5 tot 10 jaar en het moet op de sloop staan. Consumptiemaatschappij.
Ik kijk de Car Wizard ook.
Heerlijke droogkloot.
Volgens mij heeft die teveel remvloeistof geproefd😅
Daarom rijden we betrouwbaar Italiaans.
Vanmorgen weer eens in de 26 jaar oude bmw naar kantoor gereden: die Beiers kunnen er wat van, toen én nu!
23 jaar oude Saab hier. Als ik dan lees over olieverbruik bij moderne auto’s na 50k km, lekkende kleppen, kunststof kleppendeksel en inlaatspruitstuk…
Mijn auto verbruikt na ruim 400k km nauwelijks olie (hoef het nooit bij te vullen). Het inlaatspruitstuk en kleppendeksel zijn (uiteraard) nog origineel.
Jammer dat auto’s wegwerpproducten zijn geworden. Ik vraag me wel eens af wat dat met de uitstoot doet als zo’n schone moderne auto olie begint te gebruiken…
Spectaculair goede score voor Alfa Romeo! 😄
Ik zou wel eens een vergelijkbaar Europees onderzoek willen zien en dan de meldingen categoriseren op zwaarte. Motorproblemen wegen bijv zwaarder dan een telefoon die niet direct paired. Geloof best dat duits premium nog steeds niet de beste is, maar niet zo erg als dit onderzoek.
Amerikanen doen geen onderhoud en vinden Europese auto’s altijd moeilijker. Amerikaanse pickups zijn natuurlijk grof en minder technisch hoogstaand.
Amerikanen doen geen onderhoud?
Daar verversen ze de olie iedere 5000 km.
Alleen de rednecks met hun oude pickups rijden door tot de olie stroop is.
Zelf een keer 3 jaar doorgereden met een Renault zonder een beurt te doen.
De olie was net drop😅.
Kreng heeft het daarna nog 4 jaar volgehouden.
Prijs – Bouwkwaliteit – Rijbeleving
Als fabrikant mag je vaak maar 2 kiezen.
@faalhaas: Er zijn uitzonderingen. Als Toyota een sportieve auto maakt rijdt het fantastisch en is het nog steeds betrouwbaar. Zoals de MR2.
Wat er niet op zit, kan ook niet kapot.
Dus als je kijkt en je ziet een range van tussen de 1.6 en 2.6 problemen per auto gemiddeld; zegt het dus allemaal niet zoveel.
Gaat ook over wat voor problemen en hoe het is op te lossen.
Motortje van je rolgordijn kapot. Snel gefixt.
Tankklepje dat automatisch blijft haken?
Temperatuur sensortje dat niet werkt, 1 van de 10 voor je 4 zonen airco? Allemaal snel gefixt; maar zit niet op de goedkopere auto’s.
Versnellingsbak uit het jaar kruik in je Buick gaat niet kapot; klopt. Je mooi schakelende 9-bak uit je Mercedes: tja kan kapot, maar wordt de eerste 5 jaar gewoon gefixt.
Dus tja, waar kijk je naar.
Mijn MB E63s bijvoorbeeld: kapotte accu na 2 jaar (360 electrische systemen die het gebruiken) en een kapotte versterker (ja, dure Harman Kardon systeem) na 3 jaar. Is klote. Allebei netjes onder de garantie. Doe ik dan ook niet moeilijk over.
Lijkt mij toch een overuigende 1-0 voor de Buick met versnellingsbak uit het jaar kruik dan, beetje beschamend voor Mercedes.
Verder ben ik het wel met je eens, op een budget auto zal een defect al gauw meer impact hebben, aangezien er niet veel (deels overbodige) frullen opzitten.
@gregorius: Ja of je bent gewoon wat beters gewend. Ik heb nu een Sprinter als camper. Rij eigenlijk altijd Toyota en nu elektrisch.
Vind ik er een hele nette met superlage kilometerstand, alles klopt, iedere 6000km onderhouden. Gaat er nog van alles mis. En n dat is dan het blok wat in zoveel van die bussen ligt.
Iedere keer krijg ik te horen dat het een veel voorkomend probleem is.
Ik ben wel weer even genezen en ga echt geen Duitse brandstofauto meer kopen. Wellicht nog eens een elektrische.
Je rolgordijn…?
Vertrouw geen statistieken die je niet zelf vervalst hebt!
Dit onderzoek is geen betrouwbaarheidsstudie maar een tevredenheidsstudie
Altijd Volvo’s gehad, 200 serie’s, 760gle, diverse v70’s, de wagens werden slechter en slechter. Roest, diverse problemen motor, transmissie, slechte leren bekleding, rammels, etc etc etc. De 760 was de beste, geweldige wagen met matige prv 6 cilinder, dan ook enige minpunt. Huidige Volvo’s zijn naam niet waardig, prut. Nu al weer jaren zorgeloos Lexus ES hybrid, geweldig, willen nooit meer anders dan Japans.
Een luie V8 vergelijken met een turbo 2.0. Hele andere compressie verhoudingen. Een torqueconverter met een dct vergelijken is gewoon appels met peren. Ik snap dat een 2.0 Toyota zonder turbo veel betrouwbaarder is dan een 2.0 uit een A45. Ik rijd nog steeds graag diesels die gaan met fatsoenlijk onderhoud gemakkelijk 4 a 5 ton mee.
Nou, mijn ouwe premium Brit doet het nog niet zo slecht. Geen spat olie verbruik na 237.000km en geen rammeltje te bekennen.
Zoals meestal weer een waardeloos onderzoek. Wat voor meldingen, hoe oud zijn de auto’s, hoeveel kms, hoe is de staat van ’t onderhoud, hoe snel opgelost, hoeveel kost ’t, etcetera…. Het aantal meldingen zegt HELEMAAL NIKS over de betrouwbaarheid.
Het ADAC onderzoek waaraan Toyota haar betrouwbare reputatie te danken heeft in Europa was anders ook gewoon een telling van het aantal pechgevallen.
Ik rij ook vrij “dik” Duits spul uit Bayern, daarvoor reden we lexus, ik wou percé nog eens een zes cyl rijden vandaar de overstap en het overlsaan van de lexus hybride technologie. Maar ik durf eerlijk toegegeven de BMW kan niet tippen kwa betrouwbaarheid en onderhoudskost aan de Jap. Veel mensen die Duits rijden leasen die bakken maar als je die zelf koopt en dus kanger mee moet rijden komen er toch vrij veel kosten bij kijken van zaken die in mijn ogen niet kunnen op km standen beneden de 50.000 km . Garantie is beperkt zn dus mag je het zelf ophoesten. Aan de lexus ging ook wel eens iets stuk maar 7j garantie tov 2j is een wereld van verschil voor de particuliere rijder. Dus ik schrik niet van dit lijstje.
JD Powers… is dat niet hetzelfde bedrijf die je kunt betalen voor “tips” om beter op hun lijsten over te komen?