Mitsubishi uitstoot schandaal breidt zich uit als een olievlek?

Auteur: , 39 Reacties

Ruh-roh. Donderwolken pakken zich samen boven het hoofdkwartier van Mitsubishi in Tokyo. Zei daar iemand Metsubsidie-gate?

foutlander

Mitsubishi beleeft bange dagen op het moment. Eerder deze week was er opeens het nieuws dat er gerommeld zou zijn met de uitstoot cijfers van twee modellen, de eK Space en de eK Wagon. Dit kwam aan het licht omdat ook Nissan varianten van deze modellen verkoopt. Nissan was bezig de oude modellen te benchmarken voor de introductie van betere opvolgers en hierbij kwam de afwijkende uitstoot aan het licht. Met Volkswagen’s sjoemelgate nog vers in het geheugen van investeerders en speculanten stortte de beurskoers van Mitsubishi met maar liefst 40% omlaag.

Zoals dat vaak gaat in dit soort gevallen is de gifbeker echter nog niet helemaal leeg. Waar de eerste berichten repten over 625.000 geaffecteerde auto’s die vooral op de thuismarkt verkocht zijn, blijkt nu dat er wellicht meerdere modellen betrokken zijn bij het schandaal, onder andere de i-MIEV en -oh gruwel- de Outlander. Volgens Automotive News Europe is dit op het moment de officiële partijlijn van Mitsubishi:

“The company is checking whether its improper conduct affects overseas models and said it’s unable to estimate the impact on its business at this point.”

Ondertussen zijn Japanse autoriteiten gisteren binnengedrongen bij het op-één-na-grootste kantoor van Mitsubishi in Japan om bewijsmateriaal te verzamelen voordat het de shredder in gaat. De Japanse overheid noemt het geval ‘extreem serieus’ en heeft Mitsubishi opgedragen uiterlijk 27 april met een rapportage te komen over de misstanden.

In een officieel statement over de feiten van eerder deze week zegt Mitsubishi inmiddels het volgende:

“We conducted testing improperly to present better fuel consumption rates than the actual rates, and the testing method was also different from the one required by Japanese law. We express deep apologies to all of our customers and stakeholders for this issue.”

Een vrij duidelijke mea culpa dus. Laten we niet hopen dat het leidt tot een aantal harakiri’s. Lance Bradley van Mitsubishi UK steekt voorlopig in een interview met Autocar echter nog zijn hoofd in het zand. Deny, deny, deny.

“Mitsubishi Motors Corporation has acted quickly and decisively. We understand that such issues are of great concern to consumers. I would like to reassure everyone that there is no evidence to suggest that UK or European models are affected.”

Wij zullen nauwlettend in de gaten houden of het in de toekomst nodig is voor Lance om wat ‘humble pie’ te eten.

Image-Credit: @coolsiee via Autojunk



39 reacties

Het ging toch om het verbruik van brandstof, niet de uitstoot?
@sjeppie156: Ja want als je meer verbruikt blijf je uitstoot hetzelfde.
@whoppie: zo bedoelde ik het niet
@whoppie: De enige uitstoot van een verbrandingsmotor die direct gerelateerd is aan verbruik is CO2. Over de rest valt dus niks te zeggen als je het over verbruik hebt.
@whoppie: er zijn genoeg motoren die iets meer brandstof inspuiten en daarbij dezelfde NOx waarde houden. De NOx per liter wordt zo minder waardoor wel aan diverse regels voldaan kan worden.
@sjeppie156: CO2 uitstoot wordt berekend op basis van het verbruik. 1 liter / 100km = 23.2 gram CO2.

NOx uitstoot is anders en heet te maken met druk/temperatuur van verbranding.
Die miauw ook te veel branstof?
@norge: dat verbaast mij ook
Advies bij VAG inwinnen, die hebben ervaring met olievlekken.
@faalhaas: ik dacht dat BP vrij recent ook nog ervaring met olievlekken had opgedaan?!
Zal wel massale Seppuku worden daar in het management…
@thefuelofsatan: en jij loopt nog op klompen?
@sjeppie156: ja inderdaad, maar wat bedoel je daar mee? Ooit in Friesland geweest?
Ik hoop dat er gesjoemeld is bij de Outlander PHEV.
En dat er dan straks een groenlinkers gaat zeggen dat de bijtelling dus fout was en dat dit doorberekend moet worden aan de klant.

Lijkt me heerlijk die rel.
@gregorius: dat gaan ze echt niet zeggen, wel gaan ze zeggen dat het de fout vd fabrikant is
@gregorius: jij gunt je mede automobilist nog eens wat… Ik hoop dat ze de belasting op petjes en de wegenbelasting voor oude golfjes fors verhogen… Tssss…
@potjak: O ja, lijkt me heerlijk. [het is vrijdag en ik tel af op mijn werk, dus ik doe gewoon even alsof ik je reactie serieus neem]
Extra km-heffing op oude onzuinige barrels, prima. Belast die oude troep maar.
Voor de echte old-timerliefhebber zal t wel meevallen, die doet maar een paar duizend km per jaar.
En verban gelijk tweetakt brommers. Smerige bende.
En als we dan toch bezig zijn: extra belasting voor mensen die in Almere wonen. Gewoon omdat het kan!

En, om het even recht te trekken: ik kijk uit naar die rel; omdat die discussies met vertegenwoordigers van dit soort principe partijen altijd heerlijk is. Uiteindelijk wordt er toch niks gedaan.
En als laatste, een groot gedeelte van de Outlander rijders verbruikt een hoop meer benzine tov de opgegeven theoretische waarden. Waarschijnlijk zowel absoluut als procentueel een stuk meer tov het gemiddelde.
@gregorius: de discussie die er niet gaat komen. Succes nog even met werken en alvast een heel goed weekend 👍
@gregorius: ik hoop dat de overheid gaat kijken waar jij je in verplaatst, al is het een fiets, dat 1000% zwaarder gaan belasten. En ja, voor een fiets betaal je niks, maar jij gaat gewoon betalen, gewoon omdat het kan.
@rufctr01: Wat een haat, zo op de vrijdag middag, op een berichtje met een knipoog!!
Maar ik moet je teleurstellen.
Ik heb heerlijk bijna 6 jaar gestudeerd op kosten van de belastingbetaler. Jammer genoeg had ik een bijbaantje, anders had ik ook nog wat huurtoeslag kunnen vangen.
Toen ik vervolgens een jaartje full time werkte zag ik opeens dat ik 52% van mijn bonus terug moest geven. Dat vond ik echt niet leuk. Gelukkig had mijn bedrijf een paar posities open in Zwitserland; waar inkomstenbelasting + sociaal in mijn gehucht, al bij al, rond een procentje of 20 uitkomt.
Dus de enige belasting die ik nog bijdraag aan NL is de BTW op een paar pils en wat bitterballen als ik 2 keer per jaar vrienden op kom zoeken.
Op alle grotere inkopen in NL, kan ik de BTW zelfs terugvragen. Zo is shoppen in NL best voordelig!
Maar goed, het is 5 uur. Weekend. Graadje of 20 met een zonnetje hier vandaag. Ik doe het dakkie lekker open en neem de omweg door de heuvels terug naar huis!
Prettig weekend!
@gregorius:
Van zulke medelanders word ik alleen maar blij! Blijf vooral in je Milka-paradijs en kom alsjeblieft NOOIT meer terug. Want het is toch een voorrecht om midden in Europa op een eiland te wonen waarvan de oorspronkelijke inwoners je alleen maar verachten vanwege de reden dat je er bent komen wonen? Om met al je belastingvoordelen (afhankelijk van waar je woont) je inkopen te gaan doen en te tanken in Duitsland, Frankrijk of Italië?
Al op spiegel online gekeken?
De uitstoot cijfers van geen enkele auto kloppen. Dus vooralsnog kan ik dit ‘schandaal’ maar lastig duiden.
@riddertevoet: ligt eraan wat je onder kloppen verstaat. Als je een bepaalde test hanteert kloppen ze op basis van die tests. Hoe in de praktijk gaat is altijd anders (positief of negatief). Waarom ze niet de Amerikaanse EPA gebruiken snap ik niet, die geven realistischere cijfers.
Er moet gewoon een onafhankelijke partij zijn die de auto’s eerst gaat testen, voordat ie op de markt wordt gezet. Zonder dat gesjoemel kon VW en blijkbaar Mitsubishi geen auto’s meer verkopen, dus worden ze wanhopig. Laat de opmars van niet sjoemelbare EV’s maar komen :)
Als je zelfs al Japanners niet meer kunt vertrouwen dan weet ik het ook niet meer.
Slim om gelijk te bekennen en excuses aan te bieden…

Ze hadden beter het voorbeeld van Volkswagen kunnen volgen:

Stug ontkennen en dat zo lang mogelijk volhouden…
Klanten zo lang mogelijk zo weinig mogelijk informatie geven…
Enorm treuzelen om met een oplossing te komen…
Dan een enorme ‘feel good’ reclamecampagne die zo doorzichtig is als maar kan…

Maar je kan zeggen wat je wilt, ze krijgen het bij Volkswagen wel voor elkaar dat ze sinds September vorig jaar dag op dag uitgebreid in het nieuws zijn. Volkswagen leeft, ze zijn bekender dan ooit en hebben hun suffe brave imago van zich afgeschud…

Terwijl over een week het niemand meer over Mitsubishi heeft. Want nu ze het braaf opgebiecht hebben valt er weinig spannends meer van te maken. Suf merk…
@moveyourmind:
…….”Ze hadden beter het voorbeeld van Volkswagen kunnen volgen”………
Wel ja, joh! Een boete van € 1.600.000.000,- (één-komma-zes-miljard!) laat je toch gewoon even via portokosten boeken!
Van de Duitsers kan ik het nog begrijpen, maar dat Japanners beginnen sjoemelen komt wel hard aan :(
@misterdrogba: mitsubishi heeft enige samenwerking met VW gehad op motorengebied, de 2.0 sjoemeldiesel vind je ook in diverse modellen.
Dit gaat over een heel ander soort waardes, maar het verbaast mij ook zeker.
Tja, shit happens zullen we maar zeggen.
Ik snap nooit zo goed waarom je bewijs pas de shredder in zou duwen nadat je gepakt bent in plaats van het niet achterlaten van bewijs en daardoor dus ook de pakkans te verkleinen.
@Foramen:
Omdat het voor jezelf ook wel handig is om te weten wat je allemaal uitspookt…
@Rob: lijkt me dat bij zoiets het beste is wanneer er zo min mogelijk mensen van weten, ook voor de rechter kunnen er dan veel meer naar waarheid zeggen dat ze er niets vanaf wisten.
Verbaasd me niets. Heb je wel is gekeken wat een blauwe rook eruit die foutlanders komen als ze een paar maandjes ouder zijn.

@marcgti5: dat zegt niets over het verbruik, waarschijnlijk meer over de zware voet van de gemiddelde leaserijder bij koude motor.
Een i-miev met te hoge uitstoot?
@sjonnie82: Dr zit een illegale 2takt hulpmotor in de naaf van de wielen. Afgekeken van de wielersport. Dikke uitstoot natuurlijk.
@E34M5Touring: je hebt gelijk 🤔

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).