
De Duitse Autobahn komt bakken met geld tekort. Blijft de Autobahn zoals wij die kennen behouden?
We kijken al zolang we ons kunnen herinneren met jaloezie naar de Autobahn. In Duitsland is er officieel geen snelheidslimiet en mag het gas er vol op. Nou zijn de plekken waar dat echt mag de afgelopen jaren flink ingeperkt en je struikelt overal over de werkvakken, maar het bestaat nog altijd.
Daar dreigt nu wel verandering in te komen. De beheerder van de Duitse autosnelwegen, Autobahn GmbH, zit in flinke geldnood. Bruggen en andere kunstwerken (zo noemen wegenbouwkundige ingenieurs dat) hebben zeer dringend groot onderhoud nodig en hele trajecten moeten gerenoveerd. Goh, waar kennen we dat toch van?
Geld Autobahn is op
Voor dat broodnodige onderhoud is alleen geen euro meer beschikbaar. Het geld is op. Nou kunnen ze in Duitsland doen wat ze hier in Italië altijd doen als een weg stuk is: een waarschuwingsbord slecht wegdek neerzetten en een snelheidsbeperking van 50 kilometer per uur instellen. Dan kun je weer een paar jaar vooruit.
Dat laatste ligt nou net lastig in Duitsland en dus moet er geld bij. Het Duitse ministerie van verkeer heeft 450 miljoen euro vrijgemaakt en dat moet nog deze maand worden vrijgegeven om snel aan de slag te kunnen aan de slechtste stukken snelweg en bruggen.
Nog eens 709 miljoen euro extra
Nou lijkt het erop dat die 450 miljoen maar een druppel op een gloeiende plaat is. Daarom wordt er nog eens 709 miljoen euro gezocht om nieuwe aanbestedingen en projecten op te starten. Hoognodig, want al sinds begin dit jaar is er een aanbesteding stop ingesteld door Autobahn GmbH. Want toen was er nog geen geld beschikbaar gemaakt. Dat betekent wel flinke vertraging voor alle projecten.
Nu maar hopen dat het geld er op tijd is en de Autobahn gered is. Want laten we eerlijk zijn, het zou toch wel een beetje zonde zijn als de legendarische Autobahn een saaie slecht onderhouden snelweg als alle andere wordt. Kunnen we wel gewoon in Nederland blijven.





Oh in Duitsland zijn ze ook goed in het plaatsen van borden, zoals bijvoorbeeld: Brückenschäden 60km/h plus een fijne versmalling. Of een deel van een berm is weggezakt, dan ook weer 60km/h. Betonnen wegdek wil graag ook omhoog komen bij hoge temperaturen, dan wordt een deel afgesloten. In het noordoosten is een deel gewoon weggezakt etc. Er staan veel projecten in de wachtkamer of gaan gewoon niet door, geld is op.
In Nederland, en dat zal in DE niet heel veel anders zijn, kost het aanleggen van een nieuwe snelweg 10 tot 50 miljoen per KM, het alleen opnieuw asfalteren kost gemiddeld tussen de 35 en 120 euro per M2. Een tweebaansweg plus vluchtstrook van 10km lang en 10meter breed asfalteren, zou dus bij een gemiddelde kosten van 60 per M2 uitkomen op 6 miljoen. Met bovenstaand budget (even afgerond op 1 miljard) kunnen ze 165km snelweg opnieuw asfalteren. Duitsland heeft 13.175 km aan snelwegen………water naar de zee dragen is bijna efficiënter
Onderhoud in Duitsland kon wel eens veel duurder zijn omdat ze af en toe een “Grundbahnerneuerung” doen, wat gewoon het complete weghalen van de snelweg is en dan vanaf het zand weer opnieuw beginnen.
ach dit probleem speelt al meer dan 10 jaar en met deze bedragen word het niet opgelost.
De kosten van onderhoud aan de autobahn moet betaald worden door de nationale overheid en die is al vrij lang niet bereid om hier echt geld aan te besteden.
Sinds de jaren 90 is men van plan om benzine duurder te maken om op die manier alles te betalen.
Maar om zieltjes te winnen tijdens de verkiezingen laten ze dat thema altijd vallen.
Het is in sommige gebieden zo erg dat de bundeslander en steden bepaalde kosten maar voor hun rekening nemen omdat de lokale industrie zo afhankelijk is van de autobahn.
En dat ze op sommige gebieden zo lang bezig zijn met werkzaamheden is ook weer dank de nationale overheid.
Deze is vaak niet bereid om extra budgetten te maken voor grote infratructuur projecten zoals dat in Nederland wel gedaan word.
En het beschikbare geld is niet genoeg voor grote projecten.
Dus wat doen ze? Ze beginnen aan de werkzaamheden terwijl men weet dat men niet genoeg geld heeft, met als gevolg dat projecten vaak maanden stil liggen en het gewoon jaren kan duren voordat men klaar is met een relatief eenvoudig project.
En nee, de betreffende instantie mag niet overgebleven geld opsparen.
Mensen zeuren graag maar qua infrastructuur hebben we het hier beter voor elkaar dan in Duitsland.
Honderden miljoenen? Tientallen miljarden euro’s zijn er nodig in Duitsland. Waarschijnlijk meer dan 100 miljard. Wat overigens maar zo’n 1200 euro per Duitser is uitgesmeerd over zeg 10 jaar. Je kunt de middelen voor meer snelheid toch niet vinden.
Dan nog schijnbaar tergend slechte wetgeving waarbij alles moet worden vervangen in plaats van toplagen. Die wetgeving moet op z’n kop. Waar zijn eisen vanuit de EU aan Duitsland voor meer snelheid?
Es muss viel besser Deutschland!
Misschien eens een tijdje de inkomsten van de LKW Maut aan het wegenonderhoud besteden?
Toch maar via Frankrijk naar Zwitserland
Gek he als je alles spendeert aan ‘democratie’ en klimaatnonsens..