• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Duitse Autobahn zonder snelheidslimiet ligt nog verder onder druk

Auteur: Bas Leesberg, gepost 25 september 2025 om 11:59 – 59 Reacties

Ligt de maximumsnelheid straks lager in Duitsland dan in Nederland?

Jaarlijks kunnen jij en ik teruglezen hoeveel mensen er in het Nederlandse verkeer zijn overleden of gewond zijn geraakt. Zo weten we precies of we goed bezig zijn of niet en of daar maatregelen voor nodig zijn. Blijkbaar gebeurt zo’n diepgravend onderzoek niet zo vaak bij onze buren in Duitsland.

De universiteit van Bochum heeft voor het eerst sinds 1977 wetenschappelijk onderzoek gedaan dat voor of tegen een snelheidslimiet op de Autobahn zijn. Destijds onderzochten wetenschappers de effecten van een snelheidslimiet van 130 km/u in vergelijking met de adviessnelheid. Het was een experiment dat werd uitgevoerd op ongeveer 3.000 kilometer autobahn.

Uit de studie van bijna 50 jaar geleden bleek dat de invoering van een snelheidslimiet van 130 km/u het aantal ongevallen met persoonlijk letsel met ongeveer 10 procent en het aantal doden en zwaargewonden met ongeveer 20 procent verminderde. Je leest het misschien niet graag, maar toen was er dus al genoeg reden om een snelheidslimiet in te voeren op de Duitse snelwegen.

Onderzoek naar de Duitse snelweg

Nu is er opnieuw onderzoek gedaan, dat ook nog eens veel uitgebreider is dan het experiment uit ’77. De informatie komt van ongeveer de helft van het Duitse snelwegennet en bestrijkt de jaren 2017 tot en met 2019. Er is ook gekeken naar factoren als wegomstandigheden, verkeersintensiteit en weersomstandigheden.

Volgens de onderzoekers moet ook de nieuwe studie met een korreltje zout worden genomen. “Omdat weggedeelten met en zonder snelheidslimiet gemiddeld systematisch verschillen en omdat nooit alle relevante gevaren volledig in de dataset kunnen worden weergegeven, blijft een dergelijke vergelijking onvermijdelijk onvolledig”, legt wetenschapper Maike Metz-Peeters uit.

Minder hard rijden op de Autobahn dan in Nederland

Goed, wat komt er dan uit het onderzoek? Volgens de wetenschappers zou de maximumsnelheid omlaag moeten naar 120 km/u. Wanneer er een snelheidslimiet van 120 km/u wordt ingevoerd op de Autobahn, zouden er volgens het onderzoek veel minder ongelukken plaatsvinden.

Het aantal ongevallen met ernstig letsel zou met 26 procent dalen en het aantal verkeersdoden met maar liefst 35 procent. Dat zijn 53 dodelijke ongevallen met 58 doden, 649 ernstige ongevallen met ongeveer 904 zwaargewonden en 801 lichte ongevallen met ongeveer 1.375 lichtgewonden minder. Tevens zouden de Duitsers ongeveer € 216 miljoen aan ongevalskosten besparen met een maximumsnelheid van 120 km/u.

Indrukwekkende cijfers die volgens de wetenschappers nog ”conservatief ingeschat” zijn. ”De werkelijke effecten zouden nog sterker kunnen zijn”, denken de geleerden. Zij zien dat er vooral ongelukken voorkomen kunnen worden bij op- en afritten, en op minder drukke weggedeelten als er een snelheidslimiet geldt.

Dat zou toch wat zijn: als de Duitsers straks massaal naar hier komen om even 10 km/u harder te kunnen rijden dan in hun thuisland.

Foto: Lamborghini Huracán gespot door @daanpluimers
Via Ruhr Universität Bochum

Ook interessant!

  • Duitse Autobahn moet aan geldinfuus
  • Extinction Rebellion heeft het nu gemunt op de Duitse Autobahn
  • Duitse politie hekelt Nederlandse hardrijders op de Autobahn en geeft advies
  • Meerderheid van de Duitsers wil snelheidslimiet op Autobahn

Nieuwste artikelen

  • Max Verstappen heeft het weer voor elkaar
  • Deze Hummer is van een Bekende Nederlander geweest
  • Dit moet wel de allerleukste auto ter wereld zijn
  • Checklist: zo maak je je auto vuurwerk-proof
FacebookTweetPinLinkedIn

autobahn, duitsland, maximumsnelheid, onderzoek

Vorig bericht: « Video: de weg opdraaien zonder te kijken
Volgend bericht: Terugkrijgen van een afgepakt rijbewijs is vaak een drama »

Lees Interacties

Reacties

  1. audirs3 zegt

    25 september 2025 om 12:10

    Goh, verassend…
    Vrijwel elk land heeft om dit soort redenen een maximum snelheid ingesteld. Natuurlijk wordt het veiliger als er geen grote snelheidsverschillen zijn tussen de voertuigen.
    De vraag is alleen, wat doet de politiek hier mee? De ongelimiteerde Autobahn in Duitsland is als de second amendment in de VS. Logica is inmiddels ver te zoeken, het gaat inmiddels meer om hobbyisme/cultuur/’religie’ dan om de feiten. En net zozeer de Amerikaan van zijn wapens houdt, zo houdt de Duitser van zijn ‘freedom of speed’.

    Login om te reageren
    • Jer zegt

      25 september 2025 om 13:09

      Ik kom niet zo heel vaak in Duitsland, maar afgelopen zomer voor vakantie een keer het hele land doorkruisd en ben geen enkele auto tegengekomen die sneller ging dan 150. Veruit de meesten reden rond de 130.

      Dus ook al is er officieel gezien geen limiet, ik heb nu niet het idee dat daar veel “misbruik” van wordt gemaakt.

      Login om te reageren
      • PunicaOase zegt

        25 september 2025 om 14:21

        Hmm, ik ook, maar er werd af en toe flink geracet. Deed daar zelf ook aan mee.. Ook wel een paar keer flink de baan af gedrukt toen ik ‘maar’ 160-180 reed.. De meesten rijden wel rond de 130 inderdaad, maar racers waren er in mijn geval dus echt nog wel, schat zo’n 20%.

        Login om te reageren
      • Walter zegt

        25 september 2025 om 21:19

        Bent u dan wel in Duitsland geweest? Of heeft u alleen op de provincialeweg gereden.

        Login om te reageren
      • M3 comp. zegt

        28 september 2025 om 09:06

        Klopt helemaal wat u zegt. Ik kom iedere week in Duitsland en kan beamen wat u zegt. Daarbij wil ik nog toevoegen wat het onderzoek betreft de cijfers wellicht kloppen, maar in Duitsland leven meer dan 80 miljoen mensen tov van Nederland met 18 miljoen. Ieder slachtoffer is er één teveel, maar gun mensen eens hun vrijheid. Je hebt immers zelf je rechter voet onder controle. De meesten die hun auto ECHT een keer gaan uitproberen (met 300+) doen dat meestal op een rustige zondag ochtend😉. Altijd maar weer iets zoeken om te klagen. Ik zou zeggen tegen diegenen die dit niet normaal vinden, blijf dan lekker weg uit Duitsland.

        Login om te reageren
    • gilettelubbers zegt

      25 september 2025 om 13:11

      Wat een onzin. Duitsers rijden over het algemeen dagelijks over de autobahn, en dan voornamelijk voor woon/werk. Er is dan nog weinig sprake van “hobbyisme” of cultuur. De filmpjes die je op YouTube ziet waar als een idioot wordt gekeken wat de topsnelheid van je auto op de autobahn is, dat is inderdaad hobbyisme. Duitsers vinden het belangrijk om snel van bijvoorbeeld Hamburg naar München te rijden voor werk. De afstanden zijn gigantisch maar hebben in veel gevallen wel grote gebieden te dienen.

      Login om te reageren
      • audirs3 zegt

        25 september 2025 om 14:37

        @gilettelubbers Maar de VS en Frankrijk hebben ook lange afstanden en rechte wegen en daar geldt wel gewoon een snelheidslimiet. Wat ook volkomen logisch is.
        Ik vind het leuk hoor, lekker door knallen in Duitsland. En heb daar vaak genoeg mijn topsnelheid getest. Maar in Nederland zou het van mij niet echt hoeven, ik vind 130 prima.

        Login om te reageren
        • gilettelubbers zegt

          25 september 2025 om 21:17

          Ik snap wat je zegt. Maar in Amerika pakt men bijvoorbeeld eerder het vliegtuig. Duitsers hebben altijd veel ingezet op infrastructuur, ook vrij logisch als de machine van Europa. Voor hen is het gebruikelijk lange afstanden af te leggen. En waar kan je nog door knallen in Duitsland? Vorige week heb ik toevallig voor het eerst de top van mijn auto kunnen achterhalen. Al vaker geprobeerd, maar meestal te druk. Onderweg naar vakantie heb je echter maar een paar stukken waar geen limiet is.

          Login om te reageren
        • M3 comp. zegt

          28 september 2025 om 09:08

          Omdat je af en toe in Duitsland KUNT knallen, toch?

          Login om te reageren
    • Stefje zegt

      25 september 2025 om 13:17

      Wat een onzin. Waarom zijn de meesten doden in Europa dan in Roemenie en Bulgarije? Die hebben gewoon limieten.

      En waarom zijn er dan meer doden in NL dan in Duitsland? Wij zijn niet dommer dan zij, toch sterven er hier meer mensen dan daar per gereden kilometer (hint, mensen gaan massaal op telefoons kijken als ze maar 100 mogen).

      Een snelheidslimiet bepaalt niet hoeveel mensen sterven, een goede rijopleiding en test bepaalt dat.

      Dus hou toch op met een van de mooiste vrijheden ter wereld te willen beperken. Gun het je eigen kinderen ook man.

      Login om te reageren
      • audirs3 zegt

        25 september 2025 om 14:32

        @stefje Fijn dat jij je eigen onderzoek doet. Terwijl hierboven juist een onderzoek aantoont dat ook in Duitsland er minder ongelukken gebeuren op de gelimiteerde delen van de Autobahn. Ook nadat het wordt gecorrigeerd voor variabelen.
        Dat er in NL meer doden zijn heeft hele andere oorzaken (veel meer invoegen en uitvoegen en kruispunten en fietsers, etc, dat is appels met peren vergelijken).
        En ik vind het ook een hele kromme redenatie. Dat je dus zegt dat 193 van de 195 VN landen met een snelheidslimiet de verkeerde keuze hebben gemaakt, en dat Duitsland en Isle of Man het bij het juiste eind hebben…

        Login om te reageren
        • ty5550 zegt

          25 september 2025 om 15:26

          “Dat er in NL meer doden zijn heeft hele andere oorzaken (veel meer invoegen en uitvoegen en kruispunten en fietsers, etc, dat is appels met peren vergelijken).”
          Nederland heeft meer doden op autosnelwegen dan Duitsland (p8 en 11 bv.) daar kom je geen fietsers, kruispunten enzovoort tegen.
          https://road-safety.transport.ec.europa.eu/document/download/d4456a2a-3937-42e1-b3bd-ba98b0298497_en?filename=ff_motorways_20240326.pdf

          Nederland zal wel relatief meer op- en afritten hebben wat in zijn nadeel speelt maar in Duitsland heb je dan weer veel meer onverlichte stukken en stukken door bossen (met risico op overlopend wild).

          Als het onderzoek aangeeft dat er zo’n vermindering van de doden mogelijk zou zijn, dan vind ik dat duitsland het al heel goed doet.

          Login om te reageren
      • mashell zegt

        25 september 2025 om 19:24

        Er zijn toch ook helemaal niet meer verkeersdoden in Nederland dan in Duitsland?
        Helaas kijken mensen ook massaal op de telefoon als ze 130 rijden. Het is de telefoon die afleidt, geen (foute) risico inschatting dat het bij 100 wel veilig kan en bij 130 niet.
        Hoe toch op met het bejubelen wat eigenlijk bijna nergens nog mag, ook maar zelden kan maar wel aantoonbaar mensenlevens kost. En als iemand die sinds 2006 vooral in Duitsland werkt: snel rijden wordt ook saai als je dat maar vaak genoeg doet.

        Login om te reageren
        • grandmasterb zegt

          29 september 2025 om 23:17

          Hangt er vanaf wat voor auto je rijdt en hoe vaak ermee en hoe druk het is. Met een middenklasser of lager zul je minder geneigd zijn om snel te rijden en bij veel werk in Duitsland meer op verbruik letten, dus langzamer rijden. Met een zeer potent raspaardje wil je die flink de sporen kunnen geven, maar als je veel in files moet rijden is dat ook minder leuk. Daarom rij ik daar bij voorkeur in de weekends, vrijwel geen vrachtverkeer en de mogelijkheid om dan echt even gas te kunnen geven na de belachelijke lage maximumsnelheid in NL.

          Login om te reageren
      • Onehp zegt

        25 september 2025 om 20:54

        Het ene sluit het andere niet uit. Als de duitsers een betere rijopleiding hebben en betere infrastructuur, dan kan een snelheidslimiet alsnog het dodental nóg verder naat beneden halen….

        Login om te reageren
  2. Johanneke zegt

    25 september 2025 om 12:46

    Zouden ze er wel van uit gaan dat er altijd mensen zijn die zich niet aan een limiet houden? Want in een utopie rijdt iedereen 120. In werkelijkheid niet.

    Ik zou zeggen: snelheidslimiet van 200km/u. Heb je ook niet meer van die mensen die vinden dat ze 250 moeten rijden, want dat slaat nergens op. Zelf rij ik altijd rond de 180 waar het kan, komende woensdag ook weer, richting München. Gaat perfect.

    Login om te reageren
    • Stefje zegt

      25 september 2025 om 13:18

      Probleem is dat als je een limiet instelt, je jezelf kwetsbaar maakt voor verlaging. Kijk maar naar Nederland. Dus nee, laat het svp.

      Login om te reageren
    • M3 comp. zegt

      28 september 2025 om 09:17

      200 Max??? Dat u rond de 180 fijn rijd wil dat niet zeggen dat dat voor iedereen geld. Ligt er ook een beetje aan wat voor auto je rijd, toch? Als de weg een beetje vrij is, rij ik (echt rustig) rond de 270/280. En ja, ook voor langere tijden, zolang dat kan. Wanneer het echt druk is, vind ik 130 snel genoeg. Daarbij is de tijdswinst sowieso te verwaarlozen. Het gaat om je belevenis.

      Login om te reageren
  3. kniesoor zegt

    25 september 2025 om 13:04

    Er zitten kennelijk veel aannames in dat onderzoek :

    – het nieuwe onderzoek met met een korreltje zout genomen worden.
    – ‘zouden nog sterker KUNNEN zijn . . .’
    – ‘DENKEN de geleerden’
    – ‘conservatief INGESCHAT’

    De vraag is gezien het bovenstaande óf en zo ja wélke conclusies uit zo’n onderzoek getrokken kunnen worden.

    Login om te reageren
    • audirs3 zegt

      25 september 2025 om 14:39

      @kniesoor Dat is toch zo met elk retrospectief onderzoek? Je kan moeilijk een gerandomiseerde dubbel blinde studie doen maar maximum snelheid.
      Dit is de beste data die je hebt. En dat kan je nog corrigeren voor weersomstandigheden enzo, en stedelijk gebied en of er veel of weinig op- en afritten zijn. En dan blijft aan het einde van de rit die nog steeds over dat er relatief gezien meer ongelukken gebeuren op ongelimiteerde stukken dan gelimiteerde stukken.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      25 september 2025 om 19:02

      Dat zijn toch geen citaten uit het onderzoek? Het is een interpretatie van Autoblog van (een buitenlands artikel over?) het onderzoek.

      Login om te reageren
  4. italia007 zegt

    25 september 2025 om 13:41

    “Zij zien dat er vooral ongelukken voorkomen kunnen worden bij op- en afritten”

    Het valt mij altijd op dat de op- en afritten in Duitsland behoorlijk kort zijn en vaak zijn de bochten hierin ook erg krap. Misschien moeten ze hier ook eens naar kijken.

    Login om te reageren
    • PunicaOase zegt

      25 september 2025 om 14:22

      Ja, dat valt me ook op, maar daar geldt meestal wel een limiet.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      25 september 2025 om 19:04

      Zouden die korte op- en afritten het resultaat zijn van lobby werk van de autoindustrie om dure krachtige modellen te kunnen verkopen?

      Login om te reageren
  5. gregorius zegt

    25 september 2025 om 14:10

    Het is een machine learning onderzoek.
    Dan gaat het altijd over welke factoren je een bepaalde waarde geeft en ook hoe de mogelijke nieuwe negatieve gevolgen simuleert.
    Uiteindelijk is het duidelijk; natuurlijk zijn er ongelukken waar mensen veel te hard reden, omdat ze het mochten, waar er geen ongeluk kwam als ze minder hard hadden gereden.
    Echter moet je dan ook nog zeggen: gaan juist deze mensen nu wel minder hard rijden als er een limiet is? Hoeveel waarde geef je bijvoorbeeld aan ongelukken op stukken waar je nu al minder hard mag rijden en mensen het toch doen (pakkans is klein in DE)?

    En bijvoorbeeld: als er 1 land is waar men goed oplet op de snelweg, dan is het Duitsland. Veruit de meeste mensen, zeker met een Duits kenteken, letten gewoon goed op. Ze letten op de weg; terwijl in een hoop andere landen mensen een hoop op hun snelheidsteller zitten te letten in de hoop geen boete van 140 euro te krijgen omdat ze per ongeluk 140 ipv 120 reden (nauwelijks een verschil in een moderne auto).

    De Duitse onbeperkte stukken hebben vaak veel minder op en af ritten en die er wel zijn, zijn vaak lang en goed geregeld. 200 km (onbeperkt) rijden in Duitsland is een veel relaxtere ervaring dan 200 km in NL rijden van bijv Amsterdam naar Maastricht (dan ben je doodop).
    Als je 130 wil rijden terwijl je harder kan; is iets wat velen al doen. En de meeste die sneller rijden kijken over het algemeen goed uit.

    En wat ga je krijgen als je straks hele lange stukken verplicht 120 laat rijden. Dan gaan mensen juist niet meer opletten; want ja 2 kleine bochtjes per uur en de rest rechtdoor.

    En ja, zoals velen, heb ik ook de topsnelheid van mijn auto getest. Op een zondagochtend in de zomer om 6 ’s ochtends als het licht is.

    Login om te reageren
  6. Joris24 zegt

    25 september 2025 om 14:12

    In de meeste landen is er niet voor niks een snelheidslimiet. Auto’s worden nu ook nog eens steeds sneller en zwaarder, ongelukken hebben gewoon enorme impact op het menselijk lichaam en elke halve tamme kan zo eens 400 pk onder z’n rechtervoet hebben. Ik denk, it was fun while it lasted, maar je kunt niet met droge ogen zeggen dat een snelheidslimiet van 120/130 niet tot minder ongelukken zal leiden dan onbeperkt mogen rausen naar eigen inzicht.

    Ik was laatst een paar keer aan de Belgische kust, daar rijd je dan de laatste 60-70 km trajectcontrole. Zelf vind ik het vreselijk, vooral omdat ik praktisch alleen maar buiten de spits reis en dan eindeloos 120 rijden voor mij gewoon traag aanvoelt, maar het zal ongetwijfeld tot minder ongelukken leiden (hoewel ook steeds meer mensen dan verveeld op hun telefoon gaan koekeloeren).

    Brengt je weer naar de basisdiscussie, hoeveel ruimte moet je mensen geven? In China heeft Winnie zijn eigen stad gebouwd, waar met camera’s en allerlei monitoring de inwoners 24/7 in de gaten gehouden worden of ze zich wel volledig conform communistische-partijnormen gedragen. In sommige landen staat de doodstraf op drugsbezit of is alcohol ten strengste verboden.

    Als vrije westerling zou ik echt heel slecht gaan op zulke inperkingen van mijn vrijheid en een orwelliaanse maatschappij. Maar niet iedereen kan verantwoord met die vrijheden omgaan, helaas verpest meestal een klein groepje het voor de rest. Enerzijds zou ik het wel jammer vinden als er een snelheidslimiet in duitsland wordt ingevoerd, anderzijds is elk (dodelijk) slachtoffer dat daardoor veroorzaakt wordt er toch wel een teveel.

    Login om te reageren
    • ty5550 zegt

      25 september 2025 om 15:51

      “Maar niet iedereen kan verantwoord met die vrijheden omgaan, helaas verpest meestal een klein groepje het voor de rest.”

      Akkoord. Maar dan is het maar de vraag hoeveel van die kleine groep zich iets gaat aantrekken van een nieuwe snelheidslimiet en in welke mate iedereen straffen opweegt hiertegen. Net zoals we hier ook genoeg ongevallen hebben wegens overdreven snelheid ondanks onze snelheidslimieten.

      Login om te reageren
      • Joris24 zegt

        26 september 2025 om 14:23

        Het percentage automobilisten dat in Nederland 200 / 200+ rijdt is – vermoed ik – lager dan het percentage automobilisten dat in DE zulke snelheden rijdt. Absolute aantallen zijn wat minder sprekend aangezien we nogal verschillende bevolkingsaantallen hebben.

        In Nederland wordt wel hard gereden (ik ben ook niet roomser dan de paus) maar boven invorderingsgrens rijden is het me meestal niet waard, en volgens mij geldt dat voor velen. Zoals ik zei, elk slachtoffer agv hoge snelheid is eigenlijk gewoon zonde.

        Overigens vraag ik me puur hypothetisch af wat het met het menselijk gedrag zou doen als je wel een maximumsnelheid invoert, maar niet handhaaft. Als x% zich dan toch anders gaat gedragen heb je wel makkelijk minder snelheidsslachtoffers.

        Login om te reageren
  7. verdebosco zegt

    25 september 2025 om 14:27

    Het blijven zeuren over die snelheidslimiet zou sinds 1977 niet wetenschappelijk onderbouwd zijn. Dus al bijna 50 jaar jammeren over de maximumsnelheid zonder gedegen onderbouwing! Wie doet zoiets? Een overheid met 80 miljoen dienaren blijkbaar.
    En ondertussen voel je je in Duitsland meer rallycoureur dan F1-rijder, al slalommend langs de wegafzettingen van de ontelbare Baustelle. Dat is pas gevaarlijk.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      25 september 2025 om 19:12

      En dat schrijf je onder een artikel over een wetenschappelijk onderzoek. Een vrij technisch onderzoek als je het rapport leest. Een onderzoek dat wat iedereen al wist voor de zoveelste keer weer bewijst.

      Login om te reageren
  8. ericc zegt

    25 september 2025 om 15:22

    Bij maximale snelheid van 90 km/h ben ik er zeker van dat er nog minder ongelukken gebeuren. Weer een studie die zinloos is behalve voor de boomknuffelaars.

    Login om te reageren
    • M3 comp. zegt

      28 september 2025 om 09:21

      Je kan ook gaan lopen. Is de kans nog kleiner. Laat idd iedereen zelf kiezen. Overal waar de regering zich mee bemoeid gaat naar de klote😉

      Login om te reageren
  9. richardmcv zegt

    25 september 2025 om 17:19

    Ik woon vlak bij Duitsland en kan binnen 15 minuten via de A1 de snelweg op in Duitsland. Vervolgens een stukje rechtdoor om daarna via AB Schuttorf de A31 richting Emden op te gaan. En ja, ook ik weet uit eigen ervaring wat de topsnelheid van mijn auto is. Met tempo 180/200 zie ik echter de brandstofvoorraad zo hard dalen dat ik op zoek kan naar een tankstation. De tijd die ik gewonnen heb met het snel rijden verlies bij het tanken. Is hard rijden dan zinvol? Volgens mij niet. Is het leuk om te doen? Vind ik wel.

    In Nederland echter rij ik overdag gewoon met de vrachtwagens mee met tempo 90, op de CC. Tijdwinst is toch minimaal. En het valt mij telkens op dat ik de enige ben die de maximum snelheid respecteert! Werkelijk iedereen (auto, camper, touringcar, enz) komt mij voorbij. Het lijkt wel of het allemaal familieleden van Max zijn….

    Login om te reageren
    • Hupke zegt

      25 september 2025 om 19:29

      Je kan het berekenen, voor de meeste auto’s (zelfs voor een model y) ligt de optimale cruise snelheid rond de 150kmh als je grote afstanden aflegt waarbij meermaals getankt moet worden (bvb. Brussel-Milaan, Amsterdam-Barcelona,…)
      Als je maar 1 keer moet tanken (Brussel-Stutgart) kan het zijn dat de snelheid iets lager ligt.
      Mensen misschatten het verschil tussen 110 en 130, maar tussen 100 en 150 is het uiteraard wel significant.

      Login om te reageren
  10. RiKe zegt

    25 september 2025 om 18:58

    Als we stoppen met rijden, dan zijn er nog minder gewonden. Sterker nog, als we allemaal in een kamer gaan zitten die gemaakt is van kussens dan kunnen we ons niet bezeren.

    Login om te reageren
    • grandmasterb zegt

      29 september 2025 om 23:26

      Weet u wel hoeveel doden er vallen als mensen thuis blijven? Daar overlijden nu al 3 x zoveel doden dan in het verkeer! Ze vallen van de trap of over dingen die op de grond liggen of vallen met een brandende sigaret in slaap etc. etc.

      Login om te reageren
  11. Hupke zegt

    25 september 2025 om 19:23

    200mln besparen en hoeveel minder belastingsinkomsten als iedereen de Alpina’s, M340i’s etc. links laten liggen.

    Login om te reageren
  12. De Fiets zegt

    25 september 2025 om 20:32

    Ik rij zelden harder dan 100 tot 120 km/h in Duitsland en ja, dan moet ik ook weleens een vrachtwagen inhalen. En dan komt er zo’n idioot aanrijden met grootlicht aan. Dan ga ik extra langzaam inhalen en ik heb een lol.

    Login om te reageren
    • KennOne zegt

      25 september 2025 om 20:41

      En een doodwens. Hoop dat je nooit kinderen of andere mensen in de auto vervoerd met zo’n instelling..

      Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      25 september 2025 om 22:29

      Heeft iets pathetisch, politieagentje spelen als volwassene. De meeste mensen houden dat vanaf een leeftijd van een jaar of 10 voor gezien.

      Login om te reageren
      • grandmasterb zegt

        29 september 2025 om 23:27

        Helaas heb je in NL heel veel van dat soort kneuzen op de weg.

        Login om te reageren
    • Neddim zegt

      25 september 2025 om 23:21

      Dat grootlicht opzetten werkt bij mij ook als een rode lap op een stier, alleen snappen die idioten dat niet
      Tenslotte is lichthupe ook strafbaar

      Login om te reageren
    • M3 comp. zegt

      28 september 2025 om 09:28

      Ja ja, dus jij bent zo’n pleuris Mongool die voor een ander bepaalt hoe hard je mag rijden. Dat moet je zeker in Duitsland doen waar geen snelheidslimiet geld, dombo. Daar MOGEN ze zo hard eikel. Hoop niet voor jou dat ze met 300 bij je achterin komen zetten. Heb je niet in de gaten dat juist door dit soort acties JIJ mensen in gevaar brengt. HELE FOUTE OPMERKING VAN JE 🖕

      Login om te reageren
  13. ty5550 zegt

    25 september 2025 om 21:04

    Ieder diertje zijn pleziertje zeker

    Login om te reageren
  14. Walter zegt

    25 september 2025 om 21:35

    Duitsers zelf kunnen veel beter rijden en kijken meer in hun spiegels dan de gemiddelde Nederlander.
    Als je een beetje lekker doorrijdt op de autobaan moet je alleen die gele kentekens in de gaten houden, die schijten hem zo op de linkerbaan zonder te kijken.

    Login om te reageren
    • Neddim zegt

      25 september 2025 om 23:17

      Dit is de meest lachwekkende reaktie die ik sinds lange tijd gehoord heb !
      Wat een flauwekul 😝

      Login om te reageren
    • M3 comp. zegt

      28 september 2025 om 09:30

      Juist, en daar is meneer “de fiets” er één van. Sukkel

      Login om te reageren
  15. Neddim zegt

    25 september 2025 om 23:26

    Er is een simpele oplossing
    Alle autos in Europa begrenzen op 150kmh en iedere auto voorzien van sensoren die 2 sec afstand houden dat niet uit te schakelen is
    Zijn we van het racen op de autobahn af en wordt het een stuk veiliger.

    Login om te reageren
    • Walter zegt

      26 september 2025 om 09:48

      Jij gewoon op de rechter baan blijven rijden, weer een gevaar minder.

      Login om te reageren
      • Neddim zegt

        27 september 2025 om 09:37

        En jij kunt beter je rijbewijs inleveren
        Een beter milieu begint bij jezelf 😁

        Login om te reageren
  16. Minze Broersma zegt

    26 september 2025 om 07:22

    Lijkt me onzin verhaal. Gevaar bij hogesnelheden in Duitsland ligt vooral bij buitenlanders, die denken dat als de wet het toelaat, het gewoon mag. Zo denken komt o.a. door onze betuttelende overheid die overal regeltjes voor heeft. Eigen verantwoordelijkheid en inzicht hebben Nederlanders daardoor niet meer. Ik heb afgelopen week nog heerlijk ruim met 150 door Duistsland kunnen rijden van Schaffhausen naar Nederland kunnen rijden. Gezien de heringe drukte een zeer versntwoorde snelheid.
    Wat anders dan die sukkelende 100 hier in Nederland. Alleen als het donker wordt mag je hier 130, wat heeft dat met veiligheid te maken.
    Heeft wel eens iemand uitgerekend hoeveel uren miljoenen mensen aan tijd verdoen. Het kan een kwartierje per rit zijn, maar het totaal telt snel op. Die uren kun je weer naar verloren mensenlevens omrekenen en hoeveel is dat dan? Dat kon wel eens meer zijn dan die paar verkeersdoden.
    Als we toch aan het tellen en rekenen gaan, doe dat dan ook compleet en eerlijk.

    Login om te reageren
  17. petroldrinker zegt

    26 september 2025 om 08:27

    Letterlijk de enige echte reden voor mij om naar DE te gaan is de onbegrensde autobahn, (om bij de ring te komen voor een weekend, thats it)… zou er alleen maar voor zorgen dat ik geen ringtripjes meer zou doen…

    Login om te reageren
  18. herve11f zegt

    26 september 2025 om 09:22

    En wie is de opdrachtgever van die geleerden? Wie heefd die studie betaald? Rijden die geleerden enkel met de fiets? Ik ben eens benieuwd wie er voor de 120km/h is in de comments. Tegen de vrijheid. Tegen “Spass am fahren”

    Login om te reageren
    • De Fiets zegt

      26 september 2025 om 09:29

      Heb je de lagere school afgemaakt?

      Login om te reageren
      • Walter zegt

        26 september 2025 om 10:53

        En dat vraagt een fiets!

        Login om te reageren
      • herve11f zegt

        26 september 2025 om 13:13

        Geen argumenten, dus direct op de man… Hoe zielig.

        Login om te reageren
      • Homer55 zegt

        26 september 2025 om 16:08

        Omdat hij een foutje heeft gemaakt? Hoe noemen we die vele hoogbegaafde mensen met perfect Nederlands die niet eens een ikea kast in elkaar kunnen schroeven?

        Login om te reageren
  19. Homer55 zegt

    26 september 2025 om 16:01

    Heeft 100km overdag in Nederland ook voor minder ongelukken gezorgd? Naar mijn idee rijden we nu bumperklevend als konvooi.

    Login om te reageren
  20. grandmasterb zegt

    29 september 2025 om 23:32

    En dan te bedenken dat roken 30 x zoveel doden veroorzaakt dan het verkeer, maar roken is nog steeds toegestaan. De keuze is dus heel simpel, verbied eerst roken…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North